Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   w903 4x4 sprinterin etujousituksen korotus? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=152161)

Ahma 04.09.2017 07:44

w903 4x4 sprinterin etujousituksen korotus?
 
Onko kukaan perehtynyt tollasen w903 koppasen nelikko sprinterin etupään "jousitukseen"? Pohjauskumi on liki kiinni pohjausraudassa niin onko vaihtoehtona pohjauskumin leikkaaminen vai onko parempia ehdotuksia/kokemuksia? koetin ettiä löytyskö vaikka pidempiä iskareita mutta sekään ei oikein ole järkevä eikä niitä kyllä löydykkään. Oisko markkinoilla sitten kaarevampaa jousta etupäähän nykysen latin tilalle? Ei oikein Googlekaan osaa auttaa tai en osaa ettiä oikeilla sanoilla. Jelppiä?

Arpe 04.09.2017 20:12

Eiks nuo Saksanpajat tee sen korotuksen siten, että pudottavat koko etukelkkaa alemmas kaikkine jousineen ja tukivarsineen. Ei toki tuo etupalkin alle yhtään enempää ilmaa, mut mahdollistaa suurempien renkaiden laittamisen ja sitäkautta lisää maavaraa.

Mika_T 04.09.2017 20:26

Meniskö tuonne nelivetosen W906:sen etulati?
En ole kyllä etes perehtyny onko tuossa uudemmassa samanlainen etupää.
Ne ainakin on nelikkona keulasta helkkarin korkeita

Ahma 05.09.2017 14:53

Homma selkiytyi ja etu iskareilla näissä korotus hoituu. 3-4cm on eri iskareiden pituusero. Latin vaihtoon en ees arvaa ruveta miettii. Konilta löytyy abaut 225€/kpl hintaan pisin versio.

Pauli 05.09.2017 16:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ahma (Viesti 1356758)
Homma selkiytyi ja etu iskareilla näissä korotus hoituu. 3-4cm on eri iskareiden pituusero. Latin vaihtoon en ees arvaa ruveta miettii. Konilta löytyy abaut 225€/kpl hintaan pisin versio.

En ole ikinä kuullut tai nähnyt, enkä itsekään tehnyt yhtään korotusta tai madallusta iskareilla ja joitain satoja autoja tullu laiteltua vuosikymmenien aikana.

Voisko joku selittää mulle miten korotetaan iskareilla???
Ja mikä niiden iskareiden tehtävä autossa oikein on?

A-P 05.09.2017 16:58

Ehjä uusi jousi, ja vaikkapa isommasta mallista (413/416).

kivinen 05.09.2017 17:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 1356766)

Voisko joku selittää mulle miten korotetaan iskareilla???

Tuossa sulle korottava iskari, laitat lisää ilmanpainetta sinne niin auto nousee:

https://www.amazon.com/ACDelco-580-4.../dp/B00EDQ19EI

Mika_T 05.09.2017 19:39

Otappa muuan kuva siitä nelivetomallin etujousituksesta.

Takavetosessa on edessä yksi lehtijousi poikittain. Miten lie nelivetosessa.

Pauli 05.09.2017 20:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kivinen (Viesti 1356778)
Tuossa sulle korottava iskari, laitat lisää ilmanpainetta sinne niin auto nousee:

https://www.amazon.com/ACDelco-580-4.../dp/B00EDQ19EI

Ai niin tollaset, onhan mullakin ollu joskus kultaisella 80-luvulla -64 Dartissa takana jotkut Marilyn Monroet, niihin kun laittoi tarpeeks ilmaa sai perän ylös ja ajettavuus muuttui aika tönköks, heitin ne sitten ystävämme Kareksen tapaa lainatakseni Kuubaan :D

Ahma 06.09.2017 12:35

Juu savolainen supermies oli lähellä iskeä tässä sessiossa. No Paikallinen Raskone auttoi ja asentajan kanssa keskustelu aiheesta ja vieressä taksimies komppas korjausehdotuksia. Eli EI kyllä millää iskareilla tätä hommaa tehdä ja se hemmetin -30 luvun hyväksi havaittu poikittainen jousi keulassa uusiksi menee. Alkuperäinen komposiittijousi joutaa jollekkin sukseks ja Vallillan takomolta uusi jäykempi/kaarevampi tilalle, mahdollisesti 2 latinen. Ovat melko haprasta tavaraa kuulemma komposiitti versiot ja halkeaa poikittais suunnassa eli jousen mukaisesti vittuilemati ja helposti. :D Nyt ei tieto lisännyt tuskaa vaan säästi puolella rahapussia.

Ahma 06.09.2017 12:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 1356766)
En ole ikinä kuullut tai nähnyt, enkä itsekään tehnyt yhtään korotusta tai madallusta iskareilla ja joitain satoja autoja tullu laiteltua vuosikymmenien aikana.

Voisko joku selittää mulle miten korotetaan iskareilla???
Ja mikä niiden iskareiden tehtävä autossa oikein on?

Nii ekaks olin olevinani kärryillä tuosta jousen pituuden ideasta mutta ei se vaan sillee mennykkää kuten mulle kerrottiin. Mutta miksi hitossa märssy käyttää tota T-fordien ideaa keulan jousituksena? Vai eikö niille ole vieläkään kerrottu tehtaalla et esim. Macpherson tyyppinen jousituskin on keksitty jo TAI et kierrejousi ylipäätään on jo keksitty.

jmk 06.09.2017 13:20

samaa periaatetta käyttävät vielä seuraavassa korimallissakin näytti olleen joku vihreä muovi kaistale

Mika_T 06.09.2017 13:22

Kaippa ne on muutaman satatonnia ajanu testiä ennen sprintterin julkistamista ja todenneet ko. ratkaisun toimivaksi.

Mutta edeleen miten ovat saaneet etupään voimansiirron ja poikittaisen lehtijousen mahtumaan sinne.
Moottorin öljypohjakin on saatu mahtumaan sinne.

Ahma 06.09.2017 14:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1356849)
Kaippa ne on muutaman satatonnia ajanu testiä ennen sprintterin julkistamista ja todenneet ko. ratkaisun toimivaksi.

Mutta edeleen miten ovat saaneet etupään voimansiirron ja poikittaisen lehtijousen mahtumaan sinne.
Moottorin öljypohjakin on saatu mahtumaan sinne.

Pitänee napata kuva tän päivän aikana.

Arpe 06.09.2017 16:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1356849)
Mutta edeleen miten ovat saaneet etupään voimansiirron ja poikittaisen lehtijousen mahtumaan sinne.
Moottorin öljypohjakin on saatu mahtumaan sinne.

Tuo poikittainen lati on työnnetty etupalkin sisälle, ni se ei tavallaan vie siellä tilaa.

Timo_L 06.09.2017 23:15

Juuri tuossa eilen huomasin kaverin tallilla ollessa kun siellä oli yksi 960- sarjan loppupään erillisjousitettu Volvo, että niissäkin on takakelkassa yksi poikittainen lehtijousi. Ja siis nimenomaan noissa monivarsituennalla/ erillisjousituksella olevissa.
Kuuleman mukaan mm. myös XC90:ssä on sama systeemi käytössä. Taitaa olla myös vielä C7- sarjan Corvettekin sellaisella.. ainakin C6 on.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ahma (Viesti 1356843)
Mutta miksi hitossa märssy käyttää tota T-fordien ideaa keulan jousituksena? Vai eikö niille ole vieläkään kerrottu tehtaalla et esim. Macpherson tyyppinen jousituskin on keksitty jo

Onko Sprinterissä kahdella päällekkäisellä kolmiovarrella ("double wishbone") vai tavallaan McPherson- tyyppinen (sehän voidaan toteuttaa pelkällä iskarillakin, vaikka jousi olisi muualla)?
Päällekkäisillä kolmiovarsilla saa paremman jousitusgeometrian kuin mitä McPherson-tyyppisellä jousituksella. Jälkimmäinen on keksitty ihan vain yksinkertaistamaan rakennetta ja laskemaan kuluja :D Jos parasta alustan toimintaa haetaan erillisjousitetussa, niin se on sitten joko monivarsituenta missä on tankoja vähän joka suuntaan, tai sitten tuo double wishbone.

Ahma 07.09.2017 06:08

Alaalla perus kolmio alatukivarsi. Yläällä navassa neljällä kiinni oleva iskari joka yläpäästä perinteisesti korinläpI kii. Eli ylätukivarsi ikäänkuin puuttuu.

Ahma 07.09.2017 06:13

1 Liiteet
Tollanen. Se poikittais lati tulee ton pohjausraudan alle kii.

Ahma 07.09.2017 06:17

1 Liiteet
Siellä ne kaikki majailee. Lati on ton runko palkin sisällä tosiaan.

Ahma 07.09.2017 06:22

Pauli hoi..... pohjaisko tossa iskarit samantien jos pidemmät laittaisi? Vai nostaisko ne keulaan ylöspäin? Ite epäilen et pohjausvaara olis melkoinen.

Pertsi 07.09.2017 10:39

Iskunvaimennin ei nosta maavaraa.

Ahma 07.09.2017 14:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi (Viesti 1356932)
Iskunvaimennin ei nosta maavaraa.

Näin yleensä mutta onko sulla tästä etupää rakenteesta tietoa vai oliko tollei yleinen mielipide?

Pertsi 07.09.2017 16:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ahma (Viesti 1356957)
Näin yleensä mutta onko sulla tästä etupää rakenteesta tietoa vai oliko tollei yleinen mielipide?

Mietipä mikä on iskunvaimentimen rakenne ja tarkoitus. Se vaimentaa heilahduksia, ei kanna kuormaa. Ne paineilmaiskarit on sitten eri juttu. Rintteri myös pihassa, tosin 2wd mutta samantyyppinen paskakärrynjousietupää siinäkin on

Mika_T 07.09.2017 20:25

Jos ja kun siellä nyt on erillinen jousi niin ei ne iskunvaimentajat nosta sitä keulaa yhtään.

Jousi kantaa painon. Ei vaimentajat.

Ahma 07.09.2017 20:48

Tuo etupään rakenne on vaa aika ihmeellinen. Iskari on ikäänku ylätukivarsi myös. Se poikkilati hässäkkä on iha hinnan sisällä et sellanen 2 latinen sinne tulee ton komposiitti hässäkän tilalle.


Sivu luotu: 10:06 (GMT +2).