Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Vetopöytäauton päälirakenteiden muutos? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=152083)

JJo 29.08.2017 15:48

Vetopöytäauton päälirakenteiden muutos?
 
Oon tossa jonkin aikaa katsellut vetopöytäautoja sillä silmällä, että tekisin sellaisesta maasturin kuskausvälineen. Siinä olisi kätevästi samassa paketissa makuuhuone, keittiö, huoltoauto paineilmakompressoreineen sekä kulkuväline.
Minkälaisia rajoitteita noiden päälirakenteiden muutoksiin on? Voinko rakentaa vetopöydän lisäksi ajosillat, jotka pystyy poistamaan tarvittaessa, jolloin alkuperäinen tarkoitus säilyy. Pitääkö noi ajosillat muutoskatsastaa?
Kaikki yksinkertaistettu selkeä ja varma tieto on tervetullutta. Mututietoa en kaipaa, sitä mulla on itelläkin.

Bj Andy 29.08.2017 18:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JJo (Viesti 1356136)
Oon tossa jonkin aikaa katsellut vetopöytäautoja sillä silmällä, että tekisin sellaisesta maasturin kuskausvälineen. Siinä olisi kätevästi samassa paketissa makuuhuone, keittiö, huoltoauto paineilmakompressoreineen sekä kulkuväline.
Minkälaisia rajoitteita noiden päälirakenteiden muutoksiin on? Voinko rakentaa vetopöydän lisäksi ajosillat, jotka pystyy poistamaan tarvittaessa, jolloin alkuperäinen tarkoitus säilyy. Pitääkö noi ajosillat muutoskatsastaa?
Kaikki yksinkertaistettu selkeä ja varma tieto on tervetullutta. Mututietoa en kaipaa, sitä mulla on itelläkin.

Hö. Pikku 1 akselinen muuli perään ni ei tarvi tehdä muutoksia. Tai vaikka useampikin. Vanhat kärrit ei paljon maksa. Katsastus ehkä enemmän....menee samalla muutkin maasturit ja tarvittaessa saa lisätilaa vaikka saunalle tai omalle baarille...

VeeWee 29.08.2017 20:18

Tarviihan se muutoskatsastaa ja korjaamon/koritehtaan lausunto uusista päälirakenteista.

jmk 29.08.2017 20:32

viimeksi ainakin oli seuraavat vaatimukset
-ohjaamon korkuinen etusermi tästä todistus että kestää x-kiloa törmäyksessä
-kiinnityspisteiden lujuudesta todistus
lavasta ei muuten kysytty mitään
sitten saattaa olla alleajosuoja vaatimuksia ym pieniä
äkkiseltään voisin veikata että sen verrran joutuu lavaan runkoa rakentamaan että vetopöytää joutuu nostamaan ylöspäin miten sit sattuu kärrit kantaan, mutta jos korttia on niin miksi ei vanhaa 2-akselista pokkakärriä sovittaisi maasturin siirtoon menis naapurin kotterot samalla kyydillä

JJo 29.08.2017 23:09

Ajoluvassa ei riitä kirjaimet, jotta sais kärryä ison auton perässä kiskoa.
Pitänee sitten ruveta tosissaan lueskelemaan noita valmistajien päälirakennelappuja ennen kuin suinpäin heittäydyn autokaupoille. Noi laskelmat ei ole ongelma niistä kun joutuu jo töiden puolestakin jotakin ymmärtämään. Ajatus minulla oli, että pätkä pajero menee just ja just kyytiin juuri peräylitystä muuttamatta. Alleajosuojathan tuommosessa nupissa on jo valmiina.
Johonkin tämmöiseen oli ajatus viisastella omia ideoita
https://m.nettikone.com/scania/r-124/1649296
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1356183)
viimeksi ainakin oli seuraavat vaatimukset
-ohjaamon korkuinen etusermi tästä todistus että kestää x-kiloa törmäyksessä
-kiinnityspisteiden lujuudesta todistus
lavasta ei muuten kysytty mitään
sitten saattaa olla alleajosuoja vaatimuksia ym pieniä
äkkiseltään voisin veikata että sen verrran joutuu lavaan runkoa rakentamaan että vetopöytää joutuu nostamaan ylöspäin miten sit sattuu kärrit kantaan, mutta jos korttia on niin miksi ei vanhaa 2-akselista pokkakärriä sovittaisi maasturin siirtoon menis naapurin kotterot samalla kyydillä


jmk 30.08.2017 04:35

Mutta miksi vetopöytä pitäisi säilyttää? Tee vaan ihan vaan kappaletavara lava, saat kuljettaa kaikkea mikä kestää kyydissä. Ja tuollaiseen alustaan saa kyllä pienen peräylityksen niin sopii autot kyytiin
Käyttömaksutkin jää huomattavasti edullisemmaksi kun ei ole perävaunun vetoon tarkoitettu ajoneuvo kyseessä

kivinen 30.08.2017 07:32

Itse ottaisin ihan laiskuuttani jostakin valmiin, suurinpiirtein sopivan lavan. Nuppiin apurunko ja lava siihen päälle.

Kaikkein paras vaihtoehto olisi varmaan sopiva umpikaappi, niin pysyisi auto kuivana ajopaikalle. Näkyy noita pienempiä umpikaappeja perälautoineen myynnissä tuollaiseen 1500€ hintaan.

wikke 30.08.2017 09:13

Ompas tuhannen kätevä! :) Uhrasitko hetkeäkään ajatusta lastaamiseen?

JJo 30.08.2017 16:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1356222)
Ompas tuhannen kätevä! :) Uhrasitko hetkeäkään ajatusta lastaamiseen?

Jos mulle puhut, niin uhrasin kaks lammasta ajatusten alttarilla.
Ihan tarkoituksella esittelin idean aika avoimesti, jotta kukaan ei sulkeutuisi vanhoihin kaavoihin vaan tulisi mahdollisesti uusia ideoitakin. Onneksi sinulta tulikin näin kannustava ja ehkä jopa liikaakin yksinkertaistettu kommentti, josta asia ei edisty suuntaan tahi toiseen. Ja anteeksi jo valmiiksi, suutut kuitenkin 😉

Ippe69 30.08.2017 16:21

Onko joku erityinen syy, miksi sen pitää olla vetopöytäauto? Kun vaihtolava-autoja ja umpikoppiautoja on maailma täynnä. Myös makuuhytillisiä. Vaihtolavan kyytiin pajero menee helposti ja umpikoppiinkaan ei tarvi kuin parin metrin ajosillat lisäksi, jos perälautanosturi on valmiina. Umpikoppiin saa vielä kätevästi työkalut mukaan.

jmk 30.08.2017 16:43

kyllähän se matkustus mukavuus/asuminen on vähän toisenlaista jossain korkeassa Scaniassa kuin pulla autossa vaikka on kuin makuuohjaamo, 124 Scania taitaa kuluttaa saman verrain kuin 8-tonninen pulla Volvo kyllä itse ainakin mielummin ajaisin isommalla

JJo 30.08.2017 19:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 (Viesti 1356251)
Onko joku erityinen syy, miksi sen pitää olla vetopöytäauto? Kun vaihtolava-autoja ja umpikoppiautoja on maailma täynnä. Myös makuuhytillisiä. Vaihtolavan kyytiin pajero menee helposti ja umpikoppiinkaan ei tarvi kuin parin metrin ajosillat lisäksi, jos perälautanosturi on valmiina. Umpikoppiin saa vielä kätevästi työkalut mukaan.

Ei kai varmaan mitään erityistä syytä ole. Tontin koko rajoittaa auton pituutta mutta kai sitä vois säilytellä tuon läheisen marketin pihallakin. Nuppia mahtuu pyörittelemään kaupungissakin suosiolla.

Tojo4wd 30.08.2017 20:49

Pirkanmaalla on jollain maanrakennus firmalla pienen kaivinkoneen kuljettamiseen justiinsa tehty vanhasta vetopöytä autosta kuljetin jossa muistaakseni kiinteä ritilälava jossa pystyyn nostetavat ajosillat.
Ja tais olla kaksiakselinen jos pitemmän haluaa tai lisää kantavuutta niin kolmiakselinen telivehje niin voi kevyellä kuormalla ajaa teli ylhäällä joko takateli tai väliteli esim tommonen.
https://www.nettikone.com/scania/l420-topline/1652894

Tosiaan kannattaa ottaa se vetopöytä pois verojen takia.

VeeWee 30.08.2017 21:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tojo4wd (Viesti 1356278)
jos pitemmän haluaa tai lisää kantavuutta niin kolmiakselinen telivehje niin voi kevyellä kuormalla ajaa teli ylhäällä joko takateli tai väliteli esim tommonen.

Tosiaan kannattaa ottaa se vetopöytä pois verojen takia.

Eikä ehkä kannata kolmeakselista ottaa verojen takia,jollei sitten seisota vain pihalla koristeena.


Pitkät rampit se vaatii rekanveturista tehtyyn kuljetusautoon,niissä kaivurien kuljettimina olevissankin jonkin verran peräylitystä.

jokke-76 30.08.2017 21:38

https://m.nettikone.com/scania/144-l...nt=21&vifNav=Y tässä olis valmis paketti

JJo 30.08.2017 22:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jokke-76 (Viesti 1356286)

Meinas tulla kuti punttiin 😁
Hintaa kun sais puolet pois ja hyttiin kolmannen penkin niin....

Tojo4wd 30.08.2017 23:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JJo (Viesti 1356289)
Meinas tulla kuti punttiin 😁
Hintaa kun sais puolet pois ja hyttiin kolmannen penkin niin....

Eikös tossa ole takana kaksi lisäpenkkiä ainakin mun mielestä kuvassa olevat penkit on makuutilassa.

HeikkiH 30.08.2017 23:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tojo4wd (Viesti 1356290)
Eikös tossa ole takana kaksi lisäpenkkiä ainakin mun mielestä kuvassa olevat penkit on makuutilassa.

Ei ole lisäpenkit, jakkarat on vaa tyrkätty ihan taakse.

Topi1982 31.08.2017 08:05

Kehityskelpoinen idea!
Makuuhytti iso plussa. Offiauto kummosia ajosiltoja tarvii, riittänee ne, jotka kisoissa mukana on?
Vetopöytä pois ja ritilä tai lava tilalle max ylityksellä.
Kivasti liikkuu nuppi tuolla kuormituksella eikä oo niin juoppokaan!
Vakuutukset ja verot on sivuseikka, kun on niin helppo ottaa pois ja pistää liikennekäyttöön.
Keskieuroopasta halvemmalla?
Pidä meidät ajan tasalla hankkeessasi.:)

tare 31.08.2017 10:14

Olishan tommonen yhdistelmä ihan komee :)
https://www.cherokeeforum.com/attach...1413537635.jpg

Topi1982 31.08.2017 11:02

[QUOTE=tare;1356315]Olishan tommonen yhdistelmä ihan komee :)

Sammaa mieltä!:)

HeikkiH 31.08.2017 12:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JJo (Viesti 1356289)
ja hyttiin kolmannen penkin niin....

Siin ois ihan Kaanian oma ratkaisu kahelle apparin paikalle :D


https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=206620

Timo_L 31.08.2017 14:40

Tossa tuli just töihin maailmalta hyvä aihio :D :cool:

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=206621

PutKari 31.08.2017 21:15

Ja ja
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jokke-76 (Viesti 1356286)

Ja täähän on nimen omaan tehty vanhasta puolikkaan vetäjästä....

Meinas meinaan tulla miulki "punttiin".... :D:D :D

JJo 01.09.2017 15:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1356332)
Tossa tuli just töihin maailmalta hyvä aihio :D :cool:

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=206621

Tämä kulkine tuli hetki sitten vastaan Ylöjärven kulmilla moottoritiellä. Komia oli livenäkin.


Sivu luotu: 10:53 (GMT +2).