Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Pakettiauto ja paripyörät (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=152072)

kippo86 28.08.2017 20:12

Pakettiauto ja paripyörät
 
Mites on, onko paripyöristä pakettiautossa ikinä missää tilanteessa etua?

Olis lyhyt paku tyrkyllä paripyörin, vajaavetonen niin talvi vähän mietityttää kuinka pärjää kun kontti tyhjä..?

tekniikkamies 28.08.2017 20:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1356078)
Mites on, onko paripyöristä pakettiautossa ikinä missää tilanteessa etua?

Olis lyhyt paku tyrkyllä paripyörin, vajaavetonen niin talvi vähän mietityttää kuinka pärjää kun kontti tyhjä..?

Ainakin paripyörä lava Transit oli muutes ihan kiva ajaa paitsi kyseessä ei ollut sellainen malli, jossa koneessa miten ylimäärin voimaa olisi.

Kaipa siitä etua yli 1000 kilon kuormilla on, mutta toisaalta pakussa voi koittaa valita muutenkin vähän jämäkämpää rengasta. Tuohan se jäykkyyttä perään vaikka perävaunupuuhia varten, ettei lähe heiluu niin helposti sivusuunnassa ja paripyörämallissa voi muutenkin olla vähän jämäkämpi jousitus.

Jos paripyörämalli enimmäkseen tyhjänä, niin ei se silloin kovin hyvä juttu ole.

jmk 28.08.2017 20:37

onhan siinä pikkusen enempi perässä painoa tyhjänäkin, ja hyvillä renkailla puolet enempi kulutuspintaa tiessä millä saattaa saada pitoa huonoilla renkailla ei sit pääse mihinkään...

Mika_T 28.08.2017 21:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1356080)
hyvillä renkailla puolet enempi kulutuspintaa tiessä millä saattaa saada pitoa.

Vastaavasti painoa/rengas on vähemmän...

tekniikkamies 29.08.2017 12:26

Joissain paripyöräautoissa kuten Sprinter on ihmetyttänyt pieni rengaskoko. Itselle mieluisin auto olisi sellainen, johon saa tarpeeksi jämerät pyörät ilman paripyöriä.

Gary Grand 29.08.2017 14:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1356117)
Joissain paripyöräautoissa kuten Sprinter on ihmetyttänyt pieni rengaskoko. Itselle mieluisin auto olisi sellainen, johon saa tarpeeksi jämerät pyörät ilman paripyöriä.

Kuin myös. Reilumpi rengaskoko heti lähtöjään.

Taitaa vaan olla tarve saada lattia alas ja pienet lokasuojan patit.
Monellakaan ei ole tarvetta reilulle pyöräkoolle, vaikka kulkisi mukavammin pattisilla teillä.
..ja tietysti nuo isommat renkaat maksaakin enemmän.

Tuomo 29.08.2017 17:01

Ainakin tollaseen W906-koriseen Sprinteriin mahtuu alle 285/55-18 renkaat, firman pitkässä/korkeassa 319cdi:ssä on sellaset, edessä saattaa jossain ihan äärijoustossa hitusen raapasta sisälokariin. 255/55-20 renkaat näyttäis olevan jokatoisessa vastaavassa Sprinterissä alla mikäsekin on reilusti alkuperäistä isompi.

Vakiokoko taitaa olla 225/65-16 mikä on kyllä aivan onnettoman kokoinen tollasessa autossa.

tekniikkamies 29.08.2017 17:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand (Viesti 1356130)
Kuin myös. Reilumpi rengaskoko heti lähtöjään.
Taitaa vaan olla tarve saada lattia alas ja pienet lokasuojan patit.
Monellakaan ei ole tarvetta reilulle pyöräkoolle, vaikka kulkisi mukavammin pattisilla teillä. ..ja tietysti nuo isommat renkaat maksaakin enemmän.

Omat testit tullut tehtyä 2,8 HDI Jumperissa, johon laiton renkaaksi Hiluxin vanhat 235/85/16 Hakkapeliitta LT:t. Ne on jäykähkön tuntuiset renkaat Jumperissa, joka varsinkin perästä on etuvetoisena yllättävän kevyt.

Itse voisin ottaa paripyöräauton jos siihen mahtuu melko hyvän kokoiset paripyörät. Yksi kiinnostava pakettiauto-ominaisuus on löytyykö tarpeeksi lyhyitä vaihteita, en olisi yllättynyt jos paripyöräautossa on panostettu lyhyeen pakkiin ja ykköseen.

Vielä yksi näkökulma paripyöriin jos ne on samaa kokoluokkaa kun pihassa olevissa muissakin autossa, niitä ehkä kertyy vähän kuin itsestään, mutta jos paripyöräautoon pitää ostaa erikseen 12 rengasta kesä-ja talvirenkaat, niin kalliiksi tulee.

kippo86 29.08.2017 20:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tuomo (Viesti 1356149)
Ainakin tollaseen W906-koriseen Sprinteriin mahtuu alle 285/55-18 renkaat, firman pitkässä/korkeassa 319cdi:ssä on sellaset, edessä saattaa jossain ihan äärijoustossa hitusen raapasta sisälokariin. 255/55-20 renkaat näyttäis olevan jokatoisessa vastaavassa Sprinterissä alla mikäsekin on reilusti alkuperäistä isompi.

Vakiokoko taitaa olla 225/65-16 mikä on kyllä aivan onnettoman kokoinen tollasessa autossa.

Auto olis 515 sprintteri, taka-akselin massa muistaakseni 3500kg, niin voi olla hankala löytää singlepyörät riittävällä kantavuudella.
Sinänsä isommat pyörät tois paremmat välitykset maantieajoon.

Tuomo 29.08.2017 21:06

Jos ite olisin Sprinteriä tms. hankkimassa ja sillä olis tarkotus jtn raskaampaa kuskata niin ehdottomasti paripyöränen. Töissä 7-hengen k-a, kokonaispaino 3550kg, omapaino luokkaa 2800kg. Verhoomo Sorsan sisusta, on jääkaapit, pöydät yms.

500kg konttiin ni on aivan nyökällään ja karmea ajettava(toki noi 285 leveät renkaat ei auta asiaa). Pitäis olla toiset lehdet(vakiona vain yksi) tai ilmajouset.

Asiakkaalla muuten samanlainen mutta 519 paripyörä, kok.paino vissiin 5tonnia. Menee paljon paremmin ja ryhdikkäämmin vaikka "kiinteästi" kontissa se 5-600kg kokoajan ja saa lastata helposti toiset samanverran.

kippo86 02.09.2017 07:12

Mites onko kokemuksia talviajosta paripyörä vs single pyörä tyhjänä?

Kai se enempi lipsuttelua on kun pintapaine on pienempi..?

Samsonite 02.09.2017 10:28

Vasta ajelin Ruotsin ja Suomen halki retkuiluautorintterillä n. 400-500 kilon kuorma päällä. Onhan se jäätävää hoipertelua jo ilman sivutuulta....ja sivutuulen osuessa aukion laidasta hyppää metrin sivulle just...ja se neloskone on aivan vitsi. Vaihteensiirtokin on kuin heiluttelis harjanvartta soraämpärissä.:p

Jos olis aivan pakko mokoma pommi lunastaa itselleen, niin kuorma-autona, paripyörillä, kutoskoneella ja automaatilla.

Nimimerkillä vm 2014, 127 tkm, ohjaus kolisee, käsijarru ei pidä, ilmastointi vuotaa ja tietenkin saumat ruosteessa. :D:

E: paripyörä voipi kyllä lipsaa talvella?

tekniikkamies 02.09.2017 13:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1356480)
Mites onko kokemuksia talviajosta paripyörä vs single pyörä tyhjänä?
Kai se enempi lipsuttelua on kun pintapaine on pienempi..?

Itse on omissa autoissa tullut Harrastettua Hakkapeliitta LT tyylin talvirenkaita ja nyt mennään mallissa LT2, omassa ajossa nämä ei paljoakaan talvella kulu, mutta pito vähenee silti ja mulla siis ei paripyöräautoa.

Paripyöräauton negatiivisena puolena tulis mieleen jos et aja sillä pääasiallisena ajoautonasi, niin renkaat kuluu hitaasti ja pitäs silti uusia kun pito huononee.

Kannattaa tarkiastaa, että siihen saa jatkossakin jotain järkevää rengasta kun kevyeiden autojen rangaskoot meinaa mennä aina vaan suuremmalle vanteelle ja matalaprofiilisemmaksi.

Toivottaisin kuitenkin itsellekin paripyöräauton tervetulleeksi varsinkin jos siinä voisi käyttää samanlaista rengaskokoa kun vaikka Hiluxissa. Joitain ideoita mielessä mihin joku parin tonnin kantavuus olisi hyvä.

----------

Jos ei vielä mitään ole hankittu, niin kun nykypakut ei ehkä ole parasta bestiä kokonaisuutena ikääntyessään, niin oottekos kerinnyt jo haukkua Mersun Varion jonain 614:sena?
http://heavycherry.com/machineinfo/m...an___long.html

Samsonite 02.09.2017 17:59

Kenties joku hiasekuski innostuisikin Varion kiihtyvyydestä ja erkonomiasta, puhumattakaan pienemmästä kääntösäteestä.

jmk 02.09.2017 18:58

Joo tuollainen mersu on ihan ok, jos käsijarruun saa tehtyä toimivamman ratkaisun. Käsijarru on paineilmalla ja biltematyylinen pikku kompura on sijoitettu auton alle ja viime tiedon mukaan jotain muutakin ruostuu kyseiseen liittyen ja uusia ei kuulemma saa

kippo86 02.09.2017 20:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1356508)
Itse on omissa autoissa tullut Harrastettua Hakkapeliitta LT tyylin talvirenkaita ja nyt mennään mallissa LT2, omassa ajossa nämä ei paljoakaan talvella kulu, mutta pito vähenee silti ja mulla siis ei paripyöräautoa.

Paripyöräauton negatiivisena puolena tulis mieleen jos et aja sillä pääasiallisena ajoautonasi, niin renkaat kuluu hitaasti ja pitäs silti uusia kun pito huononee.

Kannattaa tarkiastaa, että siihen saa jatkossakin jotain järkevää rengasta kun kevyeiden autojen rangaskoot meinaa mennä aina vaan suuremmalle vanteelle ja matalaprofiilisemmaksi.

Toivottaisin kuitenkin itsellekin paripyöräauton tervetulleeksi varsinkin jos siinä voisi käyttää samanlaista rengaskokoa kun vaikka Hiluxissa. Joitain ideoita mielessä mihin joku parin tonnin kantavuus olisi hyvä.

----------

Jos ei vielä mitään ole hankittu, niin kun nykypakut ei ehkä ole parasta bestiä kokonaisuutena ikääntyessään, niin oottekos kerinnyt jo haukkua Mersun Varion jonain 614:sena?
http://heavycherry.com/machineinfo/m...an___long.html

Noin 20tkm vuodes tulee ajelua...

Variosta tykkään etenki tekniikasta ja sen työkalumaisuudesta, mut se on vähän iso kaupungissa pyöriteltäväks

tekniikkamies 02.09.2017 22:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1356526)
Noin 20tkm vuodes tulee ajelua...

Variosta tykkään etenki tekniikasta ja sen työkalumaisuudesta, mut se on vähän iso kaupungissa pyöriteltäväks

Jos se on kuin henkilöauto, tavallinen paku vois olla kanssa varteenotettava kun korkeet ja parkkipaikkoihin nähden ylikokoiset vehkeet on hankalia kaupunkireissussa, mutta toisaalta johonkin kuorma-autoksi rekisteröityyn peliin saa helposti samalla vähän matkailuautoakin.

Vario kokoluokan peli olis muuten varteenotettava jos on joku pienempi auto myös.

Tuollainenkin mieleen tulee, että paripyörävehje on yleensä kuorma-auto jo ylinopeuksiin puuttuminen menee näköjään tarkemmaksi ja tarkemmaksi. Jos vehje on pääautona, niin ehkä silläkin on väliä saako ajaa 80 km/h kovempaa.

kippo86 03.09.2017 08:00

Kuorma-auto pitää ehdottomasti olla, penkkejä vähintään 5.
Perävaunumassa vähintään 2500kg...

Hankalat kriteerit rajaa aika paljon pakettiautoja pois.
Nelivedosta jo luopunu, hinta pompsahtaa kolminkertaseks...

jmk 03.09.2017 16:07

Paljonko paripyörä sprinterissä on koukkupainot? Ykkösyöräsissä taitaa olla paritonnia ainakin mulla ja muutamalla kaverilla

Tojo4wd 03.09.2017 17:21

Meillä töissä on eri kokoisia sprintereitä kouluautoina 14-23 paikasia linja-autoja ja kaikki paripyörillä.
Kyllä mun mielestä ne menee huonossa kelissä ja urasilla pikkuteillä paremmin kun ykkös pyöräset autot joita ollut kanssa meillä.

Tuomo 03.09.2017 17:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1356585)
Paljonko paripyörä sprinterissä on koukkupainot? Ykkösyöräsissä taitaa olla paritonnia ainakin mulla ja muutamalla kaverilla

Jos oikein muistan niin firman Sprinterissä oli uutena vetopaino 2000kg, Veholta sai lapun nimellistä (200€?) korvausta vastaan millä sai vetopainon korotettua 2800kg. Tarkkaan en muista ku senverta jo aikaa. Sama homma oli/on W639 korissa Vitoissa, vakio 2t, korotettuna 2,5t.

kippo86 03.09.2017 18:08

2000kg on vakio koukku, lisävarusteena saanu 2800 ja kolmelitrasissa on ainaki ollu 3500kg.

Jos ei oo merkattu vetomassaa mihinkää(koukkuu/otteesee), niin kuorma-autohan menee kokonaismassan mukaa ja automatik 3500kg(?)

tekniikkamies 05.09.2017 11:04

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/508/9070978

Ennen kaikki oli paremmin! :D

Jos noi ei olis niin vanhoja, vois vaik harkita. Toisaalta joku 2001 vuoden Jumper ei vielä paljon tuonut uuden auton hyviä puolia, pitäs olla vissiin tältä vuosikymmeneltä.

jmk 05.09.2017 15:55

Taitaa olla kaikkien aikojen luetettavin ajoneuvo kyseisessä linkissä:) kovasti on crossimiehet kehuneet ihan viimevuosina vielä, toisin kuin nykyisiä mersuja.
Tuossa kun niitä kylällä näkee kun käyvät ajelemassa niin nyt alkaa olemaan autokanta vaihtunut isolta osalta ivecoon

tekniikkamies 06.09.2017 09:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1356762)
Taitaa olla kaikkien aikojen luetettavin ajoneuvo kyseisessä linkissä:) kovasti on crossimiehet kehuneet ihan viimevuosina vielä, toisin kuin nykyisiä mersuja.
Tuossa kun niitä kylällä näkee kun käyvät ajelemassa niin nyt alkaa olemaan autokanta vaihtunut isolta osalta ivecoon

Muutaman kokemuksen ja näkemyksen voisi vaihtaa Ivecosta.

Halvimmasta päästä kevytkuorma-autoja on Ducatot, Jumperit ja Boxerit. Näyttää olevan niin, että tässä automallissa yksi akilleenkantapää on helposti ruostuvat helmat, omassa oli aikamoinen määrä kuraa niiden sisällä ja reippaalla kesän harrasteremonttiasenteella varmasti kuukauden homma niiden korjaamisessa jos vähänkään perusteellinen yrittää olla. Melkoisen paljon aikaa kului kuran ja hiekan putsailuun. Omista hiekkapuhalluksista tuli vielä lisää putsattavaa koska helmojen ulkopuolelle tein hiekkapuhalluksen ja maalaukset, mutta tyypilliseen tapaan pöllyä oli taas vähän joka paikassa. Harmittomampi homma on kun noista irtoaa päällimmäinen maali, ne on rumuuden takia edullisia.

Ivecossa Dailyssä on samaa näköä ja takaveto. En tiedä kuinka paljon yhtäläisyyksiä on? Hintahan on yleensä selvästi suurempi.


Sivu luotu: 18:13 (GMT +2).