Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Saako vanteen halkaisijaa vaihtaa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=15178)

jappe 01.11.2005 08:18

Saako vanteen halkaisijaa vaihtaa
 
Minulle olisi tarjolla Grand Cherokeehen talvikumit vanteineen. 245/70/16 (29,5").
Kun nyt minulla on 15" vanteet. Kun on niin kovin tarkkaa nämä rengasasiat.
Ovatko 16" vanteet lailliset?

Just do it!

PIRSSI 01.11.2005 08:24

Kyllä saapi!

"Oikastaan tästä, kyllä tuonne puronvarteen pääsee"
Mehän ei onkimaan kävelyllä mennä!

mikjus 01.11.2005 10:13

Eikös sitä just tuuman saanut ilman muutoskatsastusta muuttaa.


Taro92 01.11.2005 12:18

Joo, tuuman saa muuttaa molempiin suuntiin.


ariman 01.11.2005 18:15

Aikasemmin oli +2 -1, onkos laki muuttunut?


Repro 01.11.2005 18:23

Lainaus:

quote:
Aikasemmin oli +2 -1, onkos laki muuttunut?


Muutoskatsastamalla 2" korkeutta ja 102mm leveyttä
Ilman muutoskatsastusta 1" --"-- 51mm --"--


http://www.lut.fi/~junousia/hymiot/bangin/macho.gif

-MaTTi- 01.11.2005 18:35

Höpöhöpö. Ilman muutoskatsastusta vanteen halkaisijaa saa muuttaa 1":n ja renkaan leveyttä 30 mm alkuperäisestä suurimmasta. Renkaan korkeutta saa muuttaa 51 mm ilman muutoskatsastusta ja muutoskatsastuksella, leveyttä saa muutoskatsastuksella muuttaa 102 mm.

Ei ole koskaan ollut ariman:in tai Repro:n versioita olemassakaan.


Repro 01.11.2005 18:40

Lainaus:

quote:
Höpöhöpö. Ilman muutoskatsastusta vanteen halkaisijaa saa muuttaa 1":n ja renkaan leveyttä 30 mm alkuperäisestä suurimmasta. Renkaan korkeutta saa muuttaa 51 mm ilman muutoskatsastusta ja muutoskatsastuksella, leveyttä saa muutoskatsastuksella muuttaa 102 mm.

Ei ole koskaan ollut ariman:in tai Repro:n versioita olemassakaan.


Sit on mennyt puurot ja vellit sekasin,muisti pettää vuosien jälkeen.

http://www.lut.fi/~junousia/hymiot/bangin/macho.gif

ariman 01.11.2005 18:48

Lainaus:

quote:
Höpöhöpö. Ilman muutoskatsastusta vanteen halkaisijaa saa muuttaa 1":n ja renkaan leveyttä 30 mm alkuperäisestä suurimmasta. Renkaan korkeutta saa muuttaa 51 mm ilman muutoskatsastusta ja muutoskatsastuksella, leveyttä saa muutoskatsastuksella muuttaa 102 mm.

Ei ole koskaan ollut ariman:in tai Repro:n versioita olemassakaan.


Sitten täällä on ollut omat säännot konttorilla; Edesmennyttä henkilöbiilä tuli katsastettua monet vuodet ja kahtena vuotena vielä erikseen mainitsin renkaista ja vanteista jotka kasuri totesi lailliksi (165R13->195/60-15).


-MaTTi- 01.11.2005 19:19

Lainaus:

quote:
Sitten täällä on ollut omat säännot konttorilla; Edesmennyttä henkilöbiilä tuli katsastettua monet vuodet ja kahtena vuotena vielä erikseen mainitsin renkaista ja vanteista jotka kasuri totesi lailliksi (165R13->195/60-15).
Ettei siellä otteella ole ollut sitten esim. tekstiä: VAIHTOEHTOISET RENKAAT 185/65R14?


ariman 01.11.2005 19:23

Ei


jappe 01.11.2005 22:07

Kävin tänään maahantulokatsastuksessa eikä ollut ongelmia. Otteeseekin tuli tuo R16 vanne. Tuumat laskettu tuolla laskurilla. http://www.phnet.fi/public/mika.juss...n/laskuri2.htm

225/70 R15 = 27,4" Nyt alla
225/75 R15 = 28,3" Rekisteriotteessa
225/75 R16 = 29,3" Rekisteriotteessa
245/70 R16 = 29,4" Olisin ostamassa

Renkaat on nastoitettu. Pitäisi nyppiä ne pois. Jos vetoautossa on nastat, niin tarilerissakin pitää olla nastarenkaat alla. En rupea traileriin ostamaan vanteita ja nastarenkaita. Täytyy katsoa millä hinnalla ne lähtisi. Olisi puuhaa kun niitä nastoja nyppisi ja saisi vielä palkinnoksi kädet rakoille.


Just do it!

SamiN 01.11.2005 22:44

No mikset vaihdata käytettyjä nastagummeja traikkuun? Ite en rupeis nyppimään nastoja pois, ellei niitä puutu 1/3 per rengas..

<h3>MIKSI?? </h3>

jappe 01.11.2005 23:12

Jos vaihdan traileriin nastakumit vanteille. Sitten taas keväällä vaihtaisin nastattomat takaisin vanteille. Jos molemmissa on nastattomat talvikumit, kumpaankaan ei tarvitse vaihtaa kumeja syksy/kevät syklillä.
Vaihto tarvittaisiin vain kulumisen takia. Nastojen nyppiminen on pienempi homma kuin tuo renkaiden vaihtelu. Ilman nastoja tarvitsen yhdet renkaat autoon ja yhdet traileriin. Nastoilla tarvitsen kaksi sarjaa.

Nuo tarjotut renkaat on yhden talven ajetut hakkapeliitat.

Tälleen minä asian itselleni perustelin.


Just do it!

Edited by - jappe on 01/11/2005 23:14:27

SamiN 01.11.2005 23:16

Onko nit trailerin vanteet jotkut 0- et:llä olevat?

Jos noi m+s onpi ainoot rinkulat niin sitten ton nyppimisen ymmärtää, mut ite kyllä luotan nastaan liukkailla paaaljon enemmän kuin nastattomiin + noi talvigummit kuluu kesässä loppuun.

<h3>MIKSI?? </h3>

HJ60 02.11.2005 06:07

Tässä asiassa olen kyllä 4x4lucifer74:n kanssa samaa mieltä.

Onhan sulla Jappe maastojeepissäki oikeat maastorenkaat, vaikka "tavalliset" vakiokokoiset ois paljon halvemmat.

______________________
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.

Paavo 02.11.2005 09:58

Ei voine olla kovin kalliita trailerin vanteet?

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

jappe 02.11.2005 10:01

Niin. Wranglerissa on maastorenkaat. Muita siinä ei sitten olekkaan. Siis yksi sarja.
Grand Cherokeehen tarvitsen piakkoin renkaat, mutta en halua ostaa kahta sarjaa kesä/talvi. Siksi nastattomat talvirenkaiksi käyvät sopii mulle. Tuo renkaiden kesä/talvi vaihto Cherokeehen ja peräkärryyn ei kiinnosta. Lisäksi tulee renkaiden säilytysongelma. Cherokee on vetoautoksi ei offailuun.

Nuo nastarenkaat meni ohi, muutta 16" vanteet ostin.

Just do it!

hietsu 02.11.2005 10:26

siis onhan sulla siinä trailerissa M+S merkintä et saa olla talvellakin käytössä
jos on niin veturiin tuommoiset:
http://www.nokiantyres.com/suv_tuote...=NOKIAN+WR+SUV
ja sit jos haluaa niin vetoautoon kesäksi renkaat, niin ei mee kesällä nuo kitkat loppuun.
mutta jos km tulee paljon niin sit vaan joka syksy uudet kitkat tai niin vähän(korkeintaan muutama tuhat) ettei kulu paljon kesässä , muuten ei oo järkee ajaa kitkoilla kesällä.

Caravaanari Land Rover
http://personal.inet.fi/koti/hietsu täällä projekti!!
http://cros4wd.com/

baxxter 02.11.2005 12:32

Kyllä mä kans harkitsisin nastarenkaita vetoautoon sekä traileriin, kuitenkin on yhdistelmällä sen verran painoa ja hintaa etten lähtis tuollaisessa säästelemään.

-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet

MK 02.11.2005 12:41

Pieni vertailu nastoista ja kitkoista. HJ kitkarenkailla ja traileri 600kg+ kuorma= aikamoista sutimista mäessä ja peruutettaessa. Sama traileri Rangella nastarenkailla niin ei ollut enää mitään ongelmia esim peruuttaa jäiseen mäkeen ym.
Kyllä toi renkaiden vaihtaminen oli mun mielestä aika pieni vaiva verrattuna siihen miten paljon noi nastat autto.

www.alanmiehet.com #2

jappe 02.11.2005 13:45

Ihan hyviä pointteja. Eihän mulla ole kokemusta vetämisestä talvella. Aina kun minulla on ollut oma auto (ei liisattu) olen ajanut ympärivuoden kitkoilla ilman ongelmia. Eikä ne ole kuluneet nopeammin kuin muutkaan renkaat.

Tuo peräkärry on jostain keskieuroopan maasta kotoisin ja siinä on 13" vanteet. Taisi olla 5 pulttia. Sopivien vanteiden löytäminen suomesta voi olla ongelma.


Just do it!

hietsu 02.11.2005 13:59

alkon akselit tai vastaavat yleiset akselit siinä varmaan on eli löytyy kyllä vanteita.

Caravaanari Land Rover
http://personal.inet.fi/koti/hietsu täällä projekti!!
http://cros4wd.com/

jappe 02.11.2005 20:45

Peräkärryn 5 pulttisissa vanteissa lukee.

MEFRO 43674 107
5 1/2 Jx13 H2 ET 30
3 07 05 DIN

Kertooko toi mitään sellaista, mistä voisi päätellä vanteita löytyvän suomesta?


Just do it!

Mutamies 02.11.2005 20:53

Varmasti löytyy. 5,5" levee vanne. 13" halkasija. ET eli OFSET 30.
Joku varmaan tietää noist 5 pulttisista henkilövanteista.:)

-Jeppismeininki ja vitulla päähän-


Sivu luotu: 05:00 (GMT +2).