Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kovaan rautaan poranterä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=150856)

pjtk 28.05.2017 20:00

Kovaan rautaan poranterä
 
Chevyssä meni toiselta puolelta pakosarjasta pultit poikki. Tuntuu olevan kovaa kamaa kun perus terät ei pure. Eikä myöskään moponetin myymä Boshin koboltti terä. Mistähän noita sit oikeasti hyviä teriä saisi?

0ltzi 28.05.2017 20:16

wurthilta coboltti teriä ja leikkuuöljyä.

tjl 28.05.2017 20:33

mä oon irrottanu aina katkenneet pultit kansista hitsaamalla certanium 707 puikolla härskisti reikää ja täyttäny puuttuvan pätkän, lopuks mutteri päälle ja hitsaten kiinni, lämpee kivasti samalla ja lähtee herkästi irti.

plussana on et kierteet pysyy ehjänä, itte ainaki poraan aina perseellee.

suosittelen tätä vaihtoehtoa lämpimästi

tjl 28.05.2017 21:01

ja jos edellee haluut yrittää poraa, ja kantaa edes vähä jäljellä, ni multa löytyy ihan työkalusarja tohon hommaan.siinä keskitin poranterälle, terä,sitte siihe reikää sopiva tppi mikä hakataan paikalleen, ja tappiin sopiva kanta että saa kiintoavaimella avattuu.


jos tuut riksusta hakee ni joutaa lainaa tottakai.mutta itte todennu ton hitsauksen parhaaks vaihtoehdoks

hiluvitkutin 28.05.2017 22:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tjl (Viesti 1348440)
ja jos edellee haluut yrittää poraa, ja kantaa edes vähä jäljellä, ni multa löytyy ihan työkalusarja tohon hommaan.siinä keskitin poranterälle, terä,sitte siihe reikää sopiva tppi mikä hakataan paikalleen, ja tappiin sopiva kanta että saa kiintoavaimella avattuu.


jos tuut riksusta hakee ni joutaa lainaa tottakai.mutta itte todennu ton hitsauksen parhaaks vaihtoehdoks

Näin on. Hitsillä hyvä jos onnistuu.
Se tappiki vaan levittää pulttia, tiukemmaks menee.
Pitää myös osata porata, ettei terä heti tylsy.

0ltzi 29.05.2017 03:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1348450)
Näin on. Hitsillä hyvä jos onnistuu.
Se tappiki vaan levittää pulttia, tiukemmaks menee.
Pitää myös osata porata, ettei terä heti tylsy.

Ei se kyllä sitä levitä. Mullakin on se kunnon sarja ja nykyään katkenneet pultit lähtee leikiten. Vastakierretapit saa laittaa romukoppaan.

mikjus 29.05.2017 08:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 1348456)
Ei se kyllä sitä levitä. Mullakin on se kunnon sarja ja nykyään katkenneet pultit lähtee leikiten. Vastakierretapit saa laittaa romukoppaan.

Suosituksia mikä olisi hyvä sarja?

Tekeekö tällä mitään?

http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet...5-M16+BGS/2590

pjtk 29.05.2017 08:54

Kyllä mä tuota hitsaamista koitin ekana. Pultin päätä jäi aika lailla näkyviin. Tuloksena lyhyempi pultin pää. Ongelma on, että pultit on kartion vieressä ja pultin juureen ei pysty mitään hitsaan.

pjtk 29.05.2017 11:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikjus (Viesti 1348466)
Suosituksia mikä olisi hyvä sarja?

Tekeekö tällä mitään?

http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet...5-M16+BGS/2590

Aika saman näkönen kuin http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...aa-2000024141/
Mulla on vastaava sarja jostain 90 luvun puoleta. Kertaakaan en ole saanut tuolla sarjalla pulttia pois jos on kunnolla jumissa. Menee ennemmin tuo tappi poikki. Sitten vasta talkoot alkaakin.

kivinen 29.05.2017 16:35

Nachi -merkkinen poranterä on aika hyvä. Porasin vastakierretapin jämät pois pultinkannasta. Tuolta saa:

http://www.maantera.fi/tuotteet/pikaterasporat/

dodge3500 29.05.2017 17:41

Ja rocolin leikkuu öljy/tahna toimii ainakin rosterissa

0ltzi 30.05.2017 03:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pjtk (Viesti 1348484)
Aika saman näkönen kuin http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...aa-2000024141/
Mulla on vastaava sarja jostain 90 luvun puoleta. Kertaakaan en ole saanut tuolla sarjalla pulttia pois jos on kunnolla jumissa. Menee ennemmin tuo tappi poikki. Sitten vasta talkoot alkaakin.

Just tollanen! Tollasella saanu aina kaikki irti hetkessä. Mutta! Stahlwille tai Kukko merkkinen. Johan sen ville 5veekin tajuaa ettei kannata ostaa halpaa kopiota.

smgt 31.05.2017 09:11

millähän periaatteella teillä pysyy nuo tähtitangot siellä kierteen jämässä jos ne ei kerta venytä sitä. meillä on töissä nuita sarjoja ja kyllä ne vaan lyyään tiukkaan reikään ja se venyttää irrotettavaa kappaletta.

0ltzi 03.06.2017 19:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 1348656)
millähän periaatteella teillä pysyy nuo tähtitangot siellä kierteen jämässä jos ne ei kerta venytä sitä. meillä on töissä nuita sarjoja ja kyllä ne vaan lyyään tiukkaan reikään ja se venyttää irrotettavaa kappaletta.

no sillai ku esim 8mm pultin kun poraa niin reikä porataan 3,25mm kokoon niin jäähän siinä seinämää. en oo kyllä moista ongelmaa huomannut.

Jappi 03.06.2017 20:33

Totta kai se venyttää, isoissa ainakin vähän. Mutta ei niin paljoa että leikkaisi kiinni kierteeseen.

temezz 16.06.2017 23:42

Hitsaus
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pjtk (Viesti 1348471)
Kyllä mä tuota hitsaamista koitin ekana. Pultin päätä jäi aika lailla näkyviin. Tuloksena lyhyempi pultin pää. Ongelma on, että pultit on kartion vieressä ja pultin juureen ei pysty mitään hitsaan.

Just tuon takiahan se pultin pää niin kova onkin. Jättää nuo hitsaamiset kokonaan väliin, niin on paljon helpompi porata. Nythän se on myöhästä, mutta sitten ens kerralla.

88 17.06.2017 08:21

Joko pultti on irti? Mä olen joskus onnistuneesti puhaltanut Volvon valurautakannesta poltopillillä katkenneen pultin ulos.
Tarkasti vaan keskelle ja lopuksi putsaus kierretapilla. Varoo vaan ettei sulata kierteitä kannesta.
Valuraudassa on hiiltä niin paljon ettei pala happisahalla, näin kertoi yks vanha jermu 27vuotta sitten. Tosta Volvon kansijutusta on kans aikaa noin 25 vuotta. Ei ole tietoa että onko kierre vielä ehjä, mutta kaverilla oli auto kolme-neljä vuotta episodin jälkeen.
Siihenkin taisin muuten koittaa ensin hitsata mutteria.
Kai tätäkin polttamistakin helpottaa jos saa porattua reiän ensin.

2,4TD 19.06.2017 04:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja temezz (Viesti 1350146)
Just tuon takiahan se pultin pää niin kova onkin. Jättää nuo hitsaamiset kokonaan väliin, niin on paljon helpompi porata. Nythän se on myöhästä, mutta sitten ens kerralla.

Monesti lähtee ja nätisti kun hitsaa mutterin tuollaiseen katkenneeseen pultiin, puikolla tökkinyt,lämpee se jäljelle jäänyt pätkä senverran että monesti irtoaa jo sillä.

pjtk 19.06.2017 09:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 88 (Viesti 1350154)
Joko pultti on irti? Mä olen joskus onnistuneesti puhaltanut Volvon valurautakannesta poltopillillä katkenneen pultin ulos.
Tarkasti vaan keskelle ja lopuksi putsaus kierretapilla. Varoo vaan ettei sulata kierteitä kannesta.
Valuraudassa on hiiltä niin paljon ettei pala happisahalla, näin kertoi yks vanha jermu 27vuotta sitten. Tosta Volvon kansijutusta on kans aikaa noin 25 vuotta. Ei ole tietoa että onko kierre vielä ehjä, mutta kaverilla oli auto kolme-neljä vuotta episodin jälkeen.
Siihenkin taisin muuten koittaa ensin hitsata mutteria.
Kai tätäkin polttamistakin helpottaa jos saa porattua reiän ensin.

Joo kyllä pultit oon saatu porattua pois. IKHolla oli Alpen merkkisiä teriä, ne puri jotenkuten. Kyllä niitäkin joutu useaan kertaan terottaan. Mullä oli se helpotus, että pystyin laittaan vastamutterit, niin ei tarvinnut kierteistä välittää.
Häjyn kuulonen konsti tuo pillillä puhaltaminen. Muutamakin hermo sauhu menis jos polttasin.


Sivu luotu: 17:58 (GMT +2).