Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Maasturi jenkeistä (N2/N2G) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=150594)

AnttiJuhani 09.05.2017 11:33

Maasturi jenkeistä (N2/N2G)
 
Onko joku uittanut jenkkimaasturia tai opiskellut aihetta? Minulla kiinnostaisi että mitkä merkit ja mallit ovat yli 3500kg kokonaismassaltaan, että saisi kevyt kuorma-autoksi rekisteröityä ja ilman maahantuontiveroa. Oven karmissa tarra kuulemma on jumala ja sitä katsastuksessa noudatetaan. Uudehko F150 kiinnostaisi mutta se taidaa olla aivan liian kevyt.

Timo_L 09.05.2017 12:30

Aikalailla kaikki full-size jenkkipickupit taitaa mennä kokonaismassaltaan yli 3500kg:n, vaikka omamassat jääkin vielä "henkilöautoluokkaan". Onhan jo F150 tai Dodgen ja Chevyn 1500- sarjat kuorma-autoluokassa jos en väärin muista.
Pienemmät sitten on vielä henkilöautoja (tyliin Dodge Dakota yms..).

AnttiJuhani 09.05.2017 12:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1346622)
Aikalailla kaikki full-size jenkkipickupit taitaa mennä kokonaismassaltaan yli 3500kg:n, vaikka omamassat jääkin vielä "henkilöautoluokkaan". Onhan jo F150 tai Dodgen ja Chevyn 1500- sarjat kuorma-autoluokassa jos en väärin muista.
Pienemmät sitten on vielä henkilöautoja (tyliin Dodge Dakota yms..).

Olen tainnut siis katsoa vaan omamassaa jonka muuttanut kiloiksi. Kokonaismassaanhan tietty lisätään vaikka mitä.

Miksihän esimerkiksi uutena n.20-30k$ maksavat F150 maksaa Suomessa maltaita? Pieni hyttäinen karvalakki maksaa n.60ke. Jälleenmyyjä kusettaa veron määrän verran itselleen?

Timo_L 09.05.2017 13:40

Yksi 20' kontti itärannikolta Suomeen maksaa n.2000-3000$. Kuorma-autoon tulli + alv., autoveroahan niistä ei mene.
Siitä voi karkeasti laskea paljonko niistä vedetään välistä katetta kun on Suomessa myynnissä. Toki kauppiaan pitää katetta saada, mutta rajansa kaikella..

AnttiJuhani 09.05.2017 13:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1346627)
Yksi 20' kontti itärannikolta Suomeen maksaa n.2000-3000$. Kuorma-autoon tulli + alv., autoveroahan niistä ei mene.
Siitä voi karkeasti laskea paljonko niistä vedetään välistä katetta kun on Suomessa myynnissä. Toki kauppiaan pitää katetta saada, mutta rajansa kaikella..

Ehdottomasti pitää katetta saada, mutta ei silti minun mielestä kymmeniä tuhansia. Jos tollasen kuormurin oikeasti tarvii ja haluaa niin sen kyllä sieltä jenkeistä saa aika näppärästi. Mitenkäs valojen kanssa? Ei ilmeisesti tarvitse olla enää e-hyväksytty umpioita?

Timo_L 09.05.2017 14:08

No kuten kirjoitin niin katetta pitää saada, mutta rajansa kaikella..

DOT- valot pitäisi käydä.

Luoppis 09.05.2017 20:51

Tuli tästä mieleen välikysymyksenä, että jos tuo käytetyn kevytkuorma-auton Saksasta tai muusta EU-maasta yksityiskäyttöön, niin tuleeko samalla tavalla tuontiverot, kuin henkilöautoista?

jmk 09.05.2017 20:59

Ei kait niihin mitään autoveroja tule lähtömaan alvin joutuu käsittääkseni maksamaan lähtö maahan Ruotsista tuodun yhden Scanian tuoneena ei ainakaan silloin kukaan kysellyt mitään muuta kuin joku vastaavuus todistus piti hommata rekisteröintikatsastukseen, tiedä sit jos kevyt kuorkissa on jotain muuta mut en ole ainakaan kuullut että olisi mitään ollut. Retkeilyautoksi rekisteröinnissä on vissiin jotain juttuja mutnehän on sit pakuja

Timo_L 09.05.2017 21:09

Kuorma-auto on kuorma-auto, ja ne on autoverosta vapautettuja.

Luoppis 11.05.2017 11:07

Eikösse lähtömaan myyjä sisällytä siihen hintaan ne verot mitä sen nyt sitten ikinä tarviikaan maksaa omaan maahansa?

Ei sillä että olisi koskaan varaa ostaa mitään ulkomailta, mutta joskus tullut kuolattua siitä saksan nettiauton vastineesta noita vehkeitä.

Timo_L 11.05.2017 11:34

Jenkeistä ostaessa vähän riippuu.. periaatteessa osavaltiokohtaista myyntiveroa ei tartte maksaa kun auto menee osavaltion/ maan ulkopuolelle, mutta sitten kuitenkin ehkä pitää :D Se on osavaltiosta riippuen jossain 8-12% huitteilla.
Suomeen EU:n ulkopuolelta tuodessa kuorma-autosta ei mene autoveroa, mutta sekä tulli- että kotimaan alv. niistä on maksettava jos tulee yksityiseen käyttöön. EU- alueelta tuodessa maksut maksetaan ostaessa lähtömaahan, ja Suomeen ei makseta muuta kuin rekisteröintiin liittyvät kulut. Noin siis pääpiirteittäin..

Jappi 11.05.2017 21:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 1346826)
Eikösse lähtömaan myyjä sisällytä siihen hintaan ne verot mitä sen nyt sitten ikinä tarviikaan maksaa omaan maahansa?

Ei sillä että olisi koskaan varaa ostaa mitään ulkomailta, mutta joskus tullut kuolattua siitä saksan nettiauton vastineesta noita vehkeitä.

Nykyään taitaa mennä ALV lähtömaahan vaikka ostaja olisi yritys, mutta sen saa suomessa tosiaan taas vähentää jos harrastaa yritystoimintaa... Ennen ei ollut mitään veroa yritysten välisissä kaupoissa.


Sivu luotu: 20:40 (GMT +2).