Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Pajeronraato -92 2.5TDIC (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=150267)

escmk3 21.04.2017 21:09

Pajeronraato -92 2.5TDIC
 
Lievää maasturikuumetta kakkosautoksi on ollut jo vuosia, nyt tarttui tuommoinen hinnat-alkaen 2.5TDIC SuperSelect Pajeronraato mukaan.


Plussat:

+ Runko on tallessa.
+ Kansiremppa on tehty. Kansi on koeponnistettu ja tasohiottu.
+ Laatikko on hiljainen ja pelaa mukavasti, hanskalokerosta löytyi kuitti laatikon laakereista
+ Nelikko pelaa
+ Perä ei metelöi
+ Suhteellisen siedettävä ajomelultaan
+ Kone käy nätisti ja vetää hyvin, ei tee painetta ja lämmöt OK

Miinukset
- Muovihelmat pitää maalata uusiksi
- Sisusta on paskainen, vaatii pesun ja tavaratila uuden kumimaton lattialle
- Kansirempan yhteydessä ei ole vaihdettu uutta hihnaa, ajettu noin 30tkm vaikka kansipoka aika vasta tehty. Pitää vaihdella vielä sekin.
- Renkaat jotkin Nokialaiset katukesäkuviolla, ja aika loppu.


http://i82.photobucket.com/albums/j2...o/pajeroa2.jpg

http://i82.photobucket.com/albums/j2...ro/pajeroa.jpg


Sisusta oli älyttömän likainen.
http://i82.photobucket.com/albums/j2...o/likainen.jpg




Heti kotiin päästyä pitikin ottaa raato talliin, sammutinsolenoidin virta pätki. Epäilykset kohdistui ensin virtalukonpohjaan mutta syylliseksi paljastui se pikaliitin syöttöpumpun vieressä. Ohitin sen liittimen, ja Mitsu rupesi pysymään käynnissä.

http://i82.photobucket.com/albums/j2.../korjausta.jpg




Sitten aloitettiin sisustanpesua.
http://i82.photobucket.com/albums/j2...jero/pesua.jpg



Siitä se pikkuhiljaa vaalenee kun juuriharjalla hankaa ja painehuuhtelukoneella pesee.
http://i82.photobucket.com/albums/j2...o/vaalenee.jpg



Leikkelin tavaratilaan uuden pohjamaton tuosta Motonetin kumimatosta.
http://i82.photobucket.com/albums/j2...Takakontti.jpg


Muovikaaret piti maalata uusiksi.
http://i82.photobucket.com/albums/j2...jero/vahaa.jpg




Siitä se hiljalleen siistiytyy. Eipä se noin puhtaana pysy, mutta onpahan yksi kuva pestynä :D


http://i82.photobucket.com/albums/j2...ro/napero2.jpg






Sitten olikin vuorossa katsastus. Ajelin kylmiltään vikalistan hakuun, ja lopputuloksena:

http://i82.photobucket.com/albums/j2...o/DSC_0842.jpg




Etukardaanin takaristikosta tuli korjauskehotus. Vaihdetaan uuteen kunhan ehtii, kipaisin jo uuden ristikonkin. Ei tarvinnut hitsata :cool:




Puhallinmoottori oli melko tehoton. Sitä oli jo selvästi tutkittu aiemmin, kun johdotkin oli käännetty ristiin. Kokeilin toisinkinpäin, mutta puhalsi yhtä paskasti kumpaankin suuntaan. Pikaisen googlauksen mukaan osassa tarvikemoottoreista on vääränkätinen siipi :D Taiwanissahan tuokin oli tehty, ja motonet tarjosi vain uutta vastaavaa niin romikselle penkomaan. Ja sieltähän löytyi Pajeron orggispuhallin.

Vertailussa Pajeron orggis ja Pajeroon myytävä tarvikemalli. Tarvikemallissa vääränkätinen siipi.
http://i82.photobucket.com/albums/j2...jero/tawan.jpg


Nyt puhaltaa taas.


Sitten alkoi ärsyttää nuo loppuunajetut ja runkovikaiset renkaat.


Tuommoiset 31x10.5-15 Fedimat löytyi mukavan läheltä. Parissa renkaassa on vähän pykimää ja nastatkin pitää nyppiä pois, mutta hinta oli OK niin kaupat tuli. Pintaa on kuitenkin mukavasti.


http://i82.photobucket.com/albums/j2...ro/rengaat.jpg




http://i82.photobucket.com/albums/j2...ero/pintaa.jpg




Sitten sovittamaan, Vanteet on olleet aiemmin Toyotassa niin ET oli -20, melko maksimi Pajeroon...
http://i82.photobucket.com/albums/j2...ro/sovitus.jpg

Hyvin ne onneksi istui.
http://i82.photobucket.com/albums/j2...ero/offset.jpg


Ihanan kurainen :p
http://i82.photobucket.com/albums/j2.../pajeroa_2.jpg





Laittelin taakse työvaloiksi 2x28W ledit, ja tummensin sikaosaston lasit 20% kalvolla.
http://i82.photobucket.com/albums/j2...k3/pajeroa.jpg


http://i82.photobucket.com/albums/j2...pajeroa2_1.jpg


http://i82.photobucket.com/albums/j2...o/pajeroa3.jpg




Semmoinen raato. Kivahan tuolla on koluta metsäteitä, ei tämä sen kummempaan offikäyttöön ole tulossa mutta tuohon käyttöön oikein passeli laite.



Tänään vielä jälkikiristin kannen kun 1000km tuli täyteen kansirempasta. Hieman auki ja uudestaan momenttiin kiristysjärjestyksen mukaisesti.

http://i82.photobucket.com/albums/j2...3/DSC_1111.jpg


Kannattaa ehdottomasti tehdä, kiristyi yllättävän paljon.

10mm kuusiokoloavain rälläkällä poikki ja 10mm hylsään kiinni niin saa kirittyä pelkällä venakopan avauksella, mahtuu helposti nokan ja keinujen ohi kun avaimessa on vähän pituutta.

Sitten uusi venakopan tiiviste paikalleen ja cooleri takaisin paikalleen koneen päälle. Homma valmis.

http://i82.photobucket.com/albums/j2...3/DSC_1122.jpg

Koeajokin tuli tehtyä, toimii edelleen :D


Paikallinen AD-Huolto teki asiallisen tarjouksen jakopäärempasta ja kampi-, nokka-, ja tasapainoakselien stefojen vaihdosta niin nyt on jakopääkin kunnossa.


Se kardaanin ristikko pitää vielä vaihtaa, ja joskus kaasuakselin o-rengas kun yrittää vuotaa sieltäkin.

Muuten tuo alkaisi olla ihan ajettavassa kunnossa. :p

Päivitellään kunhan uusia vikoja ilmenee :D

Gary Grand 22.04.2017 08:15

Ei voi kuvia katellessa kuin päivitellä..
Onko nää tosissaan ollu joskus noin siistejä?!?:eek: Ei kai kaikki ainakaan?!

Jos tän yksilön edukkaasti sait, niin onnittelut!
Mulla projekti on tullu laskettua valmiiksi jo siinä vaiheessa mistä sä pääsit aloittamaan..:D

Mutta ei todellakaan millään pahalla! Ei herneitä.
Tää on nätti!:cool:

escmk3 22.04.2017 09:56

Juu, tämä on mukavan suorakylkisenä säilynyt. Maalipintakin on hyvä.

1950e oli nettiauton hintapyyntö, tippui se siitä vielä muutaman satkun :p

Machist 26.04.2017 07:49

Miltäs se runko näyttää?
Mullaki oli pajero siisti päällepäin, mutta tuonne se talliin on jäänyt vuosiksi seisomaan, kun se runko oli niin mätä.. loppu innostus sen parsimiseen.

escmk3 26.04.2017 16:20

http://i82.photobucket.com/albums/j2...ro/Runkoa3.jpg

http://i82.photobucket.com/albums/j2...ero/Runkoa.jpg



http://i82.photobucket.com/albums/j2...ro/Runkoa4.jpg

Taka-akselin ylitykset on joskus hitsattu, onhan siellä pintaruostetta mutta ei tuo onneksi pahimmasta päästä ole...

Puolituntia paukutin rengasraudalla ja ei saanut reikää. Kelpasi leimallakin. Jospa tuo vielä pari vuotta menee.

escmk3 29.04.2017 15:26

Mitsunraato trailerin eteen ja puutavarakuorman hakuun :p

http://i82.photobucket.com/albums/j2.../traileria.jpg

http://i82.photobucket.com/albums/j2...o/traileri.jpg

Reissuhan meni yllättäen ihan hyvin kun kansi ei porsinut eikä runko katkennut :p :D

Machist 29.04.2017 18:34

Yllättävän siisti on tuo runko :eek:

escmk3 21.05.2017 08:19

Juu, ei se pahimmasta päästä ole muttei toki virheetönkään. Tämän hintaluokan vehkeeksi se oli kuitenkin positiivinen yllätys.


Seuraava vika :p :D

Kaasuakselin polttoainevuoto alkoi olla sietämätön.

30 min parkissa ja lopputulos :D

http://i82.photobucket.com/albums/j2...mppu/Vuoto.jpg


Akselin holkki oli ihan hullun väljä. Koko akseli heilui pari milliä. Ostin purkuosana toisen syöttöpumpun jossa oli timmi kansi. Pitää joskus testata onnistuuko holkittaa varalle tuo alkuperäinen, kun menee vähän porailu ja jyrsintähommiksi - pajeron holkki ei irtoa lyömällä kuten muissa Bosch VE-sukuisissa, taitaa olla joku Mitsun tekemä kopio tuo pumppu. Muuten Bosch VE-korjaussarja sopii, kansitiiviste ja kaasuakselin O-rengas on suoraan sopivat.


Ihan aluksi irroita Cooleri. Sittenpä pumppu näkyykin.

Avaa kaasuakselin mutteri. Tärkeää, merkitse tuon vivun asento huolella !

Korostin kuvaan merkit jotka kaiversin dremelillä. Ei osu ikinä summassa kohdalleen.

http://i82.photobucket.com/albums/j2...pu/mutteri.jpg

Sitten mittaa syöttöruuvin asento lukitusmutteriin nähden. Pyöritä syöttöruuvi ihan auki, irrota polttoaineen tuloputki 17mm avaimella ja avaa 4kpl kuusiokolopultteja jotka kiinnittävät tuon yläosan.

Kopauta kaasuakseli kannen läpi ja nosta kansi pois.

http://i82.photobucket.com/albums/j2...mppu/kansi.jpg


Sittenpä siellä näkyykin jo syyllinen, kaasuakseli ja kovettunut O-rengas.
http://i82.photobucket.com/albums/j2...ppu%20auki.jpg


Kaasuakselin voi ottaa irti pumpusta, mukavampi vaihtaa tuo O-rengas pöydällä.
http://i82.photobucket.com/albums/j2...ppu/akseli.jpg


Uusi o-rengas paikalleen, kanteen uusi tiiviste ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Akseli on hyvä nostaa pihdeillä paikalleen.

http://i82.photobucket.com/albums/j2...mk3/pumppu.jpg

http://i82.photobucket.com/albums/j2...3/DSC_1122.jpg

Vinkkinä, kansi ei mene paikalleen suoraan kohdaltaan laskemalla. Laske kansi pari senttiä liian taakse (auton peräänpäin), silloin se liukuu sivuttain pientä jousikuormaa vasten paikalleen kun ahdonalaisen syötön lisäyksen vipu tarttuu mukaan :p


Valmis.
http://i82.photobucket.com/albums/j2...ppu/valmis.jpg

http://i82.photobucket.com/albums/j2...jerointia3.jpg


Nyt 30min seisonnan jälkeen. Kuivaa.
http://i82.photobucket.com/albums/j2...lopputulos.jpg

Jotain kehitystä tapahtui :D Pumppu oli kuiva parin tunnin ajelujen jälkeenkin. Seuraillaan vuotaako muualta.


Samalla saattoi vahingossa tulla vähän lisää syöttöjäkin, kun syöttöruuvilla oli kuitenkin käytävä :p

Valorauta pitäisi seuraavaksi asentaa takaisin ja tehdä vähän lisätukea kiinnikkeisiin - se tipahti irti yhdellä reissulla :D :p

ajelija 21.05.2017 11:19

Hienolta näyttää
 
Ensimmäistä etupenkkien kuvaa katsoin että siistit beigen väriset penkit, vaan ne olikin harmaat:eek:
Aika erikoiset nuo vääränkätiset puhaltimen siivet, moni muukin on voinnut kiroilla samaa:D
Ja kyllä näkee että ennenkin ropailtu autoja:)


Sivu luotu: 12:06 (GMT +2).