Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Valmet 805 öljypumppu (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=149948)

farmforest 02.04.2017 08:39

Valmet 805 öljypumppu
 
Lisää Valmetti aiheisia kysymyksiä :). Eli kyseessä Volvo-Valmet 805 -83 neliveto. Öljynpainevalo vilkkuu ja moottori käy oudosti, aivan sellaisella äänellä ettei yläkerta juurikaan saisi öljyä. Outo rahina ja korviin ottava ulina kuuluu käydessä mutta ei kolinaa. Tyhjäkäynnillä ei juurikaan kuulu mutta vähänkin kierroksia niin ulina alkaa. Selvitystyö alkaa öljynpaineiden mittauksella, (paljonko pitäisi olla?), venakoppa irti ja vähän sammutin päällä kokeilee tuleeko öljyä ylös asti. Jos pumppu menee vaihtoon niin millainen homma vaihtaa? Turbo tuskin paineita hävittää kun ei juuri savuta..

Kiitos taas kerran!

farmforest 02.04.2017 13:58

Turbo ainakin mennyt sohloksi. Toimivaa etsitään... Holset H1d.

farmforest 08.04.2017 05:56

Turbo tuli ostettua suoraan valmetilta. Lisäksi tuli ostettua hydrauliikkakaupasta painemittari ja sopivat adapterit että sai öljynpianeen mitattua. Tyhjäkäynnillä tuli painetta 1bar eikä juurikaan noussut kierroksilla (1,5-3,5bar pitäs olla tyhjäkäynti/kierroksilla). Venttiilikopan kansi pois ja vaikka kone kävi eipä lentänyt öljy.. Yläkerta siis käy kuivana jostain syystä ja turbo hajosi ensimmäisenä. Öljynpaineen säätimenkin löysin mutta ei sekään ollut jumissa.

Nyt kolkottava ääni tulee viisaampien mielestä kiertokangen laakereista. Valmetin öljypumppujen pitäisi olla lähes ikuisia mutta jotain nyt tässä on käynyt.. Eikö kukaan ole koskaan nähnyt 805 pumppua?

PH75 08.04.2017 09:25

farmforest: " Venttiilikopan kansi pois ja vaikka kone kävi eipä lentänyt öljy.. Yläkerta siis käy kuivana jostain syystä "

Ei siellä työntötankoneiden yläkerrassa niin hirveästi öljy lennäkään, vaikka kunnossa olisi, varsinkaan aluksi(kylmänä) kun käynnistää, niin aika kauan saa odottaa, että sinne se vähäinen öljy edes tulee. lämpimän hiukka enemmän tietty.

Aia kuivana yleensä ne työntötakokoneet yläpäästään käyvät: https://www.youtube.com/watch?v=6AIv5ljs_DU

Jos se öljypumppu tyhjäkäynnillä 1bari:in saa aikaan, niin ei se kovin huono voi olla? Kk-lakerithan ne yleensä eka mennyt, jos kone "kolkuttaa" käydessään..
Näkyy muuten valmetin kirjassa olevan, että normaalissa käyttölämpötilassa tyhjäkäynnillä 1bar riittäisi, kierroksilla sitten 2,5-4,0 bar:in väliltä.

farmforest 09.04.2017 05:44

Muttakun tässä ei noussut kierroksillakaan paine 1bar ylemmäs.. Ja siis se venttiilikoppa olis siis lähestulkoon kuiva, kai siellä nyt öljyä pitäis johonkin olla jäänyt tai kylmänäkin jostain reijästä tulla?

Arpe 15.04.2017 07:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja farmforest (Viesti 1343153)
Valmetin öljypumppujen pitäisi olla lähes ikuisia mutta jotain nyt tässä on käynyt.. Eikö kukaan ole koskaan nähnyt 805 pumppua?

Niinhän ne onkin,mut imuputket ei.
Ainakin jossain ikäluokassa 411 moottorien öljypumpun imuputken kylkeen on hitsattu latan pätkä,mistä läpi menee putken kiinnityspultti.
Tärinä irroittaa ajanmyötä tuon latanpätkän kaikkine hitseineen,ja imuputken kylkeen jää hitsisauman kokoinen reikä. Pumppu alkaa hörsiä ilmaa tuosta murtuneesta saumasta ja tuho alkaa hakea lopullista muotoaan.
Yleensä kuumilla öljyillä sytyttää tyhjäkäynnillä öljynpainevalon,kylmillä öljyillä saattaa vielä toimia, riippuen mihin suuntaan putki itseään kampeaa, jos murtumakohta on kokonaan irti..

JiiPee 16.04.2017 12:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 1343926)
Niinhän ne onkin,mut imuputket ei.
Ainakin jossain ikäluokassa 411 moottorien öljypumpun imuputken kylkeen on hitsattu latan pätkä,mistä läpi menee putken kiinnityspultti.
Tärinä irroittaa ajanmyötä tuon latanpätkän kaikkine hitseineen,ja imuputken kylkeen jää hitsisauman kokoinen reikä. Pumppu alkaa hörsiä ilmaa tuosta murtuneesta saumasta ja tuho alkaa hakea lopullista muotoaan.
Yleensä kuumilla öljyillä sytyttää tyhjäkäynnillä öljynpainevalon,kylmillä öljyillä saattaa vielä toimia, riippuen mihin suuntaan putki itseään kampeaa, jos murtumakohta on kokonaan irti..

Yhdellä tutulla alkoi painevalo vilkutella 705:ssa ja imuputkivuoto oli kuulemma tuttu ilmiö paikallisella Valtra-korjaamolla. Tässä ei vielä silloin ollut käynyt vaurioita ja aika paljon tunteja on koneeseen kertynyt putken vaihtamisen jälkeenkin. Toisella tutulla taas teetti muistaakseni aika arvokkaan remontin, kun ei ajoissa reagoinut painevalon vilkutteluun.

Se imuputki kannattaa tutkia nyt ihan ensimmäiseksi eikä käynnistää konetta yhtään ennen sitä.

jv 21.04.2017 20:33

Etukartaani ja öljypohja vaan aluks irti ja imuputken ja sihvilän tarkistus.
Ylipaine venttiilikin kannattaa tarkastaa et ei oo jääny auki.

farmforest 02.05.2017 19:57

Noniin homma nytkähti eteenpäin, olikin muuten yllättävän helppo tuo öljypohjan irroitus akseleineen päivineen. Vika paikallistui tasapainokoneistoon. Rattaista hampaita poikki ja laakereistaan ihan sohlot. Paineputki kulkee koneiston läpi ja paineet jäivät väljään akseliin. Se mikä tuon yhdenäkkiä on hajoittanut on mysteeri..

Ehjää etsitään :)

PH75 03.05.2017 07:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja farmforest (Viesti 1345912)
Noniin homma nytkähti eteenpäin, olikin muuten yllättävän helppo tuo öljypohjan irroitus akseleineen päivineen. Vika paikallistui tasapainokoneistoon. Rattaista hampaita poikki ja laakereistaan ihan sohlot. Paineputki kulkee koneiston läpi ja paineet jäivät väljään akseliin. Se mikä tuon yhdenäkkiä on hajoittanut on mysteeri..

Ehjää etsitään :)

Minkä verran kone ottaa kierroksia? Tai onko joskus ollut kierroksia lisää ruuvattuna? Valmetin 4- pyttyisestä koneesta ei tarvitse paljoakaan nostaa kierroksia, niin tasapainokoneisto pettää yleensä ensimmäisenä, jossain vaiheessa. 3 ja 6- pyttyisissä valmetin koneissa ei moisia ole, niin niistä sietää nostaa kierroksia enempi.

JiiPee 04.05.2017 10:04

Onko koneen historiasta tietoa, että olisiko sylinteriputkien tiivisteet vuotaneet joskus nesteet sekaisin? Tasapainokoneiston laakerivaurio on voinut alkaa glykolista öljyn seassa.

farmforest 11.05.2017 07:43

Lainaus:

Onko koneen historiasta tietoa, että olisiko sylinteriputkien tiivisteet vuotaneet joskus nesteet sekaisin? Tasapainokoneiston laakerivaurio on voinut alkaa glykolista öljyn seassa
Huomasin kun päästin vanhat öljyt ulos niin ensin tuli varmaan desi glykolia ennen kuin muuttui öljyksi. Öljyn väri oli kokoajan moottorin käynnin jälkeenkin tasaisen mustaa mutta kai ne putkien tiivisteetkin saa jossain välissä vielä vaihtaa. Eli tuo voi olla mahdollista.

Ruuvaamisesta en tiedä mutta sinetti ei ainakaan ole paikallaan pumpussa..

Kone lyötiin kasaan ilman tasapainorattaita ja akseleita. Koneiston runko on osa öljynkiertoa, se paikalleen ja laarin pohjaan porattiin vielä reikä että öljyt valuvat öljypohjaan. Lisäksi tulpattiin tuosta koneiston päästä lohkoon menevä öljyputki. Öljynpaineet palautuivat ja moottori käy nätisti ilman tuota mötikkääkin. Ja vinkuu muuten komiasti uusi Switcherin S2 turbo :)


Sivu luotu: 12:59 (GMT +2).