Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Ruostekorjauksen tuoreimmat pykälät TRAFI 23.1.2017. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=149326)

Pajares 22.02.2017 15:56

Ruostekorjauksen tuoreimmat pykälät TRAFI 23.1.2017.
 
https://www.trafi.fi/filebank/a/1483...kastaminen.pdf

Hessu888 22.02.2017 18:36

Jos helmakotelon sisäpinnassa pitää olla jatkossa alkuperäistyyliset vahvistuspokkaukset, niin kelpaako suorat palkkihelmat vaikka olisivatkin kuinka paksusta tavarasta tehdyt??

Fruehauf-CJ 22.02.2017 19:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1337779)
Jos helmakotelon sisäpinnassa pitää olla jatkossa alkuperäistyyliset vahvistuspokkaukset, niin kelpaako suorat palkkihelmat vaikka olisivatkin kuinka paksusta tavarasta tehdyt??

Eikös yleensä nuo jäykkärit ole sen paperikotelon sisällä. (sisäpinnassa)
Mikään autotehdas ei tule Trafille esittelemään ajoneuvon helmaotelon rakennetta.
Tuolta osin melko turhaa pilkun ..... Lähinnä hävettää veronmaksajana maksaa näitä uudistuksia.

Milloinkohan trafi tekisi jotakin hyödyllistä?
Esimerkiksi neuvoisi tapoja parantaa rakenteita sen sijaan, että keksisi tapoja estää itse tekeminen.

Profi 22.02.2017 19:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1337779)
Jos helmakotelon sisäpinnassa pitää olla jatkossa alkuperäistyyliset vahvistuspokkaukset, niin kelpaako suorat palkkihelmat vaikka olisivatkin kuinka paksusta tavarasta tehdyt??

Tuossa trafin tekstissä puhuttiin jotain kantavista kori rakenteista niin tarkotettinkohan tuossa nyt, että koskee vain näitä autoja vai koskeeko myös esim. maastureita jossa on erillinen runko?

Timo_L 22.02.2017 20:11

Miten erillinen runko liittyy kantaviin korirakenteisiin? Runko on runko, ja kori on kori on se sitten erillinen tai itsekantava. Rungollisen auton korissakin on kantavia rakenteita, ei se pyhällä hengellä kasassa pysy - tai rungossa kiinni. Eli korin pitää olla rungollisessakin autossa kunnossa..

AVRO 22.02.2017 23:26

Ei ole koskaan tullut sanomista peltikorjauksista katsastuksessa, kun ne on tehty kunnolla. Edelleenkään en näkisi tätä kovinkaan huolettavana tiedotteena?

Ettei nyt vaan olisi ne massalla paikatut reiät, irtohitsipalloilla "korjatut" helmat ja sikapossulla liimatut pohjapaikat syynissä ja erityistarkkailussa. Vaikka eihän sellaisia kukaan tee, eihän.

Juurihan täälläkin "vaadittiin jobbaria hirtettäväksi" kun oli myynyt huonosti korjatun pakun, juuri tämmöisiä koittanevat poimia pois.
Olkoonkin että vanhoilla autoilla ajavana en voi välttyä ajatukselta että vanhojen autojen ylläpitoa tahallaan hankaloitetaan. :)

Tämä kyllä vähän huokaisutti, jos joku elämäänsä ja kaikkeen muuhunkin kyllästynyt katsurishenkilö on päättänyt olla inha:

"Ruostevaurioiden tarkastamisessa tulee hyödyntää riittävästi rengasrautaa ja ruostehakkua, koska vain kyseisten työvälineiden avulla saadaan selville onko massan alla peltiä lainkaan ja jos on, onko se tervettä."

Mikä on riittävästi?? :D

Hessu888 23.02.2017 16:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AVRO (Viesti 1337828)
Tämä kyllä vähän huokaisutti, jos joku elämäänsä ja kaikkeen muuhunkin kyllästynyt katsurishenkilö on päättänyt olla inha:

"Ruostevaurioiden tarkastamisessa tulee hyödyntää riittävästi rengasrautaa ja ruostehakkua, koska vain kyseisten työvälineiden avulla saadaan selville onko massan alla peltiä lainkaan ja jos on, onko se tervettä."

Mikä on riittävästi?? :D

Tästä tulikin mieleen tarina (urbaanilegendaa tai ei) jossa katsastusmies oli tahallaan lyönyt hakulla pintaruosteisesta helmapellistä läpi, jonka jälkeen asiakas oli etsinyt hakku kädessään katsastusmiehen oman auton ja lyönyt sen konepellistä läpi samoilla saatesanoilla "ahaa tässä olikin ruostetta".


Tuossa ohjeessa huvitti kohta jossa sanottiin, että konttorilla on oltava ruostesuoja-ainetta jotta koputtelusta ruostesuojaukseen aiheutuneet vauriot voidaan korjata kuntoon. Mahtaakohan olla spraykotelomassaa vai tiikeripensselitavaraa mitä jatkossa laittavat....

Hessu888 23.02.2017 16:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ (Viesti 1337784)
Eikös yleensä nuo jäykkärit ole sen paperikotelon sisällä. (sisäpinnassa)

Toitsuissa on ainakin sisähelma saman näköistä jäykistettyä tavaraa kuin vesipatterin kylki, joten se näkyy kyllä helman ulkopuolelle. Sisällä voi olla lisäks vielä paksummasta tavarasta tehtyä jäykkäriä.

Mä luulen, että tuota vesipatterijäykistettä pitäisi jatkossa saada tehtyä, eikä käyttää suoraa peltiä sen tilalla.

Alfh 23.02.2017 18:46

Eihän tässä ohjeessa ollut mitään uutta vanhaan verrattuna?

Paitsi ehkä tuo "..vaan uudessakin levyssä on oltava alkuperäisen kaltaiset ”vahvistuspokkaukset”.", mikä ei nyt varsinaisesti ole ristiriidassa aiemman ohjeistuksen kanssa alkuperäisen lujuuden osalta.

Luoppis 23.02.2017 21:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1337911)
Tästä tulikin mieleen tarina (urbaanilegendaa tai ei) jossa katsastusmies oli tahallaan lyönyt hakulla pintaruosteisesta helmapellistä läpi, jonka jälkeen asiakas oli etsinyt hakku kädessään katsastusmiehen oman auton ja lyönyt sen konepellistä läpi samoilla saatesanoilla "ahaa tässä olikin ruostetta".

Mä taas olen kuullut sellaisen version, missä katsastusmies oli lyönyt hakun läpi jostain pellistä, jonka jälkeen asiakas oli ottanut hakun käteensä ja lyönyt sen saman auton konepellistä läpi vähän saman kaltaisilla saatesanoilla :D

smgt 24.02.2017 10:48

"mennee se terveestäki kun tarpeeksi kovaa lyö!"

sjeeppi 24.02.2017 20:40

Tuota,
Juu sitähän minä vaan, että äläkää ny taas tehkö kärpäsestä härkästä................

sjeeppi 24.02.2017 20:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 1337986)
Mä taas olen kuullut sellaisen version, missä katsastusmies oli lyönyt hakun läpi jostain pellistä, jonka jälkeen asiakas oli ottanut hakun käteensä ja lyönyt sen saman auton konepellistä läpi vähän saman kaltaisilla saatesanoilla :D

minä taas oon kuullut urbaanista kaupunki legendasta, hah

sjeeppi 24.02.2017 20:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AVRO (Viesti 1337828)
Ei ole koskaan tullut sanomista peltikorjauksista katsastuksessa, kun ne on tehty kunnolla. Edelleenkään en näkisi tätä kovinkaan huolettavana tiedotteena?

Ettei nyt vaan olisi ne massalla paikatut reiät, irtohitsipalloilla "korjatut" helmat ja sikapossulla liimatut pohjapaikat syynissä ja erityistarkkailussa. Vaikka eihän sellaisia kukaan tee, eihän.

Juurihan täälläkin "vaadittiin jobbaria hirtettäväksi" kun oli myynyt huonosti korjatun pakun, juuri tämmöisiä koittanevat poimia pois.
Olkoonkin että vanhoilla autoilla ajavana en voi välttyä ajatukselta että vanhojen autojen ylläpitoa tahallaan hankaloitetaan. :)

Tämä kyllä vähän huokaisutti, jos joku elämäänsä ja kaikkeen muuhunkin kyllästynyt katsurishenkilö on päättänyt olla inha:

"Ruostevaurioiden tarkastamisessa tulee hyödyntää riittävästi rengasrautaa ja ruostehakkua, koska vain kyseisten työvälineiden avulla saadaan selville onko massan alla peltiä lainkaan ja jos on, onko se tervettä."

Mikä on riittävästi?? :D

riittävästi on se, kun tehdään asiat oikein ja vähän paremmin kuin tehtaalla

sjeeppi 24.02.2017 20:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pajares (Viesti 1337763)

Eihän tässä nyt oikeastaan mitään uutta ole, turhaa panikointia ja älämölöä

sjeeppi 24.02.2017 20:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Alfh (Viesti 1337928)
Eihän tässä ohjeessa ollut mitään uutta vanhaan verrattuna?

Paitsi ehkä tuo "..vaan uudessakin levyssä on oltava alkuperäisen kaltaiset ”vahvistuspokkaukset”.", mikä ei nyt varsinaisesti ole ristiriidassa aiemman ohjeistuksen kanssa alkuperäisen lujuuden osalta.

Olet oikeassa, ei korjauspellissäkään sitä pokkausta ole joka kerta.

Pajares 24.02.2017 21:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Alfh (Viesti 1337928)
Eihän tässä ohjeessa ollut mitään uutta vanhaan verrattuna?

Paitsi ehkä tuo "..vaan uudessakin levyssä on oltava alkuperäisen kaltaiset ”vahvistuspokkaukset”.", mikä ei nyt varsinaisesti ole ristiriidassa aiemman ohjeistuksen kanssa alkuperäisen lujuuden osalta.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sjeeppi (Viesti 1338108)
Eihän tässä nyt oikeastaan mitään uutta ole, turhaa panikointia ja älämölöä


Harhaanjohtava otsikko muutettu vastaamaan sisältöä paremmin.

Vai miellyttääkö herroja sanamuoto "tuoreimmat"???:)

RIPAX 05.03.2017 21:37

Ei tässä nähdäkseni suuremmin ole uutta,tuskin katastus inssi ihan joka pokkaa ja pykälää muistaa/haluaa vaatia. Senhän se estää et ei voi koko lattiaa tehä suorasta pellistä,ei sihen ihan helposti kyllä alkuperäisen näköisiä ryppyjä saa mutta kelvannee kun kanttailee sen verran et voi väittää jäykistetyksi. Mig hitsi saumathan itsessään jäykistää ja kiristää peltiä,verraten vastushitsaamalla/pistehitsaamalla kasattuihin koreihin.

Nerd-O 06.03.2017 08:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AVRO (Viesti 1337828)
Ettei nyt vaan olisi ne massalla paikatut reiät, irtohitsipalloilla "korjatut" helmat ja sikapossulla liimatut pohjapaikat syynissä ja erityistarkkailussa. Vaikka eihän sellaisia kukaan tee, eihän.

Hyvin on aina toiminut roudarin teippi ja pakkeli :D Eräässä pelissä oli kuskin jalkatila niin mätä, että siihen vedin isomman pellin palan pop niiteillä paikalleen ja pakkelilla silotteli saumat. Hitsaaminen on niin perseestä. Eikä muutaman satasen autoon ihan kauheasti jaksa satsaa. Kummallisesti nuo jotkin jobbarit edelleen saa niitä paskoja liikenteeseen mistä ne ei edes paikkaa niitä reikiä millään tavalla.

0ltzi 06.03.2017 16:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1339435)
Hyvin on aina toiminut roudarin teippi ja pakkeli :D Eräässä pelissä oli kuskin jalkatila niin mätä, että siihen vedin isomman pellin palan pop niiteillä paikalleen ja pakkelilla silotteli saumat. Hitsaaminen on niin perseestä. Eikä muutaman satasen autoon ihan kauheasti jaksa satsaa. Kummallisesti nuo jotkin jobbarit edelleen saa niitä paskoja liikenteeseen mistä ne ei edes paikkaa niitä reikiä millään tavalla.

tollasilta paikkaajilta pitäs ottaa munat veks! :D

Calmari 09.03.2017 16:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 1339491)
tollasilta paikkaajilta pitäs ottaa munat veks! :D

Noo, ohan noita itekkin tehny mut seuraava omistaja ollu sit kuusakoski, kyl rungollist autoo rungost iha turha millää koputella, hj:n runkokii aikanaa näytti iha hyvälle mut 3:n kerra ku 1,5 kilon pajavasaral löi ja kaik ruostelevyt irtos ni siinähän olikii reikä.

0ltzi 09.03.2017 22:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 1339832)
Noo, ohan noita itekkin tehny mut seuraava omistaja ollu sit kuusakoski, kyl rungollist autoo rungost iha turha millää koputella, hj:n runkokii aikanaa näytti iha hyvälle mut 3:n kerra ku 1,5 kilon pajavasaral löi ja kaik ruostelevyt irtos ni siinähän olikii reikä.

joo no puoli vitsillä sanoin.. kyllähän jokanen omalleen saa tehä mitä lystää, jos se seuraavaks menee paaliin..

aina ei vaan ymmärrä miks tehä jotai ihme kitti viritelmiä tai hitsata laput kulmista kiinni, kun melkeen samassa ajassa tekis ihan kunnollakin. eikä tarvi konttorilla olla paskat housussa korjauksiensa kanssa.

Calmari 10.03.2017 13:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 1339914)
aina ei vaan ymmärrä miks tehä jotai ihme kitti viritelmiä tai hitsata laput kulmista kiinni, kun melkeen samassa ajassa tekis ihan kunnollakin. eikä tarvi konttorilla olla paskat housussa korjauksiensa kanssa.

No hitto jos sisustan purkuun ja kasaukseen menee enempi aikaa kun paikkaan, kattomassaa pohjalle, pelti päälle ja lisää massaa ja valmis, vähä ku kipsilevyjen saumaus :-) tosin en nyt mitään koteloita oo tolleen juur korjannu

0ltzi 10.03.2017 16:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 1339984)
No hitto jos sisustan purkuun ja kasaukseen menee enempi aikaa kun paikkaan, kattomassaa pohjalle, pelti päälle ja lisää massaa ja valmis, vähä ku kipsilevyjen saumaus :-) tosin en nyt mitään koteloita oo tolleen juur korjannu

ei niit tarvi purkaa ku piste kerrallaa hitsaa ja jäähdyttää ilmalla.

33SD 15.03.2017 20:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 1337986)
Mä taas olen kuullut sellaisen version, missä katsastusmies oli lyönyt hakun läpi jostain pellistä, jonka jälkeen asiakas oli ottanut hakun käteensä ja lyönyt sen saman auton konepellistä läpi vähän saman kaltaisilla saatesanoilla :D

No kyllähän katsastustapahtumat on huomattavasti asiallisempi nykyään verrattuna -70-80 lukuun. Isäni ajoi taksia ja käytti uudehkoa mersua katsastuksessa. En muista oliko se jo melkein pari vuotta vanha. Ei kuitenkaan paljon kahta vuotta vanhempi koska silloin taksit vaihdettiin uusiin noin parin vuoden välein. No paikallisen konttorin ja koko kaupungin tiedetysti tiukin inssi sattui hakun varteen ja hakkasi väkisin pohjapellistä läpi. Tapauksen yksityiskohtia en muista mutta sen muistan että terveestä pellistä mentiin läpi.


Sivu luotu: 14:23 (GMT +2).