Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Pathyn päästöt miten katsastuskelpoisiksi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=148985)

dragonxi 04.02.2017 18:23

Pathyn päästöt miten katsastuskelpoisiksi
 
Pathy on Nissan Terrano (USA:ssa Pathfinder) vm 1991 bensakone 3.0 neliveto automaatti.

Huoltamon mittasi päästöarvot todeten ne "liian korkeiksi" epäillen syyksi lambda anturia.

Epäselvaa, tutkimatonta on mm seuraava:
1) en ole varma noudattiko huoltamo vaatimustani ajaa autolla ennen päästömittausta maantiellä noin 8km sekä pienillä vaihteillakin
a) auto on seissyt pari kuukautta se sillä on ajettu tosi lyhyita pätkiä
b) autoa on käynnistelty 20-30 pakkasissa

2) epäilen että korjaamo otti auton ulkoa pakkasesta lämmittämättä mittaukseen

3) edellinen omistaja väittää lambda anturin vaihdetun 2016 elokuussa

4) miten kovassa käytössä auto ollut 2016 katsastuksen jälkeen joka tehty liian myöhään
a) bensatankki ajettu kiviin lyttyyn mikä särkenyt mm polttoaineanturin
b) hiekkaa monessa paikassa, voinee olettaa ilmanpuhdistimen olevan tukosa?
c) tulpat, virranjakajan kansi,pyöritin väitetty vaihdetun 2015 mutta sen jälkeen ilmeisesti
maastoauto käytön jälkeen ollut ns peltoauto josta ajettu kaikki mahdollinen rikki korjaamatta mitään!

Mikä auttaisi ja missä järjestyksessä tutkituttaa että jäis rahaa offroad ajoon:
1) testa onko pakoputkistossa vuotoa esim tukkimalla se rätillä?
2) vaihtaa uusi / tehokkaampi ilmansuodatin mutta mikä?
3) vaihtaa uudet "pienempi päästöiset" tulpat mutta mitkä?
4) tutkituttaa sytytysjohdot
5) tutkituttaa virranjakajan kansi ja pyörrin?
6) etsiä reikiä mutta mistä? ilmanotosta?
7) varautua katalysaattorin vaihtoon?
8) säädättää mutta mitä ao moottorissa! ?

Hyvät asialliset neuvot enemmän kuin tervetulleet!

Heguli 04.02.2017 19:09

Mitkä ne mitatut päästöarvot oli ?

Viipo 04.02.2017 21:15

Joo, kannattaa lähteä liikkeelle, minkalaiset ne arvot on? Tuon ikänen pitäs vissiin olla vielä ei-vähäpäästöinen.
Arvoista vois päätellä vähä, mistä haetaan vikaa. Isot HC-arvot, mutta myös suuret CO2 ja pienet O2-arvot kertois lambdavikaa. Isoit O2-arvot kertoo vuotavasta putkistosta. Jos HC, CO ja O2 -arvot on koholla, saattaa venttiilit vuotaa jne.

dragonxi 05.02.2017 10:27

Arvoista sain puhelimitse korjaamolta vain "näyttää 0.3 kun pitäs olla 10", mikä liian epämääräistä.
Noudatin kaverien neuvoa jättää korjaamo tekemään töitä rauhassa eikä ite olla valvomassa,
mikä vaan ei tämänkään korjaamon osalla toimi (aikaisemmissa olen joutunut maksamaan muiden ajoneuvojen kuten moottorikelkkojen,kuorma-autojen korjauksesta ja työ ollut liian keskeytyspitoista, vm 1991 saa aina väistyä uudempien tieltä).

Menen ma 6.2 paikan päälle ja yritän ottaa valokuvat arvoista ja välittää tänne foorumille (you guys rock).

Thanks a lot, guys!

dragonxi 05.02.2017 20:23

Onko viisasta samalla kun kysyn päästömittauksen arvot kysyä myös mittauksesta esim:
1) oliko ajettu vaatimani ajo karstojen poistamiseksi ?
2) oliko moottorilla ajettu vai kylmä suoraan pakkasessa yön yli seisonut ilman lämmitystä käynnistetty ?
3) mitkä olivat arvot tyhjäkäynnillä ja kierroksilla ?

Saako/näkeekö ja onko viisasta kysyä tavoiteltavat Pathylle:
4) katsastusasemalta ennakkoon ?
5) luottaa korjaamoon ?
6) huoltomanuaaleista (englanninkieliset, mahd USA speksit)

Lambda sensori onko itse asiassa happitunnistin (oxygen O2 sensor) joka sensoroinnin lisäksi säätääkin ?

Onko Lambda sensoreita kaksi Pathyssa ja missä ?

Onko Suomesta ja kistä ostettavissa ei-Nissan alkuperäinen siis halvempi ja hyvä
7) Lambda sensori
8) katalysaattori
ja mistä mikäli joutuu vaihtamaan ?

baxxter 05.02.2017 22:03

Jos ei ole mitattu oikein, on auto väärässä paikassa eikä tule siellä kuntoon kyseli tai ei.
Mitä on sensorointi?

Hessu888 05.02.2017 22:30

Nyt on niin perusteellista analysointia topikin aloittajalla, että olo on kuin saksalaisten foorumeita lukisi...

Mitä jos menisit sinne korjaamolle ja sitten ajat henkilökohtaisesti urku auki kolmosvaihteella pakosarjat punaisiksi ja kaarrat tiukassa kurvissa suoraan pakokaasumittaukseen. Jos ei vieläkään mene läpi, niin sitten ilmansuodatin irti, uusi testi ja vasta sitten jatkatte juurisyyanalyysiä ja uusitte mahdollisesti kalliimpia osia. Tästä tulee muussa tapauksessa sellainen olo, että pakoputken päästä yritettäisiin puhdistaa egr:ää...

Krisse 06.02.2017 05:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1335407)
Nyt on niin perusteellista analysointia topikin aloittajalla, että olo on kuin saksalaisten foorumeita lukisi...

Jos ei foorumeilla analysoi perusteellisesti niin saa yleensä sellasia 'katso onko töpseli seinässä' -tasosia neuvoja, ja jos analysoi perusteellisesti niin niitä ei kukaan jaksa lukea ja taas saa 'katso onko töpseli seinässä' -neuvoja :-)

Mut mitä tulee aiheeseen, niin kyllähän bensakoneen päästöjen mittaaminen on joka korjaamolle niin triviaalia että jos tulokset on pielessä niin lähtisin ettimään vikaa ennemmin autosta kuin mittausmenetelmistä.

Ja kuten tuossa aijemmin todettiin niin ois aika hyödyllistä tietää mikä arvo siellä on pielessä että voisi mitään arvauksia esittää.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dragonxi (Viesti 1335193)
Hyvät asialliset neuvot enemmän kuin tervetulleet!

En tiedä lasketaanko tätä nyt hyväksi tai asialliseksi neuvoksi, myöhässä tää ainakin tulee mutta annan tän neuvon silti.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dragonxi (Viesti 1335193)
ollut ns peltoauto josta ajettu kaikki mahdollinen rikki korjaamatta mitään!

Tollasia kannattaa ehkä välttää jos meinaa ihan käyttö-/leima-autoksi hommata.

Jos auto tosiaan on tuollainen ja eräästä toisestakin ilmeisestä seikasta johtuen suosittelisin jättämään Nissanin tuohon peltoautovirkaan ja hommaamaan Jeepin. Niissäkin on kutoskoneita ja automaatteja, eivät kuulemma maksa juuri mitään ja ovat käsittääkseni muutenkin parhaita.

dragonxi 06.02.2017 19:58

Kiitokset vihjeistä ja hyvästä huumoristakin!
 
Status ma 6.2.2017:
~ moottorin lämpötila-anturi osottautunut vialliseksi
~ viallisen lämpötil-anturin takia moottori kävi liian kylmänä pakokaasutestissä
+ lambda anturi todennäköisesti ok
+ katalysaattori todennäköisesti ok
+ diagnostiikkayksikkö paljasti vian ja antoi oikean vikakoodin

Tilattu sekä vian aiheuttaja että huoltoa:
~ moottorin lämpötila anturi
~ tehokkaat sytytystulpat
~ ilmanpuhdistin

Yritetään ti 7.2:
~ vaihtaa yo osat
~ imupuoli testata
~ pakopuoli testata
~ puristuspaineet mitata
~ saada hyväksyttävät päästölukemat

Testiajoja aion tehdä joka tapauksessa vaikkei sillä joidenkin korjaamoiden mukaan ole mitään merkitystä onko moottori karstainen vai ei/testataanko -20C. .. -30C pakkasissa seissyttä autoa vai suoraan min 10km reippaasti ajettua niin ainakin testateksani lumiketjuja/autoa eri olosuhteissa!

Pathylla kokeillaan jos ei muuta niin näkee eron Hiluxiin, ehkä joutuu Kanadassa valmistetun GMC:n (korjaajalla) hinaamaksi ellei juuri korjattu vinssi pelitä. .. toivossa et Pathy veis "omille poluille" katsastettuna asap!

Kiitos vihjeistä!

baxxter 06.02.2017 20:41

Et vieläkään mittausarvoja viitsi kertoa?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dragonxi (Viesti 1335493)
~ viallisen lämpötil-anturin takia moottori kävi liian kylmänä pakokaasutestissä

Mitenköhän tämä on mahdollista? :)

Hessu888 06.02.2017 22:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1335500)
Et vieläkään mittausarvoja viitsi kertoa?


Mitenköhän tämä on mahdollista? :)

Samaa minäkin mietin. En ole eläissäni nähnyt auton lämpötila-anturia joka aiheuttaisi liian korkean lukeman lämpömittariin...

A-P 06.02.2017 23:46

Ottamatta kantaa tämän ketjun kohteeseen, juurikin tänään kotio ajellessa ajattelin re85:n ja pienkonebensan käytön vaikutusta päästöarvoihin. Onko kokemuksia / näkemyksiä?

t.haapala 07.02.2017 18:16

Re85 ainakin parantaa arvoja ;)

t.haapala 07.02.2017 18:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1335526)
Samaa minäkin mietin. En ole eläissäni nähnyt auton lämpötila-anturia joka aiheuttaisi liian korkean lukeman lämpömittariin...

Ihme pilkunnussimista ja vittuilua taas asialliseen kysymykseen.

Tarkoittaa varmaan sitä et ecu ei tiedä koneen olevan normi käyntilämpötilassa ja käy siksi rikkaalla.

Ja anturi voi hajota myös niin että vetää lämpömittarin tappiin vaik moottori olisikin normaalissa käyntilämpötilassa, vaikka juuri sää et olis semmosta nähnykkään.

Ei lähetä mihinkään bemufoorumin linjalle vastauksen kans, jos ei ol mitään järkevää sanottavaa mikä auttaisi kysyjää ni jätä vastaamatta.

UGH!

dragonxi 07.02.2017 22:12

Mittauksesta ja analyysistä ti 7.2 Pathysta
 
Tänään vaihtui eri korjaaja, joka kumosi edellisen mittaukset ja päätelmät:
* vikakoodi ei voi pitää paikkaansa/mitattu/katsottu väärin!
* moottorin lämpötilatunnistimessa ei ole mitään vikaa
* lambda anturi on todettu väärin olevan kunnossa
* mikään lambda lukeman odotusarvo ei ole 10 vaan liikkuu ykkösen mol puolin

Lyhyesti mittaukset ja päätelmät olivat aivan hakoteillä!

dragonxi 07.02.2017 22:24

Lambda anturi viallinen Pathyssa, tilattu uusi
 
Lambda anturi päätelty olevan viallinen (eri korjaaja).
Odotusarvot päästömittauslaitteessa ykkösen (1.0) molemmin puolin,
mutta vialliseksi todetulla "järjettömän" suuret.

Edellinen omistaja väittää vaihtaneensa lambda anturin viime elokuun katsastukseen.

Tarvikevaraosa.

Tilattu uusi Nissan (kallis) lambda anturi.

Päästömittaukset vasta kun uusi Nissan lambda anturi saapuu 10.2/13.2

Mutis 07.02.2017 22:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dragonxi (Viesti 1335667)
Tänään vaihtui eri korjaaja, joka kumosi edellisen mittaukset ja päätelmät:
* vikakoodi ei voi pitää paikkaansa/mitattu/katsottu väärin!
* moottorin lämpötilatunnistimessa ei ole mitään vikaa
* lambda anturi on todettu väärin olevan kunnossa
* mikään lambda lukeman odotusarvo ei ole 10 vaan liikkuu ykkösen mol puolin

Lyhyesti mittaukset ja päätelmät olivat aivan hakoteillä!

Ne mittausarvot olisi ollut ihan hyödyllisiä tietoja heti alussa. Aika moni olisi varmasti osannut sanoa, että lambdan arvona 10 ei todellakaan ole normaalia. Eikä taida ilmeisesti mitattu 0,3 olla myöskään ihan kohdillaan vaikka olisi kuinka kylmä/kuuma moottori.

dragonxi 07.02.2017 22:51

Huollot ja testit 7.2 uutta Lambda anturia odotellessa
 
Uudet Boch sytytystulpat vaihdettu, vanhat nokiset mutta ok eli käyvät varalle.

Virranjakajan kansi ja pyöritin näyttivät olevan hyvät.
Tulpan johdoissa ei vikaa.
Ilmanpuhdistin ei likainen.
Moottiriöljyt vaihdettu.

Imujärjestelmässä ei vikaa.

Pakopuoli ok, pakoputket ehjät.

Puristusmittaukset näyttivät kaikkien sylinterien osalta hyviltä.

Yo varoituksella, että olen ymmärtänyt oikein kuulemani (2 mielipidettä/2 korjaajaa)
sekä termit(stokastinen=tilastollinen, Lambda liittynee ao käyrään ECU tarkottanee Elektronista kontrolliyksikköä ja jos se menee vaihtoon ISOA laskua)!

Huomenna saanen tänne lukemia ja valokuvia.

Jahka Lambda tunnistin saapuu ja asentuu oikein niin testerillä päässee alustaviin mittauksiin happi (O2) yms arvoista ja nähnee mm seossuhteet yms. ..

Vasta kun ao arvot suhteellisen järkeviä ja auto ajettavassa kunnossa (pe 10.2 nelipyöräsuuntaus...) alkavat testiajot ja ajot joilla "päästään karstoista" ja joiden jälkeen pannaan päästömittaustesteriin jotta saadaan katsastuksessa hyväksyttävät arvot.

Yo varauksella että ECU toimii eikä tule muita ylläreitä!

Kiitos kaikille vinkeistä ja sorry ettei autojen tekniilkka ole osaamisaluettani, toivottavasti kuvat kunhan saan kertovat enemmän!

baxxter 07.02.2017 23:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dragonxi (Viesti 1335679)
Jahka Lambda tunnistin saapuu ja asentuu oikein niin testerillä päässee alustaviin mittauksiin happi (O2) yms arvoista ja nähnee mm seossuhteet yms. ..

Vasta kun ao arvot suhteellisen järkeviä ja auto ajettavassa kunnossa (pe 10.2 nelipyöräsuuntaus...) alkavat testiajot ja ajot joilla "päästään karstoista" ja joiden jälkeen pannaan päästömittaustesteriin jotta saadaan katsastuksessa hyväksyttävät arvot.

Kun niitä mittausarvoja ei ole, kaikki muu touhuaminen on ihan turhaa. Jos se lambda-anturi on rikki, niin vaihtaa sen ja päästömittariin kiinni. Joko se toimii tai ei, hupiajelut yms karstanpoltot voi näprätä myöhemmin..

Hessu888 08.02.2017 07:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala (Viesti 1335630)
Ihme pilkunnussimista ja vittuilua taas asialliseen kysymykseen.

Tarkoittaa varmaan sitä et ecu ei tiedä koneen olevan normi käyntilämpötilassa ja käy siksi rikkaalla.

Ja anturi voi hajota myös niin että vetää lämpömittarin tappiin vaik moottori olisikin normaalissa käyntilämpötilassa, vaikka juuri sää et olis semmosta nähnykkään.

Ei lähetä mihinkään bemufoorumin linjalle vastauksen kans, jos ei ol mitään järkevää sanottavaa mikä auttaisi kysyjää ni jätä vastaamatta.

UGH!

Nöyrin anteeksipyyntöni jos mieliä pahoitin. Tarinassa lämpömittari ei ollut tapissa mutta joku antureihin perehtynyt voi valistaa meitä, että voiko anturi hajota niin, että se näyttää enemmän olematta kuitenkaan tapissa. Mielestäni ei voi ja sitä koitin tuoda esiin vaikka tän topikin tarinan kannalta anturi todettiinkin jo ehjäksi ja asia loppuun puitu.

dragonxi 08.02.2017 11:51

CO (vol %) (hiilimonoksidi) 0.12 < odotus 0.5 <=> oisko toi nyt sitten ok ?
HC (vol ppm) (hiilivety) 98 < odotus 100 <=> oisko toi nyt sitten ok, joskin rajoilla ?
CO2 (vol %) (hiilidioksidi ) 0.1 < odotus 10 <=> oisko toi nyt sitten ok ?
O2 (vol %) (happiarvo) 20.44 > odotus 5 <=> pielessä/saa liikaa happea?/

dragonxi 08.02.2017 11:52

CO (vol %) (hiilimonoksidi) 0.12 < odotus 0.5 <=> oisko toi nyt sitten ok ?
HC (vol ppm) (hiilivety) 98 < odotus 100 <=> oisko toi nyt sitten ok, joskin rajoilla ?
CO2 (vol %) (hiilidioksidi ) 0.1 < odotus 10 <=> oisko toi nyt sitten ok ?
O2 (vol %) (happiarvo) 20.44 > odotus 5 <=> pielessä/saa liikaa happea?/

dragonxi 08.02.2017 12:02

Puristuspainemittaukset Pathyssa - lambda anturia odotellessa
 
Sylinteri
#1: 12,0 bar
#2: 12,2 bar
#3: 12,0 bar
#4: 12,0 bar
#5: 11,5 bar
#6: 12,0 bar

Korjaamon mukaan ovat ok, pitääkö paikkansa ?
ja hyvä arvo on 10,, pitääkö paikkansa ?

Korjaamon mukaan puristuspaineet ennakoisivat (?)
että kunhan uusi lambda-anturi (Nissan alkuperäinen)
on paikoillaan oikein asennettuna niin
päästömittauksista voi odottaakin järkeviä (=0?) lukuja ?

dragonxi 08.02.2017 12:07

Sähköpuolen komponenttien vaihtamisesta ja tarkastuksesta Pathyssa
 
Vanhat tulpat viestittivät korjaamon mukaan, että kone käy rikkaalla.
Vanhat tulpat muuten ok, talletettu varatulpiksi.
Uudet Boch (ei ollut muita) tulpat asennettu.

Virranjakajan kansi näyttänyt olevan ok.

Pyörrintä hieman puhdisteltu - pelittää.

Yo olisi tehty muutenkin muttei ainakaan haitanne ?
vaadittaviin päästöihin (= ?)
pääsemiseksi jahka uusi lambda anturi on asennettu.

hiluvitkutin 08.02.2017 12:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dragonxi (Viesti 1335715)
CO (vol %) (hiilimonoksidi) 0.12 < odotus 0.5 <=> oisko toi nyt sitten ok ?
HC (vol ppm) (hiilivety) 98 < odotus 100 <=> oisko toi nyt sitten ok, joskin rajoilla ?
CO2 (vol %) (hiilidioksidi ) 0.1 < odotus 10 <=> oisko toi nyt sitten ok ?
O2 (vol %) (happiarvo) 20.44 > odotus 5 <=> pielessä/saa liikaa happea?/

Eikös tuossa vuoda putki?


Sivu luotu: 16:26 (GMT +2).