![]() |
PTO käyttö "väärinpäin"
Olen tässä miettinyt ajatusta, että käyttäisi voimanulosottoa ikäänkuin väärinpäin, eli sitä ulosottoa pyörittäisi esim sähkömoottori tai joku toinen polttomoottori ja sitäkautta sitten saisi vetäville pyörille "apuvoimaa " tarpeen vaatiessa.
Onko jollain tiedossa vastaavaa sovellusta, tai miten jonkun perus maasturin jakoaski käyttäytyy, jos ulosottoa pyörittääkin ulkoinen voima? käykö riks raks ja poks?:D Mitään järkevää/kannattavaa käyttötarkoitusta en ihan heti keksi ko systeemille, kunhan vaan ihmettelen teorian tasolla. Ehkä polttoainetaloutta ajatellen kärryä kohti matkavauhtia kiskottaessa.- :rolleyes: |
Voi kun olis ittelläkin aikaa murehtia moisia kummajaisia :D :D
|
Ei luulis kovin pitkää pohdiskelua tarvitsevan siihen tulokseen,että ei kannata.
Jonkin ryömintävaihteen sillä lailla tietysti sais,mutta mitä käyttöä silläkään sitten olisi. |
Hyrpridi sovellukselle valmis paikka sähkömoottorille, nepparipatteri hanskalokeroon, niin maailma pelastuu :)
|
Joskus asiaa on tullut pohdittua....
Lainaus:
Siis ulosottoon/ulosotosta ei paikat ei kestä läheskään samoja vääntömomentteja, kuin vaihteiston pääakselilta.... ja tutkin silloin bj-40, hj-60 ja ns. hj-61 ulosottoa. Toki pääakselin kiertäessä esim. 5000 rpm,varmaan ulosotosta voidaan hetkellisesti syöttää muutamia kymmeniä kilowatteja.... Mutta jos tuota yrittää hyödyntää esim. hypridi, taikka lataushypridinä, niin päästäksesi edes nollatulokseen, vaatii tämä yhteiskunta vielä paljon virkamiesten Lobbaamista (laillistettua kestitsemistä yms). |
No joku hydrauliryömintä oisi ainoa sovellus joka itselle tulee mieleen. Eli jos vaikka pyörittää lumilinkoa joka eittämättä kuuluu jokaisen maasturin vakiovarusteisiin, voisi ryöminnällä ajaa portaattomasti tilanteessa missä moottori kiertää kuin homelite...
|
pikkanen moottori traikkuun ja perään
https://www.youtube.com/watch?v=VPMB...CEA3BC&index=3
tuossa tuotetaan auton ulkopuolelta lisää tehoa käyttöpeliin peräkärryyn pikkanen moottori, joka pyörittäisi vaikka hydrauliikkaa, generaattoria, sisältäisi sitten tuon voiman ulosoton . ja siitä sitten valitsemaan minkä järjestelmän kytkee käyttöön :D jos polttomoottori pyörittää hydraulipumppua, joka tuottaa tasaisesti tuota painetta voisi voimanoton päässä yksinkertaisella ohivirtausventtiilillä säätää tehoa/nopeutta hyötysuhteet on mitä on :p volvossa pitäs ainakin voimanotto kestää :cool: jos laitat paljon akkuja ja sähkömoottorin, kutsutaan sitä hybridiksi, eika se taida olla enää auto ? :D :rolleyes: -tää toisaalta realistisin ja iisein toteuttaa |
Sivu luotu: 03:53 (GMT +2). |