![]() |
Katsastusmies kiusaa
Tervehdys
Menin tänään katsastamaan Gen 3 pajeroa vm.2001 3.2. Alla Dobinsons 45mm korottava alusta ja maahantuojan ohjeiden mukaan dopinsonin sivuilta tulostettu soveltuvuus taulukko josta näkyy alla olevat osat, korotuksen määrä ja paljonko se tuo lisää kantavuutta. Ei kelvannut inssille, pitää olla kuulemma "virallinen valmistajan paperi" Lisäksi 6% kasvanut rengaskoko vaatii mittarin virallisen tarkistuksen jonka hän lupasi tehdä 100€ hintaan. Muuten auto ok. Onko kokemuksia jollain muulla? Tällä lapulla on kuulemma muualla dobinsonilla korotetut pajerot katsastettu että heilahtaa. Minäkö väärässä vai ahdasmielinen inssi? Alustasarja on edellisen omistajan asentama joten asennus lappuja / muita sarjan mukana tulevia lappuja mulla ei ole. |
Dobinsonilta varmasn saa vaikka printattua lapun mistä näkyy sopivuus ko. ajoneuvoon? Tai inssi voisi vaikka konttorilla katsoa korotussarjan valmiatajan sivuilta asian. Nykylain mukaan kun ei kuitenkasn TÜV- lappuja tarvita, kunhan on ko. autoon tarkoitettu tai muuten soveltuva.
Nopeusmittarin näyttämän pitää toki olla oikein jos rengaskokoa muutettu, mutta ei siihen mitään katsastajan tekemää mittausta vaadita. Selvitys asiasta pitäisi riittää, eli esim. kerrot että mittari on koodattu (uudehko auto jos mahdollisuus koodata), mittarin asteikko vaihdettu, tai mittarin anturia muutettu sopivasti (esim. ratas vaihdettu sopivaksi, tai muuten fiksattu). Eli ahdasmielinen inssi. Asiat toki pitäisi hoitaa pykälien mukaan, mutta ei pitäisi tulkita pykäliä väärin.. |
Juu Dobinsonille lähti jo kyselyä josko sieltä sais vähän lisäselvitystä, vaikka edes tuon lift kitin mukana tukevat asennus ohjeet ym. päivitellään miten asia etenee, jospa tulee sama ongelma muilla eteen
|
Mahtais olla helpointa vaihtaa konttoria tai vaikka inssiä jos tahtoo kyseistä konttoria käyttää
|
Lainaus:
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68943 Mutta Joensuussa tuon sai aika paljon halvemmlla autokorjaamolta: "Lopulta homma jäi siis kiinni oikeastaan siitä että piti olla lappu kalibroinnista, minun sana ei riittänyt. Tähän pitää nyt kehua Lapeautoa raatekankaantiellä, en ole ikinä ennen käynyt siellä enkä tunne sieltä ketään. Mutta kun tänään kävin hakemassa sieltä todistuksen kalibroinnista, niin se ei maksanut mitään!" |
Miten nykyään on, voiko tuon em ongelmien takia keskeytetyn katsastuksen saattaa loppuun toisella konttorilla, vai pitääkö katsastus aloittaa alusta jos vaihtaa konttoria? Eikö tässä asiassa tullut jotain muutoksia? Ainakaan tuossa katsastus lapussa ei enää lue että olisi käytettävä samaa konttoria.
|
Lainaus:
|
Jääkö merkintää?
Lainaus:
|
Lainaus:
Seuraavalla konttorilla sanovat, jotta täällä näkyy keskeytys ja oli kirjattu keskeytyksen syy, niin sano täällä toisella konttorilla, että hänen on pakko tutkia autosta se osa alue, joka keskeytyksen syyksi on merkitty, ja tehtävä siitä omat tulkinnat ja tarvittaessa pyydettävä lisä selvityksiä/todistuksia. Ja tieto kai pysyy niin kauan tietokannassa, kunnes seuraavalla leima kerralla asia hyväksytään kuitatuksi. Aiheeseenhan on oikeastaan 3 ratkaisua, millä se kuittaantuu. -joko auto on muutettu takaisin alkuperäiseksi, jolloin selvityksiä ei tarvitse ja autohyväksytään alkuperäisten vaatimuksien mukaisesti. -toinen vaihtoehto, katsastusmies on asiansa osaava, eikä vaadi lisä selvityksiä, vaan hyväksyy kerrasta. (tosin kuulemma, jos trafilla on keskeytys merkintä, niin katsastusmies saattaa pyytää lisäselvitykset oman selustansa turvaamiseksi). -kolmas vaihtoehto, on hommata suosiolla tarvittavat dokumentit, ettei kenelläkään ole valittamista Toki voin olla väärässäkin, mutta näin olen kuullut. |
Noniin. Pajerossa leima ja renkaat ja korotus otteessa. Menin toiselle konttorille ja aloitettiin katsastus uudelleen mutta vain sen alustan ja renkaiden osalta. No problems.
|
Eipä ole mittarin näyttämästä huomautettu,edes silloinkaan kun 33" leimasin otteeseen..Missä näin ahdasmielinen paikka,sattuiko olemaan entisen Esson tiloissa..?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Jos annat tämän selvityksen ja leimasetä tai -täti ei sitä hyväksy, niin voit sitten asiakkaana mielestäni oikein hyvin vaatia katsastajan mennä ihan itse muutoskatsastuksen hintaan kuuluvana sen tarkistamaan tien päälle. Eihän homma voi niin mennä, että toimitat tarvittavat selvityksen jota konttori ei hyväksy, ja sitten siitä vaadittaisiin lisää rahaa. Syystäkin kannattaa vaihtaa konttoria :D |
Sivu luotu: 05:23 (GMT +2). |