Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Pajeron käynnistys vika. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=148435)

AAPEE21 04.01.2017 12:31

Pajeron käynnistys vika.
 
Ja hyvää päivää.

Tuli Oulun alueelle pakkasta. :D Aamulla pajerossa(-98 2.8tdic gls lwb aut.) webasto päällä reilu puoli tuntia ja kävin lyömässä käyntiin, aikeina kävästä kersojen kans kaupassa. Hyvin kävi hetken aikaa kunnes alko kierrokset tipahtaan ja kaasun painamisesta huolimatta sammu eikä lähteny ennää käyntiin. Moottori oli lämmin kädellä kokeiltuna, Akut uusittu -15 talvella polttoainesuodatin vaihdettu syksyllä. Talvilaatua tankissa vajaa puoli tankkia. webastolle meni virta ylläpitolaturilta(10A). Starttaa kyllä mutta ei käynnisty. Voiko se olla ihan virran vähyyttä ku starttaus on pikkusen laiskempaa ku normaalisti?

H&K 04.01.2017 12:38

Kyllä kaikki viittaa siihen että kone ei saa polttoainetta. Koska naftasuodatin on viimeksi vaihdettu tai tyhjennetty vedestä?

AAPEE21 04.01.2017 12:47

polttoainesuodatin.
 
polttoainesuodatin vaihdettu syksyllä -16. sen jälkeen ei oo tyhjennetty.

Mika_T 04.01.2017 13:17

Mulla oli hdj:ssä samanlaista vikaa viime talvena kun pakkaset meni 30 paikkeille.

Veti ilmoja polttoaineputkien/letkujen liitoksista.
Vaihdoin kaikki konehuoneessa olevat paskat "peltiklemmarit" oikeisiin kiristettäviin niin ongelmat katos.
Kumiletkut ilmeisesti kovettuneet eikä nuo peltilemmarit puristaneet tarpeeksi.

Itse suodatin voi olla myös löysällä. Varsinkin pakkasilla kun kumitiiviste kutistuu. Kannattaa kokeilla pyöräyttää suodatinta tiukemmalle.

Oliko tuossa enää sitä käsipumppua suodatinjalassa? Siitähän voi painella ja kun pumppu menee jäykäksi painaa niin starttaamaan.

Bazeeba 04.01.2017 13:19

Eikä se suodattimen vaihtokaan kallis operaatio oo vaikkei vanha oliskaan.

AAPEE21 04.01.2017 13:21

nonii. Makia lähtä tallittomana pihalle värkkäileen. :D määpä testailen nuita. Kiitos vinkeistä. pittää vielä varalta tyhjentää se suodatin kans.

turakki 04.01.2017 13:47

Klemmarit joo ja suodattimen tiiviys. Näissä ainakin oli omassa ongelmaa. Tarvikesuodatinta ei meinannut saada pitämään. Samoin omassa -97 haperossa mureni polttoaineputki käsiin takapäästä. Katso nyt sekin, jos ei jaksa käsipumpulla täytellä suodatinta. Itse laitoin kerralla kaikki putket ja letkut uusiksi.

Sitten oli vielä mystistä puolilämpimänä starttaamattomuutta. Saattoi liittyä sammuttimeen tai ajonestoon. Otin kaikki sähköliitokset pumpun tienoilta auki ja putsailin. Aika synkän hapettuneita olivat. Pikkuletku pumpun päällä oli tihkunut jäähdytysnestettä ilmeisesti pitkäänkin.

Onegear 04.01.2017 14:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AAPEE21 (Viesti 1331032)
Ja hyvää päivää.

Tuli Oulun alueelle pakkasta.
Talvilaatua tankissa vajaa puoli tankkia.

Eikös tämä nyt ollu vähän niin, että nuo laadut ei sekoitu tasaisesti vaan kesälaatu on hallitsevampi.
Oma veikkaus, että sulla on talvilaatua liian vähän ja parafiinit suodattimessa.
http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/d...n-sekoittuvuus

hiluvitkutin 04.01.2017 16:00

Minkäs verran oot talvilaadulla ajellu?
Jäätämistä veikkailisin, tai suodatinta.
Suutinputkea löysälle ja kokeilua ruikkiiko kunnolla.

RR82 05.01.2017 05:40

Minulla on samanlaista ongelmaa, lähtee käyntiin kun on webastoa pitänyt, hetken päästä sammuu ja sit erittäin huonosti kun kauan jaksaa starttailla niin rytkähtää käyntiin ja sen jälkeen ei ongelmia Voiko olla kyse jäätymisestä vaikka olen niin kauan kun on talvilaatua saanut tankannut sitä? onko nykyajan talvidiesel ihan paskaa sit? vai voiko johtua suodattimesta ku en tajunnut sitä vaihella ennen pakkasia.

hiluvitkutin 05.01.2017 07:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RR82 (Viesti 1331123)
Minulla on samanlaista ongelmaa, lähtee käyntiin kun on webastoa pitänyt, hetken päästä sammuu ja sit erittäin huonosti kun kauan jaksaa starttailla niin rytkähtää käyntiin ja sen jälkeen ei ongelmia Voiko olla kyse jäätymisestä vaikka olen niin kauan kun on talvilaatua saanut tankannut sitä? onko nykyajan talvidiesel ihan paskaa sit? vai voiko johtua suodattimesta ku en tajunnut sitä vaihella ennen pakkasia.

Tämä nyt vaikuttas siltä että polttoaine karkaa putkistosta jonnekkin . Saako ilmaa jostain välistä?

RR82 05.01.2017 13:23

En ole kerinnyt tutkimaan asiaa tarkemmin. mistähän se voisi saada ku alko ihan yllättäen....

james_III 05.01.2017 14:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RR82 (Viesti 1331168)
En ole kerinnyt tutkimaan asiaa tarkemmin. mistähän se voisi saada ku alko ihan yllättäen....

Useesti seuraavaa:

Webastolle on ryöstetty polttoaineet T-haaralla auton omasta polttoainelinjasta ja webaston pumppu imee kaasuakselin juuresta ilmaa ruiskupumpulle. Uskomatonta mutta totta se että ruiskupumppua saatikka polttoainelinjaa ylipäätään ei ole suunniteltu negatiiviselle paineelle jonka webasto aiheuttaa.

Mika_T 05.01.2017 15:02

Kyllä siellä polttoainelinjassa on perus jakaja/rivipumpullisessa aina moottorin käydessä alipaine.
Siirtopumppu kun on itse syöttöpumpussa joka imee polttoaineen tankista.

Toki jakajapumpun sisällä on paine kun kone käy.

Nyt pakkasten aikaan ilmestyvä ilmojen vetely johtuu lähes aina kovettuneista kumiletkuista joiden liitoksista se vetää ilmaa. (pl. suodatinvaivat)
Kuten aiemmin kirjottelin, kunnon lemmarit liitoksiin.

saukki 05.01.2017 17:30

Syöttöpumpun akselin stefa kovettunut ja vetää ilmat sieltä kautta. Tai sitten pa-linjassa on jossain ilmavuoto(putket ruostuneet puhki).

AAPEE21 05.01.2017 18:03

polttoaine
 
en tiiä kauanko oon ajellu talvilaadulla mutta on kai sitä jonku aikaa ollu jo mittareissa oulussa. ja kerran pariin viikkoon tankannu täyteen. minkälainen operaatio se syöttöpumpun stefa on vaihtaa? tarviiko jotaki speciaali vehkeitä vai menneekö ihan perus tallityökaluilla? ei oo tarjolla alfamerin raamattua pajelle ni ei oikee osaa arvioida. sehä lupas lauhempaa ilmaa viikonlopulle nii jos sitte kehtais alkaa värkkäileen. ja pittää hakia oikia suodatin ja jättää uistinkaupan varaosat pois kokonaan.:D:D
käsipumppu löytyy suodattimen jalasta ja hyvin viimeksi jakso pumpata suodattimen täyteen ku vaihdoin sen.

Nikuzai 05.01.2017 22:18

Belarus raapitti päätä joku vuos sitten oikeen urakalla

Aina pakkasten kovetessa veti ilmat ja mistään ei vuotanu, pitkällisellä tutkinnalla tuli selvitettyä vuoto banjoliittimeen, se irti ja letkusta liitin pois ja klemmarilla kasaan, vieläkin vetää ilmoja

Aikani sitä ihmetellessä onnistuin pudottamaan banjoliittimen kupari prikan lumihankeen joten uutta tilalle ja ei mitään ongelmaa enää

Kuumailmapuhaltimella kun piti lämpimänä sen liittimen niin ei vetäny ilmoja
Joku ois voinu kattoa ihmeissään, kun emäntä kävelee belkun vieressä ja lämmittää suodatinta :D :D :D

saukki 06.01.2017 08:28

Pumpun stefan vaihto
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AAPEE21 (Viesti 1331202)
en tiiä kauanko oon ajellu talvilaadulla mutta on kai sitä jonku aikaa ollu jo mittareissa oulussa. ja kerran pariin viikkoon tankannu täyteen. minkälainen operaatio se syöttöpumpun stefa on vaihtaa? tarviiko jotaki speciaali vehkeitä vai menneekö ihan perus tallityökaluilla? ei oo tarjolla alfamerin raamattua pajelle ni ei oikee osaa arvioida. sehä lupas lauhempaa ilmaa viikonlopulle nii jos sitte kehtais alkaa värkkäileen. ja pittää hakia oikia suodatin ja jättää uistinkaupan varaosat pois kokonaan.:D:D
käsipumppu löytyy suodattimen jalasta ja hyvin viimeksi jakso pumpata suodattimen täyteen ku vaihdoin sen.


Ei se stefan vaihto oo mikään amerikan temppu. Ottaa alipainepumpun edestä pois ja tekee merkit syöttöpumpun hammaspyörään ja jakopään koteloon(itse pyöritin kampi-akselin alapyörän merkin kohdalleeen). Itselläni oli kone irtaallaan, kun vaihdoin stefan. Oisko mennyt kaikkine ihmettelyineen n.puolituntia stefan vaihdossa. Pumppu lähtee hammasrattaineen irti lohkosta. Ulosvetäjää saattaa tarvita, kun irroittaa hammasratasta pumpusta irti.

Tuossa vielä kuva pumpusta irroitettuna:

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=199862

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=199864

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=199863

Tuolta lisää pumpun irroituksesta ja stefan vaihdosta:http://www.mitsubishiclubfinland.com...?topic=49807.0

Stefan mitat on:20x31x7 ja pitäisi löytyä ihan laakerikaupasta hyllystä.

Nikuzai 06.01.2017 09:46

Tartteeko pumppua irroittaa koneesta jos stefan vaihtaa?


Ite vaihoin fiat;ttiin stefan pumppu koneessa paikallaan, tosin jakohihna kone

saukki 06.01.2017 09:50

Pitää irroittaa pumppu. Saattaa saada myös vaihdettua, kun purkaa jakopään kotelot edestä pois. Mutta helpompi irroittaa pumppu pöydälle.

jaz80 07.01.2017 01:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AAPEE21 (Viesti 1331032)
Ja hyvää päivää.

Tuli Oulun alueelle pakkasta. :D Aamulla pajerossa(-98 2.8tdic gls lwb aut.) webasto päällä reilu puoli tuntia ja kävin lyömässä käyntiin, aikeina kävästä kersojen kans kaupassa. Hyvin kävi hetken aikaa kunnes alko kierrokset tipahtaan ja kaasun painamisesta huolimatta sammu eikä lähteny ennää käyntiin. Moottori oli lämmin kädellä kokeiltuna, Akut uusittu -15 talvella polttoainesuodatin vaihdettu syksyllä. Talvilaatua tankissa vajaa puoli tankkia. webastolle meni virta ylläpitolaturilta(10A). Starttaa kyllä mutta ei käynnisty. Voiko se olla ihan virran vähyyttä ku starttaus on pikkusen laiskempaa ku normaalisti?

Tyypillistä diesel käyttäytymistä. jäätävä pakkanen, tankissa vettä(kondenssi), suodattimessa vettä.. selkeä juttu tankki piripintaan, suodatin ja akut uusiksi. Käypi.

jaz80 07.01.2017 01:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jaz80 (Viesti 1331439)
Tyypillistä diesel käyttäytymistä. jäätävä pakkanen, tankissa vettä(kondenssi), suodattimessa vettä.. selkeä juttu tankki piripintaan, suodatin ja akut uusiksi. Käypi.

äläkää nyt pakkasen takia pumppuihin koskeko??

AAPEE21 08.01.2017 09:56

pakkanen laski -5asteeseen ja ei lähteny omilla käyntiin. härpin suodatinta ja klemmareita vähän ja löin buusterilla lisävirtaa nii lähti käymään niinku ei ois ikinä jäässä ollukkaan:confused: jännä juttu. tuo stefan vaihto ohje oli kyllä hyvä. kiitos saukki.

turakki 09.01.2017 13:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AAPEE21 (Viesti 1331568)
pakkanen laski -5asteeseen ja ei lähteny omilla käyntiin. härpin suodatinta ja klemmareita vähän ja löin buusterilla lisävirtaa nii lähti käymään niinku ei ois ikinä jäässä ollukkaan:confused: jännä juttu. tuo stefan vaihto ohje oli kyllä hyvä. kiitos saukki.

Omassa tosiaan parin kympin pakkasilla letkut pyöri putkien päällä, kun vähän väänteli.

AAPEE21 10.02.2017 09:57

hehku vika ainaki.
 
vaihdoin hehkut ja vanhoista hehkuista ei mikään alkanu hehkumaan ku testattiin. testattiin vielä yhdellä uudella hehkulla joka ei ollut pajeron nii hyvin alko hehkumaan. ei ihme jos ei taho käyntiin lähtä pakkasella...


Sivu luotu: 18:58 (GMT +2).