![]() |
Ilmastointi puhaltaa kylmää, mutta ei poista huurretta
Otsikon mukainen vika. Autoon (2003 L200) vaihdettu kenno ja kuivan viime kesänä.
Ilmastointi oli lämpösten jälkeen varmaan 3kk pois päältä, voiko vaikuttaa asiaan? Kyllä ainakin kompura lähtee päälle nytkin vaikka on kylmää. |
No se kuivain kuivaa vain ilmastointijärjestelmää sisältä, eli käytännössä imee kosteutta järjestelmän sisältä siihen kuivainpömpelin sisältämään sörsseliin.
Jos ilmastointi päälläkin puskee kosteutta ja/ tai huurruttaa ikkunat, niin puhallinkotelossa täytyy olla vettä. Jos ei haise jäähdytinnesteelle (eikä sitä häviä), niin luultavimmin on kondenssiveden poistoreikä- tai putki tukossa. |
Yks vaihto-ehto myöskin vois olla, että ilmansuodatin totaalisen tukossa.
|
Sisäkierto päällä?
|
Edellisten lisäksi kannattaa kattoa pääseekö kostea ilma autosta ulos kunnolla alkuperäisten tuuletusreikien kautta vai parantaako tilannetta oleellisesti jos pitää ikkunaa raollaan. Lattiamatot jos on kosteena esim. kumitutti pohjasta kateissa, niin varmasti huurua riittää.
Viisaat sanovat, että ilmastointia ei talvella huurun poistoon edes tarttisi, jos pitäis välillä ikkunaa raollaan lämpärin huutaessa kuumaa jotta kuivais kunnolla ja sitten jos sitä ilmastointia käyttää, niin se pitäis sammuttaa reilusti ennen kuin ajaa parkkiin, jotta kenno ehtii kuivaa. Muutoin joutuu oravanpyörään ja seuraava reissu alkaa taas märällä kennolla lasit huurussa. Ja kaikille huuruun kyllästyneille voin suositella tällaista parin euron ratkaisua http://www.motonet.fi/fi/tuote/605313/Kosteudenpoistaja Tuosta saa kaadella viikossa desejä vettä maahan mutta pysyypä lasit aina kirkkaina. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kokemukset juurikin tosta mallista minkä linkitin. Vielä halvemmalla jos haluaa päästä, niin heittää tiesuolaa (ei ruokasuolaa) purkkiin. Toimii kuulemma sekin hyvin. |
Niksi pirkk... Esson baari..
Kissan hiekkaa, oliko se jotain silica juttua....? :p
|
Lainaus:
Lainaus:
Toki vastaavia veneessä oli viimmetalvena, ja muutaman kilo oli tuota suolaa... En mitannut, mutta tuollaisesta 450g pussista olisi voinut tulla reilu litra suolaista vettä, siis kilo suolaa poistaa reilun kilon vettä?. Mutta alkuperäiseen ongelmaan: Talvella, siis jos pakkasta muutama aste, niin ilmastoinnin ei pitäisi edes lähteä päälle. Noinkin uudessa autossa (oliko 2003?) pitäs ilman kiertää kohtuu hyvin. Sinun autossa on varmaan sisäilman kierto päällä/läpät rikki tms, mutta ongelma on varmaan tuo sisäilmankierto. -> jos käytät ilmastointia, ja lämppäri ottaa ilman ohjaamosta, niin se on lämmintä, ja AC lähtee käyntiin, ja jäähdyttää ilman, jonka lämppäri lämmittää.. ja kaikki vesi, joka jää tuonne ilmastointiin, niin kostuttaa ilmaa, joka kuskaa ilman ikkunoille yms painovoiman avulla... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Missähän se tossa härvelissä on? |
Ilmastointi ei lähde toimimaan lainkaan alle n. +5 asteen lämpötiloissa, koska noilla lämpötiloilla systeemi menisi jäähän. Ilmastoinnin merkkivalo kyllä palaa mutta systeemi siis ei toimi.
|
Buickissa ja jeepissä tuntuu kompura naksuttelevan kyllä liki nollakelissä. Voihan noissa olla eroja mihin lämpötilaraja on asetettu. Mut just noilla pahimmilla huurtumiskeleillä kun on +1 ja vettä tulee, niin ilmastointi on hyvä apu huurteen poistossa. Viis astetta kuulostaa aika korkeelta rajalta.
|
Hyvin monessa autossa ilmastointi menee päälle kun lämppäri on tuulilasipuhalluksella juurikin paremman huurteen poiston takia, vaikka ilmastointi olisi napista pois. En tiedä kytkeekö sen pois uudemmissa malleissa kylmällä vai käyttääkö pienemmillä paineilla. Vanhoissa ainakin toimii vaikka olisi 30 pakkasta.
Edit: opiskeltua, VAG suojelee muutenkin surkeita muuttuvatilavuuksisia jatkuvapyöritteisiä kompuroita kytkemällä järjestelmän pois +5 asteessa. |
Alkuperäiseen kysymykseen palataksemme, onko autossa katolla antenneja tms. läpivientejä tai huonoja tiivisteitä, ruostereikiä tulipellissä jne mistä voi valua vettä sisälle äänieristeisiin. Varsinkin japanilaiset voi olla melkoisia hikikoppeja jos matot esim on kosteita sisään vuotavasta vedestä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja alkuperäinen ongelma voi tosiaan olla jo mainittukin kondenssivedenpoisto ilmastoinnin kotelolta. Helppo tarkistaa, auto käyntiin vaan ilmastointi päällä ja auton pitäis pissiä vettä allensa. Jos ei pissi, ni varmana huurtuu. Ton pissimisen takia jengi toi aikanaan autoja korjaamolle ihan jatkuvasti. Kun oli vihdoin saatu se Almera Cool ostettua jossa sai samaan hintaan ilmastoinnin... (varmaan halvempaa tehtaalle tehä kaikki ilmastoinnilla kuin pohjosen köyhiä varten yks malli lisää) Sisäilmankierto pitäis huomata siitä kun vipua tai nappia käyttää puhallus täysillä, niin ääni muuttuu niin kabiinissa kuin ulkonakin jos malttaa kuunnella korvat höröllään. Jos mitään ei tapahdu niin noilla oireillahan se vois olla juuttunu sisäkierrolle. |
Joo kyllä sisäilmakierto tuntuis toimivan kun melki heti alko mennä näilläkin pakkasilla huuruun kun laitto päälle, samaten ääni ja puhallusteho muuttu. Eli ehkä vois olla se vedenpoisto. Missäs osassa se on?
|
Riippuu vähän autosta missä tarkalleen, mutta lämppärin ja ilmastoinnin kennothan on samassa muovisessa kotelossa ja sen kotelon pohjalle valuvan kondenssiveden poistosta on kyse. Eli koelaudan alle möyrimään ja lämppärinkotelon alanurkkia tiirailemaan, jostain sieltä pitäis poistoletku lähteä ja mennä ulos hytistä. Autossa kuin autossa rakenne on suunnilleen tollanen, poikkeuksia lukuunottamatta. :D
|
Tääkin alko toimimaan itestään kun piti ilmastointia vaan päällä. Oli talven ajan pois päältä ja varmaan vaan niin paljon kosteutta kennossa..
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
On itse asiassa aika paljonkin 80-90- luvun tuotoksia missä niitä ei ole ainakaan vakiona, tai sitten ei saa ollenkaan. |
Sivu luotu: 04:14 (GMT +2). |