Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kuorma-autoihin talvirengaspakko 2.1.2017 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=148347)

-MaTTi- 30.12.2016 17:04

Kuorma-autoihin talvirengaspakko 2.1.2017
 
Aika hätäseen tulee tällainen voimaan, nyt enää viikonloppu aikaa hommata M+S kumia vetävälle:
http://pic.useful.fi/971-1x2l38r.jpg
Eli renkaissa pitää olla E-säännön 54 mukaan M+S-merkintä.
Talvirengas vaatimus koskee paripyörien molempia renkaita ja vain vetäviä akseleita, ei muita akseleita. Muilla akseleilla riittää kunhan on 3 mm kulutuspintaa, ei tarvitse M+S:ää.

Talvirengas ja 5 mm ei koske ohjaavia vetäviä akseleita eli etuvetoisessa riittää kaikilla akseleilla 3 mm eikä tarvitse olla talvirengas.

Rölli 30.12.2016 17:06

Kas kun eivät laittaneet takautuvasti voimaan...

Kala92 30.12.2016 17:20

Voihan se olla, että saa raskaankaluston asentajat hiukan painaa seuraavat pari viikkoa :D Myyjä vaan kiittää ja rupiaa tilailemaan matkaa Thaimaaseen helmikuulle :D

Mutis 30.12.2016 18:01

Saa poliisitkin kätevästi paikattua sakkovajettaan. Veikkauksia milloin ilmoitetaan tehotarkkailusta.

Nall3 30.12.2016 18:11

Eiköhän noissa nykyrenkaissakin ole ollu merkintä M+S?
Millimäärät ei ehkä ole kaikissa autoissa täyttyneet.

Mika_T 30.12.2016 18:19

Mikä järki laittaa vain vetävälle akselille?
Tuntuis että suurempi hyöty olisi etuakselilla.

Mase 30.12.2016 20:00

Ei tuo kuorma-autojen osalta paljoa muuta nykytilannetta. M+S merkintä löytyy lähes joka raskaankaluston renkaasta ja tuskin kukaan lähtee kuorma-autolla talvikelissä liikkeelle jos vetosissa tai ohjaavissa on alle 5mm pintaa tai edes lähelle sitä, toki hulluja aina löytyy.

Ippe69 30.12.2016 21:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mase (Viesti 1330303)
Ei tuo kuorma-autojen osalta paljoa muuta nykytilannetta. M+S merkintä löytyy lähes joka raskaankaluston renkaasta ja tuskin kukaan lähtee kuorma-autolla talvikelissä liikkeelle jos vetosissa tai ohjaavissa on alle 5mm pintaa tai edes lähelle sitä, toki hulluja aina löytyy.

Kyllä lähtee. Yleensä niissä tapauksissa auton omistaja ei aja autoa. Nuorempana olin sellaisessa firmassa töissä, että sai olla tyytyväinen jos jarrut toimi. Ja täälläpäin kulkee pitkäkilpistä rekkaa kokoajan hyvinkin kyseenalaisilla renkailla. Merkinnöistä en tiedä, mutta pito niillä ainakin on hukassa.
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1330288)
Mikä järki laittaa vain vetävälle akselille?
Tuntuis että suurempi hyöty olisi etuakselilla.

Samaa ihmettelen. Edellisessä työpaikassa autoihin vaihdettiin etupäähän nastat ja takana oli ympärivuoden samat(hyväkuntoiset) renkaat. Ei ollu sen suhteen moittimista. Näin siis jakeluautoissa, tilanne voi olla eri jos on kärry perässä niistä mulla ei ole kokemusta.

Sinänsä muutos oikeaan suuntaan, mutta olis kyllä saanut tulla samat vaatimukset kääntyville pyörille myös. Ja aikataulu on ihan älytön, kyllä tuollaisissa muutoksissa pitäisi olla vähintään kuukauden varoaika.

0ltzi 30.12.2016 21:06

vähän perkeleen hyvä asia. täysin järjettömiä kuskeja tulee esim virosta talvella meille tuomaan tavaraa. slikseillä kesäkumeilla jäävät tasamaallekkin kiinni.

yksikin puolan kuski hinattiin hallin pihaan parkkiin ja järjestettiin sille laskutus lupa eltelin kautta että sai talvikumit alle. siinä se pari päivää piti leiriä.
sen ku ois päästäny takas tien päälle ni ei se ois voinu päästä kilometriä kauemmas niillä renkailla.

Hessu888 30.12.2016 21:13

Oiskohan ideana koko hommassa hankaloittaa edes jollain vertaa ulkolaisten rekkojen mahdollisuutta ajaa keikkaa Suomessa?

Bj Andy 30.12.2016 21:18

Hmm. Täyttä berneriä koko pykälä. Ainoastaan vetäviin talvikiekot. Etuset saa edelleen olla 3mm silestonet. Eli turvallisuudella ei ole paskankaan väliä kunhan rekat liikkuu ja tällähän taas saa pienennettyä tienpito kustannuksia. Pelkkä silmän kääntö temppu taas.

tekniikkamies 30.12.2016 21:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1330326)
Hmm. Täyttä berneriä koko pykälä. Ainoastaan vetäviin talvikiekot. Etuset saa edelleen olla 3mm silestonet. Eli turvallisuudella ei ole paskankaan väliä kunhan rekat liikkuu ja tällähän taas saa pienennettyä tienpito kustannuksia. Pelkkä silmän kääntö temppu taas.

Tuli mieleen miksi joka vuosi on lehdissä henkilöautoon talvirengastestejä, miksei samanlaisia testejä näy raskaankaluston renkaista toki tehtynä niin, että testattaisiin sellaisia asioita, jotka liittyy raskaankaluston rengasvalintoihin?

Ajan takaa sitä kun raskaan kaluston ajoneuvo on liiketeessä ihan yleinen näky ja niissä on kuitenkin paljon renkaita, miksi tähän asti on ollut lähinnä henkilöauton renkaat esillä?

Timo_L 30.12.2016 21:56

Eiköhän ne testit pitäisi olla vaikkapa jossain Rahtarit- lehdessä tjsp. jos sellaisia tehtäisiin. Keskiverto lehdenlukija ja ostaja on varmasti enemmän kiinnostunut niistä henkilöautojen kesä- ja talvirengastesteistä, kuin siitä mitä raskaan kaluston alle laitetaan. Ehkä määräävin tekijä on kuitenkin finanssipoliittinen. Rengastestit on jo henkilöautoille aika pirun kalliita, mieti minkä hintaista on ostaa täysperään kymmenen kierrosta renkaita ja sitten testaamaan? ;)

vmt 30.12.2016 22:27

Voihan vittu..! Äsken kävin MANnien renkaita katsomassa. Vihreässä on edessä olevissa Nokian MPT Agileissa tuo autuaaksi tekevä merkintä, mutta takana olevissa Nokia MPT renkaissa ei ole. Pilkkiauton renkaista sain vain toisen puolen katsottua ja takana ei ollut ja edessä oli.. :mad: Onneksi noissa kummassakin taitaa katsastusaika ulottua maaliskuulle..

Edit. Onneksi sentään käyttiksessä merkinnät kohdallaan. Jopa niissä renkaissa, mitkä ei kesällä märällä tielläkään mitään pidä. Tuli turvallinen olo.

tekniikkamies 30.12.2016 22:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1330336)
Eiköhän ne testit pitäisi olla vaikkapa jossain Rahtarit- lehdessä tjsp. jos sellaisia tehtäisiin. Keskiverto lehdenlukija ja ostaja on varmasti enemmän kiinnostunut niistä henkilöautojen kesä- ja talvirengastesteistä, kuin siitä mitä raskaan kaluston alle laitetaan. Ehkä määräävin tekijä on kuitenkin finanssipoliittinen. Rengastestit on jo henkilöautoille aika pirun kalliita, mieti minkä hintaista on ostaa täysperään kymmenen kierrosta renkaita ja sitten testaamaan? ;)

Itse ainakin pitäisin luettavaa mielenkiintoisena ja jos Suomi on liian pieni alue, testi voisi olla julkaistussa muodossa englanniksi. Juttelin kaverin kanssa joka oli ruvennut ajamaan bussia ja myös pienempiä teitä mukana - liukkauden voittaminen heti vastassa.

Näen, että raskaan kaluston asioiden kehittämisellä on yhteiskunnallista merkitystä enempi kuin henkilöautojen ulkonäöltään päivitetyillä malleilla.

Jos mietin kuinka monta raskaankaluston pyörää maailmassa on, niin mielestäni testattu talvioloihin sopiva rengas voisi mennä jopa hyvin kaupaksi ja testitulokset tietysti netissä kaikkien saatavilla englanniksi.

On hullunkurista kun henkilöautot pitää olla niin hiton hienoja ja vimosen päälle uusia vaikka se ei toimisi työpaikkana, mutta raskas kalusto yleensä toimii. Kuljettajanäkökulmasta työ voisi olla mielekkäämpää jos kalusto on keliin sopivaa. Sellainenkin huomio tullut vastaan, että kaikki raskaan kaluston kuljettajat ei ole huippuluokkaa ja palkat pienet. Myös renkaista voi tulla kiusaus säästää. Raskaan kaluston ajot on kuitenkin vähän kuin yhteiskunnan verisuonet.

Luoppis 31.12.2016 00:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1330322)
Oiskohan ideana koko hommassa hankaloittaa edes jollain vertaa ulkolaisten rekkojen mahdollisuutta ajaa keikkaa Suomessa?

Eipä noita oo tähänkään asti valvottu. 7000 poliisimiestä ei siihen riitä, joku fiksu kun lakkautti liikkuvan poliisinkin.

Tämä ei vissiin paljoa perävaunujenkaan rengastuksiin vaikuta? Mielellään muuttaisivat noita rengaspykäliä vaikka siihen malliin, että edessä olisi pakko käyttää lamelloituja tai jollain muulla tavalla karkeampia renkaita noi liukkaimmat kuukaudet, että asialla olisi jotain oikeata merkitystä. Vetopyörissä toi 5mm vaikuttaa lähinnä lumisella alustalla liikkeellelähtöön ja jossain määrin siihen, lähteekö teli ylhäällä ajaessa vetoauton perä tien kallistuksen suuntaan veto päällä. M+S merkintä voi löytyä jos jonkinmoisesta renkaasta, se ei tarkoita alkuunkaan sitä, että rengas olisi oikeasti pitävä liukkaalla kelillä.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1330331)
Tuli mieleen miksi joka vuosi on lehdissä henkilöautoon talvirengastestejä, miksei samanlaisia testejä näy raskaankaluston renkaista toki tehtynä niin, että testattaisiin sellaisia asioita, jotka liittyy raskaankaluston rengasvalintoihin?

Vetopyörien osalta pinnoitettujen renkaiden käyttö on niin hallitsevaa ja renkaiden kuviointi niin yksitoikkoista, että rengastesteillä ei kauheasti lukijoita kaapattaisi. Ainakaan niistä, jotka päättää kuljetusyritysten rahankäytöstä. Etupyörissä kyllä saataisiin varmasti jotain kestotestejä yms. aikaiseksi ja niitä luulisi yrittäjienkin lukevan. Ja niissä kyllä erojakin löytyy.

Tojo4wd 31.12.2016 00:37

Meillä on onneksi työnantaja sitä mieltä että renkaat pitää olla kelin mukaan.
Linja-autoissa nastat joka renkaassa kun kuljetetaan ihmisiä ja kuorma-autoissakin ainakin edessä nastapyörät ja kunnon talvipyörät takana ja osassa on niissäkin nastat.
Onhan se melkonen homma aina syksyllä ja keväällä kun vaihdetaan ja pestään renkaita mutta on tuolla maantiellä huonollakelillä mukava mennä kun tietää että on kunnon renkaat.

tekniikkamies 31.12.2016 00:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 1330359)
tujen renkaiden käyttö on niin hallitsevaa ja renkaiden kuviointi niin yksitoikkoista, että rengastesteillä ei kauheasti lukijoita kaapattaisi. Ainakaan niistä, jotka päättää kuljetusyritysten rahankäytöstä. Etupyörissä kyllä saataisiin varmasti jotain kestotestejä yms. aikaiseksi ja niitä luulisi yrittäjienkin lukevan. Ja niissä kyllä erojakin löytyy.

Lukuhalut voisi tulla esiin jos renkaista löytyy oleellisia eroja. Yksi eroista muiden joukossa liittyy vierimisvastukseen ja sillä vaikutus polttoainekuluihin. Ainakin jyväjemmarien traktoreihin liittyen on renkaiden erilaisista ominaisuuksista kirjoiteltu alan lehdissä. Itse näen, että hyötyajoneuvoihin liittyvä kehittäminen voi olla merkityksellistä ja kehittäminen kannattaa. Raskaan kaluston vehkeet kuitenkin muuten aikamoisia hitech härveleitä.

H&K 31.12.2016 00:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1330361)
Yksi eroista muiden joukossa liittyy vierimisvastukseen ja sillä vaikutus polttoainekuluihin.

Nuo raskaankaluston renkaat on juurikin optimoitu vierimisvastuksen/polttoainekulutuksen kannalta. Eroja tulee kulumiskestävyyden vs pidon välillä, ei vierintävastuksesta ja sen vaikutuksesta polttoaineen kulutukseen. Ne erot on eri renkaiden välillä mitättömän pieniä.

turakki 31.12.2016 01:43

Aika paljon paremmassa kuosissa on isojen autojen talvirengaspuoli nyt, kuin pari kymmentä vuotta sitten. Eipä tuo pykälä taida monenkaan asiallisen yrittäjän arkea hetkauttaa.

Eipä se noktop vetävissä paskempi olekaan. Väittäisin paremmaksi, kuin nykyisen työkalun uusia misukoita. Mitkäs olisi etupäähän hyvät tuollaiseen 19t pikkuautoon? Michelin ei ainakaan vakuuttanut. Kilometrikestolla ei ole väliä, nämä vanhenevat, ennen kuin kuluvat.

Jonzkuu 31.12.2016 05:09

Ainakin meillä päin tääs kuusamon seulla on ollu jo nuo talvirenkaat alla jo syksystä asti. Ainakin meidän virmassa, edessä jopa nastarenkaat tukkiautoissa. Ku kelit vaihtelee parhaimmilllaan +10--30 celcciukseen niin kannattaako edes ajatella tukinajoa kesä renkailla talvella tääl päin kun sattuu jopa lunta olemaan jonkin verran. Ja jos ei mee nii onhan ne ketjut kelille kuin kelille :cool: :D

Jonzkuu 31.12.2016 05:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja turakki (Viesti 1330367)
Aika paljon paremmassa kuosissa on isojen autojen talvirengaspuoli nyt, kuin pari kymmentä vuotta sitten. Eipä tuo pykälä taida monenkaan asiallisen yrittäjän arkea hetkauttaa.

Eipä se noktop vetävissä paskempi olekaan. Väittäisin paremmaksi, kuin nykyisen työkalun uusia misukoita. Mitkäs olisi etupäähän hyvät tuollaiseen 19t pikkuautoon? Michelin ei ainakaan vakuuttanut. Kilometrikestolla ei ole väliä, nämä vanhenevat, ennen kuin kuluvat.

Itsellä on alla nyt Continentalit (Jos löytyy kokoja!) nykysessä GR patukassa ja on ainakin paremmat pidoltaan kun Nokialainen tai Michelini. Renkaiden iästä ei ole itselläni omassa autossa mitään tietoa mut pysähtyy ja kiihtyy niinku 1.1 bar ahtava y60 patukka menee

Jonzkuu 31.12.2016 05:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1330361)
Raskaan kaluston vehkeet kuitenkin muuten aikamoisia hitech härveleitä.

No eipä ne sen kummempia ookku nää meijän tämän foorumin kulkineetkaan. Uuvemmat vaan vaatii enempi huoltolaitteistoa, mut silti Yleismittarilla mennään edelleen pitkälle ku tietää mitä hakee ja mistä, tai kokeilee kaikki paikat läpi :D

H_Nietu 31.12.2016 06:30

taitaa olla toi
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1330277)
Aika hätäseen tulee tällainen voimaan, nyt enää viikonloppu aikaa hommata M+S kumia vetävälle:
http://pic.useful.fi/971-1x2l38r.jpg
Eli renkaissa pitää olla E-säännön 54 mukaan M+S-merkintä.
Talvirengas vaatimus koskee paripyörien molempia renkaita ja vain vetäviä akseleita, ei muita akseleita. Muilla akseleilla riittää kunhan on 3 mm kulutuspintaa, ei tarvitse M+S:ää.

Talvirengas ja 5 mm ei koske ohjaavia vetäviä akseleita eli etuvetoisessa riittää kaikilla akseleilla 3 mm eikä tarvitse olla talvirengas.

Riski pari viikoo on liian lyhyt aika asetuksen voimaantuloon......?????
Varsinkin jos se aiheuttaa toimenpiteitä kansalaisten keskuudessa.
Yleensä lain voimaantulopäivä jätetään avoimeksi pressan allekirjoituksen yhteydessä ja sen voimaantulosta päätetään myöhemmin.
Asetuksista ei mitään hajuu.....
Taitaa olla nää liikennettä ja autoiluu koskettavat asiat olla Suomaliassa vapaata temmellyskenttää jossa sorvarilla on viidakon lait käytössään.
Mikäköhän tässäkin tapaukses olisi ollut ns. säädyllinen aika toteuttaa muutos?

Mistäköhän svid#sta tämä hirvittävä kiire johtuu......?????

Meneeköhän tässäkin kohtaa lakien ja astestusten sorvaajilla vihkoon :D.

Nikuzai 31.12.2016 07:46

Ite kuulin tosta uutisesta jo kesällä ja mietiskelin mitehnhä lie

Kävin sitten vilkasemassa, niin volvo on ainoo jossa on sanomista pinnoissa vetävissä toi 5mm ei välttämättä täyty

Tosin siinä on regroovable pinnatut alla, niin leikkurilla lisää pintaa :p


Sivu luotu: 19:24 (GMT +2).