![]() |
Kuorma-autoihin talvirengaspakko 2.1.2017
Aika hätäseen tulee tällainen voimaan, nyt enää viikonloppu aikaa hommata M+S kumia vetävälle:
http://pic.useful.fi/971-1x2l38r.jpg Eli renkaissa pitää olla E-säännön 54 mukaan M+S-merkintä. Talvirengas vaatimus koskee paripyörien molempia renkaita ja vain vetäviä akseleita, ei muita akseleita. Muilla akseleilla riittää kunhan on 3 mm kulutuspintaa, ei tarvitse M+S:ää. Talvirengas ja 5 mm ei koske ohjaavia vetäviä akseleita eli etuvetoisessa riittää kaikilla akseleilla 3 mm eikä tarvitse olla talvirengas. |
Kas kun eivät laittaneet takautuvasti voimaan...
|
Voihan se olla, että saa raskaankaluston asentajat hiukan painaa seuraavat pari viikkoa :D Myyjä vaan kiittää ja rupiaa tilailemaan matkaa Thaimaaseen helmikuulle :D
|
Saa poliisitkin kätevästi paikattua sakkovajettaan. Veikkauksia milloin ilmoitetaan tehotarkkailusta.
|
Eiköhän noissa nykyrenkaissakin ole ollu merkintä M+S?
Millimäärät ei ehkä ole kaikissa autoissa täyttyneet. |
Mikä järki laittaa vain vetävälle akselille?
Tuntuis että suurempi hyöty olisi etuakselilla. |
Ei tuo kuorma-autojen osalta paljoa muuta nykytilannetta. M+S merkintä löytyy lähes joka raskaankaluston renkaasta ja tuskin kukaan lähtee kuorma-autolla talvikelissä liikkeelle jos vetosissa tai ohjaavissa on alle 5mm pintaa tai edes lähelle sitä, toki hulluja aina löytyy.
|
Lainaus:
Lainaus:
Sinänsä muutos oikeaan suuntaan, mutta olis kyllä saanut tulla samat vaatimukset kääntyville pyörille myös. Ja aikataulu on ihan älytön, kyllä tuollaisissa muutoksissa pitäisi olla vähintään kuukauden varoaika. |
vähän perkeleen hyvä asia. täysin järjettömiä kuskeja tulee esim virosta talvella meille tuomaan tavaraa. slikseillä kesäkumeilla jäävät tasamaallekkin kiinni.
yksikin puolan kuski hinattiin hallin pihaan parkkiin ja järjestettiin sille laskutus lupa eltelin kautta että sai talvikumit alle. siinä se pari päivää piti leiriä. sen ku ois päästäny takas tien päälle ni ei se ois voinu päästä kilometriä kauemmas niillä renkailla. |
Oiskohan ideana koko hommassa hankaloittaa edes jollain vertaa ulkolaisten rekkojen mahdollisuutta ajaa keikkaa Suomessa?
|
Hmm. Täyttä berneriä koko pykälä. Ainoastaan vetäviin talvikiekot. Etuset saa edelleen olla 3mm silestonet. Eli turvallisuudella ei ole paskankaan väliä kunhan rekat liikkuu ja tällähän taas saa pienennettyä tienpito kustannuksia. Pelkkä silmän kääntö temppu taas.
|
Lainaus:
Ajan takaa sitä kun raskaan kaluston ajoneuvo on liiketeessä ihan yleinen näky ja niissä on kuitenkin paljon renkaita, miksi tähän asti on ollut lähinnä henkilöauton renkaat esillä? |
Eiköhän ne testit pitäisi olla vaikkapa jossain Rahtarit- lehdessä tjsp. jos sellaisia tehtäisiin. Keskiverto lehdenlukija ja ostaja on varmasti enemmän kiinnostunut niistä henkilöautojen kesä- ja talvirengastesteistä, kuin siitä mitä raskaan kaluston alle laitetaan. Ehkä määräävin tekijä on kuitenkin finanssipoliittinen. Rengastestit on jo henkilöautoille aika pirun kalliita, mieti minkä hintaista on ostaa täysperään kymmenen kierrosta renkaita ja sitten testaamaan? ;)
|
Voihan vittu..! Äsken kävin MANnien renkaita katsomassa. Vihreässä on edessä olevissa Nokian MPT Agileissa tuo autuaaksi tekevä merkintä, mutta takana olevissa Nokia MPT renkaissa ei ole. Pilkkiauton renkaista sain vain toisen puolen katsottua ja takana ei ollut ja edessä oli.. :mad: Onneksi noissa kummassakin taitaa katsastusaika ulottua maaliskuulle..
Edit. Onneksi sentään käyttiksessä merkinnät kohdallaan. Jopa niissä renkaissa, mitkä ei kesällä märällä tielläkään mitään pidä. Tuli turvallinen olo. |
Lainaus:
Näen, että raskaan kaluston asioiden kehittämisellä on yhteiskunnallista merkitystä enempi kuin henkilöautojen ulkonäöltään päivitetyillä malleilla. Jos mietin kuinka monta raskaankaluston pyörää maailmassa on, niin mielestäni testattu talvioloihin sopiva rengas voisi mennä jopa hyvin kaupaksi ja testitulokset tietysti netissä kaikkien saatavilla englanniksi. On hullunkurista kun henkilöautot pitää olla niin hiton hienoja ja vimosen päälle uusia vaikka se ei toimisi työpaikkana, mutta raskas kalusto yleensä toimii. Kuljettajanäkökulmasta työ voisi olla mielekkäämpää jos kalusto on keliin sopivaa. Sellainenkin huomio tullut vastaan, että kaikki raskaan kaluston kuljettajat ei ole huippuluokkaa ja palkat pienet. Myös renkaista voi tulla kiusaus säästää. Raskaan kaluston ajot on kuitenkin vähän kuin yhteiskunnan verisuonet. |
Lainaus:
Tämä ei vissiin paljoa perävaunujenkaan rengastuksiin vaikuta? Mielellään muuttaisivat noita rengaspykäliä vaikka siihen malliin, että edessä olisi pakko käyttää lamelloituja tai jollain muulla tavalla karkeampia renkaita noi liukkaimmat kuukaudet, että asialla olisi jotain oikeata merkitystä. Vetopyörissä toi 5mm vaikuttaa lähinnä lumisella alustalla liikkeellelähtöön ja jossain määrin siihen, lähteekö teli ylhäällä ajaessa vetoauton perä tien kallistuksen suuntaan veto päällä. M+S merkintä voi löytyä jos jonkinmoisesta renkaasta, se ei tarkoita alkuunkaan sitä, että rengas olisi oikeasti pitävä liukkaalla kelillä. Lainaus:
|
Meillä on onneksi työnantaja sitä mieltä että renkaat pitää olla kelin mukaan.
Linja-autoissa nastat joka renkaassa kun kuljetetaan ihmisiä ja kuorma-autoissakin ainakin edessä nastapyörät ja kunnon talvipyörät takana ja osassa on niissäkin nastat. Onhan se melkonen homma aina syksyllä ja keväällä kun vaihdetaan ja pestään renkaita mutta on tuolla maantiellä huonollakelillä mukava mennä kun tietää että on kunnon renkaat. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Aika paljon paremmassa kuosissa on isojen autojen talvirengaspuoli nyt, kuin pari kymmentä vuotta sitten. Eipä tuo pykälä taida monenkaan asiallisen yrittäjän arkea hetkauttaa.
Eipä se noktop vetävissä paskempi olekaan. Väittäisin paremmaksi, kuin nykyisen työkalun uusia misukoita. Mitkäs olisi etupäähän hyvät tuollaiseen 19t pikkuautoon? Michelin ei ainakaan vakuuttanut. Kilometrikestolla ei ole väliä, nämä vanhenevat, ennen kuin kuluvat. |
Ainakin meillä päin tääs kuusamon seulla on ollu jo nuo talvirenkaat alla jo syksystä asti. Ainakin meidän virmassa, edessä jopa nastarenkaat tukkiautoissa. Ku kelit vaihtelee parhaimmilllaan +10--30 celcciukseen niin kannattaako edes ajatella tukinajoa kesä renkailla talvella tääl päin kun sattuu jopa lunta olemaan jonkin verran. Ja jos ei mee nii onhan ne ketjut kelille kuin kelille :cool: :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
taitaa olla toi
Lainaus:
Varsinkin jos se aiheuttaa toimenpiteitä kansalaisten keskuudessa. Yleensä lain voimaantulopäivä jätetään avoimeksi pressan allekirjoituksen yhteydessä ja sen voimaantulosta päätetään myöhemmin. Asetuksista ei mitään hajuu..... Taitaa olla nää liikennettä ja autoiluu koskettavat asiat olla Suomaliassa vapaata temmellyskenttää jossa sorvarilla on viidakon lait käytössään. Mikäköhän tässäkin tapaukses olisi ollut ns. säädyllinen aika toteuttaa muutos? Mistäköhän svid#sta tämä hirvittävä kiire johtuu......????? Meneeköhän tässäkin kohtaa lakien ja astestusten sorvaajilla vihkoon :D. |
Ite kuulin tosta uutisesta jo kesällä ja mietiskelin mitehnhä lie
Kävin sitten vilkasemassa, niin volvo on ainoo jossa on sanomista pinnoissa vetävissä toi 5mm ei välttämättä täyty Tosin siinä on regroovable pinnatut alla, niin leikkurilla lisää pintaa :p |
| Sivu luotu: 19:24 (GMT +2). |