Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Enduro sähkömopot Suomessa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=148007)

tekniikkamies 08.12.2016 17:23

Enduro sähkömopot Suomessa
 
Trafin mukaan mopossa saa olla 4 kilowattia tehoa jos sähkömoottori ja suurin rakenteellinen nopeus 45 kilometriä tunnissa.

Joku tollanen Stealth pyörän näköinen voisi olla kiva ajopeli:
http://www.stealthelectricbikes.com
https://youtu.be/b0Vv0uMhWA4

Onko kokemuksia aiheesta, saako Suomesta mihinkään järkevään hintaan katulaillista 4 kilowatin sähkömopoa, joka ei ole mikään skootteri, vaan sellainen, joka sopii huonoille teille ja urheilulliseen ajoon?

Itsellä on jo sähköpyörästä positiivista kokemusta mm. talviajosta ja näksin, että 4 kilowattia riittää pyörittämään jo aika ärhäkästi nastoitettuja renkaita.

KTM Freeride E on taas kiinnostava vaihtoehto jos haluaa moottoripyörän, mutta mites tollanen mopo - kulut vois olla pienemmät ja kaikilla ei ole prätkä korttia. Saisi myös auton kyytiin mukaan helposti...

"Mopo
Mopo on kaksipyöräinen (L1e) tai kolmipyöräinen (L2e) moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa.

Mopon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai suurin nettoteho on enintään 4 kW, kun kyseessä on sähkömoottori. Pienitehoinen mopo on kaksipyöräinen polkimin varustettu mopo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 25 kilometriä tunnissa ja moottorin suurin nettoteho enintään 1 kW."

Alibabassa on jotain tuon suuntaisia vehkeitä:
https://www.alibaba.com/products/F0/...-CNTRY-CN.html

Karvapöpö 20.12.2016 09:58

Ohhoh! Kyllä omaan silmään tuollainen Stealth on tosi näyttävän näköinen peli!

Näin maallikkona tuntuu kyllä hölmöltä kutsua tuollaista mopoksi, kun ulkonäkö muistuttaa erehdyttävän paljon esim. downhill-polkupyörää. Steroideilla. :D

Mutta lainsäädäntö on lainsäädäntö ja tehojen puolestahan tuo sitten ilmeisesti lasketaan pienitehoiseksi mopoksi tai ihan mopoksi. Osassahan näyttää ihan polkimet olevankin.

Repro 20.12.2016 10:41

Onhan nuo kiinnostanut jo pidemmän aikaa, mutta tarjonta tuntuu olevan aika heikkoa. Varmaan johtunee hintatasosta.

tekniikkamies 20.12.2016 11:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 1329035)
Onhan nuo kiinnostanut jo pidemmän aikaa, mutta tarjonta tuntuu olevan aika heikkoa. Varmaan johtunee hintatasosta.

Itse testaillut sen verta, että ainakin suoravetomoottoreita, akkuja ja kontrollereja osaa ihan omatoimisestikin lisätä pyörään, mutta ei ole käytössä sellaista pyörää joku soveltuisi vähän rankempaan rymyämiseen.

Viimeajat olen tutustunut vetävään etupyörään ja tuuminut, että kaksivetoinen maastoajoon tarkoitettu vehje se vasta hauska olisi. Mielestäni 4 kilowatin mopona voisi olla tarpeeksi tehokaskin.

Tossa yksi esimerkki minkälaista meno voisi olla sähkömopoluokan tehoilla:

https://youtu.be/IyQ-tcxJkOo

Karvapöpö 21.12.2016 10:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1329041)
Itse testaillut sen verta, että ainakin suoravetomoottoreita, akkuja ja kontrollereja osaa ihan omatoimisestikin lisätä pyörään, mutta ei ole käytössä sellaista pyörää joku soveltuisi vähän rankempaan rymyämiseen.

Viimeajat olen tutustunut vetävään etupyörään ja tuuminut, että kaksivetoinen maastoajoon tarkoitettu vehje se vasta hauska olisi. Mielestäni 4 kilowatin mopona voisi olla tarpeeksi tehokaskin.

Tossa yksi esimerkki minkälaista meno voisi olla sähkömopoluokan tehoilla:

https://youtu.be/IyQ-tcxJkOo

Mitenkäs se vetävä etupyörä toteutetaan? Vissiin pyörännapa sisältää sähkömoottorin, joka sitten vetää?

Itse kun olen niin palikka, että ensimmäinen ajatus oli ketjuveto etu- ja takapyörille. :D silloin ei vaan taida etupyörää pystyä kääntämään. :D:D

Repro 21.12.2016 11:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Karvapöpö (Viesti 1329174)
Mitenkäs se vetävä etupyörä toteutetaan? Vissiin pyörännapa sisältää sähkömoottorin, joka sitten vetää?

Juuri näin, oma moottori kummallakin navalla.
https://youtu.be/5xEqsQDR1fM

tekniikkamies 21.12.2016 11:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Karvapöpö (Viesti 1329174)
Mitenkäs se vetävä etupyörä toteutetaan? Vissiin pyörännapa sisältää sähkömoottorin, joka sitten vetää?

Itse kun olen niin palikka, että ensimmäinen ajatus oli ketjuveto etu- ja takapyörille. :D silloin ei vaan taida etupyörää pystyä kääntämään. :D:D

Helpoiten sen saa toteutettua ostamalla vanteen, jossa on napamoottori ja etuvanteessa joutuu ottamaan takavannetta enemmän huomioon moottorin painoa. Painon lisääntyminen haittaa lähinnä vauhdikkaassa maastoajossa tai jos haluaa keulia esteiden yli. Painava eurengas toisaalta pitää hyvin.
http://shop.crystalyte-europe.com/home.php?cat=295

Tehokkaammat mallit on suoravetoisia ja ainakin Crystalyten napamoottoreissa on "high torque" malli, joka soveltuu paremmin metsään. Kontrolleri ja akun virranantokyky määrää osaltaan onko voimaa vai ei. Itse suosittelen etuvedoksi jotain high torque moottoria jossain 1000 watin teholuokassa, riippuen ajopelin ja kuskin painosta. Jos etuvetoa suunnittelisi johonkin moottoripyörän tapaiseen, sitten enempi tehoa.

"Torque armit" pitää laittaa vahvikkeeksi ja se on helppo homma.

Etuvedosta on mielestäni aika paljon etua varsinkin kun se on varustettu sellaisella renkaalla, joka pitää. Itsellä talvirenkaana on Schwalbe Ice Spiker Pro Evo, joskin se on enempi katuajossa. Metsässä pitäisi olla ehkä enempi läskipyörä tai täysjoustopyörä.

http://all-mountain-next.blogspot.fi...o-2011-12.html

Karvapöpö 21.12.2016 12:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 1329181)
Juuri näin, oma moottori kummallakin navalla.
https://youtu.be/5xEqsQDR1fM

Enpäs tiennytkään, että tuollaisia on jo tehty. Näppärää.

tekniikkamies 21.12.2016 22:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 1329181)
Juuri näin, oma moottori kummallakin navalla.
https://youtu.be/5xEqsQDR1fM

Tuossa tuntus tehoa olevan tarpeeksi, akut nousee jonkinmoiseksi kuluksi kun tehoa ja kapasiteettia tarvitaan. Toisaalta jos ei tarvi kulkea kovin kovaa, mutta pitää vääntää matalalta, ei välttämättä tarvi noinkaan paljoa tehoa kuin videossa oli.

Sellainen Bafang 1000 wattinen keskimoottori voi jo vaihteiden läpi vetää aika kivasti, vaan taitaa olla polkupyörien voimansiirto vähän kovilla pidemmän päälle. Metsässä hauskaan ajamiseen riittäisi jopa sähköpolkupyörien 25 km/h laillinen avustusmopeus ja mopon 45 km/h jo rajua menoa...

Itsestä tosin olisi hauskaa möyriä trial henkisesti vielä paljon hiljempaakin.

tekniikkamies 08.02.2017 17:15

Tässä vähän sähköpyöräily kokemuksia arkipyörällä:

https://youtu.be/pc6Xcv0uEbM

Kauppamatkat sujuu tuollaisella jo ihan näppärästi ehkä johonkin 20 asteen pakkasiin saakka. Vehkeen nopeuttahan lisää se kun ei ole lasin raappaamista.

Kiinnostaisi myös ajaa vähän enempi offroad tyylin suuremman teholuokan vehkeellä. Tuosta videosta saa käsityksen miten miellyttävä on sähköajopelin äänimaailma.


Sivu luotu: 19:32 (GMT +2).