![]() |
Valmet 565 syöttöpumppu ongelma! Kiire!
Saiskohan moiseen kapistukseen jostain räjäytyskuvaa?? Simms P4624 on malli. Googletettu on ilman tulosta. Elementit jumiutuneet oudosti 1kk seisomisen jälkeen. Lähti hyvin käymään, kierrokset välittömästi tappiin, ei reagoinut kaasuvipuun eikä sammuttajaan. Polttoaineputket irti niin lopultakin sammui!
Avasin pumpun kyljestä laatan (lukee Simms) mistä näkee elementit. Lähtivät jotenkuten liikkeelle kun meisselillä pakotti. Nyt sammuttimen vivusta vetäessä elementit liikkuvat sammutusasentoon, joskin vähän jäykästi, mutta eivät palaudu starttiasentoon sammuttimen vivun mukana. CRC:tä ja muita liemiä on ruikittu ahkerasti vaan ei liiku niinkuin kuuluu. Piti oikein avata toisesta 565:ta kansi ja koittaa miten kuuluvat toimia. Onko sieltä sisältä hajonnut jotain??? Onko siellä jousi vai mikä palauttaa ne starttiasentoon?? Asialla olisi kaikenlisäksi vielä kiire niin olisin enemmän kuin kiitollinen jos saisi apuja. -Esa |
Siellä peräosastolla on se säädin, siellä todennäköisesti on vettä, ruostetta ja muuta jännää...
|
Lisää Crc:tä ja nitkuttelua niin siitä se virkoaa...
|
Tuolla joskus kyselin apuja dextran pumppuun mikä kanssa oli simms merkkinen.
Joku räjäytyskuvakin siellä on mut mallista ei hajuakaan. Saman aikakauden laitteita kuitenkin niin josko jotain apua olis. En nyt muista mikä siinä loppupeleissä oli ettei se tappi liikkunut kunnolla mut kyl se kuntoon tuli ilman isompaa remonttia. http://forums.offipalsta.com/showthr...=31388&page=14 |
? onko tuo reilulusti yli 50v vanha traktori?
Lainaus:
Ja siinä tuo simms-rivipumpun huoltoväli oli lyhyt, nyt pistetään moottoriöljyä kylessä olevaan SIMMS- alumiinipalaan koneistettuun kierteeseen noin 1-2 desilitra/vuosi, toki imastaan tuosta alkuperisestä huohottimesta öljyt pois mutta alkuperäinen.... siis olikohan majorin syötöpumpun öljytilavuus n-1-2 dL Siis tuo syöttöpumppu pitää huoltaa "merkkiihuollossa" aika tiheään... ps. olisko vettä syöttöpumpulla, siis vaikuttaa "leikanneen kiinni" (milloin viimmeksi vaihdettu dsl suodatin/taikka tyhjennetty veden erotin? Ja milloinhan tuo syöttöpumppu on huollettu? taikka vaihdettu vaikka vain öljyt... Jos rivipumpulla oleva diesel "ryntää" niin silloin on syöttöpumppu remonttia tarjolla. ja jos kerkiää sammutta koneen joko liiallisella kuormituksella, taikka sulkemaan dieselin, niin kone voi säästyä... mutta syöttöpumppu kaipaa remonttia... |
Lainaus:
Säikäyttäähän se, ryntääminen. Siinä täytyy vaan pitää hermot kurissa ja toimia nopeasti. https://www.youtube.com/watch?v=vbiNndfNNKI&t=110 |
Rukkanen saa olla sit oikeeta ja paksua nahkaa
Oon jossain nähny kuvan kun vaneerista oli lähteny säleitä, eli ei kannata olla käsi sisällä kiinalaisessa kananahka hanskassa Tai sit käytää vaneeria tai valmiiksi tehtyä puutappia missä on reikä kierrosten laskemiseen ja sit tappi siihen reikään niin sammuu Täydestä huudosta ei kannata läpätä mitään siihen imarin päälle joko imasee reiän tai imariin sen tukkeen tai sit jotain voi hajotakkin Bolinderissa muuten on imarissa perhosventtiili joka ohjaantuu kaasun mukana Sit jossain oon nähny sellasen läppäventtiilin joka sulkeutuu alipaineella kun sammutin on vedetty Eli ensin naftat pois ja imari tukkoon |
Lainaus:
|
Vika selvisi, kiitos Akaan Diesel. Annettiin seikkaperäiset ohjeet kun taas toisalla varoiteltiin tekemästä yhtään mitään. Eli syöttöpumpusta rohkeasti kansi irti. Vähän tuli jousia, prikkoja ja tappeja vastaan. Yksi elementti oli jämähtänyt totaallisesti jumiin, eikä näinollen säätötanko päässyt liikkumaan kunnolla. Kunnon huolto-operaatio, kun kaikki kilkkeet oli putsattu ruosteesta ja paskasta niin päinvastainen järjestys kasattaessa, ja johan alkoi taas toimia!
Jotenkin kuvitellu ettei tommoseen pumppuun paranis koskea pitkällä tikullakaan mut tämmösen vanhan simmsin huoltaa kotioloissa näköjään kuka vaan! :) Ps. Jos joku moiseen hommaan aikoo ryhtyä, niin mäntien välissä on sitten jotkut pienet levyt, meinas yksi pudota pumpun syövereihin niin niissä sitten tarkkuutta. Huollon pystyy tekemään pumpun ollessa paikallaan! |
Sivu luotu: 00:32 (GMT +2). |