Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HJ remontti (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=147309)

suaz 31.10.2016 19:09

HJ remontti
 
hola!

mikähän mahtaa hjssa olla vikana ku laittaa vaihteen silmään ni etukardaani pyörähtää reilusti puolikierrosta ja kuuluu/tuntuu semmonen "lopsahdus".. oman arvioni mukaan viittais etuperään eli oisko tullu kilsat täyteen vai olisko jakolaatikossa...???

olisi kiitollinen jos joku ymmärsi mitä tarkoitan ja osais antaa vinkkejä miten edetä...

eli FJ80 -92 ja automaatti

:):)

Luoppis 01.11.2016 09:52

Eli tarkoitat nyt siis sitä, että jos vaikka vaihde vapaalla ryömii auton alle, niin etukardaania pystyy pyörittämään puoli kierrosta "tyhjää", ennen kuin ottaa kiinni?

Jos näin, niin perävälityksessä on saattanut hammaskosketukseen tulla huomattavaa välystä?

Hessu888 01.11.2016 23:14

Suurin välys 80-sarjan etuperästä tulee yleensä kuluneista murroksista. Pelkän välityksen välyksen tuntee kädellä kardaanilaippaa aikansa edes takas pyöritellessä ja varsinkin jos ottaa kardaanin akselinpäästä pois, niin tatsi paranee. Jonkin verran välystä tulee tietysti vetareista, päätylaipoista ja tasauspyörästön spooreista/booreista.

Jos etuperä ei huuda ajossa eikä murrokset pauku, niin antasin asian olla ja vaihtelisin vaan öljyjä/lisäisin rasvaa. Ajossahan tuo välys ei taida juuri haitata kun sulla on automaatti joka puskee välykset pois, toisin kuin manuaali.

parukit 02.11.2016 07:20

Minun autossa oli samaa vikaa molemmissa kardaaneissa. Asia korjaantui kun kiristettiin pinionin laakerin mutteri. Vähän aikaa se kihnutti ja sihisi, mutta nyt on asettunut. Välyksen huomasi kun heilutti akselinpään kardaanilaippaa.

BJ-40/76 04.11.2016 00:27

Automaatti Paukuttaa noita välyksiä
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 1322884)
Suurin välys 80-sarjan etuperästä tulee yleensä kuluneista murroksista. Pelkän välityksen välyksen tuntee kädellä kardaanilaippaa aikansa edes takas pyöritellessä ja varsinkin jos ottaa kardaanin akselinpäästä pois, niin tatsi paranee. Jonkin verran välystä tulee tietysti vetareista, päätylaipoista ja tasauspyörästön spooreista/booreista.

Jos etuperä ei huuda ajossa eikä murrokset pauku, niin antasin asian olla ja vaihtelisin vaan öljyjä/lisäisin rasvaa. Ajossahan tuo välys ei taida juuri haitata kun sulla on automaatti joka puskee välykset pois, toisin kuin manuaali.

Siinä olen samaa mieltä, että tuo välys johtuu vetonivelestä ja tuosta päätylaipasta.
Siis niiden keskinäisestä poorituksesta.
Toki muualtakin yleensä löytyy "pikkasen"

Hessu888 04.11.2016 08:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1323195)
Siinä olen samaa mieltä, että tuo välys johtuu vetonivelestä ja tuosta päätylaipasta.
Siis niiden keskinäisestä poorituksesta.
Toki muualtakin yleensä löytyy "pikkasen"

Kyllä mun mielestä suurin klappi löytyy yleensä murroksen kuulien ja pesien väliltä jos murroksia ei ole just uusittu. Toki välystä löytyy pikkasen kaikista mahdollisista kohdista mutta monasti vaikka boorit on hyvät ja välitys todettu irtomurikassa timmiksi, niin klappia silti yllättävän paljon ei-uusilla murroksilla.

suaz 08.11.2016 16:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 1322780)
Eli tarkoitat nyt siis sitä, että jos vaikka vaihde vapaalla ryömii auton alle, niin etukardaania pystyy pyörittämään puoli kierrosta "tyhjää", ennen kuin ottaa kiinni?

Jos näin, niin perävälityksessä on saattanut hammaskosketukseen tulla huomattavaa välystä?



juu sitä tarkoitan

suaz 08.11.2016 17:01

Juu ja kiitoksia valaisevista vastauksista.


jos nyt ymmärsin oikein ni asia taitaa olla pääpiirteittäin niin että klappi on sitä iän tuomaa ominaisuutta :D

tsekkaan nyt siis sen päätylaipan ja vaihdan öljyt aluksi ja kirjottelen miten vaikuttaa..


Sivu luotu: 05:29 (GMT +2).