Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Scania v8 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=147129)

savustin 24.10.2016 09:27

Scania v8
 
Viimeinen 2.sarjan scania savuttaa valkosavua oikein kunnolla kun kylmänä lähtee niin 5km tulee putkentäydeltä,Suuttimet on läpikäyty kesällä öljyä ei mene eikä vettä polttoainetta menee tyhjänä 22L/100km ja täydessä kuormassa 34L vedotkin on suht tallella mustansavun kera.Kylmänä kun nakkaa tulille hakee ennakkoa 500-600 kierroksen välissä että meinaa autokaatua ja kuskille tulla merisairaus,Auto on potenut käytönpuutetta mutta nyt olen ajanut pitkäämatkaa mikä vaan pahentaa savutusta.Autolla ajettu 536t ja kone ollut luultavasti joskus auki koska kansiin lyöty merkkejä,Yksi jo eläkkeellä oleva scanian asentaja meinas että jos siinä on holsetti niin vika on siinä en vaan ymmärrä miksi eli nyt saa antaa hyviä vinkkejä mikä täntekee ja miten sen saa loppumaan.

piippu79 24.10.2016 10:07

Mä kokeilisin kakstahtiöljyä tai atf kunnolla tankkiin ku luultavasti ennakonsäätötappi jumittaa syöttöpumpus.

savustin 24.10.2016 13:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja piippu79 (Viesti 1321698)
Mä kokeilisin kakstahtiöljyä tai atf kunnolla tankkiin ku luultavasti ennakonsäätötappi jumittaa syöttöpumpus.

Keväällä kippasin tankkiin 2t ööliä ja sen jälkeen kyllä lopetti kiusanteon mutten osannut yhdistää sitä tuohon öljyyn,Autolla on semmoinen historia että se on seissyt liki 20v ajamatta n.15v sitten se oli ollut muutaman kuukauden ajossa mutta silloin se oli alkanut savuttamaan ja jäi pois liikeenteestä.Tota atf.ää ei vissiin parane sinne tankkiin pistää kun värjää punaiseksi siitä saattaapi tulla sanomista setiltä ja lappukouraan että tämä arpa voitaa.

H&K 24.10.2016 14:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja savustin (Viesti 1321712)
Tota atf.ää ei vissiin parane sinne tankkiin pistää kun värjää punaiseksi siitä saattaapi tulla sanomista setiltä ja lappukouraan että tämä arpa voitaa.

Ei siitä pelkän värin perusteella sakoteta. Jos polttoaine värjääntynyttä niin siitä otetaan näyte joka analysoidaan laboratoriossa.

Nikuzai 24.10.2016 18:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H&K (Viesti 1321719)
Ei siitä pelkän värin perusteella sakoteta. Jos polttoaine värjääntynyttä niin siitä otetaan näyte joka analysoidaan laboratoriossa.

Mites onko atf;ässä samaa ainetta kuin merkkiaine/essa vai onko se vain ja ainoastaan PÖ käytössä?

Paha pulla selittää jos atf;än hajusteena on sama aine kuin pöössä merkkiaineena

Mika_T 24.10.2016 20:01

Polttoöljyssä on merkkiaineena furfuraalia.

ATF:ssä tuskin tuota on.

hermo 24.10.2016 20:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1321763)
Polttoöljyssä on merkkiaineena furfuraalia.

ATF:ssä tuskin tuota on.

Mielenkiinnosta furfuraalia tutkiessa huomasin, että väriaine on vaihtunut Solvent Yellow 124 -atsoväriin vissiin jo vuonna 2003.

Mutta asiaan. Noi öljythän voitelee, mutta jos siellä joku on jumissa niin tarvisi vissiin jotain puhdistavaa. Niin olisikohan Red Line RL-2 tai LiquiMoly Diesel purge sopivaa tavaraa.

savustin 25.10.2016 06:18

Ei kai tuo pistä pahakseen vaikka kippais ämpärillisen moottoriöljyä tankkiin saispahan ainakin liukastetta pumppu.Kun ostin auton 10v. sitten se oli sammunut eikä saanut polttoainetta myyjä veikkas suodattimia muttei vika niissä ollut,Paripäivää sitä ilmattiin ei vaan saanut ainetta hörähti ja sammui mutta lopulta jäi käyntiin ja päästiin ajamaan kotio. Muutaman kerran melkein sammui matkalla ja siitä alkoi vuosiakestävä tutkinta johon ei koskaan saatu vastausta,Aina kun auton sammutti yli puoleksitunniksi se piti ilmata silloin siihen vaihdettiin kaikki mahdollinen,Tankki,Putket,Kaikki o-renkaat,Suodattimet.Siirtopumppu vika jatkui kunnes yhden kerran jäi käymään eikä vika tullut selville.Jälkeenpäin on käynyt mielessä auki jäänyt suutinkärki että olisi sitäkautta saanut ilmaa pumppuun mutta kun se kävi aina sen pariminuuttia ennen sammumista,No kohta se nähdään tänään taas 2-300km pitäis istua tiellä.

Ylikessu 25.10.2016 17:12

Tätä LikuiMölyä olen lykkinyt kaikkiin talon dieselvehkeisiin ja hyvin toimii, eli traktoreihin, Hj, Bj, Avensis.

Viipo 25.10.2016 18:04

Voisko olla syöttöpumpulla henkisiä ongelmia? Meillä kans yks scania tupsuttaa valkosta kylmänä tienoon täydeltä. Tehtiin siihen täys konepoka, ja ainut mitä ei huollettu/käytetty pajalla oli syöttöpumppu. Se jäi tekemättä ihan sillä, kun kysyttiin hintaa dieselhuollosta niin olisi auton hinnan verran menny pelkkään pumppujumppaan.

kuppe 25.10.2016 20:06

http://jasper.fi/tuote/kent-fuel-guard-2/
Tuota olen käyttänyt ja esim Intikka ei jäätynyt viime talvena vaikka kesälöpöllä menin pelkästään ja viikottaista aurausta.
Kuullut paljon kehuja konemiehiltä.

savustin 26.10.2016 06:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1321856)
Voisko olla syöttöpumpulla henkisiä ongelmia? Meillä kans yks scania tupsuttaa valkosta kylmänä tienoon täydeltä. Tehtiin siihen täys konepoka, ja ainut mitä ei huollettu/käytetty pajalla oli syöttöpumppu. Se jäi tekemättä ihan sillä, kun kysyttiin hintaa dieselhuollosta niin olisi auton hinnan verran menny pelkkään pumppujumppaan.

Sitä minäkin vähän pelkään että pumppu ei ole tykännyt pitkästä seisonnasta.Aikoja sitten painin vastaavan tapauksen kanssa scania DS11 teki samaa siihen vaihdettiin uusi pumppu ja suuttimen vika jatkui lopulta tehtiin täysremppa kaikki liikkuvat uutta mutta vika jatkui ja savusakeni,Kun otin vanhat putket ulos niin mittasin korkeudet ne oli 1,17mm yli aivan kuten kirjat kertoi mutta vuosia jälkeenpäin sain scanian omat korjaamokirjat ja niissä oli ylitys 0.7-0.8mm.Jos tämä on joskut putkitettu ja jäänyt vähän ylös ei ole painetta tarpeeksi ja savuttaa kylmänä,Kippasin öljyä eilen tankkiin niin rupesi käynti kuulostamaan jo scanian kasilta tuttu lotkotus palasi ja musta savu loppui vedossa ja alavääntöä piisaa.

savustin 28.11.2016 15:36

Nyt loppu savut ja rupes voimaakin olemaan riittävästi ei ollut kun syöttöennakko pielessä ja reilusti,Ajoin pienen lenkin ei edes lämpö mittari värähtäny kun kaikki savut loppu ja on kierros herkkä entiseen verrattuna.

JiiPee 28.11.2016 18:58

Paljonko säädettiin ja mihin päin?

savustin 28.11.2016 21:31

Pistin ennakon 18 asteeseen entisen 22 asteen sijaan eli 4astetta aikaisemmalle se on tälle koneelle ainoa oikea.Ei heti uskois samaksi koneeksi nyt lähtee vetämään jo 800 ja vetää tasaisesti 1900 asti.

piippu79 28.11.2016 22:51

Nois vanhemmis vehkeis on yleensä ennakko vikaa, jos muuten lähtee käymään ja pelaa. kitkerä käry kertoo jo palamattomasta aineesta ja jos kone tai pumppu on harva ni käyntiinlähtöki on hankalaa, ja harvan koneen haistaa ja näkee melkein päältä. :D

savustin 29.11.2016 07:13

Tässäkin tapauksessa ennakkovika johtui vääristä tiedoista joka löytyy kaikista kirjoista,Tämäkin korjaus olisi johtanut koneremonttiin ellei oikeaa tietoa olisi löytynyt.Eilisen muutaman kilometrin lenkin jälkeen ei putkesta tullut kuin palaneen karstan hajua, ei mitään näkyvää ja pakokaasu oli todella kuumaa paloi vissiin vuosien paskat putkista.

BJ-40/76 29.11.2016 22:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja savustin (Viesti 1321789)
Ei kai tuo pistä pahakseen vaikka kippais ämpärillisen moottoriöljyä tankkiin saispahan ainakin liukastetta pumppu.Kun ostin auton 10v. sitten se oli sammunut eikä saanut polttoainetta myyjä veikkas suodattimia muttei vika niissä ollut,Paripäivää sitä ilmattiin ei vaan saanut ainetta hörähti ja sammui mutta lopulta jäi käyntiin ja päästiin ajamaan kotio. Muutaman kerran melkein sammui matkalla ja siitä alkoi vuosiakestävä tutkinta johon ei koskaan saatu vastausta,Aina kun auton sammutti yli puoleksitunniksi se piti ilmata silloin siihen vaihdettiin kaikki mahdollinen,Tankki,Putket,Kaikki o-renkaat,Suodattimet.Siirtopumppu vika jatkui kunnes yhden kerran jäi käymään eikä vika tullut selville.Jälkeenpäin on käynyt mielessä auki jäänyt suutinkärki että olisi sitäkautta saanut ilmaa pumppuun mutta kun se kävi aina sen pariminuuttia ennen sammumista,No kohta se nähdään tänään taas 2-300km pitäis istua tiellä.

Hyvä että sait käymään kunnolla.

Nuo mystiset ilmavaivat johtuvat usein joko vuotavista suihkujen paluuputkista, taikka rikkinäisestä suodattimen jalasta/käsipumpusta.

Vanhoihin diseleihin, jakaja- ja rivipumpulla oleviin:

Tuosta 2T öljystä vielä; Kannattaa pitää kohtuus tuon 2T öljyn käytöstä; Jos voi käyttää siten, että konetta saa kuormittaa kunnolla (varmaankin tuo matka-ajo täydellä painolla on juuri tuota)

Näin talviaikaan kannattaa laittaa pikkasen bensaa sekaan, jos meinaa yli (10-)20% 2T öljyä käyttää; esim. 20 litraa dieseliä, 20 Litraa 2T öljyä ja 2-3 litraa bensaa..... ja kannattaa sekoittaa kunnolla, sillä jos saa pumpulle puhdasta bensaa, särkee pumpun aika äkkiä.
kesällä tuo puolet/puolet menee ilman bensaa, toki tuo bensa osaltaan liuvottaa paskaa osaltaan. muista pitää varasuodatin mukana, ja kuivassa paikassa.


Ja jatkuvassa käytössä taikka kuuriluonteisesti, voi käyttää 10% asti 2t öljyä, suodatettavuus kärsii jonkin verran pakkasessa.
(siis jos tuo "kaanian" tankki vetää esim. 200 litraa, niin tankkiin voi heittää litrakaupalla 2t öljyä, sitten vaan dsl päälle että sekoittuu, toki pitemmän päälle hintava ratkaisu.)

savustin 30.11.2016 09:39

Öljyhoitoon annoin annoin melkein 10L moottoriöljyä ja 4L 2t öljyä 300L diisseliä,tiädäsitten mitä vaikuttaa ja mihin vaivaan.Ei tuota autoa olis muuten mitään järkeä pitää mutta kun on miltei ruosteeton ja vähänajettu ABS jarruilla ja sähkölaseilla 30t vaihtolava laitteilla sekä 60t kokonaispainoille leimattu ja kaikilla mahdollisilla hydrauliikalla varusteilla.Tosin samalla hinnalla olis saanut jo 4.s sarjalaisen mutta vahoissa on oma viehätyksensä.

BJ-40/76 01.12.2016 01:29

Tuo 2T -öljy parempaa dsl sekaan...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja savustin (Viesti 1326609)
Öljyhoitoon annoin annoin melkein 10L moottoriöljyä ja 4L 2t öljyä 300L diisseliä,tiädäsitten mitä vaikuttaa ja mihin vaivaan.Ei tuota autoa olis muuten mitään järkeä pitää mutta kun on miltei ruosteeton ja vähänajettu ABS jarruilla ja sähkölaseilla 30t vaihtolava laitteilla sekä 60t kokonaispainoille leimattu ja kaikilla mahdollisilla hydrauliikalla varusteilla.Tosin samalla hinnalla olis saanut jo 4.s sarjalaisen mutta vahoissa on oma viehätyksensä.

Siis tuo 2T on jo alunprin tarkoitettu "kertakäyttöiseksi" siis kun se pääsee/joutuu moottoriin, niin alta sekunnin suurin osa on poistunut pakoputkesta....

Jos perintesesti lisätään moottoriöljyä tankkiin, niin on pelko, että nuo moottoriöljyn ns. paremmat komponentit ei pala täysin? siis esim. lisäaineet, joiden on tarkoitus suojata/voidella moottoria 30 tkm, karstaa tms konetta?

p.s suuruusluokkaa 10 litraa/300 litraa on aika vähän, hyvä jos tuolla seoksella voiteli pumppua/suuttimia riittävästi!
(minä olen noihin käymättömiin maastolöytoihin pistänyt: 1 osa 2t öljy, 1 osa dsl. ja 0,2 osaa bensaa, ja nimen omaan sekoitettuna erillisessä astiassa, ja jos vara valita, niin kone kovalle kuormitukselle heti, kun käynnistyy...)

savustin 01.12.2016 07:17

Riippuu koneesta suorasyöttö kone ei kestä kun 10% öljyä kun taas etukammiokone kestään 25% ennenkuin rupeaa häiritsemään käyntiä.

Viipo 01.12.2016 18:38

Eikös se oo melekein ihan sama mitä öljyä sitä tankkiin kaataa? Monet on ajaneet vanhoilla paistorasvoilla ilman mitään esteröintejä, kuhampahan siilanneet enimmät ranskikset pois ja jotkut toiset taas on kaataneet vanhat jäteöljyt tankkiin ja ajaneet ne pois... Luulisi, et vanha rivipumppumoottori toimii, kuhan polttoaine on edes jollain tapaa muistuttanut öljyä?

savustin 01.12.2016 19:46

Nuo öljymitat koskee juuri tuota viimeksimainittua rasvausmuotoa eikä niitä tule ylittää.

Nikuzai 01.12.2016 22:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1326784)
Eikös se oo melekein ihan sama mitä öljyä sitä tankkiin kaataa? Monet on ajaneet vanhoilla paistorasvoilla ilman mitään esteröintejä, kuhampahan siilanneet enimmät ranskikset pois ja jotkut toiset taas on kaataneet vanhat jäteöljyt tankkiin ja ajaneet ne pois... Luulisi, et vanha rivipumppumoottori toimii, kuhan polttoaine on edes jollain tapaa muistuttanut öljyä?


Toi ois kiinnostavaa tietää et kuinka pitkään pitää ajella munkkiöljyllä et koneelle tapahtuu jotain

Eli dieselillä käyntiin ja munkkiöljyllä tielle, niin petääkö jotain koneesta 1000km vai 10tkm vai miljoonassa alkaa savuttamaan


Jotkut viljelijäthän mun kuuleman huhun mukaan kasvattaa rypsiä ja puristaa niistä öljyn et se "jäte" kelpaa elikoille syötäväksi ja kun rypsiöljystä saa vähemmän kuin dieselistä, niin kesän ajavat sitten sillä rypsiöljyllä

Mutta tekeekö ne sille mitään vai suoraan säiliöstä tankkiin :confused:


Itse prosessi on tehtävissä, mutta onko sille todellista tarvetta vaikka jossain miljoonan urakoidussa scaniassa tai miljoonan ajetussa hj;ssa

JiiPee 02.12.2016 06:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1326815)
Jotkut viljelijäthän mun kuuleman huhun mukaan kasvattaa rypsiä ja puristaa niistä öljyn et se "jäte" kelpaa elikoille syötäväksi ja kun rypsiöljystä saa vähemmän kuin dieselistä, niin kesän ajavat sitten sillä rypsiöljyllä

Mutta tekeekö ne sille mitään vai suoraan säiliöstä tankkiin :confused:

Itse prosessi on tehtävissä, mutta onko sille todellista tarvetta vaikka jossain miljoonan urakoidussa scaniassa tai miljoonan ajetussa hj;ssa

Seurasin noita juttuja vähän toisella silmällä sivusta silloin, kun rypsiöljyinnostus oli suurimmillaan. Sekoituksena MPÖn kanssa noita raakoja ovat käyttäneet. Tässä yksi raportti:

http://rulab.laurea.fi/loppuraportti.pdf

Enemmän esteröidyn käytöstä:

http://www.pellervo.fi/maatila/mp1_06/biodiesel.htm

Omavalmisteisesta polttoaineesta pitää kai edelleen maksaa valmistevero? Jos se on dieseliä vähemmän verotettua, pitäisi autokäytössä lisäksi maksaa polttoainemaksua.

http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/v...tavat/energia/

Toisaalta, ei siinä omatekoisessa polttoaineessa ole vähemmän verotetun polttoaineen merkkiväriäkään (löpö), joten mikä sitten lie kiinni jäämisen riski. Sanktio siitä kuitenkin on melkoinen, jos käry käy. Tuli vaan mieleen, kun eilen oli Tullin polttoaineratsia tien varressa. Näkyi olevan pakuja pysäytettynä ja juuri kun ajoin toiseen suuntaan siitä ohi, ottivat yhden isokokoisen maasturin tutkittavaksi. Ilmeisesti selviä diesel-tapauksia hakivat liikennevirrasta. Raskaita ei tällä kertaa näkynyt pysäytettynä.


Sivu luotu: 23:59 (GMT +2).