![]() |
SOA ja katsastus
Pitäs Suzukin soa muutoskatsastaa. Kävin alustavasti kysymässä konttorilta tarviiko olla jotain dokumenttiä soan katsastusta varten. Ja pitäähän sitä olla: nelipyörä suuntaus ja pöytäkirja jousituksesta, tyyppi ja lehtien lukumäärä. On kuulemma laki tullut kesän aikaan voimaan.
Tämä tieto yllätti sen verran että nyt kiinnostaisi tietää pitääkö tieto todella paikkansa ??? |
Tältä pohjalta luovitaan:
ajantasainen määräys: http://www.finlex.fi/data/normit/425...uuttaminen.pdf ja sen sovellusohje: http://www.trafi.fi/filebank/a/14649...Versio_2_0.pdf Kaikki muu on mutuilua ja omaa tulkintaa. |
Ei auennut minulla nuo linkit?
|
Nyt pitäis toimia, oli vähän huonot copy-pastet tarttunu.
|
Mulla kanssa ei ens auennut noi linkit. Puuttu tabletilta Adobe reader..... nyt pelaa.....
|
Kiitoksia -MaTTi- ohjeesta. Siis nelipyörä suuntaus ja caster kulman mittaus näyttäisi riittävän. Pöytäkirjaa tai selvitystä alustasarjasta ei näemmä vaadita. Varsinkin kun ei erillisestä alustasarjasta ei ole kyse.
Olisihan pitänyt viime syksynä rakentelun jälkeen käydä muutoskatsastamassa, olisi päässyt vähän helpommalla.....mutta se laiskuus... |
Jos rakentaminen on aloitettu ennen kuin uusi asetus tuli voimaan niin siinähän on siirtymäaikaa 2019 asti jolloin voi muutoskatsastaa vanhojen säännösten mukaan.
|
Lainaus:
|
Jos ostit mitään uutta mitä laitoit rakentelussa, niin siitä jos löytyisi kuitti niin sillä, esimerkiksi. Tai sitten aikaleimalla varustettuja valokuvia?
Tai siis tämä nyt on sitä mutua, mutta eipä sitä muuten saa todistettua... Ei kukaan katsuri lähde tallille katsomaan jotain projektia, joka ei edes välttämättä koskaan valmistu. |
Näkisin niin että jos on vuosikatsastettu asetusmuutoksen jälkeen niin silloin siirtymäaikaa ei voi käyttää hyväkseen, jos ei ole niin silloinhan auto on ollut työnalla :)
Viisaammat korjatkoon. ja kyllähän ne konttorilla kysyvät evidenssiä jos katsovat sellaista sanan lisäksi tarvitsevansa ja pyytää niitä sitten perustelemaan pykälillä todisteluvaatimukset. |
Mulla ei nyt mitään dokumenttia ole rakennus ajankohdasta, ei edes valokuvaa. Mutta toisaaltaan onhan tuo ihan terveellistä käydä suuntauksessa niin näkee onko auraukset sinnepäinkään.
Kuitenkin rakentaessa joutui tekemään muutoksia ohjaukseen ja aurauksen mittauksessa oli perinteinen mittanauha. Eikä se nyt tarvii kauhean pielessä mitta olla niin äkkiä ne etukumista pinnat häviää maantiellä. Ja se ei ainakaan halpaa ole..... |
Vitsi tuossa pyöränkulmien mittauksessa piilee siinä että isossa osassa henkilöautoja osa lukemista ei ole ohjearvoissa eikä niille ole säätöjä.
MItä maasturin pyöränsuuntaukseen tulee niin sihen mikä niissä merkitsee ja millä tarkkuudella, kannattaa perehtyä itse, koska jos esim. casteri on rakennusvaiheessa tällätty pieleen niin sitä eivät pysty korjaamaan suuntauksessa ja teettää töitä kotitallissakin. Auraus on oikeastaan ainut arvo jota jäykissä akseleissa voi säätää ja siihen se rullamitta on ihan riittävä työkalu jos ei mitään 45 sarjalaisia renkaita ole alle tukkinut. Itseläkin on töiden puolesta pääsy nelipyöräsuuntauslaitteisiin mutta rullamitalla olen säätänyt ettei tule paha mieli :D 0-5mm aurausta kulutuspinnasta mitattuna on toiminut kolmella mantereella :) No, tarkoitus on käyttää kikkare ensimmäista kertaa 12 vuoteen kiinni vehkeissä jotta näkee onko akselit vääntyny nin paljon että tarvis korjausta suunnitella. |
Sivu luotu: 16:08 (GMT +2). |