Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Fiat/Cit/Peu 1.9 TD kalkattaa villisti (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=146345)

Krisse 17.09.2016 14:38

Fiat/Cit/Peu 1.9 TD kalkattaa villisti
 
'99 1905cm3 66kw 150tkm rupes yhtäkkiä kalkattamaa kuin lekalla takoisi kiveä. Meteli on sellainen että tekee mieli sammuttaa heti eikä ajaa metriäkään. Savuttaa, ei jaksa mennä. Mun mielestä toi kalkatus tulee yhdestä pytystä. Jos vertaa joihinkin autoihin joiden venttiilikoneisto raksuttaa niin sehän on aivan jatkuvaa rapinaa, tää on musta aika selvästi yhden pytyn ääni. Autolla on ajettu vain vain 100-200 metriä vian alkamisen jälkeen.

1) Suutimet kunnossa
2) Jako kunnossa (tark oikeilla välineillä 2 eri paikassa)
3) Puristukset tasaiset, kahdessa oli vähän heikompi mutta niissä oli myös venttiilivälykset vähän pielessä (ei kuitenkaan kantanut niinkun nämä joskus tekee)
4) Venttiilivälykset säädetty/kunnossa joten luultavasti noi 2 em pyttyäki on nyt tasoissa muiden kanssa.

Kalkatusta EI kuulu startatessa, alkaa heti kun kone käynnistyy
Kalkatusta EI kuulu kun ilman suutimia starttaa (=kiertää nopeammi)

Maksaako vaivaa vielä irroittaa öljypohja ja tsekata alapään laakerointi vai onko se ruvettava kannen irroitushommiin?

Onko tälläsen vehkeen pumpussa (Bosch EP/VE 49 F 2250 R 445-2) jotain kylmäkäynnistinsysteemiä joka kääntäisi ennakkoa aikaisemmalle ja joka ois nyt voinu mennä ihan nurin niskoin? Meteli on kyllä sitä luokkaa (ja ehkä vain yhestä pytystä) että en jaksa uskoa että ois kuitenkaan enää polttoainepuolen vika. Lähtee kyllä käyntiin suht vaivattomasti, kuitenkin tuntuu kun starttaisi vähän nihkeästi uudellakin akulla.

Edit: Lisätäämpä vielä että kun pyöritin konetta räikällä niin suuntaa vaihtaessa (lähinnä väärinpäin pyörityksestä oikein päin pyöritykseen) alakerrasta (jakohina oli pois eli yläkerta ei pyöri) kuului ihan selvästi joku välyksen ääni, ja eihän noissa pitäs sellasta olla. Tästähän voisi tulla äkkiseltään laakerivikapäätelmään mutta miksei kuulu mitään ekstraääniä tyhjää pyörittäess?

Krisse 17.09.2016 15:03

Ääninäyte

http://wonk.sytes.net/test/kolisee.m4a

Samikoo 17.09.2016 15:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 1316783)

Edit: Lisätäämpä vielä että kun pyöritin konetta räikällä niin suuntaa vaihtaessa (lähinnä väärinpäin pyörityksestä oikein päin pyöritykseen) alakerrasta (jakohina oli pois eli yläkerta ei pyöri) kuului ihan selvästi joku välyksen ääni, ja eihän noissa pitäs sellasta olla. Tästähän voisi tulla äkkiseltään laakerivikapäätelmään mutta miksei kuulu mitään ekstraääniä tyhjää pyörittäess?

Oliko kannessa nokka paikallaan kun pyörittelit pelkkää alakertaa?

JAMANT 17.09.2016 15:23

Mäntä lyö kanteen, kiertokangenlaakeri väljä tai puuttuu jo kokonaan???

Krisse 17.09.2016 15:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samikoo (Viesti 1316788)
Oliko kannessa nokka paikallaan kun pyörittelit pelkkää alakertaa?

No emmä nyt kirjaimellisesti pyöritellyt, kunhan nitkuttelin edestaksin.

Tuskin se varinaisesti pyörisikään kun nokka oli paikallaan :-)

Samikoo 17.09.2016 15:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 1316790)
No emmä nyt kirjaimellisesti pyöritellyt, kunhan nitkuttelin edestaksin.

Tuskin se varinaisesti pyörisikään kun nokka oli paikallaan :-)

Näin arvelinkin.

BJ-40/76 17.09.2016 17:27

Jommassa kummassa päässä kiertokankea väljää; siis joko alapään laakeri paskana, menee muuten äkkiä, kun loppuu öljy....

Taikka sitten mäntä halki.

Krisse 17.09.2016 20:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1316807)
Taikka sitten mäntä halki.

Joo, tätäkin on funtsisttu. Mutta luulis olevan puristukset ihan hakoteillä sellasessa sylinterissä?

Alfh 17.09.2016 20:56

Vähän offtopicia, mutta..

2.5 moottori piti vähän saman tapaista kalkatusta, kun oli nokka-akselin hihnapyörä löystynyt ja sorvasi itseään jakohihnan kera muovikotelostaan ulos. Oli jotenkin väljistynyt koko liitos, korjaantui nokka-akselin vaihdolla.

Krisse 18.09.2016 00:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1316789)
Mäntä lyö kanteen, kiertokangenlaakeri väljä tai puuttuu jo kokonaan???

Tästähän se jutun juoni sitten löytyi, ykkösen laakerit mujuna öljypohjassa.

Tollahan ei tosiaan oo ajettu oireen jälkeen kuin pari pihasiirtoa mutta kyllähän työn jälki paikoissa näkyy. Laitampa nyt kuitenkin uuden laakerin siihen kun levällään on eikä oo enää iso työ, katellaan sitten miten äijän käy.

Krisse 19.09.2016 17:22

No eipä se laakerin vaihdolla toennut. Minuutin-pari pelas kivasti, sitte alko vähän lisääntyä äänimaailma ja parin kilsan koeajon jälkeen meteli oli sama kuin ennen remonttia.

Liekö öljykanava tukkeessa.

BJ-40/76 19.09.2016 23:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 1317083)
No eipä se laakerin vaihdolla toennut. Minuutin-pari pelas kivasti, sitte alko vähän lisääntyä äänimaailma ja parin kilsan koeajon jälkeen meteli oli sama kuin ennen remonttia.

Liekö öljykanava tukkeessa.

edelleen k.o kiertokangella voiteluongelmia?

Olisko joskus päässyt öljytila likaantumaan/pikeytymään, ja nyt sitten kunnon pesevät öljyt koneessa... ja "vähän ajettu" öljynsuodatin.... taikka jopa k.o kiertokangen öljykanava edelleen tukossa tuota "pikeä tms mäskiä"

MF356 22.09.2016 18:22

Löytyis tommonen moottori, kansi auki otettuna. Palikat Raumalla, soita jos tarvetta 050 5525299

Krisse 22.09.2016 21:55

Vaihtopannu tilattu.


Sivu luotu: 05:42 (GMT +2).