Fiat/Cit/Peu 1.9 TD kalkattaa villisti
'99 1905cm3 66kw 150tkm rupes yhtäkkiä kalkattamaa kuin lekalla takoisi kiveä. Meteli on sellainen että tekee mieli sammuttaa heti eikä ajaa metriäkään. Savuttaa, ei jaksa mennä. Mun mielestä toi kalkatus tulee yhdestä pytystä. Jos vertaa joihinkin autoihin joiden venttiilikoneisto raksuttaa niin sehän on aivan jatkuvaa rapinaa, tää on musta aika selvästi yhden pytyn ääni. Autolla on ajettu vain vain 100-200 metriä vian alkamisen jälkeen.
1) Suutimet kunnossa
2) Jako kunnossa (tark oikeilla välineillä 2 eri paikassa)
3) Puristukset tasaiset, kahdessa oli vähän heikompi mutta niissä oli myös venttiilivälykset vähän pielessä (ei kuitenkaan kantanut niinkun nämä joskus tekee)
4) Venttiilivälykset säädetty/kunnossa joten luultavasti noi 2 em pyttyäki on nyt tasoissa muiden kanssa.
Kalkatusta EI kuulu startatessa, alkaa heti kun kone käynnistyy
Kalkatusta EI kuulu kun ilman suutimia starttaa (=kiertää nopeammi)
Maksaako vaivaa vielä irroittaa öljypohja ja tsekata alapään laakerointi vai onko se ruvettava kannen irroitushommiin?
Onko tälläsen vehkeen pumpussa (Bosch EP/VE 49 F 2250 R 445-2) jotain kylmäkäynnistinsysteemiä joka kääntäisi ennakkoa aikaisemmalle ja joka ois nyt voinu mennä ihan nurin niskoin? Meteli on kyllä sitä luokkaa (ja ehkä vain yhestä pytystä) että en jaksa uskoa että ois kuitenkaan enää polttoainepuolen vika. Lähtee kyllä käyntiin suht vaivattomasti, kuitenkin tuntuu kun starttaisi vähän nihkeästi uudellakin akulla.
Edit: Lisätäämpä vielä että kun pyöritin konetta räikällä niin suuntaa vaihtaessa (lähinnä väärinpäin pyörityksestä oikein päin pyöritykseen) alakerrasta (jakohina oli pois eli yläkerta ei pyöri) kuului ihan selvästi joku välyksen ääni, ja eihän noissa pitäs sellasta olla. Tästähän voisi tulla äkkiseltään laakerivikapäätelmään mutta miksei kuulu mitään ekstraääniä tyhjää pyörittäess?
|