![]() |
Pirkeleen perämoottori
Jaahas vesille tekis mieli mutta moottori temppuilee. Kyseessä -80 luvun alkupuolen 20hv Yamaha joka ei starttaa ei. Putsasin kaasarin, pistin uudet tulpat ja jne mutta pikkusen supsahtaa ja savut päästää silloin tällöin. Kipinä näyttäs hyvältä ja puristuksiakin on. Mikäköhä piru kiikastaa?
|
Siis 2-tahtari. Vuotaisiko kampiakselin stefat ylimääräistä ilmaa kampikammioon? Hörähtääkö enemmän, jos antaa bensahuikkaa sylinteriin tai kaasuttimen kurkkuun ennen käynnistämisen yrittämistä?
|
Hiivatti
Ei vaikutusta vaikka antas pensaa kurkusta. Pikkusen käypi riivaamaan ku kaiken pitäs olla kunnossa vaan ei lähe.
|
Onko siinä siitä kaasuvivustosta säätyvä magneeton pohja, eli kun kaasua kääntää pohjaan niin kääntyykö se pohja mukana.
Kerran törmännyt sellaseen että se vivusto oli irronnut siitä kaasusta ja se ennakon säätö oli ihan mettässä. |
kyllä
Liikkuu kaasun mukana normaalisti.
|
olikos tää on kaks pyttynen ja tulpan johdot on oikeissa pytyissä?
|
Milloin käynyt viimmeksi?
Eihän ole mahdollista, että tulpanjohdot on ristissä, siis tämähän on 2 sylinterinen?
jos kipinä on hyvä, ja ei lähde käymään edes silloin, kun antaa bensaa suoraan kaasarin kurkkuun, niin kipinä ei tule oikeaan aikaan, jos puristuksia on edes välttävästi. Toki tosi vanha bensakin vois periaatteessa aiheuttaa tuota, mutta yleensä käy imupäällä, tai ainakin jos antaa tuoretta bensaa ryyppynä. |
Nii millo käyny viimeksi ja palijo niitä puristuksia on?
|
Pensa uutta, johdot oikein ja puristukset hyvät!
|
Mittaile onko puola kunnossa.
|
ootko kokeillu kuivilla? Ettei palotilaan pääse vettä jos sattuu oleen kannentiiviste sökö tai jotain halki.Mulla olis joskus vanha penta joka piti kuivana nykästä käymään sit vasta laskee veteen, käynnissä meni vesikin läpi.
|
Ryyppy toimii? Sammutusnappi toimii oikein?
Mulla oli joskus kerosiinijammu jonka muutin bensalle niin porakoneella pyöritin käymään sitä et sai samalla ronklata säätöjä kohdalleen. |
Hiivatti
Vauhtipyörän kiila särki eli oli pyörähtäny väärään asentoon!
|
Ongelma ratkesikin jo, mutta yksi juttu vielä tästä:
Lainaus:
Syy voi löytyä puolan eristeen halkeamasta. Halkeama voi olla piilossa alla magneeton pohjalevyä vasten, niin ei välttämättä huomaa purkamatta. Hiushalkeama riittää, jotta sähkö hakee helpoimman reitin maadoitukseen. Halkeamaan syntyy monesti pieni pyöreä ja nokinen piste siihen kohtaan, mistä sähkö hyppää. Ikä yhdistettynä kuumaan paikkaan niitä halkoo. Halkeamaa ei mittaamalla oikein voi todeta, mutta mitata kannattaa aina, ettei ole käämit poikki tai osa käämistä oikoisessa. Vertaa vaikka toisen pytyn puolaan. Harvemmin molemmat menee samaan aikaan samalla tavalla rikki. Johdotkin voi vuotaa tietyssä kaasun asennossa. Monessa koneessa tulee kaasua kääntäessä johtoihin aika reilu taivutus siinä kohdassa, missä johdot erkanee magneetosta. |
Tuossa koneessahan on sytytyspuola koneen kupeella eikä vauhtipyörän alla. Yks ja sama klöntti mistä lähtee johdot molemmille tulpille. Kone käy vaikka tulpanjohdot olis ristissä, vissiiin rätkii joka toisen kipinän turhia. Vauhtipyörän alla yhteinen sähkökäämi sytytysvirran tekoon molemmille pytyille. Kerran tullu vastaan just ton mallin kone joka ei millään käyntiin vaikka kipinä oli hyvä. Löi vaan naru näpeille. Boxin kun vaihto niin laakista käyntiin.
|
Sivu luotu: 01:57 (GMT +2). |