Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli
(Viesti 1313867)
Wanha sanonta: "Vesi on vanhin voitehista".
Mutta automaattilaatikossa se tekee vain tuhoja. Halpa kokeiluhan se on uusilla öljyillä yrittää jos et kovin paljoa ole ehtiny sitä lootaa jo sulattaa sillä pakkasnesteellä, mutta epäilen vahvasti kitkapintojen olevan jo pilalla.
Jappi näköjään ehti ensin, mutta hänen kommenttiin annan eriävän mielipiteen, EI enää uudelleen käyttöön niitä öljyjä.
|
Jos minulla olisi vastaava ongelma Hodarissa, siis jäähdytysnesteet automaattilaatikossa, niin nimenomaan pesisin ne vedellä, toki vesi pitää sekoitta automaattilaatikkoöljyyn ennen laatikkoon laittamista.
Siis kaikki mahdollinen öljy automaatista pois, siis öljypohja pois, turbiini tyhjäksi, jos poistoproppu, ja sitten muutamaksi sekunniksi käyntiin, ja jakolaatikko vapaalla keppiä edes takaisin pakin ja ykkösen väliillä.
Ja sitten automaattilaatikko öljyä ja vettä sekaisin, vaikkapa 2 osaa öljyä, ja yksi osa vettä, ja sekaisin tavalla taikka toisella... ensin yrittäisin sankossa porakoneessa olevalla maalin/laastin sekoitus vispilällä....
Pakkasnesteen glygoli tms ei oikein liukene öljyyn, veteen kylläkin, ja vetinen öljy liuvottaa jonkin verran myös kitkapinnoilta glygolia; toki jos pakka on palanut, niin se on sitten laatikkoremontti.
Ja sitten k.o sekoitus laatikkoon, ja heti käyntiin. jakolaatikko edelleen vapaalla vaihdekepin hämmentelyä pakin ja ykkosen väliä hitaasti esim. minuutin, sitten kone sammuksiin, ja jakolaatikko hitaalle puolelle, kone käyntiin, ja tarkistetaan, että sekä eteen että taaksepäin löytyy vaihteet (tyhjäkäynnillä).
Sitten varovaa ajoa pinta/pienelläkaasulla (siis edelleen jakis pienellä puolella) siten että kaikki automaatin vaihteet ja turbiini lukitus käydään läpi mahdollisimman monta kertaa, suuruusluokkaa varttitunti+?
Toki, jos vaihdelaatikon "kaasuvaijeria" kiristää pikkasen, niin laatikko pitää paineet korkeammalla...
(tuo vesi ei käsittääkseni aiheuta ongelmia pienellä kuormituksella, ennen kuin laatikon lämmöt nousee sataan asteeseen, tai sitten jos vetinen öljy jää laatikkoon suuruusluokkaa viikoiksi?)
Ja sitten varmistukseksi, varsinkin jos laatikossa paljon jäähdytysnestettä, sama homma uudelleen, siis kaikki öljyt(+vedet) pois laatikosta ja turbiinista ja uutta öljyä+vettä sekaisin ja laatikkoon.... nyt minä laittaisin vettä enää puolet edellisestä, ja varovaista testailua/käyttöajoa siten, että laatikkoöljyn lämpoyila pysyy alle 100 C astetta, se suuruusluokkaa 15-60 minuuttia....
Ja sitten uudet öljyt ja suodatin, ja normaalia ajoa....