Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   kollektorin laippa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=144909)

sakkoa 05.07.2016 20:16

kollektorin laippa
 
1 Liiteet
Liite 71902
Mitäköhän tuollaiselle saisi vastakappaleen.
Kaikki ideat tervetulleita.
Tyvestä paksuutta 3" ohenee kahteen ja puoleen.
Rosteri sarjat siis 350 sevyn pensa kasissa.
Usasta tilatut sarjat ja aika tyyriit ei viitsi heti tuhota.

Ippe69 06.07.2016 08:46

1 Liiteet
Mersun OM603 turbokoneessa on samantyyppinen lähtö pakoputkelle, ks kuva. Eli se pakoputken puoli vois sopia tai ainaki sovittamalla saa tehtyä. Pultteja on vain kaksi, joten uuden laipan joutuu tekemään. Niitä kyllä myydään motonetissäkin, jos sattuu sopiva löytymään. Romuttamoilta luulisi nuita putkia löytyvän hyvinkin.

Timo_L 06.07.2016 09:24

Minä tekisin ihan tylysti uudet suorat kolmiolaipat niin pakosarjoihin kuin pakoputkeen. Ei tuo kartioliitos oikeastaan tee muuta kuin vähän antaa nateeksi putken elämistä. Kolmiolaipat hyvillä tiivisteillä pitää ihan hyvin.

tjl 06.07.2016 10:30

mä ottaisin ton liitoksen pois varovasti.
ja ottaisin sitä 2,5" putkea 20cm pätkän ja tolla irtolaipalla painaisin prässissä vastakappaleen.s iis jos haluu ton kartion pitää. joutuu vaa hitsaa ton kartion takas sarjaan.

mutta ittelle jos tulis niin kylmästi ottaisin vinkulla saumasta irti ton kartion ja tekisin slip-on sovitteen,ja kiinnitys kahdella vahvalla vetojousella.tahnaa vähä välii ja toimii !

juuri näin tein omiin pitkiin peltisarjoihin,laikalla laippa huitsin vittuu ja prässillä painoin slip-on sovite putken siihen, 2kpl jousia vetää niitä yhteen.

itse tein 3,5" --->3" sovitteen.

videota tekoon löytii timjus halflife projektikertomuksesta.
vastaavalla tyylillä.

Timo_L 06.07.2016 10:35

Jos haluaa ottaa kartion irti ja pitää pakosarjassa laipan (kun se siellä kerran valmiina on), niin rälläkkään rosterilaikka ja kartio irti. Vingulla ihan turha turata, kun rälläkällä tulee suora ja siisti nopeasti ja varmasti.. :)


Ylipäätään, miksei siinä voi olla ihan yksinkertaisesti laippasovitetta pultinrei'illä? Mulla on ollut putkistossa suorat laippasovitteet tiivistelevyjen kanssa ties kuinka pitkään, eikä ole mitään ongelmia vaikka on putki ja vaimenninkin saanut osumaa varsin hyvin.
Kolmella rosteripultilla laipat kiinni toisissaan, eli helppo avata ja varmasti pysyy kiinni.
Uusiin pakosarjoihin tein viime talvena laippasovitteet tuollaisen vastaavan kartiosovitteen tilalle samantien.

http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg

http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg

http://timolampi.kuvat.fi/kuvat/Offr....jpg/_full.jpg

tjl 06.07.2016 11:06

[QUOTE=Timo_L;1306577]Jos haluaa ottaa kartion irti ja pitää pakosarjassa laipan (kun se siellä kerran valmiina on), niin rälläkkään rosterilaikka ja kartio irti. Vingulla ihan turha turata, kun rälläkällä tulee suora ja siisti nopeasti ja varmasti.. :)

pointti oli jos ottas saumasta irti nätisti niin saa suoraa putkea sille slip-on sovitteelle.
mun kokemuksen mukaa ne on parempia eikä niin vuotoherkkiä.

ja jos sarja esim on mallia pitkä niin laippa ottaa ekana aina kiinni, kuten omassa firebirdissä tekee,kun on slip-on mallinen kiinnike jousilla se antaa esim vähän anteeksi jos äänenvaimennin ottaa kiinni.

ja ei ehkä ihan niin tarkka suoruudesta yms.

https://www.summitracing.com/int/par...2599/overview/

tollasen tekee/ostaa jos haluu olla pilkkomatta sarjaa, sitte vaan erillinen kolmio laippa.
https://www.summitracing.com/int/par...6010/overview/

esim...

HV 06.07.2016 12:09

Joku kovempi jätkähän tekis ihan putkesta tohon kartioon sopivan sovitteen, eli pillillä pää punaseks ja lyö putken päähän pyöristyksen...

tare 06.07.2016 12:36

tommosella V-pannalla

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...ja-2000033515/

hermo 06.07.2016 20:02

Joku kova jätkä pyöräyttää semmoisen sorvissa :D

https://www.youtube.com/watch?v=cgnB4bmodv4


Sivu luotu: 15:00 (GMT +2).