Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   cut out valves ja pakoputkisto (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=144867)

tjl 03.07.2016 21:59

cut out valves ja pakoputkisto
 
Onkos kukaan kokeillut tollasia kiinalaisia sähkösiä cut out valveja?

miten on toiminut.

esim

http://www.ebay.com/itm/3-Racing-Ele...FWfPz1&vxp=mtr

halpoja kun mitkä.

ja saako tollaset olla leimalla?

Seuraava kysymys, mitä sanoo raati.
On aika raikas isolohko chevy kyseessä, kuinka pitkälle riittää 3" pakoputket x-putkella tietenkin? kollektorit on 3,5".

Mika_T 03.07.2016 22:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tjl (Viesti 1306299)
Seuraava kysymys, mitä sanoo raati.
On aika raikas isolohko chevy kyseessä, kuinka pitkälle riittää 3" pakoputket x-putkella tietenkin? kollektorit on 3,5".


1000hv?

vapaastihengittävässä 572cid isolohkossa ei 3" ahdista vielä ~700hv:lla. Ja siinä on kuitenkin ihan asialliset vaimentimetkin että sillä voi ajaa normaalisti.

veijon-esso 04.07.2016 09:43

En tiiä onko tehty kiinassa, mutta ton tyyliset on ollu kaverin vetessä kymmenen vuotta ja mulla hyllyssä samanverran... Molemmat on kestäneet hienosti omassa käytössään! :D

En tiiä onko ihan heti tehoetua, mutta onhan niillä ainakin alkuun kiva leikkiä, voi ehkä rakentaa hiljasemmatkin putket kun tarvittaessa pääsee metelöimään ja viimesetkin hevoset viivalle(ainakin henkisesti siis).

tjl 04.07.2016 14:18

joo eihän niissä järkeä ole. mutta hauskuutta niillä haetaankin.

Pauli 04.07.2016 19:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tjl (Viesti 1306347)
joo eihän niissä järkeä ole. mutta hauskuutta niillä haetaankin.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102635

tjl 11.07.2016 18:54

mites tuo lamda anturin sijoitus,sopiiko laittaa tuohon x-putkeen, vai kumpaankin kollektoriin oma.

http://www.jegs.com/i/Auto-Meter/105/4378/10002/-1''

tämmösen hankin.

ja hyviä kokemuksia pilteman v-bamd liitokseta, halpa vaikuttaa hyvältä

Pauli 11.07.2016 20:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tjl (Viesti 1307192)
mites tuo lamda anturin sijoitus,sopiiko laittaa tuohon x-putkeen, vai kumpaankin kollektoriin oma.

http://www.jegs.com/i/Auto-Meter/105/4378/10002/-1''

tämmösen hankin.

ja hyviä kokemuksia pilteman v-bamd liitokseta, halpa vaikuttaa hyvältä

Lampadaadaa ei suositella asennettavaks kovin kauas kollektorista.

Mulla on ollut piliteeman v-pannat jo 4v, eli kyllä joskus harvoin halvatkin voi olla hyvät ;)

Nikuzai 11.07.2016 21:24

Mites voiko tollasilla vaikuttaa koneen sylinterien huuhteluun?

Eli jos rottelo kulkee maantietä nyky kansilla ja putkistolla vaikka 10L sadalle

Sit kun avarretaan kannet ja 2" putkisto vaihdetaan 4" vapaavirtaseen, niin kaikkiahan tietää, et pakokaasut virtaa paremmin jolloin ilmaa ja polttoainetta saadaan kulumaan enemmän

Mutta jos laittais noi venttiilit putkeen ja mittais et virtaus on alkuperäisen kokoonpanon vertainen, niin eikös silloin kulutuskin tipahda siihen mitä se oli :confused: :confused:

tjl 12.07.2016 06:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1307220)
Mites voiko tollasilla vaikuttaa koneen sylinterien huuhteluun?

Eli jos rottelo kulkee maantietä nyky kansilla ja putkistolla vaikka 10L sadalle

Sit kun avarretaan kannet ja 2" putkisto vaihdetaan 4" vapaavirtaseen, niin kaikkiahan tietää, et pakokaasut virtaa paremmin jolloin ilmaa ja polttoainetta saadaan kulumaan enemmän

Mutta jos laittais noi venttiilit putkeen ja mittais et virtaus on alkuperäisen kokoonpanon vertainen, niin eikös silloin kulutuskin tipahda siihen mitä se oli :confused: :confused:

kokeillaa tolla mun moottorilla jotta saadaan luotettava tulos. sanotaanko 1000km kummallakin tyylillä.

mää maksan venttiilit ja sää bensat :D

tjl 12.07.2016 06:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 1307211)
Lampadaadaa ei suositella asennettavaks kovin kauas kollektorista.

Mulla on ollut piliteeman v-pannat jo 4v, eli kyllä joskus harvoin halvatkin voi olla hyvät ;)



mulla on joku 40cm matkaa kollektorista x putkeen.
äkkiäkö sitä toisenki paikat hitsaa.

kuumaan paikkaanhan nuo on tarkotettukki, mutta kollektoriltahan tulee viel ihan tultakin,ettei oo liika kuuma paikka?

lepoantti 12.07.2016 06:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tjl (Viesti 1307255)
mulla on joku 40cm matkaa kollektorista x putkeen.
äkkiäkö sitä toisenki paikat hitsaa.

kuumaan paikkaanhan nuo on tarkotettukki, mutta kollektoriltahan tulee viel ihan tultakin,ettei oo liika kuuma paikka?

meillä kahdessa turbomoottorissa lamda-anturi n.300-400mm pakosiivestä, toisessa kontrolloitu lounas jota käytetty paljon lähinnä hauskuutusmielessä. tällöin tulee komeata kipunaa savupiipusta, ei ole vielä anturi suuttunut moisesta.

tjl 12.07.2016 21:09

kyl ajattelin silti tuikkaa sen kiinni tohon x putkeen.
vai onko jotai syytä miks ei?

Pauli 12.07.2016 22:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tjl (Viesti 1307351)
kyl ajattelin silti tuikkaa sen kiinni tohon x putkeen.
vai onko jotai syytä miks ei?

Älä laita, koska minä kiellän, siinä sulle syytä ihan tarpeeks! :D

Nikuzai 12.07.2016 23:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tjl (Viesti 1307254)
kokeillaa tolla mun moottorilla jotta saadaan luotettava tulos. sanotaanko 1000km kummallakin tyylillä.

mää maksan venttiilit ja sää bensat :D


Ei piru pörssi kestä moista turneeta kokeilla :(


Kuorma mersu ainakin lakkasi kulkemasta ja kuluttamasta kun putkisto uusittiin
Normaalisti oli tankillinen kuopiossa, uudella putkistolla canter kyydissä turkkuseen ja vielä oli mustille miehille dieseliä jäljellä

Tosin se lakkasi olemasta niin kiva kunnei enää kulkenut, mutta metelikin väheni, kun loppu vaiheessa oli putkea kaikki 2cm puolellaan pakokaasujarrujen läppien jälkeen :D :D

Joku saattanut kuullakkin punainen ja helvetin moinen meteli kun 5tietä ees sun taas kelailin :o

Menee offiksi, mutta silloin kun siinä oli downpipet jäljellä helkyttelin menemään mitä se tahtos kulkea sellaiseen tienvarsi nopeusnäyttöön, onneks ei tullut koppalakkeja vastaan 128 muistaakseni oli näytön lukema :eek:, selvisi sekin miksi tuntu matka joutuvan :rolleyes:
Niijja emännän kanssa ollaan oltu yli10v yhessä ja emäntä oli märkä päivä uni vielä silloin, niin vasikkahotlinelle on turhasoitella :p

Mut putkiston uusimisen jälkeen nuhasesti 92 naviin :(

Timo_L 13.07.2016 08:38

Minulla on ollut Jeepissä ihan orkkisputkisto lambdoineen, sitten vähän avarrettu orkkis valurautaisilla pakosarjoilla, sen jälkeen mieto virinokka + paremmin virtaavat virikannet + peltisarjat + vieläkin paremmin virtaava putkisto.
Niin kauan kun autossa on ollut samat välitykset ja samankokoiset/ tyyppiset renkaat alla, on auto kuluttanut 0,5 litran tarkkuudella normiajossani aina saman verran. Tuo puolen litran hyppy tuli viimeisimmän päivityksen mukana. Sitä ennen en voi sanoa huomanneeni normiajossa putkiston muutoksista mitään hyötyä/ haittaa - paitsi paremman käyntiäänen :D

Tällä on nyt tullut veivattua kohta 75 000km, joten uskallan sanoa että tiedän jos kulutuslukema muuttuu oleellisesti kun jotain asiaa autossa muuttaa.



Selvästi paremmin hengittävä putkisto monesti vaikuttaa alavääntöön, ja koneesta riippuen sen sitten joko huomaa tai ei. Omassa autossa alaväännöt ei mielestäni ole mitenkään huonontuneet, tai ainakaan en ole sitä persdynossa huomannut. Sen sijaan reippaalla kaasulla ja lähempänä punarajaa eroa on tullut.

baxxter 13.07.2016 10:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1307220)
Mites voiko tollasilla vaikuttaa koneen sylinterien huuhteluun?

Eli jos rottelo kulkee maantietä nyky kansilla ja putkistolla vaikka 10L sadalle

Sit kun avarretaan kannet ja 2" putkisto vaihdetaan 4" vapaavirtaseen, niin kaikkiahan tietää, et pakokaasut virtaa paremmin jolloin ilmaa ja polttoainetta saadaan kulumaan enemmän

Mutta jos laittais noi venttiilit putkeen ja mittais et virtaus on alkuperäisen kokoonpanon vertainen, niin eikös silloin kulutuskin tipahda siihen mitä se oli :confused: :confused:

Helpommalla pääsee kun käyttää sitä imupuolella olevaa venttiiliä. Ei avaa sitä ihan niin paljon, niin ei mene sitä polttoainettakaan niin paljon. Jos meinaa se imusarjan venttiili virtaukseen nähden vaakatasossa ajella 1000km sillä raikkaalla isolohkolla, niin polttoaineen kulutus saattaa olla pienin murhe.

veijon-esso 13.07.2016 12:22

Mä ajattelin laittaa tohon jeeppiin mikran pakoputken niin sais mikran kulutuksen. Sit mettäreissuja varten laitan tojotan pakoputken niin saan tojotan etenemiskyvyn(2wd hiacen). :D

Timo_L 13.07.2016 13:19

Toi muuten olisikin kätevää.. laittaisi vaikka pari eri kokoista kuristinta pakosatsien jälkeen, ja sitten kolmantena kunnon tuuban mistä käryt kulkee sutjakkaasti. Voisi aina vaikka hytistä kahvaa kääntämällä valita torven mistä pakokaasut kulkee ja sillä määrittää millaisella kulutuksella nyt haluan ajaa :D


Mutta jos nyt ihan tosissaan puhutaan, niin vaikkapa täältä voi lukea miten pakosarjat/ peltisarjat vaikuttaa koneen teho- ja vääntökäyrään; huomioidaan sitten se että nimenomaan pakosarjat ja kollektori(t) on se mikä eniten vaikuttaa teho- ja vääntökäyrään. Loppuputki kun on siinä määrin kunnossa että se hengittää niin hyvä juttu.
Kulutukseen homma voi vaikuttaa hieman vain siinä tapauksessa, jos teho- ja vääntökäyrä muuttuu merkittävästi ja sitä kautta konetta pitää ajaa eri tavalla kuin ennen.

http://www.hotrod.com/how-to/engine/header-basics/

fordson 13.07.2016 14:44

Joko se tuo Suomussalmi luetaan lapiksi?

tjl 13.07.2016 20:32

no uskoin paulia. laitoin kollektoriin, kumpaankin, ja viel siihen x-putkeenkin paikan :D


voi kokeilla ja kattoo mitä vaikuttaa.
tyhjäkäynnillä säädön jälkeen 14.6 ja kierroksilla 11,8 näyttäs.
nämä oli siitä x putkestä mitattu.

kokeillaan lähipäivinä kollektoreista.

kiihdytyspumppujen vivut joutu siirtään 2 kohtaan muuten veti hoikalle ja yskäs.
850BP hollikka kyseessä.

suuttimien koko selvinnee kun pääsee ajelulle joskus.

tjl 13.07.2016 20:41

minkäs näkösiä tulppa-aivaimia porukka on rakentanu itte.
tilan ahtauden takia joutuu nyt irrottaa pakosarjan että saa 6 ja 8 syl tulpan kiristettyä.


tars olla joku lambda hylsyn tyylinen

Pauli 13.07.2016 22:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tjl (Viesti 1307455)
no uskoin paulia. laitoin kollektoriin, kumpaankin, ja viel siihen x-putkeenkin paikan :D

Oikein, kyllä Wanhaa miestä täytyykin uskoa ;)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tjl (Viesti 1307458)
minkäs näkösiä tulppa-aivaimia porukka on rakentanu

tars olla joku lambda hylsyn tyylinen

Välillä joutunu joissain koneissa käyttää ohennettua lenkki-avainta.

Mutta yks hyvä konsti mulle opetettiin, kun ei MashBoxista pari tulppaa mahtunu pois, avulias kaveri (kiitos, nimim "cvy") kiersi niitä takas kiinnipäin ja sen jälkeen kopautti posliinit lattialle ja sanoi että nyt mahtuu :D

Antoi vielä vinkin lyhyemmistä tulpista, ne kun ostin niin ei tarvinu enää sarjoja irrotella.

Lyhkäsempiä tulppia löytyy vaikka tuolta: http://www.uspartsperformance.fi/vir.../sytytystulpat

tjl 16.07.2016 15:38

lyhkäsempii ei tähän hätään vastaavia kun AFR suosittelee löytynyt ngk7/6 tai chanpion rc12yc
vakiotulpilla ja koitan rakentaa speciaali avain.

eilen ruiskittiin black satin pakosarja pinnote.
kovalta kamalta vaikuttaa.

esin hiekkapuhallus ohjeen mukaan.
sen jälkee uunissa ruiskutettiin ja tunti 50 astetta.
tän jälkee laitettiin kollektoreista 70/70rhs putki(2metriä pitkä), ja kosani sinne päähän pöhöttään.

annettiin nousta jokapaikasta noin +400 asteeseen ja jäähdytys.

350ml meni pinnotetta, pitkiin hookerin sarjoihin.eli kaikki mitä oli.
kama on riittosaa mutta tollanen sarja, niin ohimaalaus prosentti on suurta,vaikka ammattimaalari suihki tosi ohuelti, niinkuin neuvottiin.

eli sen heidän sivuilla mainitsema 250ml mun kokemuksen mukaan ei riitä v8 pitkiin sarjoihin!


Sivu luotu: 16:23 (GMT +2).