Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Volvon dieselöinti (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=144268)

Porvoonlankku 28.05.2016 16:29

Volvon dieselöinti
 
Olen jo pitkään katellut noita vanhoja volvon c303 malleja "sillä silmällä". Mietityttää kuitenkin tuo mahtava bensankulutus. Välittömästi tuleekin mieleen, minkähänlainen homma olis tuon dieselöinti? Mitä moottoreita ja vaihteistoja/jakiksia kannattais käyttää, mitkä olis lähes bolt on, ja millä myös maantieominaisuudet pysyis siedettävinä?

Heguli 28.05.2016 17:35

Asiaa sivuten, paljonko autolle tulee kilsoja vuodessa ?

Viipo 28.05.2016 18:38

Melkeimpä jokainen ratkaisu vaatii melkoisesti näpräämistä. Volvossa tilat on ahtaat ja akseliväli lyhyt. Jos kokonaisen moottori-vaihteisto-jakolaatikkopaketin meinaa laittaa, niin melkeimpä kaikki "maastureiden" paketit on melko pitkiä.
Ite sovittelin 160-koppasen patrollin moottori-vaihteisto-pakettia, mutta lopulta oli todettava, et se oli armottomasti liina pitkä, painava ja tehoton. Autosta olisi joko tullut vähän turhan etupainoinen, tai taka kardaani jäänyt todella lyhkäseksi.
Niimpä nykyään mulla on mäyriksessä ihan volvon vakiotekniikka. Kilometrejä kuitenki kertyy korkeintaan joku pari tuhatta vuoteen, niin eipä se 30l/100km niin oo haitannu.

Miten lie toimis joku volkkarin 1.9TD sovitettuna volvon omaan laatikkoon?

hiluvitkutin 29.05.2016 07:04

Tai volkkarin kutonen? Se mikä löytyy lt:stä ja 240-740-940 ym. volvoista.
Oisko se vaivattomampi laittaa?

Porvoonlankku 29.05.2016 07:51

Näinhän se taitaapi olla että vuosittaiset kilometrit jää aikas alhaisiksi, joten ei taida olla järkevää miettiä tätä tän enempää. Aattelin vaan että joku palstalla olis tuon jo toteuttanu.

Jeeper 29.05.2016 08:13

http://www.smt.nu/volvo-c303-mercede...0ddt-6-cyl.php

Porvoonlankku 29.05.2016 15:09

No vautsi, siinähän tuo ois valmis paketti. Pitääpäs kysellä mitä tuo kustantais.

pee 29.05.2016 15:11

Jos mersulaiseen koneeseen päädyt, niin OM605 vois olla hyvä ja kohtuukokoinen, tarvittaessa tehokaskin

smgt 29.05.2016 15:12

Patrollin 3,3turbo vetää hyvin volvoa.

JV73 29.05.2016 16:38

Komppaan edellistä, SD33turbo, lämpöongelmat siirtyy historiaan kun laittaa katolle kunnollisen alumiini syylärin, voi jättää orggiksen kokonaan pois.

Porvoonlankku 29.05.2016 19:57

No nythän näit alkaa löytyä. Käykös toi patrollin 3,3 suoraan volvon vaihdelootaan vai pitääks vaihtaa koko voimalinja?

Mika_T 29.05.2016 20:32

Kai se mersun kutonen on huomattavasti parempi kuin kivikautinen sd33t.
Samalla keveämpi. ~195-200kg painaa tuollanen OM603 3l kuutonen.

Jos painolla ei ole mitään väliä niin cumminssin 5.9 :D

Ranee 29.05.2016 20:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1302219)
Kai se mersun kutonen on huomattavasti parempi kuin kivikautinen sd33t.
Samalla keveämpi. ~195-200kg painaa tuollanen OM603 3l kuutonen.

Jos painolla ei ole mitään väliä niin cumminssin 5.9 :D

Jos lähdetään maltillisemmin hulluttelemaan niin kyllä itse ennemin laittaisin 4bt:n, säästää paljon painossa ja pituudessa.

smgt 29.05.2016 21:22

Nelos cumminssi ois varmasti ihan kiva. Mutta mersun ja patrollin koneita on tyrkyllä paljo enempi.
Sd33 ei varmasti käy volvon laatikkoon suoraan. Mutta jos laatikossa on irrotettava kytkin koppa niin sitä soveltamalla onnistuu.

Ite en mersun koneista ole lähellekkään samanlaista tyhjäkäynti vääntöä saanu mitä vapari patrollissa on. Patrollin kone on kyllä tosi hyvä hiippailee.

Porvoonlankku 30.05.2016 11:06

Mistäs näitä sd33 tai om605 koneita kannattais kysellä, toistaiseksi en oo löytänyt ainoatakaan?

smgt 30.05.2016 16:01

Ostamalla koko auto on paras. Sieltä saa sitte apulaitteita ja letkuja ynnä muuta tarpeellista.

Ja hyvällä tuurilla muita osia myymällä saa takasi päin hyvin rahaa.

Jari 30.05.2016 21:22

Välilaipalla sd 33 t kiinni

Jari 30.05.2016 21:25

Ja tarvittaessa rannikon raskas toteuttaa luotettavasti!

moggirange 05.06.2016 05:50

Mulla ollut jo vuosia 6-pyöräisessä d24tic. Kevyt, pienikokoinen,halpa ja saatavuus hyvä. Tästä juttua tuolla rojektiosiossa.

Jappi 05.06.2016 23:20

Ja jos ei pelkää (sähkö)haasteita niin merkissä pysyen tina D5... Hakkaa kyllä kaiken edellä mainitun käyttöominaisuuksiltaan.

Parnerilta pitäis löytyä laatikkosovitteetkin jollen väärin muista.

Porvoonlankku 06.06.2016 05:30

Voisitko vähän avata tota mulle tollolle, elikkä mikä on tina D5, ja kuka on toi mistä saa noita sovitteita?

smgt 06.06.2016 05:57

Volvon viis sylinterinen tiisseli.
Korvasi volkkarin tekemän viispyttysen tdi koneen.
Ei huono kone sekään ois. Audi satasesta jos ottaa niin moottorin sähköt on tosi yksin kertaset ja siihen saa täys mekaanisenki pumpun laitettua jos ei sähköjä halua niin paljoa.

Onko mäyriksessä laatikossa irrotettava kytkinkoppa niin kuin takaveto volvoissa?
Muistelisin että vaihelaatikko näytti melko pieneltä ja muistutti ihan perus m47 laatikkoa.
Tuo audin 5 pyttynen kone käy suoraan takaveto tiisseli volvon vaihelaatikkoon.

Jappi 07.06.2016 14:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoonlankku (Viesti 1303093)
Voisitko vähän avata tota mulle tollolle, elikkä mikä on tina D5, ja kuka on toi mistä saa noita sovitteita?

Muistelin väärää kauppaa, KL-racingilta löytyi nuo sovitteet.

https://shop.klracing.se/sv/artiklar...-vxl-lada.html

D5 on volvon tekemä kokoalumiininen 5 pyttyinen common rail diesel. Suht kevyt, kestävä ja laajan vääntöalueen omaava moottori johon saa ihan mukavasti tehoakin. Miinuksena, sähköä siinä on melkoisen paljon.

pee 07.06.2016 20:29

Samoilla vaivoilla, kun mersulaisen adapterin tilaa, asentaa sinne mersun cdi koneen. Jollei muutamaa sähköä pelkää. Sehän ei tarvii kuin ohjainlaitteet, ja virtalukko ja pätkät johtoa.

smgt 07.06.2016 20:44

mersussa ois sentää jakopää ketjulla ja sen väliin ei suomössö pääse niinkun hihna koneeseen.


Sivu luotu: 16:01 (GMT +2).