Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Ajokortti be ja tyhjä jarrullinen ja ajokorttiuudistus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=144244)

japsipikkis 27.05.2016 11:46

Ajokortti be ja tyhjä jarrullinen ja ajokorttiuudistus
 
Huomasin muutama päivä sitten iltasanomissa että kortti lähtee hyllylle jos vetää TYHJÄN jarrullisen venetrailerin tai peräkärryn jos ei ole pikku e.tä ja koskee sekä b että c kortit
On se niin mukavaa että on informoitu sekin ettei tule yllärinä. Eli että saisi siirtää kärryä joka ylittää 750kg kokonaispaino niin on suorittava mikä? varmaankin Matti tietäisi vastauksen että onko jotain kirjallista ja onko ajokokeet ja millaisesta on kyse. varmaankin poliisit saivat intoa aina välillä tarkistaa että onko korttia kun tapaus sai paljon julkisuutta. On se mukavaa että jarrutonta saa vetää 750kg mutta tyhjää sanotaan tavellerin aluvaunua 200kg niin kortti lähtee!
Myöskin jotain uudistuksia ajokortteihin syksyllä hysh hysh menetelmällä ja oli että niistä tulee jotain 5 vuotisia ja paljonkin muuta epämääräistä onko selväkielellä jossain että mitä?

_Metal_ 27.05.2016 12:43

Mitä sitä arpomaan ja kyselemään:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/minu...oita_saan_ajaa

maddis 27.05.2016 12:53

Joo, näppärää että noi korttien rajat menee kokonaismassojen mukaan eikä todellisen. Ei pysty B-kortilla kaveri siirtään autotraileria laillisesti. Tietysti helpompi tienpäällä tarkastaa tilanne.

Noh, itsellä on e hankittuna kun sen vielä rahalla sai ilman kursseja.

Mikael73 27.05.2016 13:46

Kyllähän se näin taitaa mennä. Siksi mullakin ainoana BE-kortillisena nakki viuhuu useasti pajalla kun pitää isommalla kärryllä rautaa hakea :D
Ei kai siitä sentään kortti lähde,kai sakoilla selviää :eek:

baxxter 27.05.2016 14:05

Ihan sama homma se oli jo ennen uudistusta.

AH 27.05.2016 14:09

Auton omamassa ja kärryn kokonaismassa yhdessä kun ei ylitä 3500kg niin ei tarvi pikku e:tä. Esim. ennen kuin kävin e:n ajamassa niin sain vetää accordilla 1400kg kärryä mutta hj:lla en koska sen omamassa oli jotain 2200kg. Poliisit joskus huomautti, kun olin hj:lla liikkeellä, että tämä on ajo-oikeudetta ajo ja olisivat voineet ottaa kortin pois.
Taas kytkentämassa, eli mitä autolla saa vetää, menee todellisen kärryn massan mukaan, kuormattuna.
Näin olen itse sen käsittänyt.
Pikku e:n saamiseksi piti käydä tekemässä diat ja ajo+kulmaan peruutus, kärry perässä jolla painoa vähintään 800kg. Myös näkymä taaksepäin taustapeilistä piti olla esteellinen, kuomukärry oli riittävä.

hiluvitkutin 27.05.2016 14:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AH-poraus (Viesti 1301941)
Auton omamassa ja kärryn kokonaismassa yhdessä kun ei ylitä 3500kg niin ei tarvi pikku e:tä. Esim. ennen kuin korotin luokan niin sain vetää accordilla 1400kg kärryä mutta hj:lla en koska sen omamassa oli jotain 2200kg. Poliisit joskus huomautti, kun olin hj:lla liikkeellä, että tämä on ajo-oikeudetta ajo ja olisivat voineet ottaa kortin pois.
Taas kytkentämassa, eli mitä autolla saa vetää, menee todellisen kärryn massan mukaan, kuormattuna.
Näin olen itse sen käsittänyt.

Joo ja veturi pitää olla painavampi ku vedettävä

AH 27.05.2016 14:22

Hj:lla sai vetää 3500kg kuten nyt HZJ:llakin.

Kaitsu67 27.05.2016 14:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1301942)
Joo ja veturi pitää olla painavampi ku vedettävä

Pikku e pitää olla, jos perävaunun kokonaismassa on vetoauton massaa suurempi, vaikka yhdistelmä jäisi alle 3500kg

Alfh 27.05.2016 14:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1301945)
Pikku e pitää olla, jos perävaunun kokonaismassa on vetoauton massaa suurempi, vaikka yhdistelmä jäisi alle 3500kg

Liekö jo kumottu? Ei ainakaan trafin sivuilla enää mainita.

pee 27.05.2016 17:27

Liekö enää voimassa, mutta jos kortti ei yhdistelmään riitä:

- keskeytyy kuljetus siihen
- menee päiväsakoille
- käy kortille

make-lj 27.05.2016 18:02

Jep, kokeiltu on joku 6 vuotta sitte.. 10 päiväsakkoa, kortti kuukaudeksi pois, ja vuosi rikkeetöntä että pääs sitte hommaamaan se Be kortin.

JiiPee 27.05.2016 18:42

BE-korttiin liittyvät määräykset on jo vanha juttu. Miten niistä sitten olisi pitänyt tiedottaa, ettei keneltäkään mene ohi? B-kortin haltijoille pakollinen päivän kertauspäivä vuosittain?

ImacInnes 27.05.2016 19:11

Vetoa vai ei?
 
Mitä taas tästä???

Jossain toisessa topikissa annettiin joskus ymmärtää jotta olisi tullut muka lievennystä jotta pystyiis b kortilla vetämään tyhjää 3500 kg:n kärryä jos autossa vetokyky riitti.
Vaan niihän tuolla Trafin sivuilla joka kohdassa lukee jotta "kokonaismassa" eli katotaan vaan mimmosta kuormaa pystyy maksimissaan kärryyn lastaamaan.

Aivan ärseestä moinen. Saisi olla todellisista massoista kyse.

Saisivat järkeistää näitä.

Ei sitten muuta.

t. Ismo Ämmä

pee 27.05.2016 20:19

Kaipa tuo on selkeämpi todeta tien päällä paperilta ja näytöltä, kuin vaakaan sovittamalla.

vmt 27.05.2016 21:27

Aika loogistahan tuo on, että kortin riittävyys katsotaan papereista (papereiden riittävyys papereista) ja tekniset massat sitten todellisista massoista. Jossainhan ne rajat kuitenkin tarvitsee mennä ja nuo ainakin helppo muistaa. Toki taitaa olla monelta autoilijalta hukassa nuo, jos kysely pidettäisiin...

Nikuzai 28.05.2016 06:34

Tossa vois kyllä olla sellainen kohta, että poliisi saa käyttää omaa järkeään

Kuten esim. siinä vuosi-pari sitten olleessa passat ja 600kg autotraileria tapauksessa

Sittois ollu laillinen kuorma kunnois jarruttoman 750kg kärryn päälle nostanut sen trailerin ja vedellyt menemään

Fruehauf-CJ 28.05.2016 07:11

Täytyy myöntää, että on melkoisen näppärästi säädelty tämä pikku e ja etenkin kun sen varjolla saadaan toistaiseksi voimassa olevan ajokortit muutettua määräaikaisiksi.

Jos ei ota huomioon että pikku e on täysin turha, asettaa sääntöjen laatijan naurunalaiseksi ja vaikuttaa omalla osallaan heikentävästi yhteiskunnan lakien ja sääntöjen noudattamiseen.
Ainut kärsijä on autoilija joka noiden sääntöjen puitteissa tarvitsee tuota kirjainta.
Niin se on hyvä homma :)

Kaikki muut osalliset monopoli hankkeessa hyötyvät rahallisesti ilman mitään riskiä.
Yksikään henki ei ole säästynyt tuon keksinnön avulla päinvastoin! Se estää omaehtoista trailerin käytön opettelua!

Väitän että nykyisillä säädöksillä tienpäältä löytyy enemmän osaamatonta trailerin vetäjää kuin ennen pikku e uudistusta. Perävaununvetäminen ei ole enää kansalaistaito. Kohta sitä voi myydä palveluna :D

Fantastista?

pee 28.05.2016 07:21

Ja tähän vielä lisäks autojen rekisteri otteiden uupuminen, ettei edes tiedä mitä tai kuka vois vetää, niin hyvä on.

Viipo 28.05.2016 09:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1302011)
Tossa vois kyllä olla sellainen kohta, että poliisi saa käyttää omaa järkeään

Kuten esim. siinä vuosi-pari sitten olleessa passat ja 600kg autotraileria tapauksessa

Sittois ollu laillinen kuorma kunnois jarruttoman 750kg kärryn päälle nostanut sen trailerin ja vedellyt menemään

Mutta jos reunat ois tullu yli laitojen, nii ois pitäny nostaa pystyyn kyljelleen siihen.

Jappi 28.05.2016 09:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1302020)
Ja tähän vielä lisäks autojen rekisteri otteiden uupuminen, ettei edes tiedä mitä tai kuka vois vetää, niin hyvä on.

Tämä, yhteen autoon traileria laittaessa alkoi mietityttämään vetomassat, tietoa ei löytynyt kun ei ole otetta...

AtteL 28.05.2016 11:20

http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut

JiiPee 28.05.2016 17:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1302020)
Ja tähän vielä lisäks autojen rekisteri otteiden uupuminen, ettei edes tiedä mitä tai kuka vois vetää, niin hyvä on.

Totta haastat. Rek.otteiden pois jättäminen on huono homma juuri noiden teknisten tietojen puuttumisen vuoksi. Kävin katsastamassa mazdarangeria keväällä ja pyysin saada vanhan otteen mukaan. Katsastaja antoi sen ja vielä yhden uuden, sitten kuulemma loppuu. Kannattaa laittaa viimeinen ote talteen.

Fruehauf-CJ 28.05.2016 18:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 1302077)
Totta haastat. Rek.otteiden pois jättäminen on huono homma juuri noiden teknisten tietojen puuttumisen vuoksi. Kävin katsastamassa mazdarangeria keväällä ja pyysin saada vanhan otteen mukaan. Katsastaja antoi sen ja vielä yhden uuden, sitten kuulemma loppuu. Kannattaa laittaa viimeinen ote talteen.

Joo, tuli kevät talvesta huomattua ettei "rekisteriotetta tarvitse" kun meillä käytetään automaattista tietojen käsittely järjestelmää :)
Tiedustellessani että kukahan idiootti tämänkin on keksinyt. Alkoivat ihmeellisesti kyräilemään eikä selvennystä löytynyt. Kun ulkomaan liikenteessä ajoneuvon paperit täytyy olla mukana ja saatavilla.
1 osa kuuluu ajoneuvoa varten saada, se oli ilmainen.
Ostin lisäksi ilmoitusosan, 2 osan koska en luota Aken, trafin tai mikä se seuraavaksi onkaan nimeltään kykyyn hoitaa tämän kaltaisia asioita.

Jonkun märkäpäiväuni: Rajoittetaan vapaiden kansalaisten liikkumista.


Sivu luotu: 02:54 (GMT +2).