![]() |
Turbon vaihto "vastaavaan" ja muutoskatsastus?
Ei löytynyt hakemalla, niin nopea kysymys:
Vanha CT20 ahdin haljennut pakopuolelta, uutta ahdinta olen hommaamassa. Joudunko muutoskatsastamaan (ja dynottamaan) auton, jos turbo on eri merkkinen, mutta specsit turboissa ovat samat? Esimerkiksi siis CT20 Turbiini 48mm/59,8mm ja kompressori 37mm/62mm ja A/R 0,36. Jos siis löydän vastaavan tai "lähellä" näitä olevan ahtimen, niin tarviiko muutoskatsastaa? Lähellä tätä olisi vissiin versioita mitsun TD05 ja 04, Holsetin HX35 ja Garrettin GT32 turboista? |
Jos speksit pysyy samoina niin ymmärtääkseni se on silloin vain korvausahdin eikä siten tarvitsisi muutoskatsastaa.
|
Milloinkas ne muutokset tulee voimaan mitkä sallii coolerit jne noihin ilman VTT.n mittauksia?
Eikö se jo anna mahdollisuuden turbon vaihtoon? |
Eikai noita VTT:n ryöstöjä ole tarvinnut kuin "vähäpäästöisten" tapauksessa? LJ:hän ei sellainen ole.
|
Lainaus:
vm -91 Läjään turbon ja coolerin muutoskatsastus penkkipaperin kera oli kuitenkin ihan läpihuutojuttu. |
Mitä hittoo.. uus fööni vaan paikalleen etkä puhu mitään.
|
Lainaus:
Jos kerran täysin vastaavaan on tarkoitus vaihtaa niin ei siitä mitään tarvitse puhua kellekkään. Eikä varmaan katsastusmiestä edes kiinnosta mikä siellä surisee, kunhan ei ämpärin kokoista ole sinne survomassa :D |
Lainaus:
|
HX35:silla otetaan Mersun koneista yli 300 heppaa, ei se ihan vastaava taida olla.
Jos uusi sopii suoraan vanhan tilalle, ettei tarvitse mitään silikoniletkuja tms. käyttää niin ei sitä katsastusmies huomaa. Pitää olla jo jollain lailla perehtyny asiaan, että tietää mikä ahdin siinä edes kuuluisi olla. |
Lainaus:
Fyysisestikin kokoa lähes tuplasti. |
Jaapati jaa.
Nykyään turbon vaihto lasketaan moottorin vaihdoksi ja edellyttää muutoskatsastusta,jos katsuri ei sitä huomaa ni hyvä,sit jos ensi kerralla huomaa ni hylky tulee ja kehotus muutos katsastukseen. Se et sä väität sitä "korvausahtimeksi" ni jotain paperia pitää olla siitä et se tosiaan on korvaus ahdin eikä viritys ahdin,mikä paperi sille katsurille sit kelpaa on eri juttu. Sit jos se uus ahdin näyttää samalta ku se vanha ni sanot et se on orkkis ahdin mut vaan korjattu just,sen verran se katsurikin tietää et jos föönissä lukee Garret tai Holset ni ei oo orkkis. Se todistus taakka tulee sitte ku se katsuri hoksaa sen föönin olevan vaihdettu,jos ei oo vaihdettu ni sen katsurin pitää jotenkin perustella väitteensä,jos asiasta nousee isompi haloo,jos sä taas tyydyt katsurin mielivaltaan ni sit vaan oot sille mieliks,mut jos rupeet pullikoimaan ni sit kannattaa olla oikeessa. Käytännössä se soittaa ongelmien ilmetessä Trafiin ja kysyy ohjeita,ja Trafia ei oikeen voi kusettaa.
|
Lainaus:
|
Joo, totesin eilen katsastusasemalla käynnin jälkeen et parempi laittaa joku hyvä ahdin ja sit vaan muutoskatsastaa. Menis liian hankalaksi "korvaavuus"-papereiden hankkiminen, kun ainakin asemalla missä kävin vaadittiin maahantuojan mielipide. Ja sen saaminen toyotainfosta taas maksaa varmaan sen 150-300€... Saa sit välijäähdyttimenkin laitettua samalla, se kun kuitenkin paistaa näkyvissä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Jos ahdin vaihtuu erimerkkiseen ja/tai -malliseen -> muutoskatsastukseen. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja tieten muut alustan/jarrujen vertailuhommelit katsastukseen jos teho kasvaa alkuperäisestä eikä auto oo mallisarjan tehokkain jo alkujaan. |
Jos teho kasvaa max 20% auton omaan tehoon verrattuna niin riittääkö silloin omat jarrut ja alusta? Kävin konttorilta kysymässä, mutta ei siellä halunnut/tiennyt sanoa. Mihinkäs tuota läjää -86 voi edes verrata, eikös se ole ainoa kierrejousinen mallisarjassaan?
|
Ja pelkän välijäähdyttimen lisäys vaatii saman rosessin?
|
Pääsisit paljo helpommalla kun laittasit sen vaan sinne. Kukaan ei konttorilla rupea kyselemään että onko se nyt vakio vai mikä ahdin jos se nyt ei päällisin puolin ole kovin paljon isompi kun vakio ahdin. Ei kannata konttorilta tuollasia kysellä kun ei tuos teho nyt varmaan nouse, joka pultinhan siellä sais muutoskatsastaa kun niiltä kysyy.
|
Lainaus:
Konttoriltahan voi kysellä ja jos tarinat ei kohtaa Trafin ohjeiden kanssa ni soitto Trafiin ja äijän nimi mainiten. Itellä on semmonen kottero et tilastollisesti joka toinen tai kolmas leima ni joutuu kinaamaan katsurin kanssa,joka kerta on katsuri ollu väärässä ja leima on tullu,paras muutoskatsastus kesti 1 tunnin ja 50 minuuttia. Jos tekisin autoon kaikki ne mitä katsuri on vaatinut ni olisin keksiny ikiliikkujankin,ja auto olis silti leimaamatta. |
Täähän nyt riippuu jo ihan siitäkin että näkyykö se fööni ylipäätään kuinka helposti sille katsurille. Esim omassa poikittaiskoneisessa vw:n dieselissä se mutka on siellä motin ja tulipellin välissä ja on helkutin vaikea katsastuksen yhteydessä kurkkia ja tutkia että mikä vehjes siellä on. Jos taas pitkittäismylly ja fööni siinä kupeessa tyrkyllä ja raapastu jostain traktorista niin herättäähän se muutakin kuin hilpeyttä konttorilla :D
|
Lainaus:
Eli ei saa kasvaa teho hevostakaan jos mallisarjasta löytyy tehokkaampi, heti verrattava siihen. Lainaus:
|
Verrataanko HDJ80:stä bensakoneiseen FZJ80:iin jos teho nousee?
|
Eli tuota samanikäistä RJ:tä voisi käyttää verrokkina. 22R mottia nyt ainakin voi siis käyttää verrokkina, mutta voiko myös 22R-E:tä? 22R hommahan menee jo helpoksi, kun vaihtaa tarvitsee ymmärtääkseni vain etujarrut ilmastoituihin versioihin. Ainakin tarjoaa varaosakaupoissa samoja pikkurumpujarruja taakse molempiin LJ:in ja RJ:in (22R). Ja hepatkin saa nostaa wikipedian:rolleyes: mukaan 97 kappaleeseen (22R). Tuolla 22R-E:llä voisi nostaa jopa 114;)
Olisiko kellään papereita eroavaisuuksista, joita voisi tarvittaessa näyttää konttorilla? 22R:llä varustetusta tai 22R-E:llä varustetusta verrattuna LJ:hin (pyöreälamppuiseen). |
Sivu luotu: 10:22 (GMT +2). |