![]() |
Volvo-Suzuki
5 Liiteet
Tuli ostettua tuollainen vanha X-90 Suzuki popon vanha kilpapeli joka on maailmaa nähnyt. (kuva1.)
Pirssi oli vedetty komeasti katolleen ja keula + turvakaari rullalle, homma lähti siitä että oikaistiin kaari ja laitettiin kattoon pellitys joka suojaisi seuraavassa kaadossa, samalla avarrettiin kaaret sillä popon 255/100R16 kumit vaihtuivat 38.5x15x16" swamppereiksi. (kuvat 2.&3.) Hetken ajettuani totesin että autossa on sellainen vika että penkki on ihan liian alhaalla, autosta ei näe yhtään mitään ja kuskin pää hakkaa kokoajan turvakaareen, ja tämän sekä kaadon takia autoon on tarkoitus uusia turvakaaret ja tehdä ne 30cm korkeammalle jolloin penkkiä saadaan nostettua 20cm ylöspäin. (kuvat 4.&5.) Päivittelen sitä mukaa kuvia kun rojekti etenee. :) Jos jollain ideoita toteutukseen niin niitä sopii huudella tänne samalla. :) |
Hyvä juttu.. ei vanhoja kilpureita kannata heittää romukoppaan.. anna niille uusi elämä.:D
|
5 Liiteet
Projekti edennyt ja X-90 alettiin jo melkein tekemään turvakaaria kun tulin siihen tulokseen että ei tuu hyvä ja jos vaan alotetaan kokonaan alusta, tehdään muutomia ratkaisuja hieman toisin.
Niin siinä sitten kävi että taas haettiin Artsi777:ltä susukia aihioksi. (kuva 1) Pian pihaan ilmestyi SJ410 jos samantien irroitettiin hytti. (kuva 2) Hetkinen mittailtua ja tuumailtua ilmestyi akselit sj:n alle. etuakseli siirtyi 33cm eteenpäin ja vastaavasti taka-akseli 33cm taaksepäin (kuvat 3 & 4) Porttaalit kiinnitettiin rangen tukivarsilla ja uniballeilla sj:n runkoon, jakarit pääsevät elämään vähintääkin tarpeeksi. (kuva 5) Seuraavaksi keksitään panhardien kiinnitykset, ja sitten päästään asentamaan jakotoosaa & kardaaneja. |
Uniball koulukunnan miehenä odotan mielenkiinnolla venytys kuvia! Monelle olen ko. ratkaisua markkinoinut (kokemusta on omasta projektista), mutta ei kuulemma joustot riitä.:confused:
|
Lainaus:
|
No en oo Rangen tukivarsien akselin puoleisessa paassa viela uniballeja nahnyt, joten en niita sinne tyrkytakaan!:rolleyes: Mutta vois olla ihan mielenkiintoinen sekamelska toteutus?
|
Hyvin toimii molemmissa päissä uniball. Pitää olla vain laadukas laakeri, eikä mikään traktorin vetovarren pää. Kestää aina muutaman vuoden aktiivista ajoa.
|
Laita Killeri kuvia toteutuksesta.
|
Rangessa on kahenlaisia tukivarsia, mutta sen haluaisin minäkin nähä että joku jakareihin unipallit tunkee :-D
Takavarrethan niillä voi tehäkki. |
1 Liiteet
Lainaus:
|
Lainaus:
Tukivarren suuntaiseksi käännetty rangen alkuperäinen korvake hyvän uretaanipuslan kanssa kestää vuosia ja koko akselin joustoliikettä rajoittaa panhard ja ristijoustoa akselinpuoleiset puslat. Näin ainakin etuakselilla ja taka-akselille ei jakarituenta sovi senkään vertaa :) Suzukin rungon kanssa on ilmeisesti useaan kertaan todettu, että kaikkien lisättyjen osien kiinnityspisteet pitää vahvistaa että pysyy kiinni. Ja tuon A.I:n uniballisysteemin kanssa varmistaisin että jos/kun nivel pettää niin tukivarsi ei mene silmästä läpi. |
Lainaus:
Molemmin puolin uniballia on helvetinmoinen korilaatta joka estää läpi tulemisen mikäli silmä pettää. Ja nämä uniballit ovat juuri noita traktorin vetopään unibaleja. (katsotaan miten kauan kestää, tosissaan ei toistaiseksi vielä ajeta. :) Veikkaan että joustot paranee reilusti mutta ei liikaa. Liika joustokaan ei ole hyväksi kun alkaa kaatuilemaan.. |
Lainaus:
|
ai ai A.I...
miksi sinne täytyy tunkee sitä halvinta kuraa mitä markkinoilta saa? monesti todettu että ne traktorin päät on ihan paskoja... ei varmaan tämänkään projektin budjettiin olis mitään vaikuttanut vaikka olis laittanu kunnon uniballit... |
Lainaus:
Vielä kun ottaa huomioon laitoksen painon ja silmien alkuperäisen käyttötarkoituksen.. noh. vaihdetaan kaikki sitten kun ensimmäinen alkaa hajota. :D Panhardit tehdään samalla tavalla kuin LJ:ssä joten siinä tuskin mitään ihmeellistä voi väärin tehdä? jousitus ja iskunvaimennus vielä epäselvä. :D Jousi erilleen tai coilover -tyylinen ratkaisu) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
no eikai se traktorin pää heti paskaks räjähdä mut väljäks menee melko äkkiä...
mites jäykällä akselilla tehdään erillisjousitus... taitaa olla joku ameeriikan temppu :) |
Lainaus:
Rungonpään puslien kiertymistä vastustavaan vaikutukseen en usko, mulla on kolmilinkki edessä ja rangen takapää suzukissa. Molemmissa päissä rungonpuolella rangen jakarin puslat ja hyvin joustaa. Siksi jakarinpuslat kun menevät pienempään tilaan kuin se orkkis takatikun pulttikiinnitteinen hässäkkä. |
Lainaus:
Tarkoitin toki jousta ja iskaria eri paikassa.. :) |
1 Liiteet
Eipä mitään hurjia edistysaskelia ole tullut tehtyä, Suzukiin akselit saatu kiinni, samaten panhardit ja land cruiserin simpukka, ja jakotoosa nostettu paikalleen..
Tänään tuli irroitettua elimenluovuttajasta vanha kunnon B230F -moottori automaattilootalla. Seuraavaksi pitäisi tuota alkaa väkertämään Suzukin keulalle.. (ohessa kuva) |
3 Liiteet
Päivetään tätäkin sen verran että Volvon moottori + vaihteisto on saatu asennettua suika keulille, samaten jakotoosan / automaatin kardaani ja etuperän kardaani on muokattu ja sovitettu paikalleen.
Vaihdelaatikon kannatin on Etrasta haettu kumityyny ja sen alla oleva poikkipalkki on suoraan X-90 -Suzukista. Myös moottorin kannattimet on X-90 -Suzukista. -Enään puuttuu takakardaani jonka jälkeen saakin kopan "tipauttaa" takasin paikalle. =) |
3 Liiteet
Koppa päällä.
|
| Sivu luotu: 13:09 (GMT +2). |