![]() |
Wrangler TJ takalukko
Noniin.
Eli tuli vihdoin hankittua pitkällinen haave. Eli Wrangler TJ. vm 2000. 4.0 manuaali Autossa on 33" renkaat. 2,5" korotussarja (otteessa). Muuten hyvin pitkälle vakio ja avoimilla perillä. ( Ei edes tracklockkia takana) En ole Hardcore offaaja, mutta tarkoitus on päästä välillä vähän pahemmastakin paikasta ja esim talvisia metsäautoteitä ja metsäkoneen uria tulee retkeiltyä. (aiemmin suzuki samurailla painellut) Kertokaa mikä lukko taka-akselille. Sellainen joka toimii arkikäytössä myös, eikä esim talvella pitkää matkaa ajellessa aiheuta ongelmia. (ei siis mikään hirveä palalukko) Mieluiten kytkettävä. ARB? Joku muu esim sähkölukko? Mistä kannattaa kysyä ja paljonko maksaa asennettuna. Itse en heti uskalla moiseen projektiin lähteä Olen kuullut, että välitysten vaihto voisi olla aiheen ja mahd vahvemmat vetoakselit. Mutta nyt ei ihan kaikkeen ole rahaa. Mutta joku lukko tohon tarvitaan |
Lainaus:
Kuvailemasi perusteella asentaisin taakse Detroit Truetrackin, mikä on siis torsen- tyyppinen lukko - ei siis ole 100% lukko, vaan vähän kuin kitkalukko mutta toimii huomattavasti paremmin. Pitäisi olla päivittäisessä ajossa ja kevyessä offissa erinomainen. Noita on käytetty esim. joissain jenkkiarmeijan nelivetovehkeissä :) Lainaus:
Lainaus:
Et nyt kertonut millä koneella ja onko automaatti vai manuaali. Jos on 4.0 kone ja automaatti, niin välitykset on 33" renkailla auttamatta liian pitkät, optimi olisi 4.56; manuaalilla ja pikkukoneella sitten varmaan jotain muuta, 4.0 + manuaali varmaan joku 4.11 taitaisi olla aika lähellä? |
4.0 manuaali. jos hommaan lukon, onko välitykset ja vahvemmat vetarit laitettava samalla. Tullee kalliiksi. Pelkkä lukko vois alkuun riittää olettaen että se sopii myös jos vaihtaa välitykset.
ja voiko vaihtaa pelkän alennusvaihteen välitykset niin ei kaikkia periä tartte vaihtaa vai? hiukan vielä rookie tässä jeepoihommassa |
Mulla ei oo 100% varmaa tietoa, mutta muistelisin, että jakolaatikon välitykset on aika paljon kalliimmat, kuin molempiin periin ring & pinion sarjat. Olikoha perävälitykset jotain alk. 150$ kpl ja jakiksen välitykset...+1000$!
- Riippuu tietenkin siitä, mitä nyt nyt paikalla... |
Ainakin Teraflexin teralow- sarjasta kuullut aika paljon haukkuja, ja taitaa tälläkin palstalla olla niistä huonoja kokemuksia. Muutenkaan hitaan puolen välitys ei millään tavalla auta katuajossa, eli lähtökohtaisesti perävälitykset pitäisi olla kohdallaan.
Välityksiä ei ole pakko vaihtaa samalla kun laittaa lukon, mutta kustannuspuolelta olisi ihan järkevää. Toisaalta oerässä joku perus lunchbox- lockerkin toimii ihan hyvin, on vain hitusen äänekäs, ja tietysti talviliukkailla vähän ärjympi kuin kitkalukko tai torsen.. |
Välitykset
Harvoihin ja tiuhoihin välityksiin on eri perät. Ota huomioon jos erikseen meinaat vaihtaa.
|
Lainaus:
|
Pitänee turvautua ammattilaisen apuun nyt anakin alkuun tuossa perävälitys / lukko asiassa. Jos tiedätte, kertokaa vinkkejä missä voisi tuollaista projektia teettää tampere / JKL seudulla?
|
olikos hajua mitkä välitykset siinä nyt on, jos hyvä säkä sattuu niin tommosessä voi jo olla semmoset välitykset että sopii samaan murikkaan sitte ne tiheämmätkin.
jos taloudellisesti ajattelee niin se missä kohtaa se tasauspyörästön rattaan paikka muuttuu on semmonen asia joka kannattaa selvittää, välityksen vahito eteen ja taakse on kuiteskin melko arvokas remonttin, osat on halvimmillaankin yli 300/ perä ja äkkiä voi joutua tekijällekkin satasen antaan... ja taasen semmosta lukkoa mikä ei sovi tiheämpien välitysten kanssa ei kannata ostaa ollenkaan... truetrack, E-locker, (ox locker) detroit locker... ensimmäisen ollessa katukäytössä lempein ja vice versa taasen kestävyyyden kanssa toisinpäin, kaikki kyllä kestää 33" pientä väkivaltaakin... lyhyt akseliväli ja mutiaiset talvella 100% lukon kanssa jäisillä teillä, hmm... |
Lainaus:
|
Moro
Ei tietoa välityksistä. Mutta vakiot ne kai on. Eli tietääkö joku mistä ne välitykset sais selville? Ainakin aika pitkiltä tuntuu vaihteet 33" gumeilla. Hmm... nyt on seuraava ajatus: Välitysten vaihto tiheämpiin. Esim se joku 4.11? Kun on 4.0 ja manuaali aski, niin en sen tiheämpiä ehkä. Ja taakse sitten tuo truetrack torsen. Ja jatkossa jos oikein alkaa möyriä, niin e-lockker eteen. Ilman e-lockkeria mulla olis budjetti noin 1000+ euroa. (alle 1500 mieluiten). Autossa on 3" korotussarja niin aika kivasti se hakee ojien pohjia, ettei heti ole ristiriipunnassa. Viskolukko vois ajaa asiansa kevyessä offissa ja varsinkin lumimöyrinnässä joka eniten tarpeen kun mennään auraamatonta metsäkoneen uraa mökille. |
Lainaus:
http://i200.photobucket.com/albums/a...eGearsize2.jpg näitä taulukkoja on olemassa eri välityksille tää on 3.55:lle mutta kuvittelee ton vihreän sarakkeen alkavaksi siltä kohtaa mikä omasta löytyy niin helpottaa, noinkin uudessa autossa voi olla vielä tallessa peräkopan pultin alla pellilätkä mihin on meistetty alkuperäinen välitys... mielummin ottaa yhden pykälän tosta vihreästä lootasta tiuhempaan, niillä nopeuksilla mitä suomessa monesti ajellaan ei kone vielä huuda( motarilla ehkä) mutta voi kulutus hieman jopa pudota kun kierrokset pysyy paremmin lähellä vääntöhuippua |
Lainaus:
Jos haluaa paremman version, niin syöttää tiedot tuonne ja hyvä tulee. Olen testannut omilla autoilla moneen kertaan eri renkailla ja välityksillä, on erittäin tarkka :) http://www.grimmjeeper.com/gears.html |
Offroad speed
Tein aikoinaan Lumialle "Offroad speed" ohjelman. Saa vieläkin asennettua. Sillä voi helposti laskea nopeuksia eri välityksillä ja renkaan halkaisijoilla. Sillä valitsin omaan Wrangleriini välitykset.
|
Hyvä laskuri.
yksi tyhmä kysymys. Onko tämä vakio vuosimalli 2000 wrangler TJ:n jakolaatikko tuossa laskurissa nopealla alueella 1 ja hitaalla 2.71. |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 08:38 (GMT +2). |