![]() |
Bronco II ongelma
Olisiko täällä paremmin tästä ongelmasta tietäviä. Minulla on tuollainen Ford Bronco II vm 1990 2.9L. Ongelmana, että tehot kateissa, ei jaksa kulkea edes nelosella eikä kiihdy.
Käynnistyy kuitenkin hyvin ja käy tyhjäkäyntiä. Lambda anturi sekä map anturi vaihdettu uuteen, ei vaikutusta. Check engine valo antaa jotain vikakoodia, mutta en osaa lukea sitä oikein. Video: https://www.youtube.com/watch?v=huD7...ature=youtu.be |
Bensapumppu, tai paineensäädin. hommaa painemittari minkä lykkäät suutintukkiin kiinni niin saat varmuuden.
Ja ennenkun pudotat tankin alas, niin tee mielummin takaboxin pohjaan huoltoluukku :) ...kahden pikkuB:n kokemuksella arvelen vaan... |
Lainaus:
|
Ensin tulee koodi 11, system pass, joka tarkoittaa että moottorinohjausyksikkö ei havaitse mitään vikaa tällähetkellä. Toinen koodi joka tulee yhden vilauksen jälkeen on muistissa oleva koodi 41, No HO2S Switching Detected, eli happianturin vaihtelua ei havaittu.
Häiriövalo morsettaa kaikki koodit kahteen kertaan ja ensin tulee siis sen hetkisen viat ja sen jälkeen aikaisemmi olleet muistiin jääneet viat. Koeta nollata koodit irroittamalla akkukaapeli ja koita sen jälkeen "Engine running self test", eli moottorin ollessa normaali lämpöisenä laita hyppyjohto diagnostiikka liittimeen ja käynnistä, moottori testaa kaikki sähkölaitteet läpi ja lopuksi vilkuttaa mahdolliset vikakoodit häiriövalosta ulos. Testin ollessa käynnissä, moottori nostaa kierroksia vaihtelevasti, paina silloin jarrupoljinta kerran ja käännä rattia puolikierrosta. Jos check engine valo vilauttelee testin aikana, paina kaasupoljin nopeasti pohjaan ja takaisin ylös. |
Lainaus:
Otin taas videotakin. :D https://www.youtube.com/watch?v=nfPS...ature=youtu.be |
Nyt tuli koodit 41 ja 77. 41 tarkoittaa koer (key on engine running) testissä liian laihaa seosta, 77 on operator error in dynamic responce test eli, kaasun painallus oli vääränlainen, väärään aikaan tai boxi ei tunnistanut sitä.
Suoraa syytä noista ei löydy siihen tehottomuuteen. Happi-anturi voisi olla yksi mahdollisuus joka on kyllä helposti pois suljettavissa jos moottori on tehoton myös kylmänä heti käynnistyksen jälkeen liikkeelle lähdettäessä. Happi-anturi antaa moottorille tietoa vasta kun moottori ja happi-anturi on lämmennyt, kylmänä moottori toimii ilman happi-anturia. Kaasuläpän asentotunnistimen vastusarvot kannattaa mitata ja seurata että vastus lisääntyy lineaarisesti hyppimättä ja katkomatta koko kaasuläpän liikeradan matkalla. Yksi mahdollisuus on tukkeutunut katalysaattori tai äänenvaimennin. Sen saa helpoiten selville löysäämällä pakoputken ja pakosarjan liitosta ja testaamalla autoa niin. |
Ei vaikuta tosiaan onko kylmä vai kuuma. Vaihdoin varalta koko asentotunnistimen ja testasin tuon onko putki tukossa. Ei näilläkään mitään vaikutusta ongelmaan. :(
Check engine valo syttyy joskus päälle kun painaa kaasua. Saa sammumaan kun käyttää autoa sammuksissa ja käynnistää uudelleen, mutta toistuu vähän ajan päästä taas. Mitähän tuolle vielä keksisi. :confused: |
Osasyyllinen löytyi. Ennakko oli säädetty ihan perseelleen, oli liikaa myöhäisellä. Nyt päästään jo sataa ja kiihtyy huomattavasti paremmin. Lievää tehonpuutetta on kuitenkin havaittavissa, kun mäkissä tahtoo vauhti hiipua.
Tuo check engine valokin syttyy vähän ajan päästä. Mutta parempaan päin päästiin kuitenkin. :cool: Venttiilit tuossa naputtaa kokoajan, eli hydrauliset nostajat kaiketi paskaiset, liekkö tuollakin vaikutusta sitten tuohon tehoon. Melkein voisi testata rvs käsittelyä kun sitä kehuvat. Kierroslukumittarikin näyttää välillä liikaa. :rolleyes: |
Sivu luotu: 08:02 (GMT +2). |