Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Golf Variant diesel vm. 98 Vaihteet hävisi kesken ajon, apuva (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=142729)

kasaluu 19.03.2016 16:14

Golf Variant diesel vm. 98 Vaihteet hävisi kesken ajon, apuva
 
Terve!

Eli otsikonmukainen ongelma. Viime lauantaina lähdin käymään kaupassa ruoka(olut)ostoksilla. Isolle tielle päästessä en meinannut 5-vaihdetta löytää ollenkaan, sitten pikkuhiljaa huomasin, että 1-, 3-, ja 5- vaihteet alkoi häviämään, vaikka kuinka yritin runnoa niitä niin ei meinannut vaihteet ottaa kiinni, 2- ja 4-vaihteet toimivat mutta huonosti. Pääsin onneksi kauppaan asti hakemaan ruokaa(olutta!!!)

Kaupasta lähtiessä sain juuri ja juuri 3-vaihteen silmään (siinä vaiheessa ei enää löytynyt 2- eikä 4-vaihdetta) Sillä ajelin suurimman osan matkastam kunnes sain erittäin typerän idean ja päätin kokeilla toimisiko vaihteet. Eivät toimineet, nopeutta oli enää vajaa 20 km/h ja sitten löysin 5-vaihteen. En enää puuttunut vaihdekeppiin vaan ajoin niin pitkälle kun 5-vaihteella pääsin.
Jäin vajaan kilometrin päähän kotiovelta johon jäin odottamaan jatkokyytiä ja aloin harmistuksissani syömään(JUOMAAN) ruokiani... :/

Löytyyköhän tälle jonkinlainen järkevä selitys, vaihteensiirtäjät vaikuttivat toimivan vaihdelaatikolle saakka ongelmitta. Eli vika olisi laatikossa? Osaisikohan joku vinkata mitä asialle voisi tehdä tai tutkia ja onko vika korjaamisen arvoinen. kumminkin auton arvo ei ole enää kuin satasia.

Kiitoksia etukäteen avusta! :)

Mutis 19.03.2016 17:46

Jos kytkinvaijeri on ehjä, niin voi olla painelaakeri ja/tai paineasetelman kynnet kuluneet tai poikki. Tällöin vaihteet menee kyllä päälle kunhan kone ei käy.

kasaluu 19.03.2016 19:59

Vaikka kone ei ole käynnissä niin ongelma on sama, eli tuntuu että laatikosta on tullut soppakauha: Voin kauhoa pakista vitoseen ja kaikki siltä välitä ilman että käyttäisin vapaalla, mutta vaihteensiirtäjät heiluvat mukana. Minusta näyttäis ettei niissä ole vikaa.

Nikuzai 19.03.2016 21:20

Kaveri kattomaan konehuoneeseen, et liikkuuko vivusto kun kepistä liikuttelee

Ja jos liikkuu niin ottaa vivustosta kiinni ja kokeileeko vastustaako keppi jos vastustaa eli ei ole ohjaamosta hajonnut niin sit se kotelo tai vastaava mistä vivusto menee laatikkoon varovasti auki ja kattomaan jos sisällä kaikki pelaa ja liikkuu

Niin uutta lootaa ettimään varalle jotain jos on laatikossa sisällä hajonnut todennäköisesti myös jotain muuta on voinut hajota

Ducatossa hyppäsi kuula kolostaan ja jumitti mekanismin, saatiin 5 vaihde päälle ja sillä kotiin.

Reetu 20.03.2016 02:19

Jotain korkannut väliltä soppakauha-vaihdelaatikko...

kassu94 20.03.2016 13:18

meillä meni A3:sta hieman saman kuuloisesti soppakauhaksi tuo vaihekeppi. meillä toimi silloin 3 ja 4:nen. volkkareissa ja audeissa ilmeisesi tyyppi vika että n.250tkm kohilla vivusto sieltä konehuoneesta laatikon päästä korkkaa. Kannatttaa kattoa tarkasti koko vivusto läpi. meilläkin liikui osa vivustosta mutta yksi linkki oli irti mikä sai ongelman aikaseksi.

kenppi 20.03.2016 14:28

Onko siinä vaihteiston päässä semmonen vihreä ja pyöreä iso blommi VW-logolla? jos on niin siitä voit tarkistaa missä kunnossa 5-vaihde on. Noita joutuu joskus vaihtamaan kun hajoavat. Tulppa kärsii sen verran irrottaessa ettei tahdo saada tiiviiksi vanhalla enää, mutta eipä tuo haittaa kun jos sen vaihteiston purkaa niin sen joutuu kuitenkin irroittamaan. Eikä siihen uusi tulppa maksa juuri mitään merkkiliikkeessä. Sieltä ei pitäisi tulla paljon öljyä ulos.

Mika_T 20.03.2016 17:29

tuon ikäisessäkin taitaa vaihdevaijerit tulla siihen lootan päälle ja siitä menee vivustolta vaihteiston sisään vain yksi pyöreä tanko.

ralliromussa on joskus löysännyt se 8mm mutteri siitä "tornin" päältä ja vaihteet hukkuu.
vivusto kyllä liikkuu mutta vaihteet ei kytkeydy.

JiiPee 22.03.2016 00:17

Onko se jo neloskoppa? En muista miten vaihtuivat.

Kolmosessa jäykistyy vaihteensiirto ajoittain. Kun voitelee välitystangon kannatinta ja niitä vivuston niveliä, niin taas herkistyy. Pakkasella ero on selkeämpi kuin lämpimällä kelillä. Kulumaa nivelissä ja jäykät liikeet, niin ei kepin liike välity kunnolla laatikkoon asti.

-JoNe- 22.03.2016 04:51

Se ol 4 koppainen missä kävi näin. Mut yksi vaihteensiirtäjän tanko (n. 10cm) muljahti toisesta päästä irti ni ei löytyny muistaakseni ku 3 vaihde enää. Muovitanko jossa on päissä uniballit. Niitä saa varaosana uusia.

Sori otsikon kolopallo olikin 3 koppinen.

kasaluu 23.03.2016 14:21

Katsotaan ongelmapesäkettä tänään, vivusto tosiaan näytti toimivalta ja siltä että kaikki menee niinkuin pitääkin vaihdelaatikkoon asti. Kiinnikepulttia en ole tarkistanut ja siinä on vaihelaatikon sivussa "koppa" johon vivusto liittyy, siinä on iso mutteri, olisiko joku tarkastusmutteri? Näkisiköhän sen avaamalla onko sieltä joku sokka irronnut tmv?

Tosissaan tuntuu ja näyttää siltä että vivusto pelittää ongelmitta mutta vaihdelaatikossa ei vain mitään tapahdu, ei nytkähtele tmv.

kasaluu 24.03.2016 17:45

Noniin tuli vähän raavittua tuota laatikkoa ja tähän asti on kokeiltu seuraavaa:

Kun vivuston päässä on 8 mm mutteri niin sitä vääntämällä saatiin kolmonen silmään, kytkin toimii normaalisti. 8 mm mutterin kun irroitti niin kun väänneltiin ja käänneltiin vivustoa saatiin kolmonen taas silmään, ihan vaihekeppia kääntelemällä.

Kuitenkaan emme löytäneet mitään ongelmaa mistään, eli onko ongelma silti vaihelaatikon sisällä ja onko tuota 8 mm kääntäen jonkinlainen pakotus kolmoisvaiheelle?


Sivu luotu: 19:33 (GMT +2).