![]() |
Pynden HiluX
Terske! Tuli tässä perjantai ehtoona mieleen josko sitä vähän runoilis tuosta omastakin kikkareesta tänne. Ompahan sitten tylsinä ehtoina jotain tekemistä, kun kirjottelee tänne tyhmiä ja lisää huonoja kuvia.
Kirjotustaidot on mitä on, ja kuvatkin varmaan aika huonoja kaikki. Mutta koitetaan nyt laitella kuviakin reippaasti, kun kyllähän niitä kaikki tykkää kattella. Auton tarina alkoi siitä, että yhtäkkiä tuli erikoinen halu päästä hauskasta nelikko golffista eroon. Nettiauton kautta löytyi hemmo, kuka oli halukas vaihtaan hiluxiin, ja oitis kaupoille! http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189716 Ilmeisesti, joskus ollut ennekin palstalaisella. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189733 Kauhea polte ei lava-autolle ollut, mutta mielessä oli lähinnä rossipyörän kuskaaminen lavalla. Ensimmäiset fiilikset kotimatkalla oli, että eihän tää helvetti kulje mihinkään, ja savuttaakin niin, että hävettää. Heti alettiin tutkiin, saattaisko olla jotain vikaa, vai olisiko se vaan normaalia väkivahvalle 2.2l maamoottorille:D Hetken siinä ihmeteltäessä taisi kekkula vetästä ilmanputsarista pienen eläimen kokosen rätti möllikän. No meno pikkusen, mutta omaan makuun aika laimeeta menoo vieläkin. Ei muutakun hallilta "maastorenkaat" alle ja ponnistaan vehjettä! http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189721 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189717 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189723 Autolla tuli hetki päristeltyä sellaisenaan, ja tarkoitus oli vaan turbottaa, remontoida moottori ja kuskailla mopoa. Niimpäniin, kaikki varmaan tietää miten tässäkin tarinassa kävi. Ja asiaa ei helpottanut velipojan hilux, mikä ei aivan vakio ole. No erikseen en ala kaikkea tekemääni luottelemaan tässä vaiheessa, mutta tulevaisuudessa tapahtuessa muutoksia, koitetaan raportoida tänne paremmin. Laitetaan nyt jotain kuvia matkan varrelta, mitä on muistanut ottaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189720 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189719 Tuli pakosatsiinki ekaa kertaa kokeiltua tig hitsausta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189722 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189724 16 tuumaset vanteet tuli väkästeltyä, kun semmosille löyty edukkaasti uudet maastokuvioiset renkaat. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189725 Sitten vähän vinssin asemoimista, puskurin yms värkkäilyä. Mielessä oli tietysti joku perus sähkövinssi. Muutaman kerran kekkulan maailman hitainta vinssiä kokeiltua, päätin ostaa Runvan EWX-9500Q EVO:n. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189726 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189727 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189728 Kypärää murikoille http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189737 Mitään järkevää suodatinta en konehuoneeseen saanut mahtumaan, joten se siirtyi ulkopuolelle. Siellä on aikakin toistaseksi tilaa. Ja kaikille L moottorin virittelijöille tiedoksi, moottori ei välttämättä kestä montaa tuhatta 150 hevosvoimasena. No hienostihan se toimi aikansa, sitten sylkäs öljyt huohottimesta mäelle. Seuraavana päivän kone auki, ja todettiin kaikkien mäntien olevan halki, enempi ja vähempi. No toisesta koneesta männät, uudet renkaat, tiivisteet ja kasaan. Niin ja laitoinhan mä siihen sitten pajeron syöttöpumpun. Hylkimis reaktioita ei ole ainakaan vielä tullut. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189736 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189735 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189738 Alkoihan noi malatestat näyttään aika lapsellisen kokosilta renkailta, ja kaiken kruunasi se kun oltiin jumissa pienen kaatuneen risun takana. Uusien renkaiden osto idea alkoi kytemään päässä. Veli siinä tokas pikkukaljoissa, että kaverit on kyselly onko mun veli homo, kun se ajelee niin pienillä renkailla.:D Ostopäätös varmistui! Kuluneet 38,5 TSL:llät tuli sitten hommattua. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189729 Hups! http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189730 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189731 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189732 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189734 No ompahan siinä nyt jotain ja jatketaan taas kun jotain tapahtuu. Sen verran voin sanoo, että osia on tulossa ja taas satasia meni. |
Vähän vissiin mopo karkas... OIKEIN! 👍
|
Lainaus:
|
hyvähyvä
Ihmetellykki ku ei o aikasemmin tänne ilmestyny.
Heti alko liiottelu. Noi kumit on vaan 38" |
Kyllähän sen mopon sinne kivasti työnsi, kun oli kaks ajoramppia vierekkäin. Toista pitkin käveli ja toisessa meni mopedi:)
Ja sakke meni heti paljastaan mun liiottelut, juu renkaat on tosiaan 38" ja kuluneet, niin ei todellisuudessa enään sitäkään. Mutta muutamien tulevien muutoksien jälkeen päästään niilläkin ajeleen pääasiallisesti. Ehkä jopa heinäkuussa lappiin. Nyt päästellään vielä hetki noilla pienemmillä malatestoilla ja opetellaan ajamista. Laitetaan tähän nyt vaikka viimekesältä kuvatus hiluxeista. Isoveli ja pikkuveli:) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=189757 |
onpa komee taunus:)ja hienot on hilutkin
|
Jos taunus miellyttää silmää niin se olis jopa kaupan! :)
|
Lainaus:
Valkoinen hiluxi tuli bongattua viimekesänä Lapland Trophyssä.. ajeli samassa letkassa ennen kytkin rikkoa. |
Lainaus:
Hep, me oltiin tällä. Päivä tehtiin käpälä remonttia. Ja ajettiin taas. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=178880 Muistetaan onde sitten tarkistaa mustasta toi käpälä kun tupla laatikkoa tehdään. Ja niin se uusi kytkinkin rasittaa käpälää |
Jep, onnesta mun laatikosta löytyy ton peltisen käpälän sijaan vahva valurautanen versio. Vaikka eihän se vielä ihan varmaa oo mikä laatikko sit laitetaan.
|
Nyt lähipäivinä hiluxi on pääasiassa odotellu osia pihan puolella. Tarkoituksena on ollut siivoilla hallia ja laittaa keskeneräsyyksiä kuntoon, mutta aikalailla pelkäksi kaljanjuonniks se on mennyt. :D
No on sitä nyt kuitenkin jotain saatu aikaseks. Alkoi vakiokytkin luistaan teiden sulaessa isoilla vaihteilla, nelosella ja vitosella. No ratkasu tähän on tamgearsin isompi Exedyn Racing kytkinpaketti. Kytkinhän ei sovi ihan suoraan vakio vauhtipyörään. Pulttijako on pikkusen erilainen ja isomman kytkinlevyn takia kitkapintaakin joutu isontaan. Paikallinen koneistaja hoiti homman. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=190060 TSL:llät ei ollut vielä omilla vanteilla, joten mukavaa rengasjumppaa oli tiedossa. Aikani hikoilin yhden renkaat kanssa huonolla rengaskoneella, ja päätin viedä kumit ammattilaiselle. On tainnut muutaman vuoden olla renkaat kyseisillä vanteilla. Meni rengaliikkeessäkin pieni tovi saada painettua renkaan takapuoli irti vanteesta:D Vanteet oli vielä niin hyvässä kunnossa, että ei raaskinu maalata vaikka mieli teki. Venttiileille pienet suojat kuitenkin hitsailin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=190061 |
Jaahas viime sunnuntaina tuli taas vähän ajeltua ja pientä vauriotakin saatiin aikaseks. Ajoista ei tietenkään mitään järkevää kuvaa kukaan saanu napattua. Joitakin video pätkiä tosin olis, mutta en taida jaksaa youtubeen lisäillä.
Syylärin ylävesiletkun lähtö päätti murtua poikki. Taitaa lyhyt ja jäykkä vesiletku edesauttaa asiaa. Välissä vielä flektin anturi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=190420 Sitten taas kerran Hilux tykkäs huohotella öljyjä pihalle vähän reilummin. Tuntuu tuo huohotus vaiva olevan ihan päivästä kiinni, en oikeen ymmärrä. :confused: Moottorihan on rengastettu ja hoonattu omasta toimesta viimevuonna. Koitan nyt vielä epätoivoisesti elvyttää moottoria kaikilla edullisilla vaihtoehdoilla, ihan kokeilemisen ilostakin. Tänään hitsailin vähän lisää loiskelevyä venakoppaan. Letkulähdöt olen jo aikasemmin tehnyt. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=190419 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=190418 Tarvis vielä kokeilla moottorin puhdistus litkuja ja jos vaihtaisi oikein kunnolliset moottoriöljyt. Jos ei mikään auta, niin ajetaan moottori sitten ihan loppuun, ja aletaan miettiin vaikka bensakonetta;) Jos jollain olisi suositella jotain tiettyä maltillisen hintasta öljyä, niin kuuntelen mielellään. Kaikki muukin apu kelpaa aina! |
Minunki piti laittaa moottorin huohotus turbon imuun että pelas.
Aika pikkunen se alkuperänen huohottimen lähtö, ja jos siihe vielä pitkä letku jatkoks... alkuperänenki menee moottorin imuun. Koneen oon huuhellu ennen öljynvaihtoo-> litra, pari löpöä öljynsekaan ja antaa kymppiminsan pyöriä |
Tota puhdistusta koitetaan ja jotain merkkiöljyä. Tähän asti tullut melkein aina ajeltua halpisöljyillä, lähes kaikilla vehkeillä.
Mutta tuo huohottimen laitto imuputkeen ei ole vielä saanut innostumaan, mielessä kyllä sekin pyöriny. Jos huohotus ei pienenisi, niin moottorihan polttaisi reilusti öljyä, ja mahdollisesti lähtisi jopa käymään öljyillä. Onhan siellä kova imu! |
www.rvs.fi
Ota ihmeessä kokeiluun, olisi jännä kuulla miten vaikuttaa. Itsellä ainakin positiivisia kokemuksia eri kohteissa. |
Noniin viikonloppuna tuli taas vähän touhuiltua hiluxin kimpussa. Tavoitteena olisi saada auto semmoseen kuntoon, että viitsisi heinäkuussa lähteä Lapland trophyyn tumpuloimaan.:) Tuplajakiksen väliadapteri on vieläkin tulossa amerikan maalta, niin ei pääse vielä tosissaan voimansiirto jumppaan. No koitetaan tässä sitä ennen tehdä kaikenlaiset pikkuhommat pois alta.
Vinssi nyppästiin keulalta pois huoltoa varten. En oo kertaakaan sitä aukassu, ja odotuksissa oli, että olisi täynnä kiinalaista "vaseliinia". Yllätys oli kuitenkin positiivinen ja siellä oikeasti oli ihan oikean vaseliinin tapaista ainetta. Ei muutakun vähän uutta rasvaa sekaan, ja liittimet puhtaiksi ja kuparitahnan kera kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=190610 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=190609 Syylärikin tuli korjattua hopeella juottaen. Ja kesti ainakin jonkinaikaa:D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=190607 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=190608 Ja sitten tuli tollanen moottorin huuhtelukin tehtyä ja öljyt vaihdettua. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=190611 Vielä en osaa sanoa, kuinka käsittely auttoi, mutta inffoon asiasta kunhan saan hilun pihalle ja pääsee vähän ajeleen. Lauantai vaihtui nopeesti illan puolelle ja kaljapurkit alkoin pysymään käsissä paremmin, kuin työkalut. No ei muutakun sauna kuumaks ja makkarat paistuun! http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=190605 |
Noniin, nyt vapun päivinä pääsi pitkästä aikaa tämänkin kimppuun. Kekkula ja velipoikakin pääsi apuun
Homman nimi oli tuplajakiksen värkkäily. Ensiks auton oma laatikko irti (ln46) ja hyllystä ln65:sen laatikko viereen ja suunnitteleen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=191774 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=191775 46:sen laatikon kytkinakselissa tuntu olevan välystä aikalailla ja sinne hetki sitten vaihdettu stefakin oli vuotanut öljyä. 65:sen laatikko tuntu jämäkämmältä tapaukselta joten alettiin sen pohjalta rakentaan pakettia. 65:sen laatikkohan on alunperinkin pidempi, mutta kaikki menee muutenkin uusiksi. Ei muutakun laatikot lattialle palasiks:D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=191773 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=191772 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=191770 Sitten uutta hienoa kiiltävää osaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=191776 Kekkulakin huuli pyöreenä muistelee, mihkä väliin sitä palikan laittais http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=191771 Ihme ja kumma lattialta löyty sopivia kikkareita ja vielä oikeisiin väleihinkin meni, sillä kaikki vaihteet löyty pikasella tarkastelulla. Nyt pitäis sit löytyä tarpeeks hitaita vaihteita vähän isommillekki pyörille. Seuraavaks täytyy alkaa asemoimaan lootapakettia paikalleen, tehdä kannake, kardaanit, vaihtaa kytkin, leikata lattiaan reikää yms. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=191768 Onnellinen kaljaveikko, pituutta paketille tuli noin 27cm lisää:) melko hyvä asia kardaanien puolesta! |
Jotain pientä on taas päästy touhuileen. Ei vielä kauheen hyvää sykettä olla saatu päälle, mutta hitaasti ja varmasti edetään:)
Vaihdelaatikkoon vaihtelin vielä kytkinakselin stefan uuteen ja lyhensin sitä metallikuulaa kytkin kopasta, jotta sai 46:sen valurautasen kytkinhaarukan kiinni. Luulis kestävän pikkusen paremmin, kuin 65:sen peltinen haarukka. Vauhtipyörään tein vielä pulteista ohjuritapit, ja eikun paikoilleen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=192035 Uutta kytkintä perään. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=192034 Sitten vaan vaihdelaatikkoo paikoilleen sovitteleen ja miettiin kannaketta. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=192033 Hetken porukalla rapsuteltiin päätä ja päädyttiin tälläseen ratkasuun. 10mm lattarautaa, mihin tehtiin 12mm kierteet ja pulteilla kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=192032 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=192030 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=192031 Valmiiksi madallettu/vahvistettu kannake löytyi romujen seasta. Se otettiin tottakai käyttöön, ja kaikista huonoista kannakekumeista valittiin vähiten huono. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=192028 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=192029 Semmosta tällä kertaa. Mielellään kuuntelen kaikenlaisia mielipiteitä, ettei menis ihan yksinpuheluksi :) |
Näyttää todella hyvältä. Tuohon laatikon takaosan alle vielä panssarointia nii kestää ryskätä kunnolla .
|
Lainaus:
|
Hyvän näköstä :)
Mitäs sinne konepuolelle ? Vai pystykö siinä mikä siä on paikoillaan ? |
Voiko tuohon tupla jakis hommaan laittaa LN46 vaihteisto paketin perään toisen 46jakiksen tai 65 vai miten ne yhtyy :)
|
Lainaus:
Mä muistelisin että ensimmäisenä on 46jakis+adapteri+65jakis nelivetoineen. Lainaus:
Oliko se ondepynde näin vai tekeekö kotimainen OLUT ja ulkomainen rommi muisti temput? |
1 Liiteet
Tuossa mun paketti....ln46 jakis hännillä
|
Mullakin nyt muisti pätkii sen verran, että en muista missä järjestyksessä jakikset on. Tarvis mennä hallille katteleen, niin muistuisi varmaan mieleen. Ja pohjapanssari on puuhalistalla jo, mutta tarvii sitä ennen saada valmiiks esim. kardaanit. Siinä onkin vielä vähän pähkäiltävää missä niitä alkais värkkäämään. Jos vaikka loppuviikosta sais jotain taas aikaseksi :)
|
Sivu luotu: 00:59 (GMT +2). |