Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Uk Salisbury ha10, Dana70 onko samoja? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=142635)

kimero 15.03.2016 21:01

Uk Salisbury ha10, Dana70 onko samoja?
 
Joo olen siis uusi tällä palstalla enkä halua sen kummemmin häiritä teidän harrastuksia. Täältä varmaan löytyy tietoa aika paljon näistä erillaisista peristä ja akseleista sekä välityksistä. niinpä utelen, että onko jollakin tietoa tai kokemusta noista brittivehkeiden salisbury akseleista? Onko identtinen danan kanssa? Harraste autona brittiläinen kevyt-kuormuri jossa taka-akseli salisbury 10HA joka kovasti näyttää danan 60 tai 70 perälle. Pitäs saada vaan harvemmat sisukalut kun nykyinen 4,88 on turhan tiheä, joku väitti jossakin keskustelupalstalla tätä salisburyä suoraksi danan kopioksi, mutta pitäs saada varmuus ennekuin ostan seuraavan lautas pyörän ja pinionin.

Pauli 15.03.2016 21:58

Lue nää topicit, vaikka ei niistä kuitenkaan löydy just sitä tietoa mitä haet:

http://forums.offipalsta.com/showthr...isbury+dana+60

http://forums.offipalsta.com/showthr...isbury+dana+60

baxxter 15.03.2016 22:05

Land Roverien salisbury on 8HA eli dana60. Oikeesti samoja osia ei ilmeisesti ole kuin sisempi pinionin laakeri: salisburyn vetarit on ohkasemmat, lautaspyörässä eri pulttijako ja pinionin poorit eri. Välityksen saa sopimaan ku poraa lautaspyörälle sopivan pulttijaon ja löytää/tekee kardaanille laipan. Lähteet internet eli varauksella..
Land Roverin välitykset on vanhoissa 4.7 ja uudemmissa 3.54, näissä on eri lautaspyörän offsetti eli pitää vaihtaa tasauspyörästökin.
Ainakin Fordin Dana70 on myös eri tasauspyörästöt 4.10 + harvemmat ja 4.56 + tiheemmät.

pjtk 15.03.2016 22:10

Onkohan noita salisbury akseleita montaakin versioo lukuun ottamatta leveyttä. Lähinnä mitä itelle tulee mieleen, niin ainakin Rover salisburyt on D60 sukua. Eli niissä on 9 3/4 tuumanen lautaspyörä. D70:sessä on 10,5 tuumanen. Rover perissä on 24 urasta vetaria. Semmoista ei taida D60:sissä olla. Varmaan lähimmäks pääset jos siirrät katsetta Rover Salisbury periin. Niitä on jonkin verta Suomessa. Ulkomuistista sanosin rover perissä olevan 4.7 ja 3,54 välityksiä. Olikohan vielä niin, että kierrejousi vehkeissä tuo harvempi ja vankkuri jousellisissa tiheempi.
Päällepäin Salisbury ja D60 on ihan saman näkösiä kun vierekkäin niitä joskus katselin.

edit: olimpa hidas

kimero 15.03.2016 22:21

Kiitos tämä tieto riittää, menee siis ylivaihdelaatikon rakenteluksi. Eipä tuo sinäsä haittaa sitähän tämä autoharrastus on, rakentuelua ja parantelua tarpeen mukaan. Pitää vielä tutkia muutama mersun ja transitin akseli, että passaisko lähelle kantavuuden puolesta ja millä välityksillä ennen laatikko hommia.

Timo_L 15.03.2016 22:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1289764)
Land Roverin välitykset on vanhoissa 4.7 ja uudemmissa 3.54, näissä on eri lautaspyörän offsetti eli pitää vaihtaa tasauspyörästökin.
Ainakin Fordin Dana70 on myös eri tasauspyörästöt 4.10 + harvemmat ja 4.56 + tiheemmät.

Tarkennetaan nyt sen verran, että tasauspyörästö on kyllä ihan sama mutta murikka mihin tasauspyörästön rattaat asennetaan on eri. Lautaspyörän eri offset murikoissa ("carrier break") pätee lähes jokaiseen Danan akseliin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Se, missä välityksissä murikka pitää vaihtaa riippuukin sitten akselista :D


Sivu luotu: 10:44 (GMT +2).