Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   2003 L200 katalysaattori (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=142407)

kenni_ 07.03.2016 09:44

2003 L200 katalysaattori
 
Huomasin viikonloppuna pakoputkee korjaillessa että tuollainen löytyy. Kysymys kuuluukin että onko se pakollinen? Meneekö päästöistä läpi ilman?
Auto kun on Ruotsista tuotu niin onko noita edes suomi-autoissa? Oli mulle kyllä täys yllätys että diiselissäkin on katteja. Ei toi kuitenkaan mikään dpf:fä ole.

JiiPee 07.03.2016 10:45

Sen ikäisissä diesel-moottoreissa käytetään ihan yleisesti hapetuskatalysaattoria. Lukee varmaan rekisteriotteellakin, jos on niitä tallessa. Se ei vaikuta katastuksessa mitattaviin päästöihin, mutta toki maailma pelastuu edes vähän, jos se on siellä hormissa.

On tietysti mahdollista, että tölkin sisältö on saattanut vuosien aikana pilaantua ja tölkki tyhjennetty ;)

kenni_ 07.03.2016 11:34

Niin mäkin ajattelin että eihän sen savutusarvoon pitäis vaikuttaa oli sitä tai ei.

kenni_ 13.03.2016 18:55

Ei kyllä lukenu otteessa katista mitään. Voiko inssi silti vaatia sen?

Mika_T 13.03.2016 19:05

Kyllä se siellä pitää tuon ikäisessä olla.
2003 on automaattisesti vähäpäästöinen.

Toki sen voi tyhjentää huomaamattomasti, mutta kuoret pitää olla paikallaan.
Suomessa mitattaviin päästöihin (ainakaan tällä hetkellä mitattavaan "käytönaikaiseen savutustestiin") sillä ei ole mitään vaikutusta.

kenni_ 13.03.2016 21:59

Mistä vuodesta eteenpäin se pitää olla?

Mika_T 13.03.2016 22:35

EDIT:
Empä muista missä vaiheessa ne on diiseleihin tulleet pakollisiksi.

Bensoissa ne tuli muistaakseni -92

-MaTTi- 15.03.2016 14:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kenni_ (Viesti 1289333)
Mistä vuodesta eteenpäin se pitää olla?

Riippuu koneesta, yleensä Euro3-päästötason dieseleissä eli viimeistään 2001 alusta on käytännössä katti oltava että päästötason saavuttaneet.


Sivu luotu: 08:28 (GMT +2).