Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   YJ:n perävälitykset ja muuta piperrystä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=142296)

Kontol 02.03.2016 19:32

YJ:n perävälitykset ja muuta piperrystä
 
4 Liiteet
Alkuun oli tarkotus vaan vaihtaa Jeepin aavikkoperät3,07:t 4:88:ksi. Välitykset tuli tilattua jo vuosi sitten. Nuita laitellessa alkoi sitten tulla kaikenlaista muutakin pientä.

Kuvissa Jeep hankittaessa alkuperäisenä ja sitten muutaman vuoden päästä, eli tämän ns. projektin alkaessa:

Kontol 02.03.2016 19:49

4 Liiteet
Ja välityksistä siis aloitettiin. Taka-akseli irti, pesuun ja penkkiin. Samalla tuli loisto idea tehdä SOA. Vanhan diffin sateliittirattaat oli ja melkosen finaalissa niin pitihän se sitten koko käikäle uusia... Tuommonen Eaton siihen sitten tuli, tiedä sitten tekeekö mokomalla mitään. Jostain syystä kamera muuttaa hampaita siniseksi. Painealue ei ehkä ihan optimi, mut tuskin näillä ajoilla ihan niin tarkkaa.

Kontol 02.03.2016 20:10

3 Liiteet
Eli SOA kun oli tulossa, piti saada SYE ja uusi kartaani. Teraflex:n SYE ja akseli Adamin konepajalta rapakon takaa. "Adamin" mukaan: -There might be some vibrations if your`s jeep lifted more than 7" :D Eli ehkä toimii. Tässähän siis on jo valmiiksi alkujaan + 4" RCX jouset jotka painuneet tuuman tai kaksi. Näitä jousia oli meininki prässätä muotoonsa, mutta palautuivat omineen kun paino oli pois päältä. Eli periaatteessa alusta voisi jotenkin toimia.

Paras ratkaisu(ja halvempikin?...) olisikin ollut ehkä RCX:n kierrejousisetti, mut nyt katotaan miten saadaan vankkurijouset toimimaan. ;)

Ranee 02.03.2016 20:36

Kyllä lehtijousissa on sitä jotain.
Siistin näköinen peli, onko maalattu uusiksi joskus vai onko maalit kehittyny sitten 92.
Omasta on lakka kuoriintunut kuin letukoista konsanaan.

Menee tämä ketju seurantaan että lisää juttua vaan aina kun kerkeää vaikkei ihmeempiä tapahtuisikaan.

Kala92 02.03.2016 20:38

Onko tuossa kardaanin vieres wärtsilän venttiili vai mikä?

Kontol 02.03.2016 20:46

2 Liiteet
Niin, sitten se akseleille turmiollisin asia, pinion kulmaa tähdätessä takana alkoi 33":t AT:t (halk.31") näyttää korkokengiltä norsulla ja pikaisen (humalaisen) laskutoimituksen tuloksenahan 38" mahtuu alle (4" korotus = 33"renkaat, joten 4"+SOAn tuoma 5,5" on 9,5" - 2" jonka painunut)

Eli 38":t: pakkohan ne oli hommata, Creepyt tuli ja niitä sitten survomaan alle.

Katastrofaalinen yhtälöhän tuo on laittaa D35 ja D30 lukot ja ton kokoset renkaat. (ostetaan D44:t :p )

Kuvissa siis yj:n persus 38":lla ja SOA , keula 33":lla ja SUA. Persiissä korkeus n. 2,2m tms.
Etuakseli olis nyt penkissä, sen kun saa shimmattua ja alle ni alkaa pinionin kulman säätö. Ameriikan jeeppi ukkojen mukaan takana pinioni kulma max. 16astetta.?
Eteen pitää laittaa highsteering, 16" jarruletkut ehkä riittää, taakse pitää keksiä pitemmät käsijarruvaijerit (vaijerin pää tapaa nippanappa rumpuun) yms. pientä kivaa.

Pahoittelen jos/kun on sekavaa selitystä, kuka näitä muka jaksaa selvinpäin ruuvata...

Kontol 02.03.2016 20:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1287198)
Onko tuossa kardaanin vieres wärtsilän venttiili vai mikä?

Wärtsilä 16V32 :p

Kontol 02.03.2016 21:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ranee (Viesti 1287192)
Kyllä lehtijousissa on sitä jotain.
Siistin näköinen peli, onko maalattu uusiksi joskus vai onko maalit kehittyny sitten 92.
Omasta on lakka kuoriintunut kuin letukoista konsanaan.

Menee tämä ketju seurantaan että lisää juttua vaan aina kun kerkeää vaikkei ihmeempiä tapahtuisikaan.

At the beginning (1941) there was only "wagon spings" :eek: -jees jees, Rought country perustettu sen jälkeen :p

Tää on joo maalattu uiton jälkeen suomessa, joskus 8-9 tms. v. sitten. Tässä ei ole lakkaa :p -sano automaalari en tiiä millä on pinta hölvätty...

Kiva jos jotain kiinnostaa mokoma turaaminen! Yritän ottaa parempia kuvia(ollut ottavinaan joka vaiheessa ja puolet ihan jotain muuta kun piti...)

Kontol 02.03.2016 21:42

4 Liiteet
Helmitaulumatematiikalla lasketuna takadiffin kulman nostettaessa pitää öljynpintaa nostaa perässä, jotta pinionin etulaakeri voisi edes jotenkin kestää. Ensin oli ajatus siirtää täyttöaukkoa, kuitenkin helpommaksi ratkaisuksi osoittautui nostaa täyttö reikää 1/2" kulmalla. Tarina on tosi: tämän todettua/tehtyä törmäsin jenkkifoorumilla samankaltaiseen ratkaisuun. Idea EI siis ole matkittu! Ihan omin pikku kätösin tehdyt hitsit. Huomaa myös latikasta tehty suojaus ja upea Scanian musta runkoväri. Ja kyllä, on se happopuikolla laitettu RST nippa mustaan...

KoniJeep 03.03.2016 00:07

Tätähän pitää seurata! :)
Omaan YJ:hin nimimerkki jörmelö teki 15 asteen kiilat.
akselit vaihdan SJ cherokeesta niin uskaltaa laittaa isommat rinkulat alle

offi_äijä 03.03.2016 10:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kontol (Viesti 1287201)
Wärtsilä 16V32 :p

Jaa oot löytänyt pikku moottorin ventiilin.:D

Kala92 03.03.2016 11:41

Ookko nä ollu Vuosaares hommis jossain vaihees?

Kontol 04.03.2016 22:04

Ja urakointi tyssäsi taas, tuo etuakselin häkki ei sovi 4.88 väleille. Tutkinto meneillään joskos saadaan häkistä sorvattua sopiva k.o. välityksille...

Kontol 04.03.2016 22:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offi_äijä (Viesti 1287298)
Jaa oot löytänyt pikku moottorin ventiilin.:D

Suhteellista, mutta pieni kattila se on... mut parempi mittasuhde kun tupakkiaski :D

Kontol 04.03.2016 22:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1287305)
Ookko nä ollu Vuosaares hommis jossain vaihees?

Noup... joskus paatin päällä käyny.

Kontol 24.03.2016 22:58

2 Liiteet
Elikkäs etudiffiä ihmetelty; ei ollut sopiva uusille välityksille. Koneistaminen oli mielessä, kuitenkin olisi ollut liian suuritöinen, eli k.o. väleille sopiva tilaukseen.
Eli vasen häkki on soveltuu uusille välityksille: lautaspyörä saadaan riittävän lähelle "8 hampaista" pinionia. Eroa n. 5mm alkuperäiseen. Rälläkällä koneistettu Spicer tuote, aivan järkyttävän karu kaikin osin, kingpin reikää piti hoonata remelillä ja lautaspyörän pintaa smirgelikankaalla. Kasassa kuitenkin. Se pieni haitta tässä on, että kingpin poisto ei onnistu kuten ennen, eli lautaspyörä on edessä. Häkin irroitus/purkaminen jatkossa puratuttaa koko akselin... Lockright lockerin sielun elämääkin tuli ihmeteltyä, Spartan Locker ehkä osuvampi nimitys.. No siellä se on muutaman vuoden pyörinyt ihan ok ja veto riittänyt. Melkonen vetarisulake.
Joskos sitä huomen sais akselin edes lähelle autoa, nyt on mutulla shimmattu ja ekat värit otettu tällä setupilla. Pinionia vähän loitommalle ja ehkä lautasta lähemmäs josko painealue kasvaisi... Hommahan on varmaan ihan toinen kun puristaa käsittelemättömät laakerit paikoilleen.

Kontol 27.03.2016 20:05

Pääsiäis turaamiset
 
Etumurikkka vihdoin kasassa
https://lh3.googleusercontent.com/kL...a=w430-h763-no

Puslien irvistelyä, SuperPro:ta RCX:ää ja ja alkuperäistä osaa. Tilatussa kengurumaan sarjassa samat puslat jousen molemmissa päissä, holkit eripituisia ym. kivaa. Samalla keskinaulaksi M10 kuusiokolopultti, sopii täydellisesti jousen jalkaan.

https://lh3.googleusercontent.com/qA...q=w430-h763-no

OpenAir työmaa:
https://lh3.googleusercontent.com/na...=w1357-h763-no

Jousijalkoja piti kaventaa:

https://lh3.googleusercontent.com/pZ...=w1357-h763-no

Siihen ne sitten asettui:
https://lh3.googleusercontent.com/3Q...=w1357-h763-no

Kontol 28.03.2016 20:02

Jaloillaan...
 
Tänään askarreltu lisää puslia, jousiin Scanian runkomustaa ja eikun tunkkailemaan.

Sinne se pikku dana heilahti, sattu menee jousentassut kohilleen. Melkoset pyykkinarut :)
https://lh3.googleusercontent.com/bz...=w1357-h763-no

Pyörät kiinni ja mallailua

https://lh3.googleusercontent.com/z_...=w1357-h763-no

Takana ei siis ole vielä hitsattu, pitää "tarkemitata" se pinion kulma, ja jotenkin keskittää tuokin..

https://lh3.googleusercontent.com/tG...=w1357-h763-no

Onks se toi väri vai mikä, aina se on ihan saman näkönen barbi jeeppi :p no so what, nyt se on omil jaloillaan 38" creepyil...

https://lh3.googleusercontent.com/7C...=w1357-h763-no

https://lh3.googleusercontent.com/RA...=w1357-h763-no

Highsteering voi tuottaa harmia, kun näyttäis olevan jousipakat tiellä, aika Zorron merkki on toi ohjaus vivusto pelkällä pudotetulla pitman armilla. No sitä ehtii miettiä, kokeilemaan pääsee tuollakin... Seuraavaksi alettava leikkelemään uusia iskarin korvia. Nuo nykyset iskarit on tiensä päässä ja saavatkin olla mannekiinejä, kun kuitenkin päätyvä akselin ympärille :D.. Sitten se olis traktorikauppa reissu, jos sieltä jonkun työntövarren sais taka-akselin tractionbar aihioksi. Myös pohjaanlyöntikumien vastikkeet tarvii, muuten menee noi creepyt takalasia myöten:)

ruitti99 29.03.2016 10:46

Kuvat
 
Olenko ainoa, jolla ei kuvat toimi :confused::confused:

Ranee 29.03.2016 13:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ruitti99 (Viesti 1292355)
Olenko ainoa, jolla ei kuvat toimi :confused::confused:

Et, ei näy täälläkään kuvat parissa viimesimmässä viestissä.

Kontol 02.04.2016 20:04

onneks ei oo jeepis liikoi tietokoneit, eikä googlee...
näkyyks nyt mitää?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ranee (Viesti 1292381)
Et, ei näy täälläkään kuvat parissa viimesimmässä viestissä.


KoniJeep 03.04.2016 10:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kontol (Viesti 1293241)
onneks ei oo jeepis liikoi tietokoneit, eikä googlee...
näkyyks nyt mitää?

ei näy...


Sivu luotu: 11:41 (GMT +2).