Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Maastoautoa ostamassa, mitkä vaihtoehtoina? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=141422)

bonkkis 25.01.2016 21:32

Maastoautoa ostamassa, mitkä vaihtoehtoina?
 
Olemme ostamassa 4-vetoista maastoautoa. Hintaluokka 10-20-000 euroa. Vaatimuksena alennusvaihde, diesel, automaattivaihteisto, ESP, vakionopeudensäädin, mahdollisimman hyvä etenemiskyky maastossa ja lumessa (lukot?), rekisteröity vähintään viidelle.
Tasauspyörästöä huonosti jarruttavat autot eivät kelpaa. Ruotsalaisessa Teknikens värld- lehdessä ovat jo pidemmän aikaa testanneet 4-vetoisten liukkaaseen pintaan reagointia asettamalle rullia renkaiden alle simuloimaan jäätä. Jotkut 4-vetoiset (Porsche Cayenne 2015 ) eivät ole selvinneet testistä puhtain paperein, eli jopa nykyautojen softissa on paljon parantamisen varaa.
Itse olen harkinnut Navaraa (2006->), Pajeroa(2003->) ja Touaregia. Mitkä autot teidän mielestänne sopisivat meille ottaen huomioon alussa mainitsemani vaatimukset?

vmt 25.01.2016 22:20

Jeeppi tietysti! :D Grand Cherokee tai Commander vuosimallista 2005 (Commander 2006) eteenpäin ja Quadra Drive II voimansiirrolla, niin on joka tasauspyörästössä 0-100% lukotkin. Haulla lisää.

pee 25.01.2016 22:37

G.

toyota4x4 26.01.2016 08:39

touareg,porsche,audi q7 =sama asia , esp:tä ei ole pajeroissa vasta 2007 lähtien samoin Suzuki vitararassa, vastaava vsa on toyotissa 2003 uudemmissa L-C:ssä mutta ne on niin kalliita että yhden land-cruiserin hinnalla saa 3 autoa nissanin,pajeron ja touaregin.

GKC 26.01.2016 13:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bonkkis (Viesti 1279849)
Olemme ostamassa 4-vetoista maastoautoa. Hintaluokka 10-20-000 euroa. Vaatimuksena alennusvaihde, diesel, automaattivaihteisto, ESP, vakionopeudensäädin, mahdollisimman hyvä etenemiskyky maastossa ja lumessa (lukot?), rekisteröity vähintään viidelle.
Tasauspyörästöä huonosti jarruttavat autot eivät kelpaa. Ruotsalaisessa Teknikens värld- lehdessä ovat jo pidemmän aikaa testanneet 4-vetoisten liukkaaseen pintaan reagointia asettamalle rullia renkaiden alle simuloimaan jäätä. Jotkut 4-vetoiset (Porsche Cayenne 2015 ) eivät ole selvinneet testistä puhtain paperein, eli jopa nykyautojen softissa on paljon parantamisen varaa.
Itse olen harkinnut Navaraa (2006->), Pajeroa(2003->) ja Touaregia. Mitkä autot teidän mielestänne sopisivat meille ottaen huomioon alussa mainitsemani vaatimukset?


Toyota Land Cruiser 120

Nerd-O 26.01.2016 13:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bonkkis (Viesti 1279849)
mahdollisimman hyvä etenemiskyky maastossa ja lumessa (lukot?)

Tuo rajaa touaregin ja porkken ulos samantien. Melkein ainoat vaihtoehdot taitaa olla Jeep Commander/Grand Cherokee, Defender, Range ja G-mersu.

Mitähän tuo maasto-ajo mahtaa sisältää? Jotain metsä-autotietä ajelua? Lumessa ajo mökille talvella ajo auraamatonta tietä? Lumessa jos ajelet niin mätkäset autoon ketjut alle niin johan etenee ilman lukkoja. Lisäksi jos autossa on ilmajousitus niin Citroenin kanssa itse ainakin teki niin että talvella kun se jää pohjastaan jumiin niin laskee jousituksen alas, sitten nostaa ylimpään asentoon ja meno jatkuu. Defeä ei varmaan ilmajousilla koskaan ole saanut, mutta Jeepiltä ja Mersulta voi jo löytyä.

Osassa on myös kitkalukko taka-akselilla. Veikkaan sellaisen olevan Navarassa ihan vakiona. Pajerossa se ainakin muinoin toimi yllättävän hyvin vaikka sillä oli jo ikää tuossa vaiheessa.

tepa250d 26.01.2016 14:25

eikös volkkarissakin ole kytkettävä takalukko:confused:

pesa570 26.01.2016 15:35

Touareg
 
Minulla on toinen touareg, näissä riippuu mitä on tehtaalla ruksattu. Ensimmäinen oli 2006 siinä oli keskilukko ja tietenkin alennusvaihteisto (ilmeisesti kaikissa tätäsarjaa olevissa on). Nykyinen seuraava malli 2011, näissä ei ole pääsääntöisesti alennusvaihteistoa eikä lukkoja. Löysin eläinlääkärin vanhan auton tässä on alennusvaihteisto ja lukko keskellä ja takana.

Mutta tässä haettiin etenemiskykyä (lumessa), kaverilla on 2013 hiace ja paljon paremmin se menee lumessa. Itsellä on kyllä 255 leveät renkaat, oikeat nastalliset talvirenkaat kylläkin.

Hiukan kokemusta näistä citymaastureista LC120, discover 3, volvo xc60 ja nyt parista touaregista. Kaikissa automaatti. Näistä alennusvaihteisto on LC120, discover ja touaregit. Ja tässä nykyisessä on takanalukko. Discover oli ilmajousilla, muut rautajousilla. Mielestäni tuo alennusvaihteisto on kyllä hyvä olla. Lumessa sillä ei niinkään ole merkitystä mutta savessa se auttaa kyllä vähän etenemään. Ilman alennusvaihteistoa varsinkin kärryn kanssa niillä onnistuu kyllä kaivamaan kiinni vaikka mihin.

Vaikka ei näillä (touaregillä) kyllä paljon tieltä auta poiketa kun ne on pohja verhoiltu niin tarkkaan mouvilla.

VsaTku 27.01.2016 09:55

Hämmentävää. Yksi sanoo yhtä, toinen toista. Melkoinen tutkiminen näissä aina on, etenkin noissa ruksittavisssa varusteissa, joita sitten ei edes myynti-ilmoituksissa mainita, kun ei tiedetä/ tajuta, esim just noi lukot.
Mites Disco? Vaikka ilmajousilla. Kasittääkseni elektroniikan ansiosta etenee melko mukavastikin.

dmn 27.01.2016 10:24

Ensimmäisen lähdön Touaregeissa (ja cayannessa) on tosiaan alennusvaihteisto, ja jopa edessäkin voi olla lukko ja irtikytkettävät kallistuksenvakaimet. Nykyinen versio on pilattu niidenkin suhteen!

Kuitenkin ilman akseliston lukkojakin osaa ristiriipunnasta jarrutella itsensä irti kun muistaa vaan antaa kenkää ja kytkee esp:n pois. Plussaa ajo-ominaisuudet ja 3500kg vetokyky.

Ja meillä rouva vielä haikeilee Touaregin perään, oli tosi näppärä kaupunkiauto vaikka ulkomitat olivat melkoiset, mutta kääntösäde pienempi kuin monessa pikkuautossa!

mikkosa 27.01.2016 10:33

Kia sorento⁉️

Renegade 27.01.2016 10:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 1279859)
Jeeppi tietysti! :D Grand Cherokee tai Commander vuosimallista 2005 (Commander 2006) eteenpäin ja Quadra Drive II voimansiirrolla, niin on joka tasauspyörästössä 0-100% lukotkin. Haulla lisää.

Komppaan tätä. Parisen vuotta alla ollu Grand Cherokee -09 eikä montaa miinusta autosta keksi. Kaikki kriteerit täyttyy. Mersun kolmelitranen on väkevä ja kestävä kone ja automaatti sen perässä toimii kuin ajatus, enkä tiedä missä liemessä toi kori on dipattu, mutta auto ei osoita minkäänlaisia ruostumisen merkkejä. Mulla tosin ei noita akselilukkoja ole, mutta hienosti toimii perusajossa ja kevyessä maastoajossa ilmankin, esim. kevyt ojanylitys/ristiriipunta ei ole ongelma. Ja suurin osahan noista taitaa lukollisia olla.

vexi4x4 27.01.2016 15:53

Tuo touareg on kyllä ajonautinnoltaan maastureista paras millä ite oon ikänä ajanu. Jonkun verran talvisin oon tommosella jahtihommia ajanu ja menee auraamattomalla tiellä ihan siinä missä mikä tahasa vakiopeli kunnon talvirenkailla. Espn saa pois päältä ja keskilukolla varustettu lie kaikki ainaki eka korimalli. Varaosat toki kuulostaa olevan tyyriitä. Sukulaisukko jonka auto on sano ettei semmosta remonttia oo ettei tonni oo selällään:D

Hessu888 27.01.2016 19:21

Meidän kylällä yks ukko osti touaregin ja moottorissa oli vikaa jota kukaan ei osannut korjata. Saksasta käytetty kone jossa eri viat eikä taaskaan apuja volkkarilta/muualtakaan. Ruotsiin ois kuulemma pitänyt lähettää volkkarin mukaan korjaukseen. En muista enää mitä noi viat oli mutta oikeuteen veti homman myyjää vastaan.

pesa570 27.01.2016 19:36

Taisi olla to hessun mainitsema touareggi sillä kuuluisalla v10:llä.

Viipo 27.01.2016 20:03

Tässä kans kylä'llä yks vanhempi isäntä osti uuden toaregin pari vuotta sitten. Tais se sillä saaha jonkun kymmentä tuhatta ajettua, ennenku hävitti ja kiros, et oli ensimmäinen ja viimenen volkkari. Muuta tainnu ollakkaan ku remonttia.

pesa570 27.01.2016 20:12

Minkälaista ongelmaa siinä oli?

bonkkis 27.01.2016 21:49

Kyllä Pajerossa on ESP ainakin 2003 lähtien, ja siinä kait keski ja takalukko vakiona. Tietääkö joku paremmin? Onko kokemusta 2003-2006 Pajeroista?
Ekassa Touaregissa on alavaihde ja keskilukko vakiona ja n. 10%:ssa autoja takalukko. Molemmat menee päälle namikasta. V10 on kait vähän onkelmallinen moottori, ja koko autokin tuntuu olevan vikaherkkä ja kallis pitää, mutta hieno peli muuten , paljon pikkuhienouksia ja mukava ajaa.
Ajomme on joskus todella jyrkkiä ja lumisia vuoristoteitä ja metsäteitä Norjassa sekä 1700kg vaunun vetoa, ei tosin noilla em. teillä, joskus märällä nurmikolla leirintäalueella.

pipo_esa 27.01.2016 22:23

Aika erikoinen vika Touaregin moottorissa jos ei sitä osata korjata. V10 koneen ropleema on siinä että huolto on tarkoitus tehdä niin että koko voimalinja tiputetaan alas että pääse huoltokohteisiin käsiksi. Mutta lähemmäs tuhat nyyttönia lastutettuna vois olla kiva

http://s852.photobucket.com/user/jyr...areg1.jpg.html

Hessu888 27.01.2016 22:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pesa570 (Viesti 1280209)
Taisi olla to hessun mainitsema touareggi sillä kuuluisalla v10:llä.

Juu tuollainen taloudenkaataja se oli.

Hessu888 27.01.2016 23:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pipo_esa (Viesti 1280251)
Aika erikoinen vika Touaregin moottorissa jos ei sitä osata korjata. V10 koneen ropleema on siinä että huolto on tarkoitus tehdä niin että koko voimalinja tiputetaan alas että pääse huoltokohteisiin käsiksi. Mutta lähemmäs tuhat nyyttönia lastutettuna vois olla kiva

http://s852.photobucket.com/user/jyr...areg1.jpg.html

Piruuttani googlettelin äsken güntterien kokemuksia ko autoista ja näyttää sielläkin olevan samoja ongelmia, eli autot lepää joka toisen viikon pajalla valohoidossa mutta kuntoon ei tunnu tulevan. Aika surullista suunnittelua että joidenkin anturien vaihtokin vaatii koko voimalinjan pudottamisen... Noo sama se mulle minkä auton kukakin ostaa, mutta ite kyllä antaisin painoarvoa luotettavuudelle ja sille, että perintömetsiä ei tarttis kenenkään myydä korjaamolaskujen takia.

Heitetääs topikin aloittajalle vaihtoehdoksi perusvarma HDJ100. https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...e119acadeb.jpg

tepa250d 27.01.2016 23:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pipo_esa (Viesti 1280251)
Aika erikoinen vika Touaregin moottorissa jos ei sitä osata korjata. V10 koneen ropleema on siinä että huolto on tarkoitus tehdä niin että koko voimalinja tiputetaan alas että pääse huoltokohteisiin käsiksi. Mutta lähemmäs tuhat nyyttönia lastutettuna vois olla kiva

http://s852.photobucket.com/user/jyr...areg1.jpg.html

Huhu kertoo että kohtuu helposti tippuu paketti alas..pitääkö paikkansa:confused:

KoniJeep 27.01.2016 23:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bonkkis (Viesti 1280241)
Kyllä Pajerossa on ESP ainakin 2003 lähtien, ja siinä kait keski ja takalukko vakiona. Tietääkö joku paremmin? Onko kokemusta 2003-2006 Pajeroista?
Ekassa Touaregissa on alavaihde ja keskilukko vakiona ja n. 10%:ssa autoja takalukko. Molemmat menee päälle namikasta. V10 on kait vähän onkelmallinen moottori, ja koko autokin tuntuu olevan vikaherkkä ja kallis pitää, mutta hieno peli muuten , paljon pikkuhienouksia ja mukava ajaa.
Ajomme on joskus todella jyrkkiä ja lumisia vuoristoteitä ja metsäteitä Norjassa sekä 1700kg vaunun vetoa, ei tosin noilla em. teillä, joskus märällä nurmikolla leirintäalueella.

Itellä oli runkkari ja ei noissa 2003-2006 malleissa ole takalukkoa. Ostin hölmöyttäni ja laitoin pikana kiertoon :D Alko olee ruostetta ja sähkö ongelmia... jumi esim. keskilukko päälle ym... Thyi! Eikä hangessa päässyt kun sutimisen esto vaan piipitti ja jarrut kuumeni ja sitten järjestelmä menee päältä... siinä sitten jäähyttelet ja ihmettelet mualiman menoa.. Edit ja helvetin matala maavara!

rane58 28.01.2016 01:44

Aloittaja oli MAASTOAUTOA ostamassa.
 
:p -Kyseessä on Jeep. :D

bonkkis 28.01.2016 13:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 1280260)
Itellä oli runkkari ja ei noissa 2003-2006 malleissa ole takalukkoa. Ostin hölmöyttäni ja laitoin pikana kiertoon :D Alko olee ruostetta ja sähkö ongelmia... jumi esim. keskilukko päälle ym... Thyi! Eikä hangessa päässyt kun sutimisen esto vaan piipitti ja jarrut kuumeni ja sitten järjestelmä menee päältä... siinä sitten jäähyttelet ja ihmettelet mualiman menoa.. Edit ja helvetin matala maavara!

Taitaa Pajerossa 2003-2006 olla MYÖS takalukko. Katselin Autotrader.co.uk:

http://www4.autotrader.co.uk/classif...1500&logcode=p

kuva 8/8 näkyy nappi. Muitakin kuvia löytyy em sivustolta.

Tässä todistevideo lukon toimivuudesta Venäjällä: minuutti 1:02 4 low keskilukolla, minuutti 1:18 myös takalukko päällä, eli vaihdekepin edessä keskellä oleva R/D lock nappi alhaalla ja tietysti merkkivali kojelaudassa palaen: https://www.youtube.com/watch?v=At_boVIYIeU


Sivu luotu: 13:55 (GMT +2).