Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   H-kaaviosta sekventiaali? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=141352)

Kala92 22.01.2016 15:39

H-kaaviosta sekventiaali?
 
Taas näitä hulluja ideoita päässäni pyörittelen, mutta asiaan. Eli kun nyt on pakko patrolliin loota vaihtaa entisen porsittua ja aloin miettimään, että kerran saa taas puottaa sen laatikon alas, niin tekis siihen jotain jännää. Tutkin nettiä hyvän tovin ja tulin siihen tulokseen, että tahdon sekventiaalivaihteiston :D Ongelmaksi muodostui, että onko olemassa mitään mekaanista koneikkoa millä tuommoisen setupin voisi suorittaa 5 loviseen askiin vai pitääkö tässä alkaa taasen soveltaa? Niin ja onko se sitten katulaillinen viritys vai onko vaihteenvalitsimeenkin olemassa joku pykälä?

Edit ja niin vielä kyseessä siis GR:n loota.

Nikuzai 22.01.2016 19:21

Eikö lie räikkä shifteriä ainakin löydy normaalillekkin laatikolle

Muistelen joskus kuvan nähneeni jossain häristimessä missä vaihdelaatikko oli kovalla kepillä ja coe hytti, siinä oli vaijeri/tankovältteinen räikkä ja kepin pätkä lavan alla pystyssä


Vai tarkoitatko sellaista jossa vedetään keppi kokonaan taakse kuten polkupyörissä tangossa oleva vipu
Sellaisiakin on ainakin ralli autoissa, mutta varmaankin vaatii jos enemmän lootaa sisälle kuin vain kanteen kulissit

hutikka 22.01.2016 23:00

Jonku corollan tms vaijeri vaihdevivustot keppeinnee,kynä,paperia ja muutama olut.. :D:D

Kala92 22.01.2016 23:10

Selvittelin asiaa pitkin iltaa ja jos ei halua maksaa 1400€ 200sx vaihteiston muunnos osista, mitkä passaa tohon, niin ainut vaihtoehto on tehä ite. Selvitin hiukan lisää ja mahdollista toteuttaa joko pnematiikalla ja helvatanmoisella määrällä antureita -> ei hyvä. Eli pakko toteuttaa kahdella hiukan kestävämmällä karamoottorilla ja jollain ohjauspoksilla. Ohjaus sillein, että pakin saa suorilla silmään ilman mitään erillistä vipua -> todella nopea pakki-ykkönen onnistuu. Sama laulu vapaa aseennolla eli miltä tahansa vaihteelta saa laatikon vapaalle. Kaveri uhkas tehä piirikortin vaihdenäyttöineen, jos hoidan ite mekaniikkapuolen. Katsotaan mitä tulee, kuhan saan nyt ensikuussa moottorihuoneen kondikseen.

pee 22.01.2016 23:12

Katteles miten Mercedeksen sprintshift toimii ... Siinähän taitas olla aika lailla kaipaamasi systeemi.

Kala92 23.01.2016 11:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1279313)
Katteles miten Mercedeksen sprintshift toimii ... Siinähän taitas olla aika lailla kaipaamasi systeemi.

Oisko heittää jotain linkkiä, mistä saisi havainnollistavia kuvia ja tietoa? :eek:

FinnDRZ 23.01.2016 12:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1279359)
Oisko heittää jotain linkkiä, mistä saisi havainnollistavia kuvia ja tietoa? :eek:

google.com

Kala92 23.01.2016 13:36

Kokeilin kännykällä selaa hiukan laihoin tuloksin :D Kaavio on vaan väärä ja hiukan hankala sovittaa tohon lootaan. No eipä mitään, mallinnan idean ohjelmalla tos iltapuhteena ja katotaan, milta näyttää raadin mielestä. Alustava idea ois ristin muotoinen kaavio, missä eteenpäin tökkäys on isompi vaihde, alas pienempi, vasemmalle vapaa ja oikealle pakki. Laskin vaihtoajan olevan luokkaa puoli sekunttia esim vaidettaessa 1->2 ja 2->3 hiukan vajaa sekuntti riippuen vaihtajan jäykkyydestä.

Bj Andy 23.01.2016 20:12

Hitaalta kuulostaa ja sitähän sähkökeppi aina on. Mutta mites raaka mekaniikka? Eli esim. Pyörivä putki mihin on leikattu kaikille siirtäjille oma ura joka aina pyöräytyksestä tekee uuden jutun...lienee paskempi idea kuin sähkö...:confused::D

Ja sähkö mahdollistaa automatiikkaa myös että sikäli parempi...

Mutis 23.01.2016 20:47

Onneksi muillakin on yhtä levottomia ideoita kuin minulla. :)


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1279449)
Hitaalta kuulostaa ja sitähän sähkökeppi aina on. Mutta mites raaka mekaniikka? Eli esim. Pyörivä putki mihin on leikattu kaikille siirtäjille oma ura joka aina pyöräytyksestä tekee uuden jutun...lienee paskempi idea kuin sähkö...:confused::D

Ja sähkö mahdollistaa automatiikkaa myös että sikäli parempi...

Vähän samankaltaista ajatusta pyörittelin mielessä joskus vuosia sitten, poikkeuksena se, että etuveto ja vaihdekeppi alunperin kaapeleilla ohjattu. Ajatuksena kiekko mihin olisi jyrsitty urat mitkä ohjailisi liikkeitä.
Mitään koneistusmahdollisuutta tai taitoa ei ollut käytössä, joten homma jäi siihen.
Pieni epäilys myös siitä, että käytännössä kepin liikkeet olisi ollut pitkiä tai raskaita käyttää. Tai molempia.
Jos joku olisi sopivan (edullisen) sovelluksen kehittänyt, niin kai siitä google kertoisi.

hutikka 23.01.2016 21:21

Ootko ajanu citikan c2 vts sähkövaihteilla?siinä on normi manuaaliloota mutta sähköohjatut vaihteet ja kytkin.
http://i43.photobucket.com/albums/e3...cs/c3P_15z.jpg

bj45lava 23.01.2016 21:54

Noissahan on tosiaan vaihderobotti normi keppisiirtäjämekanismin tilalla, kunnon kytkimenpolttaja toi systeemi...
Kerran tollaselle ajanut kun näytti r niin meni eteenpäin ja päinvastoin.

hutikka 23.01.2016 22:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 1279468)
Noissahan on tosiaan vaihderobotti normi keppisiirtäjämekanismin tilalla, kunnon kytkimenpolttaja toi systeemi...
Kerran tollaselle ajanut kun näytti r niin meni eteenpäin ja päinvastoin.

Joo kyl se vähän luistattaa kytkintä. Muutenki omaan mieleen hiukka kömpelö systeemi.
Kaveri suunnitteli joskus kilpa-autoosa solenoidia kytkimen työsylinterin tilalle ja nappia v-kepin nuppiin,en muista mihin se idea sitte kaatu..

Kala92 23.01.2016 22:40

Kytkimen pidän jalalla ihan jo lakia noudattaakseni :D Päädyin nyt tuohon kahdella karamoottorilla toteutettavaan. En tänään ehtinyt viel Radnezin hallilla käydä mittaa kepin liikkeitä, mutta just lopetin sen vaihdelaatikon päälle tulevan palikan mallintamisen ja kohta jos sais mallinennettua sen vaihdekepukan. Saa nähä ehinkö tälle illalle(yölle) valmiiksi, mutta koitetaan :D

Rak 23.01.2016 22:52

Imo isommalle vaihto vetämällä. Ainakaan itselle ei ole ollenkaan luonnollista kepistä työntämällä pistää isompaa. Nimimerkillä useita erilaisia tehastekosia edestakas heiluttamalla vaihtavia laatikoita ajaneena.
Kotona taitaa ollakkin yksi automatisoidun manuaalin käyttölaite.

Vaan tuossa normilootan sähkösekventalisoinnissa tullaan siihen että synkrot tarvii toiminta-aikansa ja tehassähköohjauksissa ohjainlaite huolehtii siitä. Mekaanisesti vois toimia sen puolesta paremmin.

Itse olen ajatellut asian tehtäväksi niin että otetaan automaattilaatikko, sovitetaan sen eteen normaali kytkin, asennetaan manuaalikoneisto käännetyllä kaaviolla, joko perinteinen tai sähköohjattu ja herätetään viritys henkiin ulkoisella öljypumpulla jolloin tuloksena on powershift- vaihteisto :-) Kytkimellä liikkeelle ja sitten ilo irti :D

Viipo 23.01.2016 23:47

Ite oon tottunu jostakin syystä siihen, et löytyy se kytkinpoljin, ja sit kepin kaulusta nostamalla ja eteenpäin tuuppaamalla löytyy pakki, taaksepäin vetämällä pykälän vapaalta löytyy robottivaihtaja, ja siitä pykälä taaksepäin löytyy manuaalivaihtaja.
Oikeelle tökkimällä menee isommalle pykälälle, vasemmalle tökkimällä pienemmälle....

RIPAX 24.01.2016 00:19

Sama päänvaiva.
 
Mietiskelly ite kans lootan parantelua,olis käheetä ku ylämäessä tai mutaspoorissa vetelis vaan isompaa ilman et tarttis väkisin runtata sisään synkkojen huutaessa leipää. Mun mielestä se vaihtaminen ei nopeudu sillä et tekee erilaisen kaavion vaikka sekventiaali kivampi oliskin. Olihan ralli autoissakin suorakytkentä lootaa H-kaaviolla ja on vieläkin. En tiijä millaset lootat on uusissa WRC autoissa mut arvailisin et jonkinlainen robotisoitu suorakytkentä laatikko. Mulle kelpais hyvin sekventiaali suorakytkis,en tiijä vaan onko semmosia saatavilla edes mitenkään järkevään hintaan,lähin taitaa olla Tremecin kisa-aski mut nissä ei oo sopivia välityksiä,tiuhin ykkönen on jotain pikkasen päälle kolmen ku meikäläisen kotterossa pitää olla yli neljän. Eikä nekään mitään halpoja ole,sithän rataspaketteja tekee jotkut pajat mut johki Tojotan lootaan neki maksaa sen verran et ei taida kynnet pystyä.

Rak 24.01.2016 09:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1279488)
Ite oon tottunu jostakin syystä siihen, et löytyy se kytkinpoljin, ja sit kepin kaulusta nostamalla ja eteenpäin tuuppaamalla löytyy pakki, taaksepäin vetämällä pykälän vapaalta löytyy robottivaihtaja, ja siitä pykälä taaksepäin löytyy manuaalivaihtaja.
Oikeelle tökkimällä menee isommalle pykälälle, vasemmalle tökkimällä pienemmälle....

Omalla osalla vitsi piilee siinä että en muistaakseni ole koskaan ajanut sellaisella robotiikalla tms. jossa pykälä suurenis taaksepäin :) Toistakymmentä erilaista sellaista kepukkaa tullut hämmennettyä mutta kaikki on ollu väärinpäin!
Omaksi jos sellainen tulis niin saattais mikrokytkinten johdot vaihtua ristiin hyvin äkkiä :)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 1279490)
Mietiskelly ite kans lootan parantelua,olis käheetä ku ylämäessä tai mutaspoorissa vetelis vaan isompaa ilman et tarttis väkisin runtata sisään synkkojen huutaessa leipää. Mun mielestä se vaihtaminen ei nopeudu sillä et tekee erilaisen kaavion vaikka sekventiaali kivampi oliskin. Olihan ralli autoissakin suorakytkentä lootaa H-kaaviolla ja on vieläkin. En tiijä millaset lootat on uusissa WRC autoissa mut arvailisin et jonkinlainen robotisoitu suorakytkentä laatikko. Mulle kelpais hyvin sekventiaali suorakytkis,en tiijä vaan onko semmosia saatavilla edes mitenkään järkevään hintaan,lähin taitaa olla Tremecin kisa-aski mut nissä ei oo sopivia välityksiä,tiuhin ykkönen on jotain pikkasen päälle kolmen ku meikäläisen kotterossa pitää olla yli neljän. Eikä nekään mitään halpoja ole,sithän rataspaketteja tekee jotkut pajat mut johki Tojotan lootaan neki maksaa sen verran et ei taida kynnet pystyä.

Juurikin suorakytkentä taitaa olla se sana sekventaalien ja minkä tahansa manuaaliperiaattella toimivan laatikon nopeaan vaihtamiseen. Automatisoidut manuaalitkin haukottelee vaihtamistilanteessa jos äly pelaa suunnitellusti, em. synkrot vaatii aikansa.
Se kytkimen polkeminen siitä pitäisi pois saada jos haluaa katkotonta vetoa.

Mutta että kohtahan me tiedetään miten se pelaa normilootalla :)

Kala92 25.01.2016 15:21

Laitoin ne mallinnetut palikat tonne projektikertomuksen jatkoksi. Kuinka nopeasti synkrot kestää teoriassa vaihtaa vaihdetta, tai siis onko siihen joku aika, mitä se vaihteenvaihto ei sais mielellään alittaa?

RIPAX 26.01.2016 00:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1279778)
Laitoin ne mallinnetut palikat tonne projektikertomuksen jatkoksi. Kuinka nopeasti synkrot kestää teoriassa vaihtaa vaihdetta, tai siis onko siihen joku aika, mitä se vaihteenvaihto ei sais mielellään alittaa?

Riippuu pyörintä erosta se vaihtoaika,tietty keppi voimastakin kun väkisin survomalla nopeutuu. Öljyn laatukin vaikuttaa.

nurtsa 26.01.2016 05:06

Omassa kilpa escortissa on tehty syncro laatikko niin melkeen joka vaihdolla rusahtaa. Pääsin kokeilemaan kytkyllä varustettua escorttia niin on tosi iso ero vaihtamisessa. Patrollissa on kuitenkin paljon enemmän rautaa kuin Voortin isossa laatikossa. Kyllähän nytkin voit vetää ykköseltä kakkoseen ja kolmosesta neloseen yhtä nopeasti kuin tolla sekventaali kepillä. Epäilen vaan että tuuttaa varattua.

nurtsa 26.01.2016 06:06

Lähinnä tarkotan että yleensä se hitaus tulee laatikon sisältä

Nikuzai 26.01.2016 08:48

Jos karamoottorilla toteuttaa niin eikö ole vaarana, et on hampaat vastakkain?

Karamoottori ei taida tossa vaiheessa kysellä onko kolot kohdakkain vaan survoo siihen väli lihalle väkisin ja jostain särkyy


Ilma ois siirtelemiseen parempi jossei ole kohdalla niin liikepysähtyy ja kytkintä nostettaessa poksahtaa vaihde paikalleen


Eikös sen vuoksi ralliautoissa ole syncronoimattomat laatikot, ettei ole vaaraa hampaiden vastakkain pysähtymisestä/nopeudentasaantumisesta

Kala92 26.01.2016 09:01

Karamoottorit on asemantureilla olevia, eli ei ole vaarana väkisin väärään väliin meno. Logiikka saa tiedon, että sylinteri ei mene asemaansa-> vetää laatikon takaisin vapaalle, tai ainakin yrittää. Tämä siis sillon jos esim laatikon sisältä särkyy jotain.

Kuvitteleppa kuin hankala on toteuttaa pneumatiikalla kyseinen systeemi. Ei ole kahdella sylinterillä mahdollista, vaikka miten yrittäisi. Ja pneumatiikan asema-ajo vaatisi helkkarinmoisen määrän antureita. Toisinkuin tuo karamoottori laskee vain kierroksia ja on sääsuojattu paketti. Tiedä sitten, kukin tietenkin toteuttaa tyylillään ja voihan se olla, että joku toinen saisi pneumatiikalla paremman tuloksen :D Mutta itsella on toi logiikan kanssa leikkiminen tutumpi juttu kuin pneumatiikan kanssa.

HeikkiH 26.01.2016 09:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kala92 (Viesti 1279908)
Kuvitteleppa kuin hankala on toteuttaa pneumatiikalla kyseinen systeemi. Ei ole kahdella sylinterillä mahdollista, vaikka miten yrittäisi. Ja pneumatiikan asema-ajo vaatisi helkkarinmoisen määrän antureita.

Onnistuu yhdellä anturilla ja kahdella sylinterillä, tosin sylinterien pitää olla kolmekammioisia.

edit/ Eikun nyt pitääkin miettiä noit sylintereitä että miten ne meni... Yhdellä anturilla kuitenkin, eli Hall-anturi haistelee vivuston asentoa. Tarvii ohjaimen kuten nuo lineaarimoottoritkin, mutta siihen ohjelmaan on hyvä sitten tehdä aikaraja kytkennälle ettei väkisin sorvaa pykälää päälle.

edit2/ Kolmekammionen sylinteri, mutta sikäli spesiaali että männät eivät ole kiinni männänvarressa vaan liikkuvat siinä. Ja riippuen halutusta asennosta, mäntä ottaa kiinni männänvarren olakkeisiin, joko jomman kumman männän päätyyn paine jolloin saadaan eteen/taakse liike, ja mäntien väliin paine niin saadaan keskitys.
Tuommoinen sovellus on Scanian Opticruisessa vaihteen pituussiirrossa.


Sivu luotu: 21:53 (GMT +2).