![]() |
Lohkolämmitin löpö/diesel tankkiin
Ajattelin kokeilla työkoneiden tankkiin laittaa lohkolämmittimen vastuksen suoraan takin korkin reijästä. Monella kesä/välilaatu tankissa ja halliin pitäs saada. Säteilylämmitin toimii mut kuis muovitankin kanssa?
Kaapelin ajattelin suojata hyvin,onko muuta huomioitavaa? Vaihteisto öljyn lämmittimiä olen asentanut ja hyvin toiminut10w/30 oljyllä |
Lainaus:
En kyllä tekisi muihin kun jakajapumpullisiin koneisiin. |
Miten oisko ideaa kokeilla lämmin vesivaraajan kierukkaa sehän ois pitkä, ei tartteis upottaa kokonaan ja vois tehdä vaikka putkesta jatkeen, et vois syvemmällekkin laittaa
|
lohkis tankkiin
Huomen kokeilen pihakoneen tankkiin, bmw m10 koneen lohkolämppärin vastusta. Ihan valkeeta huttua noin 50 litraa.
Joskus joutunut pumppaa pyöräkoneen tankista -28c asteen pakkasessa 350l kesä pöötä pois hiekkamontulla, niin valkee paraffiini tukki poistopumpun imuputken sihdin ja tiukkaa teki ilman sihtiäkin. Joku kiva sähkö vastus ois kiva minkä hujauttas tankin korkista sisään ja oottas et diseli selviää, vois isännät itte laitella lämpenee, ennekun tulee vaihtaa aineen pakkasta kestävämmäksi. En minä pakkasta pelkää, pukeutumis kysymys, mutta joutua pitäisi. |
Lainaus:
|
Taatusti lämpenee!
Lainaus:
Ja sitten kun huono mäihä käy, niin hehkuva lämmitysvastus höyrystää dieseliä sen verran, että syttyy palamaan: Toki tuo parafiiniongelma poistuu tuollakin tavalla, siis palamalla työkoneen mukana.... -> Tuota jämähtänyttä dieseliä/polttoöljyä olisi varmaan helpoin imeä alipaineella teilua tuumasta letkua pitkinalipainesäiliöön, mutta niitäpä ei taida löytyä helposti... Ehkä helpoiten tuota polttoainetta voisi turvallisesti lämmittää kuparikierukalla imuputken ympärillä, siten että kierukan sisällä kierrätetään huoltoautosta lämppärin letkujen kautta jäähdytysnestettä. |
Voisko joku tynnyrilämmitin toimia? Niissä on tehoa aika reilusti, yleensä 1500 wattia ja termostaatti. Tankin reiän vain pitää olla aika iso, eikä kestä olla mutkaista täyttöputkea välissä.
|
onko se siinä
http://www.st-tukku.net/tynnyrilammi...0w-p-3205.html
Tämä laite hieman sirompana niin avot. Jos menee 207 litran tynnyrin korkista niin mennee aikamoneen tankkiin / säiliöön. Saattas toimia hätäseen 2500w akrikaatilla. Säästäs monet herkon pikaraivarit koneen kuljettajalta moinen keksintö. Lämmitettävä suodatin jalka on todella hyvä, mut monessa moottorisa on esi suodatin esim. Lasikuppi ja mekaanisessa pa pumpussa sihti |
sulanapitokaapelia noiss kai on onnistuneesti käytetty, ei ihan yhtä tehokas kun kierukat mutta...
|
Lainaus:
|
Kai se ois muuten ihan sama minkä kaapelin sinne tankkiin työntää, mutta moniko niistä kaapeleista kestää dieseliä? Nykyään saa aika kattavasti noita erillaisia ihan tankin lämmitykseen tarkoitettuja vastuksia ym, eikä maksa paljoo. Joko vesikiertoisia tai sitten ihan sähkötoimisia. Koneiden tankkii harvemmin on mitään kovin pitkää tankkausputkea, joten sinne on helppo tunkea tuo sähkövastus ja autoihin suosittelisin melkein sitä tankin kylkeen tulevaa vastusta. Kyllä silläkin sai 200l tynnyrin löpöä kädenlämpöiseksi -25C.
|
Lainaus:
Mulla oli oletus, ettei se tankki ois tyhjillään, siihenhän riittää, et sekoittaa riittävästi talvilaatua sekaan, niin saa edes yskien käymään ja halliin Bilteman muovisella tynnyripumpulla saa yllättävän helposti kesälaadut tankista, et pääsee vaihtamaan virtaavampaa tilalle |
Oisko se helpoin tehä jerrykannun kylkeen liitännät pa-letkuille ja siirtää letkut siihen siksi aikaa että saa lämpimään? Ei tarvii sähkön kans kikkailla.
Edit: Käyhän se sillä kesälaadullakin parhaimmillaan kymmeniä minuutteja, nimimerkillä kokeiltu on, notta kyllä sen pihalta pirtiin luulis saavan. |
testi 1
noin 40-50 litraa pöötä noin 4 tuntia lohkolämmittimen vastuksella korvensin, meillä -25 astetta aamulla pakkasta. 4 tunnin jälkeen tankin ulko pinta oli +2 ja nesteen pinta noin +10 astetta ja pohjaan näkyi.
Lohkolämmitin noin 350-550w, vastus osa suojassa ei pääse tankin pintoihin kiinni vain luovuttaa lämmön polttonesteesee. suuremmille litramäärille tämä vastus liian pieni tehoinen. ei havaittu kiehumista eikä palamista, vain pientä väreily vastuksien kohdalla pohjassa. vastus osa puhdistui ruosteesta myös. |
Volvon makaavassa b10 takamoottorissa, joka on kuivasumppukone, oli öljysäiliössä joku vastus. Defan letku sinne meni ja samassa haarassa lohkolämppärin kanssa, joten ei kai se lohkolämppärin vastusta kummempi voinut olla. Nelisen kymmentä taisi olla öljytilavuus. Ei tullut koskaan kokeiltua, kun työkalu viihtyy yöt lämpimässä.
|
Lainaus:
Muutaman tunnin päästä toholla suodattimelle sekä linjalle lämpöä ja cummitus käymään... Muovitankissakin toimii kun ei ihan liki sohi. |
Vanhoja autokuskien keinoja millä saa tankin PYSYMÄÄ lämpösenä on tylysti laittaa h4 polttimo palamaa nesteesee. Tuottaa sen verta lämpöä et aineet pysyy notkeena.
En oo ikinä testannu et en osaa sanoo kauan se lamppu kestää ennenku hajoo |
Lainaus:
|
En nyt ihan kokonaan lukenut, mutta itse laittelin tuollaisen sulanapito saattokaapelin ( 2m ) tankin pohjalle. Laiytelin siisyisti töspelipään takapuskurille ja kyllä kylmällä on ollut mukavampi lähteä :)
|
Tää niksi on tosiaa kuultu kaverilta joka ajo aikoinaa joskus -70-80 luvul mm. ural-vuorille asti rekkaa. Kertonu niist reissuista ja olosuhteet toisinaa oli aika kovia missä ollu. Et sillä kaverilla kokemusta riittävästi.
|
Lainaus:
Ei ole montaakaan vuotta kun olivat tullissa rekkakuskit porukalla katelleet, et on mukavaa iivanan tankista katella polttoaineen väriä kun on valaistus ja kaikki Menee suodattimet vaihtoon maanantaina ja ei ole pakko liikkua kesälöpöllä niin ei tuu sit kokeiltua mahtuisko belkuntankin reiästä lamppua sisälle |
Sivu luotu: 13:44 (GMT +2). |