Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Optiman akuista? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=141283)

GKC 19.01.2016 14:56

Optiman akuista?
 
Tuli Toyotaan akkujen vaihto ajankohtaiseksi pakkasten myötä ja nyt mietityttää että kannattaisiko laittaa noi Optiman Yellowtopit?

Tai varmaan kannattaa mutta miten noi koot menee noissa? Vakiot normiakut tossa LC:ssä on kai 95Ah ja nykyiset oli 100Ah mutta akkuliikkeestä suositteli Optiman 55Ah...
Onko noi nyt hyvät sitte vaiko mitkä ne pitäis olla???

Krisse 19.01.2016 17:49

Koska Optima on kuningasakku ja saat varmasti paljon puoltoja, niin kirjoitampa pari riviä vastakkaiseen suuntaan.

En tiedä paljon noissa Optimoissa on käynnistyspotku, mut tuolla yhdessä aiheessa joku kirjoittaa jostain 56Ah Optimasta että siitä siitä lähtee 765A niin lähetään siitä tiedosta.

Kun nyt sitten ajatellaan että tossa Tojjotan käyttämässä akkutyypissä on esimerkiksi Boschilaisena (S4029) kapasiteetti 95Ah ja 'käynnistysvirta' 830A, nii ei noissa Optimoissa ainakaan speksien mukaan ole järkeä. Toki jos otetaan joku halpis tai noname akku niin sitten arvot jäävät osittain heikommaksi (esim Exiden 'Classic sarjan' EC904, 90Ah/680A) mutta hintakin lienee sitten omaa luokkaansa.

Jos kyseessä sattuu vielä olemaan joku mekaanisen lataussäätimen aikainen LC jotka lataa mitä sattuu millon sattuu ja sit taas ei, niin kyllä ite ainakin panostaisin eniten tohon kapasiteettiin niin jaksaa sitten poltella niitä kymmeniä työvaoja metässä rymytessä ja rulluttaa vinssiä.

Ylläolevahan sitten tosiaan koskee vaan näitä vehkeitä joissa on iso akku - tai pari - vakiona, toki jos autossa on joku 60Ah akku vakiona niin niin siihen akkukoteloon saa varmasti parhaan ratkaisun justiinsa vaikka Optimalla.

hiluvitkutin 19.01.2016 18:07

75 optima keltanen ja 1125A jos vastaavata normaalia akkua vertaa ni ei mun selällä enää kanneta.
Hinnassakaan ei taida hirveetä eroa olla?
http://www.autoviihde.com/yt-s5-5.html

Kris 19.01.2016 18:10

Onhan nuo Optiman akut hyviä, siitä ei mihinkää pääse. Mutta tosiaan panostaisin itsekin myös noihin Ah lukemiin.

Myyn työni puolesta myös akkuja ja voisin tähän villinä korttina heittää kehuja uusille EFB tyylisille akuille. Ainakin meidän liikkeen myymissä akuissa EFB akut antavat järjestään paremmat starttivirrat mitä lupaavat ja on suunniteltu paljon virtaa kuluttaviin autoihin, mm. Start / stop systeemillä varustettuihin autoihin, webastot yms. Mutta hinnaltaan ovat halvempia kuin AGM-akut. Kovasti vielä mainostavat pidempää kestoikääkin näille EFB-akuille.

Esim. meidän firman 95ah EFB akku lupaa 850A starttivirtaa, mutta yksilöstä riippuen virta on ollut (piruuttaan välillä testailen) 880A-915A.

Jani E 19.01.2016 18:57

Löytyskö tuollaista EFB akkua 315x175x175(190) kokoisena?

veijon-esso 19.01.2016 19:15

Blazerissa oli pikkunen keltanen optima kun mä sen auton ostin 2008 ja sama akku porskuttaa edelleen. Paljon on vinssattu blazeria ja viel enempi vinssattu muita. Koskaan ei oo virta loppunu, paitti seisonnassa jos unohtaa irrottaa akun kengän kun auto purkaa kokoajan sitä akkua. Varmaan on sen puolentusinaa kertaa menny niin tyhjäks ettei mittarivalot syty, kaapeleilla käymään ja taas pelaa. Mut kovaan käyttöön (hehkuvammanen japsidiisel 30A laturilla, 1000A kiinan vinssillä ja semmosilla renkailla että pitää vinssaa kaupanpihallakin?) tarvii ehkä jotain isoo ja hienoo akkuu? :D

Mika_T 19.01.2016 19:16

Vanhat optimat oli kyllä hyviä. Puhutaan siis ~parikymmentävuotta sitten.
Kesä-ajokissa mullakin on helkkarin vanha 55Ah punakantinen jossa lukee käynnistysvirraksi 1150A.

Näissä nykypäivän optimoissa ei ole mitään erityistä että juuri sellaiset laittaisin.

Jokunen talvi sitten tuttukin laittoi punaiset 55Ah optimat tuollaiseen pienoiskuorkkiin (6l moottori)
Joka saatanan aamu kovemmilla pakkasilla piti akut lämmittää sisätilanpuhaltimella että niistä irtosi sen verran potkua että moottori olisi käynnistynyt.
Ladata niitä ei tarvinnut, vaan lämmittää.

Eli todellinen kylmäkäynnistysvirta on ihan perseestä.

Kris 19.01.2016 20:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jani E (Viesti 1278553)
Löytyskö tuollaista EFB akkua 315x175x175(190) kokoisena?

Ainakin 315x175x190 kokoisena löytyy. 80ah malli, nyt varmaan voin ilman mainostarkoitusta sanoa, että Biltemasta, 3v takuulla.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...AH-2000036160/

Heguli 19.01.2016 20:20

Suikassa on ollut about 10 vuotta punakantinen Optima ja se toimii edelleen kuin unelma. Pari kertaa on pitkässä seisonnassa päässyt ihan tyhjäksi ja mennyt talvella umpijäähän mutta aina on toipunut. Eli sitä kuuluisaa huonoa hoitoa ja kovaa käyttöä. Ehkä joku muukin akku olisi kaiken saman kestänyt mutta pikkusen epäilen.

MiKo 19.01.2016 20:23

Yksi hyvä vaihtoehto on Caterpillarin akku. Väittäisin, että on ainaki Optiman veroinen.

Jani E 19.01.2016 20:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kris (Viesti 1278578)
Ainakin 315x175x190 kokoisena löytyy. 80ah malli, nyt varmaan voin ilman mainostarkoitusta sanoa, että Biltemasta, 3v takuulla.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...AH-2000036160/

Mitäköhän tosta lähtee kylmäkäynnistystä? Nykysessä ollu 800ah.

Ralu 19.01.2016 20:39

Mulla huonoja kokemuksia; kerran ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin ostaa keltainen optima. Kesti pari kolme vuotta ja sitten kerran ihmettelin kun auton keulalta kuului outoa sihinää; akku turvonnut ja tulikuuma koskettaa. Säikähdin että kosahtaa silmille mutta ei sentään. Samalla rahalla olisi saanut pari kolme tavallista akkua joten itse en enää osta optimaa.

MiKo 19.01.2016 20:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jani E (Viesti 1278590)
Mitäköhän tosta lähtee kylmäkäynnistystä? Nykysessä ollu 800ah.

Olisko 90A reilu tuhat, voin huomenna tarkistaa.

E: oho ei ollutkaan kysymys mulle, mutta eipä se mitään ��

smgt 19.01.2016 20:48

mulla alkaa ramista olla akut kuolleet kun ei taho jaksaa tartata vaikka laturissa ois.
ennen meillä oli joka pelissä exiden akut ja ne pelitti aina niin kauan kun sama auto oli pihassa ja nyt törmäsin netissä tämmöseen
http://www.autoviihde.com/ea1000.html

hintaa nähen luvataan tosipaljo kylmäkäynnistys virtaa ja kestäs syväpurkauksen.
pitää kyllä palkkapäivänä käydä kysyy tämmösiä paikalliselta akkukauppiaalta.

MiKo 19.01.2016 20:51

1 Liiteet
Kävinki heti kattomassa.
Minä en töissä enää muuta ostakkaan... Hinta/laatu aivan huippu.

Kris 19.01.2016 21:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jani E (Viesti 1278590)
Mitäköhän tosta lähtee kylmäkäynnistystä? Nykysessä ollu 800ah.

Voin mitata huomenna muutamasta akusta, niin saadaan todellista arvoa, eikä tarratietoa.

Exiden akuthan ainakin on tosiaan aina testeissä hyvin menestyneet. Varmaan ihan hyvät hinta-laatu suhteet heilläkin.

smgt 19.01.2016 21:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kris (Viesti 1278603)
Voin mitata huomenna muutamasta akusta, niin saadaan todellista arvoa, eikä tarratietoa.

Exiden akuthan ainakin on tosiaan aina testeissä hyvin menestyneet. Varmaan ihan hyvät hinta-laatu suhteet heilläkin.

hienoa! laitahha samalla linkkiä vastaaviin akkuihin mitä testaat :)

Rak 19.01.2016 21:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ralu (Viesti 1278594)
Mulla huonoja kokemuksia; kerran ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin ostaa keltainen optima. Kesti pari kolme vuotta ja sitten kerran ihmettelin kun auton keulalta kuului outoa sihinää; akku turvonnut ja tulikuuma koskettaa. Säikähdin että kosahtaa silmille mutta ei sentään. Samalla rahalla olisi saanut pari kolme tavallista akkua joten itse en enää osta optimaa.

Osaa ne muunkin merkkiset tehä em.kaltaisia temppuja. On niitä optimoissakin viallisia yksilöitä seassa.
Miten oli toiminut tuhoon mennessä?

Joku saattaa myös antaa arvoa sille että optiman voi asentaa kohtuu luovasti, onko paljonkin sellaisia akkuja jotka saa laittaa kylelleen?
Exiden maxxima nyt ainakin, oli mullakin sellaiset ennen mutta eivät kestäneet ku 9 vuotta.
Nyt 75ah keltainen optima, lähtee sillä ainakin suikka käyntiin :)

Ippe69 19.01.2016 21:42

Eilen vaihdoin Geehen uuden akun. Vanha exide ei enää antanut tarpeeksi virtaa, kun lämpötila laski alle -30. Vuosiluku -04 oli akussa, joten kiitettävän hyvin on kestäny. Nyt tuli tilalle Exiden Agm. Töissä on joskus ollut optiman akkuja, kalustopuolella meinasivat ettei ole hintansa väärtejä. En sen tarkemmin kysellyt, että mikä niissä on huonoa.

Topi1982 19.01.2016 21:46

Onko keltainen hupisellainen ja punainen kaynnistyssellainen, siis Optima?

GKC 19.01.2016 22:04

Tää herättikin paljon keskustelua. Eipä tästä kyllä päätöksentekoon juuri apua taida olla kun on aikalailla puolesta ja vastaan kommentit...

Hintapuolta vaan vähän ihmettelin kun ei nää Optimat nyt niin älykalliilta vaikuta. Esim. tuossa ihan kohtuuhinta mun mielestä:

http://akkunetti.fi/lyijyakut/optima...55ah-lyijyakku

Shortie 19.01.2016 22:24

Jos edullisesti saa niin ihan ok ostos.
Omia kokemuksia sen verta että duunista sain noin 4v sitten hylkyyn iän takia menneen bluetopin, sähkömies oli mitannu että toimii.
Nyt se on raktorissa (tasavirtalaturilla) ollu pari vuotta ja sitä ennen oli apuvirta akkuna koska oli melko huoleton kanneltava (ei tarvinnu pelätä että hapot on pitkin lattioita / sylissä)
Käyny tyhjänä useasti ja toimii vaan.
Ainaki itse laitan jeeppiin (kun aika tulee) optimalta akun.
Jos tulee alta viiden vuoden vikaa niin kannattaa viedä kuitin kanssa takaisin liikkeeseen, tämän hintaluokan akun tulee kestää kauemmin.

Kris 19.01.2016 22:32

Edut pähkinänkuoressa:

AGM :

Pitkä käyttöikä ja jopa neljä kertaa suurempi syväpurkauskesto verrattuna tavalliseen käynnistysakkuun.
Se antaa jatkuvasti virtaa lyhyilläkin matkoilla, ruuhkaliikenteessä tai paikallaan seistessä, kun virtaa kuluu runsaasti.
Erinomainen virransyöttö ja käynnistysteho, vaikka autossa olisi runsaasti sähkölaitteita.
Akun voi asentaa mihin tahansa asentoon, se ei vuoda ja se on täysin huoltovapaa.

EFB :

Pitkä käyttöikä ja kaksinkertainen syväpurkauskesto verrattuna tavalliseen käynnistysakkuun.
Luotettava käynnistys äärimmäisissä lämpötiloissa ja kun autossa on runsaasti sähkölaitteita.
Erityisen hyvä ladattavuus ja lyhyiden ajomatkojen käyttöominaisuudet.
Täysin huoltovapaa, suljettu ja vuotamaton aina 55 ° kulmaan asti.

Karppaj 19.01.2016 23:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 1278599)
mulla alkaa ramista olla akut kuolleet kun ei taho jaksaa tartata vaikka laturissa ois.
ennen meillä oli joka pelissä exiden akut ja ne pelitti aina niin kauan kun sama auto oli pihassa ja nyt törmäsin netissä tämmöseen
http://www.autoviihde.com/ea1000.html

hintaa nähen luvataan tosipaljo kylmäkäynnistys virtaa ja kestäs syväpurkauksen.
pitää kyllä palkkapäivänä käydä kysyy tämmösiä paikalliselta akkukauppiaalta.

Mulla on ollut noi Exide premiumit ramissa reilu neljä vuotta. Eberin käyttöä on paljon. Toistaiseksi ei ole mitään pahaa sanottavaa niistä.
Hyvin ne on jaksaneet vieläkin -28 pakkasesta käynnistää cumminsin.
Mulla on tosin ylläpitolaturi kiinni. Aina kun auto tolpassa lämpiämässä niin akut latautuu samalla.

Viipo 19.01.2016 23:31

Ite kävin hakemassa joku aika sitten tuolta autoaiheisesta pilailuvälinekaupasta tollaset 95Ah EFB patterit mäyrikseen. Katellaan tuolla ensi kesän safareilla, miten niissä riittää potku vinssailuun ja safarointiin.


Sivu luotu: 05:01 (GMT +2).