![]() |
Miksi 2 akkutta? (Hummer H1)
Hei!
Miksi 2 akkutta? hummerilla oli 2x 55ah 460A -14 astetta see käynnistyy vielä mutta -17 ei enää... Ostin uudet akkut ja ei apu....-14 auto ei jaksanut käynnistyä.... Löysin sitten että pidä olla noin 72/75 ah ja 650-750A akut....toivotavasti saan kaupassa vaihtaa :) Mutta miksi 2 heikko akutta??? 6,2l diiseli. Miks ei voi olla 1x 110ah akku. |
Toki sinne voi laittaa 2x100Ah akutkin jos vain saat mahtumaan.
Käynnistysvirta kasvaa kyllä mutta startti voi olla tehoton eikä jaksa sen paremmin pyörittää kuin pienilläkään akuilla. |
Lainaus:
mitä see toinen akku auttaa/parantaa? |
No onko hehkut eli glowplugs ehjät? Jos ei niin ei lähde käyntiin vaikka oisi uudetkin akut.
|
Kahdella rinnakkainkytketyllä akulla haetaan juuri suurempaa käynnistysvirtaa.
|
Lainaus:
mutta akku ei jaksa. jos akku on lämmissa huonessa, startta nopeasti heti, jos akku(myös uusi) on vuorokausi kylmässä ulkona, ei jaksa. -17 meni kohta käyntiin kun akkut olit huone lämpössä sisällä. aku ulkona vain kerra jaksa startta ja sitten niiin heikko ja hidas.....niin uuded kuinka vanhat akkut(55ah) (muistan aiemmin 110ah uus akku jaksaa startta vähintäin 20 kerta 3,5 litrasen diiseli mersu tai 5 litrase v8 bensakone -30 astetta....) 55ah ei jaksa mitään,,,eikä 2x 55ah jaksa...mun mielestä see vain pienelle bensamootorille! |
Lainaus:
|
paljoko on jännite (V) akussa kun on ollu päivän ajamatta?
voi olla että auto tyhjentää akun yön aikana eikä jaksa enää lähtee käyntiin. akuissa pitäs olla lepojännite 12,5-12,8 välille. mitä isompi sitä parempi. |
Melko pieni on käynnistysvirta noilla akuilla, Jos vain 460A?
Just kaverin 6.5TD vanista poistettiin takaosaan laitettu lehmänkokoinen akku. Ja laitettiin yks punainen Optima alkuperäiselle paikalleen. Nyt starttaa ihan erilailla kuin aiemmin. Mielummin panostaa akkuun joka antaa virtaa uloskin ;) Laita vaikka kaksi punaista Optimaa, Niin luulisi toimivan. http://akkunetti.fi/lyijyakut/optima...50ah-lyijyakku |
Lainaus:
|
jos ne on rinnakkain niin sillon niissä on sama jännite.
pitäs ottaa johto irti että näkis molemmista oman jännitteen. rinnakkain olevissa akuissa lasketaan virta määrä (AH) yhteen eli 2kpl 55ah akkuja vastaa yhtä 110ah akkua. suomessa kun on kylmää ja tarvitaan paljon virtaa käynnistykseen, niin täällä sais olla mahollisimman isot akut. joskus kannattaa pitää ylläpitolaturia jos ei tule ajettua niin paljoo että akut on varmasti täynnä. |
2x55=110 aivan sama yx 110 tai 55 kaks.
akkujakin erilaisia. raktoriinki laitoin 75A keltasen optiman, antaa pihalle saman ku joku isompi akku. eilenki tärähti tulille ku pakko oli ajella 30 pakkasta. tietty lohkolämmittimessä. |
starttaus virtoissa on eroja.
55AH optimalle luvataan 765A 56AH boschin akulle vaan 480A mutta mitä enempi se antaa virtaa sitä vähemmän aikaa se sen antaa. :) |
Lainaus:
Ma olen ihan varma, että 1x 110ah akku jakksaa muutama kerta paljon enemmään kuin minun 2 pienta 55ah akkutta |
Lainaus:
|
Onhan autossa kaikki akkukaapelit ja liitokset kunnossa. Jos joku liitos on hapettunut niin auto yrittää käynnistyä vain yhdellä akulla. V8 diesel tarvii pakkasella julmetusti virtaa startatakseen joten sinun kannattaa tarkastaa ja puhdistaa kaikki nuo liitokset huolellisesti. 2x70a pitäisi riittää H1:seen talvikäytössäkin mikäli virtaa ei paljoa kulutella parkissa. 55A akut ovat hieman pienet siihen, saattavat kyllä riittääkin.
|
Aika pieneltä vaikuttaa tuo kylmäkäynnistysvirta 460 A. Omassa 6,7 l V8 dieselissä on kaksi akkua ja niiden arvot on (netistä katsottuna, kun ei nyt jaksa pellin alle mennä kurkkimaan) 65 Ah ja 750 tai 850 CCA. Niillä ainakin on hyvin käynnistynyt myös 27 asteen pakkasessa, vaikka lämmitin ei ollut käynnistynyt.
Eli jos johdot ja liitokset kunnossa, eikä näytä irrotettujen akkujen jännitteissä olevan eroja, niin sitten vaan tarvitsee akut tai akun, missä isompi kylmäkäynnistysvirta-arvo, eli se CCA luku. |
H1 startti ja akut
1 Liiteet
H1:ssä on isompi startti mitä "katu 6.5:ssa" käytetään. Speksien mukaan 6hp eli noin 4.6kW. Originaali akut speksattu 825CCA 0 Fahrenhaitissa. Tässä kuva huoltokirjan spekseistä.
Itte oon monta vuotta ajanu Motonetin "no name" akuilla ilman ongelmia. Auton oma jännitemittari kyllä putoaa alle 10V jo hehkutettaessa. |
6.2 ja 6.5 koneen minimisuositus on muistaakseni 2x 600cca talvikäytössä
|
Sivu luotu: 07:06 (GMT +2). |