Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Miksi 2 akkutta? (Hummer H1) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=141277)

Hummermies 19.01.2016 11:06

Miksi 2 akkutta? (Hummer H1)
 
Hei!

Miksi 2 akkutta? hummerilla oli 2x 55ah 460A

-14 astetta see käynnistyy vielä mutta -17 ei enää...
Ostin uudet akkut ja ei apu....-14 auto ei jaksanut käynnistyä....

Löysin sitten että pidä olla noin 72/75 ah ja 650-750A akut....toivotavasti saan kaupassa vaihtaa :)

Mutta miksi 2 heikko akutta??? 6,2l diiseli. Miks ei voi olla 1x 110ah akku.

Mika_T 19.01.2016 11:18

Toki sinne voi laittaa 2x100Ah akutkin jos vain saat mahtumaan.
Käynnistysvirta kasvaa kyllä mutta startti voi olla tehoton eikä jaksa sen paremmin pyörittää kuin pienilläkään akuilla.

Hummermies 19.01.2016 11:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1278468)
Toki sinne voi laittaa 2x100Ah akutkin jos vain saat mahtumaan.
Käynnistysvirta kasvaa kyllä mutta startti voi olla tehoton eikä jaksa sen paremmin pyörittää kuin pienilläkään akuilla.

jos panen 1 maksimi suuri akku esim. 110ah. onks starti parempi?
mitä see toinen akku auttaa/parantaa?

Bj Andy 19.01.2016 11:41

No onko hehkut eli glowplugs ehjät? Jos ei niin ei lähde käyntiin vaikka oisi uudetkin akut.

Mika_T 19.01.2016 11:42

Kahdella rinnakkainkytketyllä akulla haetaan juuri suurempaa käynnistysvirtaa.

Hummermies 19.01.2016 11:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1278475)
No onko hehkut eli glowplugs ehjät? Jos ei niin ei lähde käyntiin vaikka oisi uudetkin akut.

tosi hyvät!
mutta akku ei jaksa. jos akku on lämmissa huonessa, startta nopeasti heti, jos akku(myös uusi) on vuorokausi kylmässä ulkona, ei jaksa.

-17 meni kohta käyntiin kun akkut olit huone lämpössä sisällä. aku ulkona vain kerra jaksa startta ja sitten niiin heikko ja hidas.....niin uuded kuinka vanhat akkut(55ah)

(muistan aiemmin 110ah uus akku jaksaa startta vähintäin 20 kerta 3,5 litrasen diiseli mersu tai 5 litrase v8 bensakone -30 astetta....)
55ah ei jaksa mitään,,,eikä 2x 55ah jaksa...mun mielestä see vain pienelle bensamootorille!

Hummermies 19.01.2016 11:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1278476)
Kahdella rinnakkainkytketyllä akulla haetaan juuri suurempaa käynnistysvirtaa.

jos laitan 1 iso akku onks saman tehokas? voiko panna 1 suuri?

smgt 19.01.2016 11:55

paljoko on jännite (V) akussa kun on ollu päivän ajamatta?
voi olla että auto tyhjentää akun yön aikana eikä jaksa enää lähtee käyntiin.

akuissa pitäs olla lepojännite 12,5-12,8 välille. mitä isompi sitä parempi.

Jeeper 19.01.2016 12:02

Melko pieni on käynnistysvirta noilla akuilla, Jos vain 460A?

Just kaverin 6.5TD vanista poistettiin takaosaan laitettu lehmänkokoinen akku. Ja laitettiin yks punainen Optima alkuperäiselle paikalleen. Nyt starttaa ihan erilailla kuin aiemmin.
Mielummin panostaa akkuun joka antaa virtaa uloskin ;)

Laita vaikka kaksi punaista Optimaa, Niin luulisi toimivan.

http://akkunetti.fi/lyijyakut/optima...50ah-lyijyakku

Hummermies 19.01.2016 12:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 1278481)
paljoko on jännite (V) akussa kun on ollu päivän ajamatta?
voi olla että auto tyhjentää akun yön aikana eikä jaksa enää lähtee käyntiin.

akuissa pitäs olla lepojännite 12,5-12,8 välille. mitä isompi sitä parempi.

vanhoilla yksi oli noin 12,5 toinen oli ehkä vähemmän,,, sen jälken kun olin jo starttanut pari kerta ja tuntuu tyhjä

smgt 19.01.2016 13:23

jos ne on rinnakkain niin sillon niissä on sama jännite.
pitäs ottaa johto irti että näkis molemmista oman jännitteen.

rinnakkain olevissa akuissa lasketaan virta määrä (AH) yhteen eli 2kpl 55ah akkuja vastaa yhtä 110ah akkua.

suomessa kun on kylmää ja tarvitaan paljon virtaa käynnistykseen, niin täällä sais olla mahollisimman isot akut. joskus kannattaa pitää ylläpitolaturia jos ei tule ajettua niin paljoo että akut on varmasti täynnä.

hiluvitkutin 19.01.2016 13:27

2x55=110 aivan sama yx 110 tai 55 kaks.
akkujakin erilaisia.
raktoriinki laitoin 75A keltasen optiman, antaa pihalle saman ku joku isompi akku.
eilenki tärähti tulille ku pakko oli ajella 30 pakkasta. tietty lohkolämmittimessä.

smgt 19.01.2016 13:42

starttaus virtoissa on eroja.
55AH optimalle luvataan 765A
56AH boschin akulle vaan 480A

mutta mitä enempi se antaa virtaa sitä vähemmän aikaa se sen antaa. :)

Hummermies 19.01.2016 13:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1278494)
2x55=110 aivan sama yx 110 tai 55 kaks.
akkujakin erilaisia.
raktoriinki laitoin 75A keltasen optiman, antaa pihalle saman ku joku isompi akku.
eilenki tärähti tulille ku pakko oli ajella 30 pakkasta. tietty lohkolämmittimessä.

uskomaton. mulla on siellä siis ehkä jotain väärä!? koska see 2x55ah akku tuntuu kuin 1x55ah akku.

Ma olen ihan varma, että 1x 110ah akku jakksaa muutama kerta paljon enemmään kuin minun 2 pienta 55ah akkutta

smgt 19.01.2016 13:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hummermies (Viesti 1278496)
uskomaton. mulla on siellä siis ehkä jotain väärä!? koska see 2x55ah akku tuntuu kuin 1x55ah akku.

Ma olen ihan varma, että 1x 110ah akku jakksaa muutama kerta paljon enemmään kuin minun 2 pienta 55ah akkutta

ota kaapelit irti akuista ja mittaa silloin jännite molemmista. toinen jos on huono niin sillon se periaatteessa starttaan sillä yhellä akulla.

Mase 19.01.2016 22:25

Onhan autossa kaikki akkukaapelit ja liitokset kunnossa. Jos joku liitos on hapettunut niin auto yrittää käynnistyä vain yhdellä akulla. V8 diesel tarvii pakkasella julmetusti virtaa startatakseen joten sinun kannattaa tarkastaa ja puhdistaa kaikki nuo liitokset huolellisesti. 2x70a pitäisi riittää H1:seen talvikäytössäkin mikäli virtaa ei paljoa kulutella parkissa. 55A akut ovat hieman pienet siihen, saattavat kyllä riittääkin.

vmt 19.01.2016 22:53

Aika pieneltä vaikuttaa tuo kylmäkäynnistysvirta 460 A. Omassa 6,7 l V8 dieselissä on kaksi akkua ja niiden arvot on (netistä katsottuna, kun ei nyt jaksa pellin alle mennä kurkkimaan) 65 Ah ja 750 tai 850 CCA. Niillä ainakin on hyvin käynnistynyt myös 27 asteen pakkasessa, vaikka lämmitin ei ollut käynnistynyt.

Eli jos johdot ja liitokset kunnossa, eikä näytä irrotettujen akkujen jännitteissä olevan eroja, niin sitten vaan tarvitsee akut tai akun, missä isompi kylmäkäynnistysvirta-arvo, eli se CCA luku.

Säätäjä_setä 20.01.2016 00:50

H1 startti ja akut
 
1 Liiteet
H1:ssä on isompi startti mitä "katu 6.5:ssa" käytetään. Speksien mukaan 6hp eli noin 4.6kW. Originaali akut speksattu 825CCA 0 Fahrenhaitissa. Tässä kuva huoltokirjan spekseistä.

Itte oon monta vuotta ajanu Motonetin "no name" akuilla ilman ongelmia. Auton oma jännitemittari kyllä putoaa alle 10V jo hehkutettaessa.

Rytari 21.01.2016 18:14

6.2 ja 6.5 koneen minimisuositus on muistaakseni 2x 600cca talvikäytössä


Sivu luotu: 07:06 (GMT +2).