![]() |
Onko jakolaatikko rikki
Tyhmä kysyy kun ei tiedä. Millanen jakolaatikko on -82 ford broncossa. Pitäskö etuvedon toimia vaikka takakardaani on poikessa.
Neliveto kyllä ainakin kepistä kytkeytyy. Ja kun kytkimen nostaa vaihdepäällä niin vain takakardaanin lähtö pyörii. |
Nyt on sit takakardaani paikoillaan ja silti ei neliveto toimi. Manuaalinapalukot on ja toimiivat. Tarviiko se jakolaatikko vielä alipaineen toimiakseen.
Ent omistaja väittää että neliveto on toiminut ja nyt seisonnan jälkeen ei toimikkaan. |
Pitäis tietää vähän enemmän siitä autosta, niin vois yrittää auttaa.
Voit itsekin yrittää selvittää mikä jakoloota sieltä löytyy: http://www.blueovaltrucks.com/tech/transfer_cases.htm |
Lainaus:
|
Eilen just pyörittelin tallissa mun broncon jämää ja neliveto päällä pyöriin kumpikin lähtö ihan samaan tahtiin vaikka taka kardaani on irti.
|
Kyllä minä kovasti sit veikkaan että rikki se on. Kumma kun ei pidä mitään ääntä se laatikko. On se hyvä ostaa liikuntakyvytön auto niin myöhemmin se näkyy kyllä kostautuvan.
|
Lainaus:
Mutta tuohon liikuntakyvyttömän ostoon.. Kyllä auto kannattaa ehdottomasti ostaa palasina, niin tulee käytyä kaikki paikat läpi ennenkuin sen ottaa käyttöön.:D:D:cool: Näin ainakin itsse tulee usein toimittua. Jos auto ei ostaessa ole ajokunnossa, niin hinta sen mukaan ettei ole muutenkaan kunnossa. |
Joo toki hinta oli suht kohallaan. Mut aina ei voi tietää mitä saa :) Laittelen kuvaa siitä laatikosta ja niistä numerosarjoista
|
|
Jakis on New Process 208 F
|
New Process model 208F eli Fordiin tarkoitettu! Jos ei kytkeydy, niin haarukkavika tulee ekana mieleen ja se ei silloin jakolaatikko ollenkaan äännä, kun ei kytkeydy....
JanneBlomgren oli vähän nopeampi ;) Ajettu kuivana, nimerkki kuivana ajettu jakolaatikko pöydällä kasauksessa juuri... Molemmat haarukat rikki, laakerit rikki, öljypumppu rikki... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mitä tulee tuollaisen NP/NV- valmisteisen jakolaatikon purkuun ja kasaukseen, niin ovat helvetin helppoja purkaa ja kasata. |
Lainaus:
|
Noh tarinahan menee näin. Bronco tuli minulle vaihdossa tässä yksipäivä. Hain sen kuorma-autolla 250km päästä. Omistajan mukaan ei pitänyt olla paljon hitsattavaa. Mutta reikiä on enemmän kun tervettä peltiä. Ja takakardaani piti vain olla rikki. Noh autossahan oli sit etuvetari irti ja siihen vaihettu väärät ristikot. Takakardaani mikä tuli mukana oli liianpitkä ja siinäkin väärät ristikot.
Eli projektia oli vähän enemmän kun luulin. Ja nyt vielä tuo jakis paskana. Plussaahan autossa on Patrollin TD tekniikka ja 2+3 paku. Eli taidampa tehdä niin että heivaan sen voortin jakiksen kankaalle ja laitan patrollin jakiksen tilalle kun patrollin päävaihteisto on jo paikoillaan. Akselit vaihdan patrollista tai hj:sta. Eli ikuisuus projektia pukkaa. |
Tai sitten vaan avaat sen jakiksen ennen kuin vaivut varjojen maille.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
no saahan sen purettua sinne allepäinkin, siinä säästyy varmaan 8 ruuvin aukasemiselta ja muuten menee vähä enemmän aikaa mutta onnistuu |
Otat sen sieltä syliin ja pöydälle niin näet mitä on rikki. Ei ole monella pultilla kiinni ja mä ainakin np241 lootan otin ihan käsivoimin sieltä irti.
Mulla meni uusiksi muoviset liukupalat ja yksi siirtohaarukka kun oli kuivana ajeltu. Sisällä ei montaa liikkuvaa osaa ole. Ja jamantilta tietysti osat. Kotimainen toimija joka ei tietoa pihdannut kun kyselin pari vuotta takaisin osia ja ohjeita. |
1 Liiteet
Mulla olis joutilaana ihan ehjä tälläin broncon jakoloota.käsin pyörittämällä vaikuttais ihan ok lootalta.
|
Lainaus:
Arvostan! |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kaikkee muuta on tullu kyllä paljonkin touhuttua mut nuo laatikko hommat oon suosiolla jättäny tekemättä. Mut kertahan se on ensimmäinenkin. |
NP/NV tekeleet on yleensä kuudella mutterilla kiinni vaihdelaatikon pinnapulteissa; kunhan ensin irrotat alue/ moodivalintavivuston jakolootan kyljestä ja sen jälkeen mutterit irti (voi olla jotain tukirautoja myös lisäksi), niin loota lähtee suoraan taaksepäin vetämällä irti.
Jos halkaiset jakiksen auton alla, niin yleensä häntäkappaleessa ja siellä täällä on muutamia lukkorenkaita mitkä pitää saada irti, muuten se on ihan vain pulttien/ muttereiden irrotusta ja tiivisteliiman auki kampeamista. Aika samanlaisia kaikki nuo alumiinikuoriset lootat on, vaikka numero vaihtuukin. Laitat googleen hakusanan "NP208 exploded view", niin olet jo paljon viisaampi asiassa :) Suosittelen kyllä jakolootan irrotusta autosta, koska purku ja kasaus on paljon helpompi tehdä pöydällä/ lattialla, kuin auton alla makaamalla.. |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 20:42 (GMT +2). |