Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Akkupulmia? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=140730)

ÄSKOO 26.12.2015 12:11

Akkupulmia?
 
Mors!

Minkälaisia akkuja porukalla on maastureissa?
Tahtoo tuossa rockyssa loppua sähkö hetken vinssailujen jälkeen, tosin orkkis laturi ja kaapeloinnit. :rolleyes:

Nyt paikallaan 1x Exide professional 110Ah 750Aen perus akku mutta kun tuo sähkö ei riitä niin mitä tilalle?
2 pienempää vai yks iso kun tilaa on rajallisesti...
Laturihan toki on orkkis ja sehän siellä puristaa mutta uskon että kunnon akustolla vinssitouhut hoitelee!

Optiman akkuja oli joskus vanissa mulla mutta nekin vissiin nykyään tehään kiinassa että laatu mitä on?


ÄSKOO

Uazmies 26.12.2015 12:33

Kyllähän akulla pystyy hetkellisesti pientä laturia paikkaamaan, mutta ei sitä energiaa mistään määräänsä enempää synny.

Itse tulee osa leivästä hankittua rakentamalla mm. hinausautoja ja pickuppi-vehkeissä käytetään sähköhydrauliikkaa hyvinkin onnistuneesti, mutta se ei toimi autoissa joilla tehdään lähisiirtoja esim aurauskaluston edestä kun toistoa tehdään toiston perään eikä sähkö vain riitä.

Yksi tosi halpa ja helppo laturi on tuo mitä osaputkat myy gm-pikkulohkoon, 90A / 90€ ja toimii vielä kiilahihnalla.

Tästä isommat melkein vaatii moniuraremmiä ja hinta pompsahtaa.

Mika_T 26.12.2015 13:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ÄSKOO (Viesti 1272869)
Nyt paikallaan 1x Exide professional 110Ah 750Aen perus akku mutta kun tuo sähkö ei riitä niin mitä tilalle?

Lisää kapasiteettia. Eli vaikka toinen samanlainen rinnalle.
Minkätehoinen on tuo susukin laturi? Ei varmaan järin suuri, niin kahden tuollaisen 110Ah akun täyteen lataaminen vaatii aikaa paljon.

Harvassa on sellaiset laturit jotka jaksaa käyttää isoa vinssiä sellaisenaan. Lähes aina vinssin ottama sähköteho otetaan akuista.
Paljon vinssatessa akuiksi pitäs valita mallit jotka kestää hyvin jatkuvaa purkua/latausta peräjälkeen.
Heikommat akut kuumenee ja hajoavat.

Uazmies 26.12.2015 15:02

Ja toki akussa tärkeää on virran luovuttaminen, oman firman työkalussa on iso yellowtop-optima josta alle metriset kaapelit vinssille, silti näkee selvästi valojen himmenevän kun vinssaa.

Suunnitelmissa heittää tuo syväpurkuakku korirakenteen akuksi ruokkimaan työvaloja, kompuraa jne ja hankkia 2 redtoppia konehuoneeseen rinnakkain kun ne sinne kerran mahtuu.

Ja joo, suosin optimaa koska itselläni vain hyviä kokemuksia niistä.

Heguli 26.12.2015 15:19

Ensin kunnon laturi pellin alle, ei ne pelkät akut taivasta avaa.

offroadjouni 26.12.2015 15:38

Samaa mieltä, isompi laturi sinne ensin. Itselläni oli aikaisemmin 2 x keltainen optima ja Jeepin originaali 117 A laturi. Siinä vaiheessa oli vielä vähän ongelmia jos kisoissa tuli useampi pitkä vinssaus yhteen menoon, mutta kun vaihdoin laturin 200 A malliin niin sähköjen loppuminen ei ole enää vaivannut.

Kasper 26.12.2015 15:53

Mulla on vapaavihtaus suodatin ja siitä optio snorkkelille, vakio putsarikotelon poistettua jäi tilaa toiselle akulle ja ei vinssaus ongelmia kaksiakku järjestelmän tekemisen jälkeen :)

hitoy 26.12.2015 16:21

Ite hommasin biiilteeemasta superhyper 80a glasfiberAGM.t testiksi kun eivät vuoda eikä noteeraa vaikka esim. katollaan oloa/kyljelleen asennusta. Acut kontissa ja kaapelointi seuraavaksi kuntoon. Sitten kaikkien viisasteluiden jälkeen hommaan isomman laturin. :D ei se iso laturikaan autuaaksi tee vaikka akutkin olisi kunnossa jos kaapelit muistuttaa kengän naruja ja asennukset ekaluokkaisen rusettia. En siis sillä että omatkaan viritykset olisi edes lähelle hyviä ekalla kerralla. :p

Kasper 26.12.2015 16:35

Totta, monasti tulee tehtyä jokin asennus ja sen jälkeen huomaa ettää NIIN näinhän se olisis ollut hyvä :D

Bj Andy 26.12.2015 16:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Uazmies (Viesti 1272876)
Kyllähän akulla pystyy hetkellisesti pientä laturia paikkaamaan, mutta ei sitä energiaa mistään määräänsä enempää synny.

Itse tulee osa leivästä hankittua rakentamalla mm. hinausautoja ja pickuppi-vehkeissä käytetään sähköhydrauliikkaa hyvinkin onnistuneesti, mutta se ei toimi autoissa joilla tehdään lähisiirtoja esim aurauskaluston edestä kun toistoa tehdään toiston perään eikä sähkö vain riitä.

Yksi tosi halpa ja helppo laturi on tuo mitä osaputkat myy gm-pikkulohkoon, 90A / 90€ ja toimii vielä kiilahihnalla.

Tästä isommat melkein vaatii moniuraremmiä ja hinta pompsahtaa.

Mitä ölppää käytätte noissa sähöpumppu vehkeissä? Aurausmestat kun on vielä nestemmäisessä muodossa niin joutaa ajan käyttämään vaikka viisasteluun. Eli oma kokemus puoltaa joko artickia tai automaatti ölppää ja lisäksi säiliö låmpöseen paikkaan tai lämmitys vaikka paluulinjaan.

Mika_T 26.12.2015 19:14

Niin. Laittaako isomman laturin jolla ei kuitenkaan vinssiä ruoki (jos se ei ole 500A) vai laittaako isot akut joilla vinssaus onnistuu ja latautuvat myös pienemmällä laturilla ,joskin ottaa enemmän aikaa.

Oma valintainen asia. :D

Yölento 26.12.2015 19:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1272930)
Mitä ölppää käytätte noissa sähöpumppu vehkeissä? Aurausmestat kun on vielä nestemmäisessä muodossa niin joutaa ajan käyttämään vaikka viisasteluun. Eli oma kokemus puoltaa joko artickia tai automaatti ölppää ja lisäksi säiliö låmpöseen paikkaan tai lämmitys vaikka paluulinjaan.

Tomaattiöljyt, säiliö tavaratilassa ja pumppu takapenkin alla omassa versiossa.

ÄSKOO 27.12.2015 01:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kasper (Viesti 1272913)
Mulla on vapaavihtaus suodatin ja siitä optio snorkkelille, vakio putsarikotelon poistettua jäi tilaa toiselle akulle ja ei vinssaus ongelmia kaksiakku järjestelmän tekemisen jälkeen :)

Tuo oli itsellänikin mielessä kun snorkkeli täytys muutenkin kötöstellä.

Tarkotuksena ois että korvais ton exiden kahdella vastaavan kokosella (110ah) AGM patterilla kun ne on pikkasen innokkaampia ottamaan tota virtaa vastaan.

Tossa just meinasin että kattos tilannetta semmosella combolla että menis vielä tolla orkkis onnettomalla laturilla mutta uusis kaikki noi paukkulangat kunnon kaapeleiks että sais tosta laturista ees sen maksimaalisen hyödyn :D

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1272899)
Ensin kunnon laturi pellin alle, ei ne pelkät akut taivasta avaa.

Laturiasiaa tuossa jo tutkailinkin, daihatsussa tosiaan orkkiksena 45Ah laturi missä myös alipainepumppu perässä.

Tahtoo nuo alipainepumpulliset laturit jäädä siihen 70A korville mitä tuossa äkkiä tarvikelatureita kattelin pajeroista ja landcruisereista.

Joku reilu 100Ah laturi alipainepumpulla olisi kyllä kovasana, vielä kun tietäs mistä mallista lähtis kahteleen semmosta minkä sais kohtuu työllä käymään paikalleen ja kiilahihnalle pelaamaan.
Tossa on se leveä ja paksu kiilahihna niin luulis riittävän pidon siinä:confused:


ÄSKOO

Jappi 27.12.2015 03:17

Pistää pari laturia sinne. Pumputtomina saa sitten isojakin ja alipaine hoituu omalla.

Uazmies 27.12.2015 04:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1272930)
Mitä ölppää käytätte noissa sähöpumppu vehkeissä? Aurausmestat kun on vielä nestemmäisessä muodossa niin joutaa ajan käyttämään vaikka viisasteluun. Eli oma kokemus puoltaa joko artickia tai automaatti ölppää ja lisäksi säiliö låmpöseen paikkaan tai lämmitys vaikka paluulinjaan.

Nesteen arctic menee säiliöön jos ei asiakas erikseen muuta pyydä.

Noissa hinaushommissa ei kyllä aamun jälkeen kankeat öljyt vaivaa, ihan tajuttomia määriä pk-seudulla siirtävät päivässä esim hiekanpoiston tieltä keväällä autoja.

Jos tosi kylmissä oloissa tekee hommia niin voihan sitä heittää lohko- tai säteilylämppärin hydepyttyynkin.

ÄSKOO 27.12.2015 12:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1273101)
Pistää pari laturia sinne. Pumputtomina saa sitten isojakin ja alipaine hoituu omalla.

Mitenkähän mahtaa lataussäädin pelata kimpassa toisen laturin kanssa, tietenkin jos jättää oman laturin "kylmäksi" ja käyttää sitä vaan alipaineen tekemiseen ja toisella tekis sähköt... :cool:

Tulloo vaan tilan ahtaus vastaan väistämättä, eli vieläkin täytyy hiukan tuumailla tuota touhua, ja sniiduna kaverina ei hennos mitään öky kallista laturia ostaa :D

ÄSKOO

hitoy 27.12.2015 13:03

Tai etsit pelkän alipainepumpun sen uuden laturin kaveriksi?

Tossavainen 27.12.2015 15:55

Nissan vanetesta saa rockyyn alipainepumpullisen 90A laturin, Kävi pikku näpräilyllä paikalleen (kiinnikkeet uusiksi)

Itsellä tuo 90A laturi + 2kpl nurkista löytynyttä 100ah akkua ovat tähän mennessä riittäneet vinssailuihin kunhan kaapeloinnit on kunnossa.

Rak 27.12.2015 16:10

Sellainen näkökanta tuohon laturiin että originaali on kutakuinkin mitoitettu alkuperäiselle varustetasolle, siihenkun lisätään valoja ja ehkä tiheämpi käynnistyssykli niin ei tuotosta välttämättä kovin paljoa jää yli lataamiseen. Tähän päälle kun vielä vinssataan niin lopputulos aika selvä.
Eli se parikymmentä amppeeria isompi laturikin voi vaikuttaa lopputulokseen.

Omakohtainen esimerkki:
2x 45ah exide maxima, n.70A laturilla virta meinasi loppua yöllä suunnistuskisoissa kun piti neljää työvaloa päällä. joutui lataileen välillä.

Samat akut, mutta 120A laturi, niet problem. Virtaongelmia ilmaantui vasta 6-7 vuotta myöhemmin kun akut kypsyi.
Nyt luotan yhteen 75ah optimaan samalla laturilla, ei ongelmia toistaiseksi.

ÄSKOO 27.12.2015 17:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 1273176)
Nissan vanetesta saa rockyyn alipainepumpullisen 90A laturin, Kävi pikku näpräilyllä paikalleen (kiinnikkeet uusiksi)

Itsellä tuo 90A laturi + 2kpl nurkista löytynyttä 100ah akkua ovat tähän mennessä riittäneet vinssailuihin kunhan kaapeloinnit on kunnossa.


Tuo kuullostaa jo paremmalta kun hyvältä, tarviipa maanantaina töissä vähän selvitellä että mitä tulee kustantamaan.

Muistatko oliko valmiiksi jopa oikeanlaisella hihnapyörällä :eek:



Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 1273179)
Sellainen näkökanta tuohon laturiin että originaali on kutakuinkin mitoitettu alkuperäiselle varustetasolle, siihenkun lisätään valoja ja ehkä tiheämpi käynnistyssykli niin ei tuotosta välttämättä kovin paljoa jää yli lataamiseen. Tähän päälle kun vielä vinssataan niin lopputulos aika selvä.
Eli se parikymmentä amppeeria isompi laturikin voi vaikuttaa lopputulokseen.

Omakohtainen esimerkki:
2x 45ah exide maxima, n.70A laturilla virta meinasi loppua yöllä suunnistuskisoissa kun piti neljää työvaloa päällä. joutui lataileen välillä.

Samat akut, mutta 120A laturi, niet problem. Virtaongelmia ilmaantui vasta 6-7 vuotta myöhemmin kun akut kypsyi.
Nyt luotan yhteen 75ah optimaan samalla laturilla, ei ongelmia toistaiseksi.


Joo tuo onhan tuo orkkis laturi auttamatta mopo, katotaan miten riittää sähköt jos tuosta yllämainitusta vaneten laturista sais puuhasteltua laturin rockyyn :)

ÄSKOO


PS; Tuossa hetkisitten oltiin kaverin kanssa hieman möyrimässä, ja muutamat lyhkäset vinssaukset riitti jännite ihan hyvin kun välissä oli ajoa että kerkes lataamaan.
Välissä oli yksi pitempi vinssaus ja huomas että rupee sähkö loppumaan vaikka oli kaikki turhat kuluttajat pois, ei vaan riitä latausteho / akun virranvastaanottokyky :rolleyes:

ÄSKOO 27.12.2015 17:56

Tuossa tuli pengottua tuota laturihommaa hitusen ja näyttäs englannissa olevan 135€ tommonen vaneten 90A laturi että taitaa käydä niin että kokeillaan semmosella ja parilla 110ah agm patterilla lääkitä virranpuutetta :D

Nikuzai 27.12.2015 19:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ÄSKOO (Viesti 1273206)
Tuossa tuli pengottua tuota laturihommaa hitusen ja näyttäs englannissa olevan 135€ tommonen vaneten 90A laturi että taitaa käydä niin että kokeillaan semmosella ja parilla 110ah agm patterilla lääkitä virranpuutetta :D

AP-pumpulla vai ilman?

Pajares 27.12.2015 20:19

Väärin säädetty vinssin jarru haukkaa kanssa ylimääräistä virtaa/syö tehoa vinssistä.

MOGGI 27.12.2015 21:38

Itsellä käytössä 2x75A sininen optima + 60A suzukin laturi
Koskaan ei ole virta loppunut vaikka vinssattu on suzukia ihan riittävästi.
Akut n. 6v vanhat

Tossavainen 27.12.2015 21:54

Tuosta vaneten laturin hihnapyörä kysymyksestä. En minä muistaakseni hihnapyörän osalta tehnyt mitään muutoksia.

Katsoi vaan linjauksen kohdalleen vähän kiinnikkeitä rakenteli ja letkut katteli (en muista pitikö jotain muokata)
Ja tuohan laturi on sisäisellä säätimellä, Melko helppo homma sovitella paikoilleen.


Sivu luotu: 20:08 (GMT +2).