Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Koukun 13-napaisen sähkörasian kytkennät (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=140312)

Nerd-O 07.12.2015 10:56

Koukun 13-napaisen sähkörasian kytkennät
 
Virittelin tuossa viikonloppuna koukun sähköt toimintaan. Ihan autoon sopiva sähkösarja piti olla. Kaikki liitännät ainakin meni ihan ok suoraan töpsykästä toiseen. Mutta nyt on pieni ongelma. Parkit toimii pistorasiassa ok, jarruvalo ok, sumuvalo ok, mutta vilkut ei ole ok. Ihan sama kumpaa vilkkua käyttää niin autossa vilkut toimii kuin joku polttimo olisi pimeänä, eli vilkkuvat todella nopeasti. Sähkörasiassa taas kummatkin vilkut vilkkuu + jarruvalo vilkkuu niiden mukana.

Jotenkin olettaisi että sähköt on kuitenkin kytketty rasiaan oikein jos jarruvalokin toimii ok ja kumpikin vilkku oireilee täsmälleen samalla tavalla. Sarjan mukana tuli tuollainen relehässäkkä sinne takakonttiin. Alkuperäisiltä valoilta kaapataan sähköt, aivan kuten muinoin on toimittu. Tosin tässä tapauksessa tuo sähkösarja hoitaa sen kaappauksen. Eli siinä vaan otetaan alkuperäinen sähköliitin valoista irti. Tökätään johtosarjaan kiinni ja johtosarjan liitäntä tökäät valoihin. Autossa ei pidä tehdä mitään ohjelmointeja vaunun sähköjä varten. Voisko tuo rele olla jotenkin viallinen? Vai mistä tuota lähtisi selvitteleen?

jokke-76 07.12.2015 14:56

Onko mikä auto kyseessä? Uudemmat joutuu koodaa koneella.Joissain tapauksissa täytyy vilkkua pitää niin kauan päällä että se rupee vilkuttaa normaalisti ja sit toinen puoli.

Nikuzai 07.12.2015 17:15

Mites maadoitus?


Transit tekee hassusti vasemmalle auto vilkuttaa pari kertaa ja sit tulee kärry mukaan oikeelle tais tulla ensimmäisen jälkeen, mikäli kattojien selitystä ymmärsin

Möröhilu 07.12.2015 21:15

Mä rakentelin viimekesänä naapurin kärryyn uudet valot ja meinasin että kun varastossa oli led versiot niin laitan sellaset??? 13-napanen pistoke ja adapteri väliin,,,, kärry oli kuin joku Turkkilaine siirrettävä pizeria. Valot vilkku sivuilla, takana, edessä ja ihan omaan tahtiin. Mulla syynä led valojen ja can-väylän yhteensopimattomuus. Naapurin autossa valot kumminkin toimi ( tietysti näytin discoversion hänelle)

pasi1 07.12.2015 22:06

Mulla on ml mesessä 13-napainen pistoke.Adapteri ei voi olla autossa kiinni jos ei ole kärryä perässä muuten vilkut vilkuttaa nopeasti niin kun oisi joku vilkkupoltin rikki.

Nerd-O 08.12.2015 08:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jokke-76 (Viesti 1268720)
Onko mikä auto kyseessä? Uudemmat joutuu koodaa koneella.Joissain tapauksissa täytyy vilkkua pitää niin kauan päällä että se rupee vilkuttaa normaalisti ja sit toinen puoli.

Se on tuo meikäläisen toiseksi viimeisin ostos, eli Dacia Lodgy. Onhan se jopa 2 viikkoa vanha. Selvitin etukäteen ettei tuota pidä koodata millään tavalla. Näin huolto sanoi. Sitä en sitten tiedä pitääkö tuota vilkkua vaan vilkutella? Sen huomasin, että kun vaihdoin päiväajovalot ledeihin (ne kun oli hehkulangalliset 21w polttimot) niin ne ei heti toiminut. Siinä meni joku 10-15min, minkä jälkeen ne alkoi toimia. Auto kuulemma "opettelee" uudet valot. On kyllä niin turha ominaisuus kuin olla vaan voi.

Maadoituksessa tuskin on ongelmia, koska parkit, jarru ja sumuvalo toimii ok. Tuo 13->7 napaisuus adapteri on itsellä koko ajan kiinni. Ei vaikuta valojen toimintaan.

Ehkä pitää kokeilla laittaa kärry vaan perään ja katsoa kuinka toimii. Ja sitten kokeillaan vaikka tuo 10min auto käynnissä, että lähteekö vilkku toimimaan ok kun sitä käyttää koko ajan. Jos se sitä jotenkin opettelee? Kärryä en siis ole kokeillut. Vain tuollaisella testerillä.

http://www.tech-accessoires.renault....cument_id=4651 tuossa on vielä linkki alkuperäisiin Renault ohjeisiin kuinka se kuuluu asentaa. Tuon piuhan jätin katkaisematta mikä menee kuskin penkin kohdalle. Sähkösarjan mukana tullut ohje käski katkomaan sen ja tuo Renault ohje taas lisää sinne yhden pinnin. Oletettavasti siihen syötetään sähköä? Ei ollut mitään vaikutusta vaikka syötin siihen sähköä.

kenppi 08.12.2015 10:18

Ota se adapteri irti. Sitä ei ole tarkoitus pitää koko aikaa kiinni. Voi tulla muitakin häiriöitä autoon ja esimerkiksi jarruvalot ei toimi tai voi polttaa sulakkeen jos kärry ei ole perässä. On noita adaptereitakin viallisia ollu, niin kannattaa kokeilla myös toisella jos ei muuten pelaa.

Krisse 08.12.2015 11:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1268894)
Kärryä en siis ole kokeillut. Vain tuollaisella testerillä.

No jospa se menee just ton takia sekasin, testerissä on kuitenkin vain joku pieni merkkivalo/ledi eikä 21w lamppua joka ottaa sen vajaa pari ampeeria virtaa.

Nerd-O 08.12.2015 11:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kenppi (Viesti 1268917)
Ota se adapteri irti. Sitä ei ole tarkoitus pitää koko aikaa kiinni. Voi tulla muitakin häiriöitä autoon ja esimerkiksi jarruvalot ei toimi tai voi polttaa sulakkeen jos kärry ei ole perässä. On noita adaptereitakin viallisia ollu, niin kannattaa kokeilla myös toisella jos ei muuten pelaa.

Ei siinä valoissa mitään ongelmaa ole jos testeri ei ole kiinni. Ei sen adapterin mitään pitäisi haitata. Samaa adapteria olen käyttänyt jo vuosia eri autoissa. Yhdessäkään ei ole haitannut vaikka on koko ajan kiinni. Tuolla ei oikein ole mitään paikkaa mihin laittaisin sen adapterin jos sen ottaa irti. Ei ole oikein mitään lokeroa takakontissa. Ja sitten kun sitä tarvisi niin tietenkin se on aina jossain tallin perällä, eikä koskaan löydä sitä.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 1268924)
No jospa se menee just ton takia sekasin, testerissä on kuitenkin vain joku pieni merkkivalo/ledi eikä 21w lamppua joka ottaa sen vajaa pari ampeeria virtaa.

Tuo voi olla myös syynä. Pitää tänään käydä kokeilemassa kärryn kanssa mitä se sanoo.

kenppi 08.12.2015 15:49

Nii ootko siis kokeillu sitä pistoketta sellaisella 7nap. testerillä adapterin kans? Minä kokeilin kans joskus ja näytti mitä sattuu, mut kärry jälessä kaikki oli ok.

Nerd-O 09.12.2015 13:07

Eilen tuli vähän testailtua ihan kärryn kera. Kärryssä ei tapahdu yhtään mitään kun laittaa vilkkua päälle. Edes hätävilkut päällä ei tapahtunut. Lisäksi autosta sammuu takaa vilkut.

Satuin sitten huoltoasemalta löytämään 13-napaisen peräkärryn missä kokeilin ilman adaptereita. Kaikki muu ok, paitsi nuo vilkut. Mitkä ei siinäkään toiminut. Teki täsmälleen samoin, eli vilkut sammuu autosta takaa, edessä ja sivulla toimii. Kärryssä ei tapahdu yhtään mitään. Se rele naksuttaa kyllä takakontissa.

Krisse 09.12.2015 13:13

Minkäs merkkinen JA numeroinen johtosarja sulla nyt on työn alla?

Nerd-O 10.12.2015 09:07

http://osanetti.fi/vetokoukun-sahkos...2-p-37774.html

Tuollainen sarja siellä on. Tuota myyjää ei paljon asia tunnu kiinnostavan.

Krisse 10.12.2015 10:12

Jaa. Tuotenumerosta päätellen Jaegerin johtosarja. Ei kuulu meijän valikoimii ei pysty auttaa.

Nerd-O 10.12.2015 11:14

Kaippa se pitää viedä johonkin koukkuliikkeeseen tutkittavaksi. Jos siellä sitten pitääkin tehdä jotain ohjelmointia autoon koukkua varten. Ei olisi ensimmäinen kerta kun myyjä antaa täysin väärää tietoa autosta vaikka kuulemma maahantuojalta selvitetty.

bj45lava 10.12.2015 12:03

Tarvikesarjoja ei pääsääntöisesti tarvii koodata ja jos siellä pistorasiassa ei ole mikrokytkintä, joka tunnistaa pistokkeen paikallaanolon, niin adapteria voi roikottaa siellä syöpymässä ja syövyttämässä rasiaa ;)

Niissä, missä se kärryntunnistuskatkaisija on, niin adapteri pois ehdottomasti.

MiKo 10.12.2015 12:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1269468)
http://osanetti.fi/vetokoukun-sahkos...2-p-37774.html

Tuollainen sarja siellä on. Tuota myyjää ei paljon asia tunnu kiinnostavan.

Ei kyseisestä sarjasta kokemusta, mutta kyseisestä myyjästä kylläkin. Ostin koukun ja sähkösarjan ja jotaki ongelmaa oli toimituksessa niin myyjältä ei saanut kuin vittuilut, halua ongelman selvittelyyn ei löytynyt minunkaan tapauksessa.

Nerd-O 10.12.2015 14:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MiKo (Viesti 1269495)
Ostin koukun ja sähkösarjan ja jotaki ongelmaa oli toimituksessa niin myyjältä ei saanut kuin vittuilut, halua ongelman selvittelyyn ei löytynyt minunkaan tapauksessa.

Myyjän ensimmäinen kommetti oli vaan että väärin kytketty ja sarjoissa ei ole koskaan mitään vikaa. Noh. Voihan niissä vikaa olla. Edelleen veikkaan tuota relettä vialliseksi.

bj45lava 10.12.2015 17:11

Onks sulla siellä kytketty ne 13-napaisen kaikki plussat ja maat jo kiinni, saattaa johtua siitäkin, et se releboxi saa syötöt niistä ja ei ilman toimi.

Juuri laitettiin uuteen Mondeoon tarvikesähköjä, ei tarvinnu koodata, eikä 13-sarjassa tullut mukana ollenkaan akku plussan välijohtoja akulle asti, vaan hankitaan tarvittaessa lisäsarjana...

pipo_esa 10.12.2015 20:42

Menee hieman muistikuvalliseksi mutta audin laitoin aikoinaan myös jaegerin sähkösarjan niin vilkut ei pelannut ennenkuin sai sähköä sille purkille. Tuolta hakee oikeet ohjeet http://www.jaeger-automotive.de/2/service/

Nerd-O 11.12.2015 07:41

Siinä oli yksi ainoa maapiuha, minkä kytkin samaan kohtaan mistä jo ennestään otettiin maa. Kaksi piuhaa roikkuu irtonaisena. Mutta jos nyt oikein tulkitsin sitä ohjetta niin ne pitäs siitä viedä suoraan akulle. Toinen kait kuuluisi kytkeä jotenkin virtalukon taakse? En ole tuota tehnyt kun siihen ei tullut piuhoja mukana. Kokeilin kuitenkin syöttää niihin virtaa. Ei vaikutusta asiaan. Lisäksi siihen kuskin penkin kohdalle menee yksi piuha, minkä vedin sinne asti. Siinä pitäisi yksi alkuperäinen piuha vetää poikki ja kytkeä tuo uusi piuha siihen sitten. No en ole lähtenyt alkuperäisiä piuhoja vetämään poikki kun sen enempää ei edes kerrota mitä se piuha tekee. Kokeilin tähänkin piuhaan syöttää virtaa akulta. Ei vaikutusta asiaan.

http://www.jaeger-automotive.de/file...//21620506.pdf

Tuossahan se ohje onkin.

Eli kohta 16 tekemättä. En ole sitä piuhaa vetänyt poikki. Tätä ei muuten tehdä tuossa Renaultin omassa ohjeessa.
Kohta 22 kytkemättä.

HartSan 11.12.2015 07:56

Näyttäisi että tuo poikkilaittamaton piuha olisi takasten sähkön syöttö. Tulkitseisin sen silleen, että tuo kärryn sarja alkaa syöttämään sähkön tuonne takasille piuhan katkaisun ja yhdistämisen jälkeen, ottaa ohjauksen auton sarjasta. Saatan olla kyllä aivan väärässä :D , mutta muuten en tuota ymmärrä.

pee 11.12.2015 07:58

Kyllä kai se auto jotain tietoa pistokkeelta saa ja kaipaakin kun nuo johtosarjamuutokset ohjeessa on, eikai niitä huvikseen sinne ole piirretty. Ja se, että tarjoaa sähköä ohi muutosten, ei ole sama asia.

Ja tuohon 7/13 adapteriin, ei kestä saksalaisessa pitää paikallaan ilman kärryn kytkentää, kun herjaa just vilkuista, eikä ole mikrokytkintä.

Nerd-O 11.12.2015 12:09

Mutta miten siellä sitten jarruvalo, parkkivalo ja sumuvalo voi toimia? Eihän niidenkään pitäisi silloin toimia. Ihan sama onko siellä tuo 7-napainen adapteri kiinni vai ei.

pee 11.12.2015 18:18

Siks, kun ne toimii. Vilkut kaipaa nyt sähköä, ja auto lopettaa takavilkkuken käytön kun kaikki ei täsmää. Mikä tuon katkaistavan funktio on ? Ylimääräisen releen syöttöjännite, ohjaushan siellä naksuttaakin jo ?


Sivu luotu: 18:09 (GMT +2).