Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hiaceen hiluxin vaihteisto...? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=139923)

jmk 21.11.2015 21:26

Hiaceen hiluxin vaihteisto...?
 
Tässä olis vuosien aikana tarvinut vm.2000. 4WD Hiacen vaihteistoon pientä aluetta tai muuten mahdottomasti lisää voimaa/ pitävämpää kytkintä niin tuli mieleen että mitenkähän esim.Hiluxin laatikko kävisi paikoilleen? Nyt olisi hyvä tilaisuus askarrella kun hiacen laatikosta on ykkönen kateissa

toyota4x4 22.11.2015 09:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1264899)
Tässä olis vuosien aikana tarvinut vm.2000. 4WD Hiacen vaihteistoon pientä aluetta tai muuten mahdottomasti lisää voimaa/ pitävämpää kytkintä niin tuli mieleen että mitenkähän esim.Hiluxin laatikko kävisi paikoilleen? Nyt olisi hyvä tilaisuus askarrella kun hiacen laatikosta on ykkönen kateissa

se vaihteiston korjaus on kyllä helpompaa kuin sovittelu mm etu kardaanin lähtö on hiasessa vasemmalla ja hiluksissa oikealla. vanhemman hiacen jakiksia ovat laittaneet jos haluu alennus vaihteiston.

jmk 22.11.2015 10:38

Meneekö vanhemman hiacen laatikko kokonaisena paikalleen? olis vaan yks raato tiedossa?

toyota4x4 22.11.2015 14:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1264964)
Meneekö vanhemman hiacen laatikko kokonaisena paikalleen? olis vaan yks raato tiedossa?

esim hiacen laatikon avaa 15 minuutissa. ja korjauskin on helppoa.

KooPee 10.12.2015 00:13

Ei mene vanhemman Hiacen alennusvaihteellinen jakis uudemman ilman alennusta olevan paikalle. Tota tutkittiin Offivarusteen aikana hyvinkin tarkkaan, kun olis ollu usemmalle kymmenelle jakikselle tilausta.....

jmk 27.12.2015 21:13

Elikkä tää on sit ratkaisematta? eli hiaceen ei saa alennusvaihteistoa? Mikä on sit helpoin tapa lisätä voimaa?

Källbacka 28.12.2015 16:32

En lähtisi ampumaan projektia alas vielä tällä, jos vaan intoa riittää. Mitä tuota Hiluxin toosaa potkinut tallin lattialla, niin "järkevimmältä" ratkaisulta tuntuu vaihtaa keulalle se IFS-/170-Hiluxin etuperäkin, jotta saadaan kardaani ja perä samalle puolelle konetta, mutta melkoinen askartelu-paskartelu tuosta tulee. Hiluxin klimppihän on näennäinen peilikuva Hiacen vastaavasta eli periaatteessa vaihtamalla vetarit puolelta toiselle päästään jossain kohtaa helpolla itse muutostyön ollessa hieman haasteellinen, jos patenttia menee jollekin aralle insinöörille vilauttelemaan vuosileiman toivossa. Ahneuksissani luulin tätä aikoinaan "almost-bolt-on-hommaksi" tietämättömyyttäni, mutta sitähän se ei sitten todellakaan ole, koska Hiacessa ei ole mitään "universaaleja kiinnityspisteitä", joihin Hiluxin kiinnitykset osuisivat eli varmasti joutuu sorvaamaan. Lienee kuitenkin tehtävissä järjellisellä vaivalla (? kukaan mittaillut tosissaan?), jos vielä hitaamman Hiacen itselleen haluaa ja ehtii tehdä. Ja koko hommahan on sitten yhtä järkevää kuin autoharrastus yleensäkin eli tekemisen ilosta tämä perustaa.

0ltzi 28.12.2015 16:53

tosiaan en ihmettele että menekkiä näille olisi.

itsekkin ostin juuri -97 nelivedon ja olishan se aika kiva olla pikkupuoli.

jmk 28.12.2015 19:16

Joo eipä tarvi laittaa kun laittaa esim täyskuormatun muulin tai vastaavan koukkuun ja yrittää viedä järkevästi peruuttaen, ja kohta sit käryää kytkin puhumattakaan siitä et sattuu olemaan jarrullinen 2000kg kiessi perässä tahtoo kytkin sulaa vaikka lähtee eteen päin

Uazmies 28.12.2015 23:38

Vähän offtopiccia mut millainen alennus hiluxin jakiksessa on?

Itse olin hankkimassa 4x4 sprinteriä firmalle kun joudun painavien kärryjen (nostimien) kanssa pelaamaan koko ajan, mutta eihän ämbee-paku tyhjäkäynnillä jaksa mennä mihinkään, siinä on jakiksen välitys 1,4:1.

Mun nykyisessä kulkineessa (ei sitä autoksi voi sanoa) on jakiksen välitys 2,74:1 ja pikkuykkösen 104,6:1

jmk 01.01.2016 20:14

Onko kenelläkään tietoa mikä on rikki kun tuo 1-vaihde tippuu pois päältä? Minkälainen remontti edessä? Ja sit vinkit aiheesta millä saa Hiacesta otettua järkevästi tehoja lisää on todella tervetulleita...

vexi4x4 01.01.2016 20:29

Eiköhän lie helpoin vaihtaa autoo jos jatkuvasti +2000kg kärryä tulee revittyä. Ei ainakaa mulla kovin kauaa huumorintaju riittäs tommosella alle 100hv hiacella nykiä. Eikä hernettä nokkaan

jmk 01.01.2016 20:42

ei tuo iso kärri ole kuin harvoin perässä. Toinen veturi on rakentumassa (tai siis ollu jo 5-vuotta) Mutta kuten tuossa yks mersumies osuvasti totesi että jos Vitolla olis tuo kilometri määrä takana niin ei siitä olis muuta jäljellä kuin alumiinivanteet ja joskus vw-konsernin vehkeitä kokeilleena niin taitaa olla nuo neliveto pakujen valikoima aika vähissä

Kartse1 02.01.2016 09:45

Hiace tarttis olla 10v tuoreempi, niin silloin onnistuisi toi Hiluksin jakolaatikon muutostyö.

Päävaihteistolta jakolaatikkoon tuleva akselinpätkä pitää myös vaihtaa Hiluksista, koska noissa on erilaiset boorit.

Kaverini Lapista osti v. 2011 Toyotan esittelykäytössä olleen pitkän 4wd Hiacen.
Hän tilasi heti etelästä pohjapanssarin ja pikatelineellä olevan vinssin.
Paikallinen verstas vain asenteli osat paikalleen.
Samalla tuli puheeksi tuo alennusvaihteiston muutostyö.
Koska hintaa olisi tullut n. 7500,-, niin jäi sitten laatikko muuttamatta.
Puolustusvoimille näitä muutoksia ja korotuksia on tehty tälle uudemmalle korimallille.

Olimme taas kerran lastaamassa poroja peräkärryyn ja homman päätteeksi kaverin
pikkuveli lähti siirtämään tätä veljensä autoa pois lastausalueelta,
että muutkin sopivat veräjälle. No, aikansa kurmuuteltuaan kytkimellä
oli mäki täynnä savua ja kitkerää kytkimen hajua.
Oli käsijarru ollut vain kevyesti vedettynä päälle, eikä outo kuski katsonut tarkkaan kaikkia merkkivaloja.

Seuraavalla viikolla meni Hiace korjaamolle kytkimen vaihtoon... :p

Viipo 02.01.2016 10:02

Tuolla Polvijärven kaivoksilla on vissiin useampiki näitä uudempia hilukseja, mihin on jälkiasennettu alennusvaihteisto.
Monet täkäläiset varmaan arvaakin kenen tekosia ne on? :P

hiklux 02.01.2016 10:28

meniskö sinne kun 25 hiluxin semmonen r155f?vaihteisto paketti,vaihtaa vainLsarjalaisen kytkinkopan.. olis ainaki etukardaanin lähtö vasemmalla eli oikealla puolella:Dtai kävisköhän tuommosen jakis hiasen laatikkoon:confused: pitääpä konttailla nuiden firman autojen alla..

Shortie 19.01.2016 16:56

Jeepistä saattaisi sopia (kytkin akselin ja kotelon vaihdolla) vaihteisto ja jakis, etukardaani kuskin puolella.
Molemmissa taitaa olla aisinin lootat.

ässäarpa 05.02.2018 00:22

Lainaan tätä keskustelua.
Mites käykö hiluxiin hiacen laatikko?
Hilux 92 ja hiace 87.

Tossa romuttamolla olisi myös 4runner 3l bensakoneella.
Edit: kaikki siis nelivetoja
Todella huonosti löytyy infoa näistä

Viipo 05.02.2018 10:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ässäarpa (Viesti 1372660)
Lainaan tätä keskustelua.
Mites käykö hiluxiin hiacen laatikko?
Hilux 92 ja hiace 87.

Tossa romuttamolla olisi myös 4runner 3l bensakoneella.
Edit: kaikki siis nelivetoja
Todella huonosti löytyy infoa näistä

Päävaihteisto on hiluxissa ja hiacessa sama G52 mutta jakis on eri, mm etukardaani on eri puolella.
Runnerissa on R150 päävaihteisto ja jakolaatikko ketjulla, muuten käy hiluksiin, mutta bensakoneessa on eri kytkinkoppa, kytkinakselista en tiiä, saako sen sopimaan. TD-runnerissa ja LJ:ssä on sama päävaihteisto L-moottorin jatkona, eli LJ:n vaihteistosta vois löytyä kytkinkoppa bensarunnerin vaihteistoon.

ässäarpa 05.02.2018 18:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1372683)
Päävaihteisto on hiluxissa ja hiacessa sama G52 mutta jakis on eri, mm etukardaani on eri puolella.
Runnerissa on R150 päävaihteisto ja jakolaatikko ketjulla, muuten käy hiluksiin, mutta bensakoneessa on eri kytkinkoppa, kytkinakselista en tiiä, saako sen sopimaan. TD-runnerissa ja LJ:ssä on sama päävaihteisto L-moottorin jatkona, eli LJ:n vaihteistosta vois löytyä kytkinkoppa bensarunnerin vaihteistoon.

Onkos tuo R150 vaihteisto yhtään kestävempi kuin G52

Eli mun nykysestä vaihteistosta ei kytkinkoppa käy tuohon r150 lootaan?


Sivu luotu: 16:15 (GMT +2).