![]() |
Kromin poisto alumiinivanteista
Mikäs olisi kustannustehokkain konsti poistaa irtoileva kromi alumiinivanteiden pinnasta?
Kuuklessa puhuvat suolahappokylvyn toimivan, mutta sitäkin menee kohtuullinen määrä ennenkuin 18" vanteet on upoksissa. Joku oli antanut virtaa akkulaturilla jossain keitoksessa niin oli kromit kuoriutuneet irti. Hiekkapuhallusta en pitäisi vaihtoehtona, koska pinnasta tulee luultavasti melko kuoppainen kun osa kromista on jo irti ja hiekka syö alumiinia paljon enemmän kun kovaa kromipintaa. |
Lueskelin FFP:llä jonkin aikaa sitten tästä.
Siellä oli joku kokeillu tällein. Lainaus:
|
Lasikuulapuhallus?
Itse olen lasikuulapuhalluttanut pahastikkin hapettuneita alumminvanteita ja sen jälkeen pulverimaaluttanut.
Tosin eivät olleet kromi vanteita vaan alumiininväriseksi maalattuja. Ei syö alumiiniä. Vois ehkä kysyä ko. liikkestä. Heillä varmaan jotain kokemusta asiasta? t. Ismo Ämmä |
Tuo sähköä johtava liuos+virtalähde toimii melko huonosti, on ihan omakohtaista kokemusta. Ja hapettaa alumiinin aika pahaksi, joutuu melkoisiin pohjatöihin ennen kuin saa siedettävän maalipinnan.
Sitruunahappo syö alumiinia, sitä en suosittelisi. Oksaalihappo syö tietääkseni muuta kuin alumiinia, sitä voisi koittaa mikäli haluaa happojen kanssa läträtä :) Hankalaa se on joka tapauksessa kun ei tiedä mitä tekee ja intternetissä ihmiset puhuu läpi päähänsä asioista mistä niillä ei ole mitään kokemusta :D |
Sanoisin että ainoa järkevä tapa on viedä vanteet lasikuulapuhallettavaksi. Saa suoraan puhtaan ja sileän pinnan ilman oksidikerrosta, ja kun vie siitä äkkiä pulverimaalaukseen tai pinnoittaa itse (esim. alumiinille sopiva happopohjamaali + pintamaali + lakka), niin pysyy maalit todella hyvin kiinni. Pinta on juuri sopivan karhea maalin tarttumiselle, mutta riittävän sielä että jäljestä tulee hyvä. Tosin jos on tarkoitus kiillottaa vanteet, niin sitten ei kannata puhalluttaa :D
Minulla on nyt useampiakin alumiinikappaleita muutaman vuoden ajalta puhallettuna, ja ihan kotimaalauksella maalattu. Erittäin hyvin on maalit pysyneet. Joskus puhallutin maastofillarin alumiinirungon lasikuulilla, siihen pulverimaalit päälle ja maali pysyi kiinni erittäin hyvin :) |
Kaveri muistaakseni päästeli bemarin vanteista lohkeilevat kromit pois soodapuhaltamalla. sooda tehos kromiin ku se on kovaa, ja alumiiniinhan se ei tee pehmeyden takia oikeen mitään.
Tämän tarjoamani muistikuvan varmuuskerroin on kuitenkin vain ~60% joten saattaa olla väärä muistikuva :D:D:D |
Sivu luotu: 12:31 (GMT +2). |