Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Terrano I 2,7TD ongelmaa ja mietintää? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=139461)

terppi 06.11.2015 14:23

Terrano I 2,7TD ongelmaa ja mietintää?
 
Hyvä käyttishän tuo, mut pientä kysymystä on tuo herättänyt teknisesti.
Joo, hitsaamaan on joutunu, mut nyt on leimaa taas. Se jolta tuon ostin ni ois voinu sanoa et on kaverina katsuri. Aivan saatanan läpilaho rungoltaan. Ja katsastettuna tuli mulle. En usko et vuodessa olis lahonnu noin pitkälle...

No, mutta se siitä. Nyt on uutta rautaa joka puolella ja pitkä leima. :)

Mutta se kysymys...
Kylmänä tyhjäkäynti on aivan helvetin alhainen (~500rpm). Parin minuutin lämpeämisen jälkeen nousee tyhjäkäynti tuonne 7-800rpm..
Tää kun on tällainen rautalankadiisseli, ni eiks ne kierrokset ny aika vakiona pitäis pysyy? Vai onko tuossa jotai sähköohjattua muutakuin magneettiventtiili pumpussa? :)

Ja ongelma...
Pari kertaa esiintynyt ilmiö, et kone hyytyy.
Eli, aamulla lähen töihin, pakkasta noin aste.
Lähtee käyntiin normaalisti ym. Pakitan pois parkista ja lähden kohtuu jyrkkään alamäkeen kakkosella. Tyhjäkäynti laski todella alas, justjajust käy. Kun mäen alhaalla koitan kiihdyttää, niin ihan kuin olis tavara loppu tankista. Mut yli varttitankki vielä. Hetken kiusaamisen jälkeen alkoi ottaa kierroksii iha okei.
Päivä sen jälkee kaikki toimi normaalisti. Mutta tulin Turust kotii (25km), jätin auton parkkiin noin tunniksi ja lähin liikkeelle.
Sama juttu, vaikka lämmin kone.. Hetken kutiteltuani taas pääsin liikkeelle.
Naftafiltteri on vaihdettu alkuviikolla.

Mistäs moinen vois johtua?

Micco 06.11.2015 18:40

Onkohan siinä pumpun kyljessä sellainen kikkare johon menee pari vesiletkua, jos on niin se on säädin joka säätää pumppua ja kierroksia kylmänä. Jos se säädin takkuaa niin sit on kylmänä hieman alhaiset kierrokset. Omasta hiacesta ja lj.stä olen poistanu koko kikkareen kun alkoi sen akselin juuresta vuotamaan naftaa. Hiaceen tein kuusupolkimeen tangon jolla saa kierroksia nostettua kylmällä kelillä siksi aikaa kun rapaa laseja ja lj.ssä onkin "käsikaasu".

Tuohon hyytymiseen veikkaisin ilma vaivaa. Tankin sisällä tai läpiviennin kohdalta imuputki hapantunut puhki tai sit imee ilmaa jostain polttoainelinjaston liitoksista vaikka ei vuotaisikaan naftaa ulospäin, (läpinäkyvää letkua pumpun ja suodattimen väliin niin näkee onko ilmaa). Tai jos tankin sisällä imuputken päässä on karkeasuodatin, niin sekin saattaa olla tukkeessa (varovasti paineilmaa tankkiin päin imuletkusta ei paluuletkusta mikäli terranossa paluu letku menee edes tankkiin, niin saattaa röhnät irrota suodattimesta ja vaiva helpottaa hetkeksi).

terppi 01.12.2015 21:08

Noniin... On tätä saanu tutkittua. Ei tuu Terraan vesiletkuja niinku tojotas. Nissani on keksiny et sellaisen säätimen voi tehä sähkösenä. Mut joo, siin vikaa ei oo. Tai en tiiä vaik oiski, mut se varsinainen ongelmakin selvis.
Naftapumppuhan se siellä vuotaapi. Oonki ihmetelly kulutuksen nousua 8->10l/100km.. :)
Elieli.. Onko kuin mielenkiintoinen homma ottaa pumppu käteen?
Löytyykö helpommin toinen pumppu jostain, vai saako tuoho tiivistesarjoja tms?
Bochin pumppu toi lienee. En oo varma, mut samanlaine, mitä volsuis ym on. Oli imusarja irti tänää ja huh et on karstanen sisältä se. Johtuneeko se EGR:stä? Sellaine putki siihe ainaki näytti tulevan pakosarjalta. Vois olla hyvä tuoki putsata ja jättää sit egr kokonaan pois käytöstä.

Joo, tosiaan, mites mä tuon saisin tiiviiks? Eli se pumppu vuotaa sen kannen alta, joka on neljällä 6-k ruuveilla kii. Katoin ensi et banjoliitin vuotaa ku tihkutti suoraan siihe ku pumppas ilmauspumppua. Mut sit hiuka huuhteluiden jälkee selviskin et tuleeki sieltä kannen välistä.

Micco 01.12.2015 21:25

Epäilisin ettei tarvii ottaa pumppua pois jos kannen tai akselin juuresta vuotaa. Tuullissuolta Vakiovarusteet Oy putiikista olen itselle hakenu tiippareita ja joskus tullut myös Orikedolta Häkkiseltä haettua.
Täälläkin on ollut monesti juttua pumpun kannen aukaisusta ja akselin tiivisteen vaihdosta ainakin tojon pumppujen osalta, mut ohjeet pätee varmaan pääpiirteittäin myös nismoon. Ei nyt vaan löydä taas yhtäkään topikkia mis ois ollu juttua siitä.

terppi 01.12.2015 21:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Micco (Viesti 1267381)
Epäilisin ettei tarvii ottaa pumppua pois jos kannen tai akselin juuresta vuotaa. Tuullissuolta Vakiovarusteet Oy putiikista olen itselle hakenu tiippareita ja joskus tullut myös Orikedolta Häkkiseltä haettua.
Täälläkin on ollut monesti juttua pumpun kannen aukaisusta ja akselin tiivisteen vaihdosta ainakin tojon pumppujen osalta, mut ohjeet pätee varmaan pääpiirteittäin myös nismoon. Ei nyt vaan löydä taas yhtäkään topikkia mis ois ollu juttua siitä.

Joo, eiköhä toi sama boschin pumppu ole, mitä käytetään volsuis ym vekottimis.. :)

Micco 01.12.2015 21:38

http://forums.offipalsta.com/search....archid=6313741

tainioite 01.12.2015 23:18

eikä sitten mitään tarvike o rengasta akselille vaan orkkis!

terppi 02.12.2015 11:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tainioite (Viesti 1267406)
eikä sitten mitään tarvike o rengasta akselille vaan orkkis!

Bochin tiivarit tuli maksaa 5,50e. :)

Micco 02.12.2015 18:13

Mistä hait, vai tilasitko jostain?

terppi 03.12.2015 16:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Micco (Viesti 1267551)
Mistä hait, vai tilasitko jostain?

Häkkiseltä..


Sivu luotu: 22:55 (GMT +2).