![]() |
ratkaisuja ja/tai ajatuksia lavakatteen rakentamiseen
Olisiko kellään ratkaisua tai ajatusta, jos rakentaisi lavakatteen? Kun on hinta kohtuu suolane (2000-3000€) kovamuovi katteessa.
Järkevän näköinen, edullinen ratkaisu, korkeutta lavan laitojen yläpuolelle, lukittava. Ei "farmi"katetta, koska täytyy varkausvahingon sattuessa kelvata myös vakuutusyhtiöön. Eli täytyy olla kiinteästi rakennettu. Plussaa olisi purettavuus vaikkapa lavalle kyytiin. |
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/paketti
Minkähän ikäinen auto kyseessä? itsellä meinas käydä kämmi kovan, tee-se-itse-katteen kanssa...
Kate Autoverovapaan pakettiauton avonaiseen tavaratilaan voidaan aina ilman autoveroseuraamuksia asentaa muusta kuin jäykästä materiaalista valmistettu kate. Jäykästä materiaalista valmistetun katteen autoon on voinut asentaa ilman autoveroseuraamuksia ennen 15.7.1993, mikäli auto on tuotu Suomeen ennen 15.6.1990 ja auton omamassa on vähintään 1 800 kg. Tämän jälkeen asennetut jäykästä materiaalista valmistetut katteet aikaansaivat sen, että autoon tulivat sovellettavaksi aiemmin voimassa olleen autoverolain 23 §:ssä olevat umpinaisella tavaratilalla varustetun pakettiauton mittavaatimukset. Toisin sanoen auton yhtenäisen tavaratilan tilavuuden on tullut olla vähintään 3 kuutiometriä ja sisäkorkeus vähintään 1,3 metriä sekä kokonaismassan ja omamassan erotus vähintään 525 kg. Tällaisella katteella varustettu 23 §:n mukainen pakettiauto on rinnastettu umpinaiseen pakettiautoon siinäkin tapauksessa, että kate olisi irrotettavissa ja asennettu esimerkiksi pikalukitsimilla. 1.4.2009 jälkeen ensiverotettuun alennetun autoveron alaiseen pakettiautoon kate on voitu asentaa ilman autoveroseuraamuksia. 1.1.2015 voimaan tulleen lainmuutoksen myötä aiemmin 23 §:n mukaiseksi pakettiautoksi hyväksytty auto voidaan varustaa kiinteällä katteella vain, mikäli ajoneuvo täyttää nykyisen autoverolain 8 §:n mukaiset alennetun autoveron edellytykset ja on siten muutoskatsastettavissa sellaiseksi. |
Lainaus:
Yksi asia mikä jäi mieleen, niin jos jotain levyjä liittää alumiinisin kulmaprofiilein, se onnistuu helpommin kun valitsee suosiolla tarpeeksi leveää mallia. En tiedä mikä materiaali olis paras, mutta jos tässä hakee jotain hyvää teknistä laatua, ei rakennelma tule välttämättä kovinkaan halvaksi. Ehkä tulis mieleen, että kevytkuorma-auto pickuppiin saisi vapaammin ja helpommin tehdä matalemman katteen vaikka alumiinisesta turkkilevystä. Pakupickupissa pitää olla sääntöjen kanssa tarkkana. |
Lainaus:
|
Asiaa selvitelty eri tahoilta asian tiimoilta.
Muutoskatsastus edessä, eli 23§ --> 8§ pakuksi, jolloin kovan katteen kanssa ei ongelmia. Vaihtoehtoisesti 23§--> 8§--> huoltoautoksi, mutta tästä jos haluaa palata takaisin 8§ pakuksi--> veroseuraamus. Huoltoautona poistuisi mittavaatimukset lavan/katteen osalta ja voisi asentaa työkalulaatikot kiinteästi. Vakuutusyhtiöiltä tiedusteltu, pressu tai farmikate ja esim varkausvahinko--> ei korvausta kuulemma. Kova kate tai kiinteästi asennetut työkalulaatikot. Olikohan jotenkin niin, että kiinteästi asennettuun auton varusteeseen murtautuessa korvausvelvollisuus (kenties tarvitsee olla otteessa maininta, en muista) ja farmikate ei täytä heidän kriteerejä. Tässä kohtaa myös se toinen huvittava asia, ostaa peräkärryn kuomun kanssa auton perään ja rojut sinne, taas kelpaa varkaus/murtautumistilanteessa vakuutusyhtiölle. |
lompakko ei anna myöten uudelle katteelle, joten täytyy soveltaa...
vanerista sais kohtuu järkevän, jos se tulisi suoraan laitojen päälle. mutta tarvetta korottaa laitojen päältä vielä n. 10-15cm ja siihen kansi. onko mitään ideaa asian toteuttamiseksi? |
Lainaus:
|
no juu, tuo on kyllä yksi vaihtoehto. kannen ajattelin saranoida niin, että sen saa tarvittaessa tiputettua pois.
|
Kuin korkea pick-uppi on?
Mitä sanoo vak-yhtiö jos katteen kansi on "pehmeää" materiaalia kuten jotkut on pingottanut raskaspeitettä kehikon päälle, kestää kuulemma seistä päällä, mutta kunnon kankaasta valmistettu ei ole kova Sille jos tekisi kehikon, et on hytinkaton tasalla ja riittävän korkea auto niin ei varmaankaan varkaatkaan sinne menisi Mutta sit se tärkein mitä sanoo verottaja korote laitaisesta katteesta :confused: :confused: Itellä varmaan joskus tulee tää ongelma eteen |
Lainaus:
|
no, se voi olla yritys vakuutuksissa ja kuorma-auto puolella ehkä vähän eri asia kuin pakettiautossa... mutta en mene sanomaan mitään, se täytyisi taas viisaammalta kysyä
|
Lainaus:
mutta kuitenkin: -farmikate, leimalle ja tienpäällä ok, vakuutusyhtiö ei kelpuuta esim varkaus/murtautumistilanteessa -kovakate molemmille ok, kunhan muutoskatsastaa auton sille sopivaksi. ja seuraavat muutoskatsastukset ovat tulossa: -kova kate (näillä näkymin lompakko antaa myöten vaneriselle, koska käytettyä sopivan kokoista ei oo tarjolla) -2 kiinteää työkalulaatikkoa -toisesta pykälästä toiseen, jotta saa ^ laittaa |
Kumpaan? Kempsuun vai Nitsuun?
Huonekalu Rhs:ssästä runko ja niitillä peltiä pintaan. Ja kun tekee tarpeeksi korkean että kuutiot täyttyy niin samalla askartelee aukeevaa sivua ym, mistä saa sateensuojaa. Ikkunoita tarpeen mukaan polykarbonaatista. Ilmanenhan se ei ole tämäkään mutta saa taas kerran joko semmosen kuin haluaa tai mitä sattuu tulemaan...:D |
Jos oikein korkeen innostuu tekemään, niin silloin kannattaa kiinnittää huomiota painon minimoimisessa ylhäällä. Niitähän on myöskin ammattimaiseen kuljetuskalustoon tarkoitettuja vaneria kevyempiä materiaaleja.
|
Lainaus:
Saakohan verottajalta päätöstä paperilla, et mikä kelpaa, mutta toisaalta suomen oikeuskäytännön tuntien ei taida olla merkitystä vaikka ois verottajalta päätös jos verolappu tulee Jos sais sellaisen paprun missä sallitaan joku malli, tekee sen ja neuvottelee vak.yhtiön kanssa mitens tää onnistuu Ja jos trafi rupeaa mussuttamaan, niin mitä ne tekee vie kilvet verottamattomasta autosta verottajan päätöstä vastaan? Miten jos laittais farmikatteen sisälle seulaverkkoa siitähän ei ainakaan puukolla läpi mentäisi Mutta taas se verottaja Mitä verottaja sanoo kuormasta jonka sisällä on kuormaa? Eli umpinainen koppero siihen lavalle ja liinoilla kiinni |
Vanerinen tulisi sellaisilla saranoilla jotka helposti purettavissa ja kansilevy otettavissa pois nopeasti. Joten rautakehikko ja pellitys jätetään tällä kertaa pois. Eikä mig konetta jolla hitsata tällä kertaa...
Korkeutta tulee max laitojen päälle 10-20cm |
Ja siis olen saanut toiminta ohjeet niin monesta paikkaa, että nyt on mahdollista alkaa toteuttamaan.
Veroa ei tule, koska he laskivat sen minulle ja tarkastivat auton tiedot. Vakuutusyhtiölle täytyy olla sellainen systeemi avolavan kohdalla, että mm. varkaus/murtautumistilanteessa täytyy olla murtauduttu auton rakenteeseen ja on murtautumisjäljet. Joten työkalut tässä kohtaa esim kiinteästi asennetussa lukitussa laatikossa. |
Sivu luotu: 10:15 (GMT +2). |