Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   toyota 8 perien välitysten yhteensopivuus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=139084)

pecu 24.10.2015 14:35

toyota 8 perien välitysten yhteensopivuus
 
Eli käykö hiluksista välitys lj,n perään siis taakse?Eteenhän se ei kyllä mee ku ljssä on hipinion.

Viipo 24.10.2015 14:52

Riippuu lautasrattaan paksuudesta. Pinjonia on kahessa eri kohtaa murikoissa. LJ:ssä on 4.88 välityksissä ohut lautasratas, ja hiluksissa ainakin 4.56 välityksissä paksu lautasratas. Eli mm. trail-gearin välityksiä varten tarttee hommata hiluksin murikka, joka on ollut paksulla lautasrattaalla. LN46 hiluksin 4.88 välityksestä en oo varma, mut ainakin koko murikka menee kyl heittämällä LJ:hin.

pecu 17.02.2016 17:40

mites käykö hiluksin etuperästä välitys läjän takaseen jos sen lautaspyörän sorvaa matalammaksi?

Viipo 17.02.2016 19:54

käy

Timo_L 18.02.2016 08:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pecu (Viesti 1284370)
mites käykö hiluksin etuperästä välitys läjän takaseen jos sen lautaspyörän sorvaa matalammaksi?

Eikös välitykset yleensä ole pintakarkaistuja.. kandeeko sitä nyt lähteä välttämättä sorvaamaan heikommaksi? Saanee kuitenkin sekä ohutta että paksua välitystä? Ainakin jenkkivehkeisiin niitä löytyy, luulisi olevan Toyotaankin?

Viipo 18.02.2016 19:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1284486)
Eikös välitykset yleensä ole pintakarkaistuja.. kandeeko sitä nyt lähteä välttämättä sorvaamaan heikommaksi? Saanee kuitenkin sekä ohutta että paksua välitystä? Ainakin jenkkivehkeisiin niitä löytyy, luulisi olevan Toyotaankin?

LJ:hin käypästä ohuella lautaspyörällä varustettua jälkituotantovälitystä ei vissiin oo saatavilla, vaan kaikki yokonit ja trailgearit on tarkotettu hiluksin murikoihin, joissa on paksumpi limppu. LN46 hiluksissa tosin tais olla 4.875 välitykset ohkasemmalla lautaspyörällä, mut jo LN65 hiluksin 4.56 välitykset on paksummalla.

Ja niinku sanoit, niin nehän on välitykset vaan pintakarkastuja, eihän se lautasratas tiedä jos takapuolta sipasee ohkasemmaks. Sorvattuja välityksiä ne on offroadtarviikkeen yms. suomikauppojen myymät LJ:n välitykset.

Timo_L 18.02.2016 21:24

Ok, eli ei ole saatavilla siis. Eipä tosin ole ihan jokaiselle kombinaatiolle edes amerikan ihmemaan laitteisiin, vaikka aika hyvin löytyykin.
Tottahan tuo sinänsä että se takapuoli pysynee kuosissaan vaikka sorvaa ohuemmaksi :)

RIPAX 19.02.2016 00:13

Muistista..
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1284406)
käy

En oo kokeillu mut väittäisin et ei käy,LJ takana sama välitys ku "V6" hilukseissa eli runnereissa ja edessä on hilukseissa eri laakerit ku Läjässä takana joten ei siksikään käy. Jos hiluksista ottaa koko etumurikan ni sen pitäs käydä Läjään taakse,eri juttu kannattaako heikompaa murikkaa laittaa. Ni tuli mieleen vielä et erivälityksissä on kai aina eri koppa,säätö tosin riittää esim. hiasen 5.125 käy hiluksin 4.56 koppaan mut voitelun toimivuus ei oo ainakaan yhtä hyvä. Tossa lautasrattaan ohentamisessa tulee vastaan sekin et pultit jää pitkiksi ja niiden lyhentäminen voi olla hiukka kyseenalaista kestävyyden kannalta. Se mittaero esim. hiase 5.125 vs. 4.56 on noin 6mm. ja ne pultit ei oo pitkiä,oisko ollu 30mm. Ja jälleen mutua mut muistelisin et Tojotan lautraspyörät on läpeensä niin kovaa et sorvaaminen ei onnistu,tarvike välitykset on sit erijuttu. Ja ne lautaspyörän pultit on muistaakseni M11x1.0 ja 30 pitkiä ja vitun kovia ja niiden kiristys momentti oli (muistaakseni) vitusti ja ei oo stantardi kierre eli ei löydy mistään muualta ku punatiskiltä.

Viipo 19.02.2016 07:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 1284669)
En oo kokeillu mut väittäisin et ei käy,LJ takana sama välitys ku "V6" hilukseissa eli runnereissa ja edessä on hilukseissa eri laakerit ku Läjässä takana joten ei siksikään käy. Jos hiluksista ottaa koko etumurikan ni sen pitäs käydä Läjään taakse,eri juttu kannattaako heikompaa murikkaa laittaa. Ni tuli mieleen vielä et erivälityksissä on kai aina eri koppa,säätö tosin riittää esim. hiasen 5.125 käy hiluksin 4.56 koppaan mut voitelun toimivuus ei oo ainakaan yhtä hyvä. Tossa lautasrattaan ohentamisessa tulee vastaan sekin et pultit jää pitkiksi ja niiden lyhentäminen voi olla hiukka kyseenalaista kestävyyden kannalta. Se mittaero esim. hiase 5.125 vs. 4.56 on noin 6mm. ja ne pultit ei oo pitkiä,oisko ollu 30mm. Ja jälleen mutua mut muistelisin et Tojotan lautraspyörät on läpeensä niin kovaa et sorvaaminen ei onnistu,tarvike välitykset on sit erijuttu. Ja ne lautaspyörän pultit on muistaakseni M11x1.0 ja 30 pitkiä ja vitun kovia ja niiden kiristys momentti oli (muistaakseni) vitusti ja ei oo stantardi kierre eli ei löydy mistään muualta ku punatiskiltä.

Toi "V6" välitys on sit vielä erikseen, siinon pikkusen pidempi pinjoni. LJ:n välitys on ihan "4-cyl" jos trail-gearilta on hankkimassa.
Ja toi on totta, mitä noihin laakereihin tulee, niitä on tosiaan eri mallisia. Laitettiin joskus noi trailgearin 5.29 välitykset hiluksin murikoihin (LN65) ja nillä hiluksin omilla pinjonin laakereilla joutu pinjonin ja isomman laakerin väliin laittamaan shimmiä joku 6mm, mutta sitten otettiin se isompi laakeri jostain hiacen murikasta (kun tuli rikottua toinen niistä uusista hiluksin laakereista irrottaissa ja shimmaillessa) niin silläpä ei tarvinnu shimmata ollenkaan pinjonia lähemmäksi, vaan se meni kohilleen sillä leveämmällä laakerilla.
Onneksi ei tullu sillon otettua mitään laakereiden numeroita yms talteen.

Sit joo, oisko noiden lautasrattaan kiinnityspulttien takia esim. offroadtarvikkeen rattaita sorvattu vain ehkä puolet tai jotain tarvittavasta ohentamisesta? Poskissa riittää kyllä säädöt silläkin, mut varmuuden vuoksi lyhennettiin pidempää takavetaria 5-6mm ettei ota kiinni kitkamurikkaan. Banjoaki piti vähä avartaa et sopi murikka pyörähtämään paikoilleen ja pois.

Helpoimmalla selviää, jos vaan kasaa hiluksin tarvikevälityksen hiluksin kuoriin. Mut mahdollisesti(?) hiacen laakerilla. High-pinion välitys menee bolt-on LJ:nkin kuoriin.

pecu 20.02.2016 13:10

mulla noi 5.29 välitykset läjässä ja en ole vielä tehastekosia takaperään saanu mistään kautta, aina pitäny sorvata 5mm pois lautasrattaasta et on sopinu paikalleen pultinrei-issä on varaa pultteja ei tarvi lyhentää.ite sorvauttanu aina ammattisorvaajalla noi ja ei ole kuulemma ollu ongelmia!ja toi v6 välitys on paksummalla pinjonilla ja yleensä siinä on pooreja 29 kun taas 4cyl 27.

Arpe 20.02.2016 18:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pecu (Viesti 1284949)
mulla noi 5.29 välitykset läjässä

Onks nuo miten kestäny??
Meinasin joskus laittaa itelle myös,mut ku näin livenä miten pieni pinjoni 5.29 välityksissä on 4.88 verraten ni jäi laittamatta. Arvelutti ettei kestä miun kevyttä kaasujalkaa:D

pecu 20.02.2016 19:25

ei ole kestäny:D

RIPAX 23.02.2016 23:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 1285003)
Onks nuo miten kestäny??
Meinasin joskus laittaa itelle myös,mut ku näin livenä miten pieni pinjoni 5.29 välityksissä on 4.88 verraten ni jäi laittamatta. Arvelutti ettei kestä miun kevyttä kaasujalkaa:D

Näähän ei oo mopon rattaita,välityksen tiuhentaminen ei tarkoita välityksen heikkenemistä. Se ruuvi kulma on eri tiuhemmissa,näin ollen murtopinta-ala ei oo pienempi vaikka ite halkaisija olis. Toki tarjontaa on välityksissäkin kaikenlaista.

RIPAX 23.02.2016 23:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pecu (Viesti 1284949)
mulla noi 5.29 välitykset läjässä ja en ole vielä tehastekosia takaperään saanu mistään kautta, aina pitäny sorvata 5mm pois lautasrattaasta et on sopinu paikalleen pultinrei-issä on varaa pultteja ei tarvi lyhentää.ite sorvauttanu aina ammattisorvaajalla noi ja ei ole kuulemma ollu ongelmia!ja toi v6 välitys on paksummalla pinjonilla ja yleensä siinä on pooreja 29 kun taas 4cyl 27.

Juu,4cyl ja V6 on erilaakerit ja laipat ja oikeestaan koko murikka,ainoastaan kiinnitys banjoon on sama. Onpa hiasen 5.125 välitystäkin eri kardaanin laipoilla.


Sivu luotu: 00:39 (GMT +2).