Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hiluxin laturi ei kestä? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=138487)

jyrze 30.09.2015 07:30

Hiluxin laturi ei kestä?
 
Onkohan kukaan törmännyt vastaavaan.

ln110 (2l-t kone) syö latureita vähän liikaa. Edellinen (tarvike) oli laitettu uusi 7/14 ja ajettu ~20tkm ja lopetti lataamisen&antoin komeat kipinät. Nyt vaihdoin 2 viikkoa sitten uuden (tarvike) ja nyt sekin lopetti laataamisensa.

Onko noi rebuildi -laturit vaan niin paskoja vai mikä moisen voi aiheuttaa?
Alipainepumpullinen/erillisellä säätimellä.

JiiPee 30.09.2015 08:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jyrze (Viesti 1253453)
Onko noi rebuildi -laturit vaan niin paskoja vai mikä moisen voi aiheuttaa?

Kahdesti olen vaihtolaturin ostanut ja kummassakin oli vikaa. Datsunin laturissa oli pieni heitto akselissa tai epätasapainoa ja se söi laakereita ennenaikaisesti. Vaihdoin laakereita muutaman kerran (helppo homma) ja sitten se tuli kuntoon, kun vaihdoin sen auton.

Mazdarangeriiin hommattu taas kuumeni heti pyörimään lähdettyään niin, että käämilangan lakka alkoi kärytä muutamassa minuutissa. Siinä oli joku oikosulku tai kokoonpanovirhe diodisillassa. Autosähköliike ihmetteli, mutta antoi toisen samanlaisen tilalle. Vaihdoin sen siinä kaupan pihalla siltä varalta, että on sama vika kuin edellisessä. Ei ollut ja hyvin on toiminut.

Porvoon Hilma 30.09.2015 17:41

Motonetistä hain vaihtolaturin palauttaen vanhan. Edelleen toimii ja nyt lienee jo vuoden pyörinyt.

Krisse 30.09.2015 18:08

Se että laturi (tai startti tai jarrusatula) on rempattu, ei oo mikään ongelma, ero vaan on siinä onko sen kunnostanut joku kunnollinen firma vai joku pingpongpuulaaki. Töissä ollaan myyty vuosikaudet Elstockin kunnostamia ja ongelmat ovat olleet vähissä, meijän firman 'oma merkki' taas ei oikein vakuuta - mutta sattuneesta syystä jätän sen merkin mainitsematta :-P

Taitaa olla lähinnä ameriikanvehkeet mihin nykyään saa järkihintaan tehdasuusia (tarvike)latureita, kunnostettuja ovat euroihin ja japseihin lähes kaikki. Myös merkkiliikkeissä.

Kerran oli kyllä joku euroauto johon sai joko uuden tai kunnostetun, uusi maksoi toista tonnia ja kunnostettu muutaman satasen, kumman ite ostaisit? Ja joskus takavuosina taisi olla Tsekkoslovakialainen vaimikävittullainen Iskra joka teki uusia, mutta ei niidenkään laatu vakuuttanut.

toyota4x4 02.10.2015 08:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jyrze (Viesti 1253453)
Onkohan kukaan törmännyt vastaavaan.

ln110 (2l-t kone) syö latureita vähän liikaa. Edellinen (tarvike) oli laitettu uusi 7/14 ja ajettu ~20tkm ja lopetti lataamisen&antoin komeat kipinät. Nyt vaihdoin 2 viikkoa sitten uuden (tarvike) ja nyt sekin lopetti laataamisensa.

Onko noi rebuildi -laturit vaan niin paskoja vai mikä moisen voi aiheuttaa?
Alipainepumpullinen/erillisellä säätimellä.

kysäseppä toytaltan tiskiltä mitä maksaa, ei ole olleet kalliita kun itse olen ostanut.

jyrze 02.10.2015 09:00

No perkele, uus laturi paikalleen, lataus 14-14,5v kaikki ok. 20km ajoa ja taas lopetti lataamisen :mad:

Mikä tässä nyt tökkii?

H&K 02.10.2015 09:04

Paska säädin voi rikkoa laturin helpolla. Kannattaa vaihtaa molemmat yhtä aikaa

jyrze 02.10.2015 09:47

Uus säädin on.

PH75 04.10.2015 21:11

Onkohan jossain johdossa eriste rikki? Sitten ottaa maihin tärinästä välillä ja käräyttää diodit laturista.

RIPAX 04.10.2015 22:31

No vittu.
 
Kyl nyt haiskahtaa oikaraiselta,ei kai ne kaikki laturit oo paskoja. Jos ottais ensin sen laturin pöydälle ja kattois mikä on rikki,jos diodi silta ni sillon on oikari jossain,jos on sisäsellä säätimellä ni sen laturin kytkennöissä voi olla vikaa,ainaki cressidan 2L-T koneeessa on laturi sisäsellä säätimellä jonka kytkentää on hiukka hankala soveltaa hiluksiin ja sit ku sen kytkee väärin ni hajoaa,hatarasta muistista muistelisin et oli S-napa johon piti tulla virta sillon ku auto käy,en muista miks mut jos sen oikosulkee ni kärähtää säädin ja meniköhän dioditki,yhteen laturiin vaihdoin diodit mut en muista johtuko siit säätimestä.

miksi 07.10.2015 20:51

Aikoinaan haisussa ja parissa muussa latureita meni urakalla, vikaa etittiin pirusteen ja se löyty ihan vahingossa virtalukolta lähtevien johtojen ensimmäisestä liittimestä.
Sen kun uusi niin johan rupes kestämään.

Jossain siellä on nyt oikonen päävirtapiuhoissa, tojotassa kun menee latausreleen kautta liian paljon "tietoa"

Kannattaa katsoa jääkö esim hehkut syystä tai toisesta päälle, vai onko latausreleen ja sulaketaulun välissä liittimiä sulanut tai lämpiäkö joku, onko virtalukon piuhat ja liitokset ehjät

Ranee 07.10.2015 20:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 1253546)
Ja joskus takavuosina taisi olla Tsekkoslovakialainen vaimikävittullainen Iskra joka teki uusia, mutta ei niidenkään laatu vakuuttanut.

Eikai Iskra huono voi olla kun kerran valmetti niitä monta vuotta käytti ensiasennuksena...

Hessu888 07.10.2015 21:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 1253944)
kysäseppä toytaltan tiskiltä mitä maksaa, ei ole olleet kalliita kun itse olen ostanut.

Osaan Toyotia mm. jotkut cruiserit saa merkkiliikkeestä takuukorjatun jopa halvemmalla kuin tarvikelaturin.

RIPAX 07.10.2015 22:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ranee (Viesti 1255068)
Eikai Iskra huono voi olla kun kerran valmetti niitä monta vuotta käytti ensiasennuksena...

Juu ja jontikka (John Deere) meil on duunissa yks äijä joka on jostain Bosniasta kotosin ja se sano et niil on joku tehdas sielä mis tehään Iskra tavaraa,on kuulemma aikoinaan tehty rattoreitakin.

PH75 08.10.2015 05:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ranee (Viesti 1255068)
Eikai Iskra huono voi olla kun kerran valmetti niitä monta vuotta käytti ensiasennuksena...

Niitä iskra-startteja meni ainakin 2000-luvun alkupuolella valtroissa paskaksi takuuaikanakin vaikka kuinka paljon (lielkkö lähes kaikki menny paskaksi muutamassa sadassa tai alle 1000:nen tunnin kuitenkin). Itelläkin meni heti takuuajan jälkeen(myös luotto tuohon merkkiin) ja jostain kumman syystä eivät suositelleet Valtralla samaa merkkiä laittamaan.
Muistaaakseni jonku alennusvaihteella olevan tsekkiläisen Magnetron:in laitoin tilalle ja on hyvä ollut.
Hyvin tuota starttien laadun heikkenemistä kuvaa sekin, että meilläkin on pari uudesta asti ollutta 80-luvulta olevaa deutz-fahr traktoria, eikä starteissa oo ollu mitään ongelmaa. Toisesta tosin käytin startin kerran turhaan pois ja puhdistin huonon starttaamisen takia, mutta syyksi paljastui lopulta huono maakaapeli akun ja rungon välillä. No, ne onkin aitoa saksalaista BOSCH laatua.
Samoin vielä ainakin näissä 90-luvun alun valmeteissa taitaa olla myös vielä aito bosch,eikä kopio iskra, niin ei oo tarvinnu avata 5600 tuntia ajetusta pihalla olevasta ainakaan vielä.

Ranee 08.10.2015 08:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PH75 (Viesti 1255103)
Niitä iskra-startteja meni ainakin 2000-luvun alkupuolella valtroissa paskaksi takuuaikanakin vaikka kuinka paljon (lielkkö lähes kaikki menny paskaksi muutamassa sadassa tai alle 1000:nen tunnin kuitenkin). Itelläkin meni heti takuuajan jälkeen(myös luotto tuohon merkkiin) ja jostain kumman syystä eivät suositelleet Valtralla samaa merkkiä laittamaan.

Tätäpä juuri meinasin

Jappi 09.10.2015 02:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 1255090)
Juu ja jontikka (John Deere) meil on duunissa yks äijä joka on jostain Bosniasta kotosin ja se sano et niil on joku tehdas sielä mis tehään Iskra tavaraa,on kuulemma aikoinaan tehty rattoreitakin.

Jontikka lienee ollut se keskieuroopan lisenssimalli a'la Zetor...


Sivu luotu: 10:14 (GMT +2).